ARTIKEL

Calvin Hollywood over zijn wereldberoemde fotobewerkingstechnieken

A blonde-haired girl with freckles looks at the camera, wearing a t-shirt.
Calvin maakt veel portretopnamen en besteedt niet meer dan 30-45 minuten aan het retoucheren van elke foto. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief. © Calvin Hollywood

Calvin Hollywood werkte als bootcampinstructeur bij de Duitse luchtmacht toen hij besloot om het roer om te gooien. "Er is een video op YouTube," zegt Calvin, "waar ik in uniform aan de keukentafel zit en zeg: ‘Over vijf jaar wil ik professioneel fotograaf zijn. Als je deze video over vijf jaar ziet, heb ik het gemaakt'." Voordat hij het wist, werd hij een online retoucheersensatie en wilden mensen over de hele wereld weten hoe ze de ‘Calvin-look’ konden realiseren.

In 2005 maakte Calvin via een vriend kennis met fotobewerking. Dat vond hij leuk. Het probleem was, dat hij geen foto's had om te bewerken, dus begon hij zelf foto's te maken - gewoon om iets te kunnen retoucheren. Hij maakte opnamen van alles en iedereen, van auto's en wolken tot zijn eigen voeten. Fotobewerking werd zijn leven. Voordat er instructiefilmpjes op YouTube verschenen, las hij boeken over retoucheren en bezocht forums om meer te weten te komen.

A man is dressed in a black leather cape and carries a cane.
Calvin neemt het hele jaar een scala aan verschillende projecten op zich, zoals het fotograferen van horroravonden in het grootste pretpark van Duitsland, Europa-Park – zoals te zien is in deze foto, Hausherr (gastheer). Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief. © Calvin Hollywood
A man with gold-painted skin wears strings of rope around his neck.
Calvin speelt met kleur en kleuraanpassingen in deze foto, Slave, waar hij een gouden kleurzweem toevoegde met een selectieve kleuraanpassingslaag. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en een Canon EF 85mm f/1.8 USM-objectief. © Calvin Hollywood
Christian Ziegler’s

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Na een poosje verschoof zijn belangstelling en begon hij zichzelf minder te zien als retoucheur en meer als fotograaf. "Ik zag dat er een markt voor was om als professional fotograferen en retoucheren te combineren. Als kunstenaar was fotografie mijn eerste doel."

"Mijn stijl van fotograferen was erg bijzonder. In Duitsland was het geen bekende stijl, maar er kwam een punt waarop ik zei: 'Hé, ik kan creatief aan de slag gaan'. En dat was het begin van alles." Calvin creëert beelden die zowel geïllustreerd als gestileerd zijn - werk dat het beste van moderne retoucheerkunst combineert met traditionele fotografie.

We vroegen Calvin de methoden en motieven achter zijn foto's met ons te delen.

Waar haal je je inspiratie vandaan?
"Ik vind de ideeën voor beelden in films en muziek. Verder krijg ik ook veel inspiratie van andere fotografen. Meestal vorm ik een definitief beeld in mijn hoofd en schrijf dan alles op wat ik nodig heb om het werkelijkheid te laten worden. Daarna zoek ik een team bij elkaar en ga aan de slag."

A woman wears a red dress in front of tropical bushes and trees, and a topless man crouches in the bushes behind her.
Calvins recreatie van Tarzan en Jane is ook op de film geïnspireerd. Dit keer creëerde hij het beeld dat hij wilde met zorgvuldige verlichting en mise-en scène op de set (evenals retouchering). Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Calvin Hollywood

Wat is je favoriete onderwerp?
"Ik maak graag portretten, want ik communiceer graag met mensen. Ik vind het heerlijk om boeiende mensen te ontmoeten – ik leer altijd veel van mijn onderwerpen."


Hoelang duurt het voordat een project is afgerond?
"Soms maak ik opnamen voor commercials of grote campagnes, dan retoucheer ik dagenlang. De afgelopen jaren heb ik niet meer zo veel van dit type opdrachten gehad, misschien vijf of zes keer per jaar. Het grootste deel van de tijd fotografeer ik portretten van artiesten, fitnessjongens en sporters; dat zijn foto's waarvan het manipuleren vaak veel tijd kost. Maar meestal duurt het retoucheren van elke foto niet langer dan 30-45 minuten. Ik werk erg snel, dus wat mij 30 minuten kost, kost een ander misschien wel 90 minuten. Mijn methode begint met RAW-conversie, vervolgens los ik problemen op en voeg een bepaalde look toe - en dan is het klaar."

De fotografietechnieken van Calvin

Hoe maak je de compositie voor je foto's?
"Het belangrijkste is om de opname goed te krijgen met de camera. Alles wat ik kan doen met de camera en het licht, probeer ik te doen – en wat ik niet kan doen, doe ik bij het retoucheren. In mijn begintijd was het andersom, maar nu ben ik meer fotograaf dan retoucheur. Wanneer ik composities en fotomanipulaties maak, moet ik elke opname met hetzelfde licht en hetzelfde perspectief maken. Daarna breng ik alles samen. Wanneer het om één opname gaat, probeer ik de juiste locatie, het juiste licht, de juiste lichtmodificaties en het juiste moment te vinden om te fotograferen."

A muscular man models underwear.
Calvin maakt vaak opnamen met maximale scherpte, om zo de retoucheermogelijkheden van een foto te vergroten. Deze foto, met de titel Bertrand Iron, is genomen met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief. © Calvin Hollywood

Welke uitrusting en welke instellingen gebruik je?
"Ik heb de Canon EOS 5D Mark IV, de Canon EOS 5DS R, de Canon EOS-1D X en de Canon EOS-1D X Mark II. Ik gebruik de Canon EOS 5DS R voor foto's met hoge resolutie en de Canon EOS 5D Mark IV voor alle andere foto's en films, want ik film ook en neem video's op. Ik gebruik geen specifieke belichtingsinstellingen, dat hangt af van de foto. Ik heb er een hekel aan om handmatig scherp te stellen, dus ik gebruik de autofocus. Ik heb mijn eigen Picture Style-instellingen, want ik zie graag de beste scherpte in het beeld. Dus wanneer ik RAW opneem, is het beeld dat ik in de camera zie een JPEG, met de Picture Style."


Hoe stel je je Picture Style in?
"Ik gebruik een Picture Style met de maximale scherpte, een beetje minder contrast en een beetje minder verzadiging. Ik wil ook zo veel mogelijk details in de schaduwen en de lichte gebieden zien te houden, allemaal zo scherp mogelijk. Dan kan ik zien wat er later, bij het retoucheren, mogelijk is. Als ik niet scherpstel of een Picture Style gebruik met optimale scherpte, dan moet ik gaan raden of dat het beste is wat mogelijk is, of dat ik het later moet oplossen."


Hoe kies je de opstelling van het licht?
"Ik maak gebruik van verschillende opstellingen. Dat hangt af van de set en waarvoor de foto is bedoeld, maar mijn favoriet is een opstelling met drie lampen: twee tl-lampen vanaf de achterzijde en één groot, zacht licht van bovenaf aan de voorzijde om die korrelige, gedurfde look te krijgen - mijn unieke stijl die de foto een beetje de sfeer geeft van een schilderij, een illustratie of 3D."

A dark, moody portrait shows a man dressed as Wolverine from the X-Men films.
Calvin Hollywood recreëert ‘fantasy fiction’, zoals te zien is in zijn portret Wolverine. Op Calvins website laat hij stap voor stap het bewerkingsproces zien waarin hij van een studioportret van model Dan Star deze humeurige kop maakte, die zo uit een film lijkt te zijn weggelopen. Gemaakt met een EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief. © Calvin Hollywood

Wat bewonder je het meest in fotobewerkingssoftware?
"Mijn favoriete aspect is dat ik foto's boven de normale realiteit uit kan tillen, dat ik meer in de foto kan stoppen dan alleen met fotografie mogelijk is. Zo kan ik van foto's kunst maken en een bijzondere sfeer creëren. Ik geloof niet dat er nog veel ruimte is voor verbetering in beeldmanipulatie. Volgens mij draait het in de toekomst vooral om sneller met één klik te kunnen werken. Ik ben altijd geïnteresseerd in eenvoudigere manieren om dingen te doen; beelden uit de achtergrond extraheren, of iets vergelijkbaars."

De geheimen en goede raad van Calvin

Wat is het geheim van een geslaagd beeld?
"Tja, dat hangt ervan af. Soms is dat het verhaal achter het beeld. Toen ik net begon, maakte ik veel opnamen waar een verhaal achter zat. Nu, wanneer ik portretten maak, wil ik graag dat mensen zich afvragen: ‘Hoe heeft hij dat gedaan? Hoe heeft hij dat licht zo gekregen? Hoe werkt het?' Ik wil graag dat mensen het verschil zien tussen mijn portretten en die van andere fotografen."


Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?
"Je moet veel, heel veel foto's maken. Dus neem je camera altijd mee en neem overal foto's van: van je voeten, van de wolken, van alles. En gooi ze niet weg. Bekijk later alle foto's en probeer uit te vinden wat je beter kunt maken."

A man and woman are seen driving a car, sunlight streaming in from behind.
Zijn gebruik van licht zorgt voor de unieke sfeer in zijn beelden, zoals te zien is in deze foto met de titel Driver. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief. © Calvin Hollywood
A woman wears a white dress in front of a waterfall.
De fotograaf maakt graag foto's met een verhaal. Deze foto, Dress and Water, werd genomen met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief. © Calvin Hollywood

Welke tips zou je een fotograaf geven die beelden zoals de jouwe wil vastleggen?
"Concentreer je niet op het retoucheren. In mijn karakteristieke stijl lijken foto's geretoucheerd, maar het belangrijkste is om het licht zo goed mogelijk te krijgen. Probeer al je aandacht te richten op het onderwerp van je opname: het type modellen, de kleding, het licht, en dan, na dat alles, pas op het retoucheren. Dat is bijzonder belangrijk voor mijn stijl van fotograferen."


Wat wordt je volgende project?
"Mijn volgende plan is om nog meer portretten te maken. Ik vind het heerlijk om atleten en artiesten te fotograferen - het maakt niet uit of het musici of goochelaars zijn. Ik inspireer graag mensen en ik vind het daarom belangrijk om meer gratis werk te doen. Wanneer je professional bent, vergeet je vaak dat je ook tijd moet besteden aan werk zonder daarvoor betaald te krijgen. We zijn ooit allemaal begonnen met werk voor onszelf, voor het portfolio, en daar kregen we ook niet voor betaald. De meeste professionals hebben gewoon te weinig tijd, maar het is erg belangrijk."

Geschreven door Steve Fairclough and Gary Evans


De uitrusting van Calvin Hollywood

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Calvin Hollywood's kitbag

Camera

Canon EOS 5DS R

De 50,6 Megapixel full-frame CMOS-sensor in deze DSLR is in staat om zelfs de kleinste details vast te leggen. Dankzij de zeer hoge resolutie kunnen de beelden uitgebreid worden bijgesneden, terwijl de beeldkwaliteit uitzonderlijk blijft.

Objectief

Canon EF 85mm f/1.8 USM

Door de korte brandpuntsafstand, het grote maximale diafragma en de snelle autofocus is dit een ideaal objectief voor elke portretfotograaf.

Objectief

Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

Dit standaardzoomobjectief gaat net dat beetje verder, of je nu fotografeert of video's opneemt. Het is een ideaal objectief voor buitengewone beeldkwaliteit in een uitgebreid zoombereik als je niet met zware apparatuur wilt sjouwen.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan