ARTIKEL

Tips voor het pitchen aan fotoredacteurs

Photos are laid out on a table to be reviewed.
Fotografiestudenten van het Canon Student Development Program bij Visa pour l'Image kwamen meer te weten over het presenteren aan fotoredacteuren en hebben hun portfolio's laten beoordelen door ervaren professionals.

Fotoredacteurs ontvangen tientallen, zo niet honderden, e-mails per dag met potentiële fotoverhalen. Heb je een idee, ben je misschien al een project gestart, of heb je zelfs al een project voltooid? En weet je hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw verhaal wordt gepubliceerd?

Het lijkt misschien een hele opgave om je fotoverhaal te pitchen aan fotoredacteuren voor een website, krant, tijdschrift of bureau. Hier spreken we met drie fotoredacteuren. Thomas Borberg, Francis Kohn en Fiona Shields hebben al tientallen jaren ervaring met pitches van fotografen, commissies en het beoordelen van portfolio's. We vragen hun advies over wat jij kunt doen om je kans op succes te vergroten.

Thomas Borberg. Photograph by Paul Hackett.

Thomas Borberg

Thomas is docent fotojournalistiek, examinator, gastdocent, fotoredacteur voor boekprojecten en een jurylid bij fotowedstrijden. Momenteel is hij Chief Photo Editor bij de Deense krant Politiken.

Stuur je idee naar de juiste redactie

"Fotografen moeten altijd de tijd nemen om de redactie te leren kennen waarnaar ze hun pitch sturen," aldus Thomas. "Soms krijg ik een groepsmail met een idee dat in elk medium zou kunnen: een tijdschrift, krant of zelfs een boek. Ik denk dan: als je mijn tijd wilt gebruiken, stuur me dan iets waarvan je wilt dat ík het voor je druk of publiceer, en niet zomaar iemand."

Verspil de tijd van de fotoredacteurs niet

"Ik wil niet arrogant overkomen, maar mijn tijd is kostbaar. Ik ontvang tussen de vijf en tien verhalen per dag. Dus als een fotograaf me een verhaal stuurt dat nog maar half af is en bestaat uit 40 foto's die ik moet doorspitten die nauwelijks bewerkt zijn, gooi ik het gewoon weg. Het is niet mijn taak om hun verhaal af te maken. Dat moeten ze zelf doen," zegt Thomas.

"Maar ik vind het leuk als mensen een constructieve houding aannemen als ik nee zeg en reageren met 'Wat had ik anders moeten doen?' Misschien is het de bewerking, misschien is het de timing, misschien is het iets anders. Ik geef ze graag iets waarmee ze zich kunnen ontwikkelen. Daar hebben we allebei wat aan."
Francis Kohn. Photograph by Paul Hackett.

Francis Kohn

Francis ging in 1979 aan de slag bij Agence France-Presse (AFP), waar hij zich toelegde op conflicten in Midden-Amerika en Mexico. Later werd hij hoofdredacteur en vervolgens van 2012 tot 2017 Photo Director bij datzelfde AFP. In 2016 was hij de juryvoorzitter van de World Press Photo Awards.

Leg duidelijk uit wat je wilt.

"Ik heb gewerkt als AFP Photo Director, dus ik werkte meestal samen met fotografen met een vast contract — mensen die ik al kende. Wij kwamen samen om ideeën te bespreken. Maar we werkten ook met fotografen van buiten het bureau die hun verhaal wilden vertellen. Daarbij was ik altijd op zoek naar iemand die een idee op een zeer heldere en professionele manier kon presenteren", zegt Francis. "Het verhaal moet beknopt zijn, en als ik de fotograaf niet ken, moet deze wat foto's meesturen. Dat hoeven niet per se foto's van het project te zijn, maar van hun werk in het algemeen [zodat ik een beeld krijg van hun kenmerkende stijl en aanpak]. Als fotoredacteur merk je meteen of een verhaal goed genoeg is."

Stel geen onpraktische ideeën voor

"Het is goed als een fotograaf met een creatief idee komt dat ik nog niet eerder heb gehoord — een andere benadering van een onderwerp kan zeker mijn aandacht trekken," zegt Francis. "Maar het moet ook haalbaar zijn. Soms vraag je een fotograaf om een verhaal te maken dat onpraktisch en niet voldoende doordacht is. Het budget is speelt ook een rol, maar als het een goed verhaal is, valt daarover te praten."

Fiona Shields. Photograph by Paul Hackett.

Fiona Shields

Fiona is Picture Editor en Head of Photography voor The Guardian in het Verenigd Koninkrijk. Daarvoor had ze al meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van fotobewerking, en heeft ze gewerkt aan nieuwsverslagen over bijvoorbeeld de Arabische Lente, de terroristische aanslagen van 11 september en de toenemende vluchtelingencrisis.

Stuur geen downloadlinks

"Stuur iets waarmee de afbeeldingen snel en eenvoudig te bekijken zijn, zoals een pdf-bestand. Als ik een hoop bestanden zonder bijschrift moet downloaden en bekijken via WeTransfer of Dropbox... Dat duurt gewoon te lang. Een pdf is eenvoudig," zegt Fiona. "Het is belangrijk om bijschriften toe te voegen, zodat we weten wie, wat, wanneer, waar. Dan kan ik snel een beslissing nemen over de kwaliteit van het werk en de relevantie van het verhaal, en kunnen we snel verder."

Maak gebruik van het piramideprincipe.

"Ik ontvang ongeveer 250 e-mails per dag. Daarin staat een hoop informatie, dus als de pitches binnenkomen, moeten ze echt nauwkeurig zijn," zegt Fiona. "Ik heb bij een managementcursus geleerd hoe je de aandacht van drukbezette mensen trekt: begin met een soort kop en geef daaronder een beetje uitleg (slechts een paar zinnen). Daarna kun je in de pitch zelf dieper ingaan op je idee. We zijn telefonisch moeilijk bereikbaar en als je niks van me hoort, is dat meestal niet omdat ik onbeleefd ben of je project negeer. Ik heb dan gewoon je e-mail nog niet gezien. Ik zou dan adviseren om voorzichtig te informeren."

Geschreven door David Clark and Emma-Lily Pendleton


Lees alle Canon-gerelateerde verhalen op de evenementenpagina Visa pour l'Image.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan