EVENEMENT

Van plaat tot bord: het verhaal van een chef-kok, verteld met de EOS C200

Een bord met kruiden en bloemen van restaurant 't Schulten Hues in Zutphen van chef-kok Peter Gast, gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM met 54mm.

Als televisie ons iets heeft duidelijk gemaakt, is het wel dat chef-koks een messcherp temperament hebben. Het lijkt soms wel de enige manier om een toprestaurant te runnen. Maar de Nederlandse Michelinsterrenchef Peter Gast is anders.

"Ik ben opgegroeid op het platteland en werkte op het land", zegt Gast. "Mijn ouders hadden het allebei druk met hun werk, dus ik kookte altijd." Maar het was een beroepskeuzetest op school die hem het culinaire pad op stuurde. Als jongeman ging hij naar Londen, maar dat bleek een cultuurschok te zijn. "De manier waarop mensen met elkaar communiceerden was niet echt teamwerk", vertelt hij. "Iedereen schreeuwde, gooide met dingen. Ik was zo gestrest dat ik een kreeft kookte in een magnetron!"Gast beschrijft de tijd dat hij onder de dominante chef werkte als “de zwaarste tijd van mijn leven".

Maar dankzij zijn ervaring werd Peter een andere, meer harmonieuze richting in gestuurd. Na zijn terugkeer in Nederland begon hij zijn eigen restaurant, 't Schulten Hues in Zutphen, waar prominent op het menu kruiden en bloemen staan die Gast zelf heeft gekweekt en geoogst. In minder dan twee jaar kreeg hij zijn eerste Michelinster terwijl hij pas 25 jaar oud was.

De BallenBar

In tegenstelling tot zijn eigen ervaringen, heeft Gast zijn carrière opgebouwd in een conflictvrije keuken, waar relaties ontstonden die uiteindelijk tot zijn succes hebben geleid. Hij heeft zijn bedrijf flink uitgebreid en heeft naast zijn restaurant in de provincie ook de BallenBar in Amsterdam, met zijn voormalig souschef als partner. Het succes kwam snel en onverwacht en na korte tijd exporteerden ze Nederlandse bitterballen, hun handelsmerk, naar allerlei uithoeken van de wereld.

Toen regisseur Alun Pughe het verhaal van Gast hoorde, wist hij dat hij hierover een documentaire wilde maken. Samen met cinematograaf Dan Lightening maakten ze twee dagen lang opnamen met de nieuwe EOS C200, die 4K RAW LITE produceert, en Cine-Servo-objectieven om hun plan tot uitvoering te brengen.

Chef Peter Gast in his herb garden, where he harvests fresh flowers and herbs to serve in his restaurant, 't Schulten Hues in Zutphen, Holland. Shot on a Canon EOS 5D Mark IV.
Chef-kok Peter Gast in zijn kruidentuin waar hij verse bloemen en kruiden oogst voor zijn restaurant 't Schulten Hues in Zutphen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een EF 70-200mm f/2.8L II USM-objectief.

De visie van de regisseur

"Ik wilde het verhaal maken over het contrast tussen de invloeden van de stad en van het platteland op Peter en het menu van zijn restaurant", legt Pughe uit. "Zijn gerechten zijn erg complex, maar hij maakt gebruik van eenvoudige, verse ingrediënten. Ik wilde de sereniteit van het platteland en de hectiek en actie van de stad tegenover elkaar zetten."

"Om dit verhaal in beelden te vertellen, was belichting cruciaal", zegt Pughe. "Ik wilde het 'gouden uur' vangen voor hoogtepunten en de mogelijkheden van de camera bij weinig licht optimaal benutten", legt hij uit. Daarom waren we er heel vroeg om het eerste licht op te vangen, de laatste momenten voordat het blauw wordt. De Canon EOS C200 bleek de perfecte keus voor ons te zijn."

The EOS C200 was compact enough to work in a closed space, teamed here with the Canon CN-E35mm T1.5 L F.
De EOS C200 was compact genoeg om te werken in een kleine ruimte, hier in combinatie met de Canon CN-E35mm T1.5 L F. De opname achter de schermen is gemaakt met de Canon EOS-1D X Mark II met een EF16-35mm f/2.8L III USM-objectief.

Dan Lightening, cameraregisseur van de documentaire, is het daarmee eens: "De 15 stops in het dynamisch bereik die deze camera heeft, zijn erg belangrijk bij een shoot zoals deze. We filmden bij natuurlijk licht en met de C200 konden we de details vastleggen in zowel helder verlichte delen als delen met weinig licht."

"Het formaat van de camera en de manier waarop die in de hand ligt, zijn uitstekend", voegt hij er aan toe. “Je hebt de [afneembare audiomodule] niet nodig om geluid toe te voegen, zoals bij sommige camera's, zodat je de compacte vorm kunt behouden en toch je XLR's hebt.”

Peter Gast’s BallenBar in Amsterdam now exports Holland’s bitterballens (deep-fried balls), the stall’s stock in trade, to far-flung corners of the world.
De BallenBar van Peter Gast in Amsterdam exporteert nu Nederlandse bitterballen, hun handelsmerk, naar allerlei uithoeken van de wereld.

Achter de schermen

In de video achter de schermen hieronder, die is gemaakt met de EOS C300 Mk II, ontdek je hoe de geavanceerde functies van de EOS C200 de documentaire over Gast mogelijk maakten. De regisseur en de cameraregisseur benadrukken de 4K RAW Lite opnamen in 50 frames per seconde (fps), de hoge framerate (HFR) van de camera met 120fps in 1080p, het nieuwe touchscreen, de autofocusmogelijkheden en de ND-filters.

De mogelijkheid om 120fps op te nemen was een favoriete functie van Lightening: "Het mooie is dat het beeld niet wordt bijgesneden wanneer je overspringt naar 120fps, dus wanneer ik 4K RAW Lite opneem, met 25fps of 50fps, en ik 120 wil bereiken, hoef ik alleen van de interne CFast2-kaarten naar rechtstreeks opnemen op de SD-kaarten te schakelen en de instelling te wijzigen en het frame blijft precies hetzelfde.

Lightening heeft ook veel gebruikgemaakt van het nieuwe touchscreen met autofocus en ND-filters, en was vooral blij met de Focus Assist-functie: "Het is fantastisch hoe je van voorgrond naar achtergrond kunt overschakelen door alleen maar het scherm aan te raken."

De filmmakers hebben voornamelijk Cine Prime-objectieven gebruikt. "Je hebt een zeer goed bereik van 14mm tot 135mm", legt hij uit. "Ik heb de CN-E24mm T1.5 L F gebruikt, een groothoekzoomobjectief. Die geeft je die mooie geringe scherptediepte, maar met een groothoekobjectief – dat zie je niet vaak voor deze prijs.”

The CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S lens was chosen for its autofocus function, and its ability to focus as close as 0.5 metres.
Het CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-objectief werd gekozen om de autofocusfunctie en de mogelijkheid om scherp stellen op een afstand zo kort als 0,5 meter.
For macro shots of flowers, the team used an EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Shot on a Canon EOS 5D Mark IV with a Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM lens.
Voor macro-opnamen van bloemen gebruikte het team een EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief.

Het team gebruikte een tweede camera voor B-roll-opnamen, met een CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-objectief. “We hebben heel wat close-ups gemaakt”, zegt Lightening. “De 18-80mm was daarvoor perfect, door de autofocusfunctie en ook door de korte focusafstand van 0,5 meter – alles wat je nodig hebt in één objectief.”

Door het gebruik van twee camera's was de DP-V1710 monitor heel handig voor het bijhouden van alle opnamen. "Dat is geweldig omdat je goed kunt bijhouden wat er precies gebeurt en je alle opnamen op je camera's kunt controleren. Twee schermen is briljant voor opnamen met meerdere camera's – je mist niets, dat is fantastisch."

Geschreven door Tom May


Ga voor meer informatie over de EOS C200 naar de productpagina.
Ga voor meer informatie over de EOS C700 naar de productpagina.
Ga voor meer informatie over de DP-1710 naar de productpagina.
Ga voor meer informatie over de CN-E24mm T1.5 L F naar de productpagina.
Ga voor meer informatie over de CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S naar de productpagina.

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS-ondersteuning, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle reparatieservice en mogen gratis materiaal lenen (afhankelijk van het niveau van je lidmaatschap).

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services