Two cross-country skiers travel along the narrow spine of a mountain, using their poles.

Actiefotografie

"Het geeft nog net zo'n kick als toen ik 16 was." Richard Walch over zijn passie voor wintersportfotografie

Richard Walch, fotograaf van extreme sporten is net zo blij wanneer hij uit een helikopter hangt als wanneer hij soepeltjes over een piste naar beneden slalomt, waarbij hij een paar echt angstaanjagende momenten heeft vastgelegd. Zijn passie voor fotografie begon tijdens het snowboarden met zijn vrienden en is nu nog net zo sterk als op zijn zestiende, toen zijn eerste foto in een krant verscheen.

Hier onthult hij zijn creatieve aanpak, het verhaal achter zijn beste opname en zijn inspiratiebronnen.

Je bent al sinds je zestiende professioneel fotograaf. Hoe ontdekte je dat je een passie voor fotografie had?

"Mijn passie voor fotografie werd aangewakkerd door een gelukkig toeval toen ik naar een andere school ging en bij een school terechtkwam met een professionele donkere kamer. Daar bracht ik veel tijd door, wat niet zo goed was voor mijn cijfers, maar wel voor mijn fotografische vaardigheden. Ik begon met een Canon EOS-1N en koos steeds voor een volgend model, totdat ik uiteindelijk een Canon EOS-1D X Mark II had. Daarnaast bracht ik al mijn weekenden door in de bergen, op mijn snowboard. Mijn oorspronkelijke plan was een snowboarder met sponsorcontract te worden, maar als ik heel eerlijk ben, was ik daar niet goed genoeg voor. Dus nam ik het besluit: 'Als ik geen sponsor kan vinden, ga ik proberen om met mijn camera mijn vrienden vast te leggen, die wel heel goed zijn.'"

Wat is het moeilijkste aan het fotograferen van wintersporten?

"Het gaat er allemaal om dat je alles goed hebt georganiseerd en bent voorbereid op een shoot. Ik heb nooit een officiële opleiding tot fotograaf gevolgd. Ik heb gewoon elke denkbare fout wel eens gemaakt, waarbij ik me steeds voornam elke fout maar één keer te maken. Een van mijn moeilijkste leerprocessen was toen ik na mijn middelbare school naar Whistler, Canada, ging. Ik fotografeerde een week lang met film, ging naar een fotolab in Vancouver om ze te laten ontwikkelen en legde 10 filmrolletjes op de balie. Toen ik ze terugkreeg waren ze echter stuk voor stuk onderbelicht met drie stops omdat ik de camera per ongeluk op -3 had gezet. Al deze fantastische foto's waren naar de maan omdat ze drie stops te donker waren. Doordat ik analoge filmrolletjes gebruikte, viel dit niet meer te corrigeren. Zoiets gebeurt je geen tweede keer."

Wat moet ik me voorstellen bij dat organiseren en voorbereiden?

"Een ding waar ik veel zorg en aandacht aan besteed, is hoe ik op de plaats van bestemming kom, hoe ik mijn eigen veiligheid waarborg en hoe ik de opstelling voor de shoot voorbereid. Je moet altijd op je hoede zijn wanneer je in de natuur of in de bergen werkt of zelfs al wanneer je gewoon een selfie maakt. Wees voorzichtig, blijf je bewust van wat je doet en pak dan pas de camera om de opname te maken."

"Ik heb nooit een officiële opleiding tot fotograaf gevolgd. Ik heb gewoon elke denkbare fout wel eens gemaakt – waarbij ik me steeds voornam elke fout maar één keer te maken."

Het komt vast wel eens voor dat je je in een riskante omgeving begeeft. Kun je ons iets vertellen over de spannendste wintersportopnamesessie die je ooit hebt gedaan?

"Al sinds mijn eerste opnamen van wintersporten en snowboarden, droomde ik ervan om ooit naar Alaska te reizen. Je kunt alleen niet zomaar op de bonnefooi naar Alaska gaan en wel zien hoe het uitpakt – je moet onderdeel uitmaken van een superhecht team. Ik ging mee met de beste skiërs in Europa, een groep genaamd 'Legs of Steel'. We gingen heliskiën in Haines – de beste plaats in Alaska voor freeriding De sneeuw plakt aan deze verticale muren [afbeelding hieronder], zodat je met een steile hoek naar beneden kunt freeriden. Zoiets kan nergens anders ter wereld. De druk is extreem hoog, omdat de atleten circa €10.000,- tot €15.000,- investeren om misschien zes tot tien runs te doen, dus wanneer je in die helikopter opnamen maakt vanuit een open deur, moet je er zeker van zijn dat die opnamen goed lukken. Alles verliep goed – iedereen deed zijn stunts en niemand raakte gewond."

Gerelateerde artikelen
A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

OUTDOOR

Tips & tricks voor wintersportfoto's

Professionele sportfotograaf Richard Walch deelt zijn expertise met tips voor geweldige wintersportfoto's, van camerakeuze tot de beste instellingen.

Two young men dressed in black leap around on a rooftop between Turkish domes with stone lanterns on top.

ACTIE

Freerun-actie opnemen: de toptips van Samo Vidic

De Canon Ambassador legt uit hoe je de spanning en het spektakel van urban-actiesporten overbrengt.

Alan Rowan holds a Canon SX740 HS camera, with a lake and hills in the background.

OUTDOOR

Hoe de Munroe Moonwalker bergen vastlegt

Van kleurrijke macrofoto's tot mistige bergtoppen. Ontdek hoe Alan Rowan met de Canon PowerShot SX740 HS de perfecte natuurfoto maakt.

Dwarfed by huge, snow-covered, sheer cliffs near Juneau, Alaska, a member of the Legs of Steel group is barely visible skiing almost vertically downhill as a helicopter hovers above.

Zijn er bepaalde cameratechnologieën die je nu vooral interessant vindt?

"In de America's Cup (zeilsport) zei de aanvoerder van het Nieuw-Zeelandse team altijd: 'Als de boot er niet sneller door gaat, zijn we er niet in geïnteresseerd.' Als de foto niet verbetert door een functie, waarom hebben we het er dan überhaupt over? De unieke aspecten van een product zijn het belangrijkste. Kun je er iets mee neerzetten dat je nog nooit eerder hebt kunnen doen? De Canon EOS M5 en Canon EOS M50 zijn allebei camera's waarmee je dingen voor elkaar krijgt die voorheen onmogelijk waren. Het zijn superkleine camera's waarmee je supersnel en discreet kunt fotograferen, vooral wanneer je er een vaste Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-lens aan koppelt – samen vormen ze de perfecte combinatie."

Je maakt opnamen met een professionele Canon-uitrusting, maar kunnen sommige van deze effecten niet even goed worden bereikt met een camera van een lager niveau?

"Jazeker! Een geweldige opname maken komt eerder neer op techniek dan op de technologie. Maar alle Canon-camera's hebben bijvoorbeeld een heel goede autofocus. Een veel voorkomend scenario is ook dat een geavanceerde technologie eerst wordt geïntroduceerd in een camera voor fotografieliefhebbers voordat het wordt toegepast in een high end camera. Zo werd de Touch and Drag autofocustechnologie in het Canon-EOS R-systeem, waar iedereen het nu over heeft, in feite al geïntroduceerd met de Canon EOS M5 en de Canon EOS M50."

Wat is tot nu toe voor jou het beslissende moment in je carrière geweest?

"Toen ik 16 was, nam mijn zus deel aan een programma voor uitwisselingsstudenten in de Verenigde Staten en kon ik een bezoek brengen aan haar en aan de gezinnen bij wie ze die zomervakantie verbleef. De Managing Director van het dagblad Dallas Morning News was een familielid van een van de gezinnen, dus die zomer mocht ik daar stage lopen als fotograaf. De andere fotografen vroegen zich allemaal af wat ik daar deed, zo jong als ik was. Ik was net een stuiterbal, overal was ik te vinden. Bij één opdracht moesten we opnamen maken van een grote zeilboot. Uiteindelijk klom ik in de mast en ik vroeg de kapitein, die ik wilde fotograferen, of hij met mij mee omhoog wilde klimmen, zodat ik hem van bovenaf kon fotograferen, met de boot als achtergrond eronder.

"Om deze foto te krijgen deed ik dus extra moeite. De vaste fotograaf die er ook bij was, plaatste de kapitein gewoon achter het stuurwiel. Zijn foto was ook heel mooi, maar die van mij werd geprint in de krant, wat voor mij toen enorm veel betekende. Zo leerde ik al vroeg dat als je een foto wilt maken die eruit springt, je daarvoor wel echt moeite moet doen. Je moet de grenzen opzoeken. Ik maak altijd opnamen met het eindresultaat in mijn hoofd en het is nog net zo opwindend als toen ik pas begon."

Wat doe je als je even geen inspiratie hebt?

"Dan ga ik douchen en dan komt er altijd een idee bij me op [lacht] – echt waar. Maar in het algemeen ben ik net een spons – ik probeer overal inspiratie uit te halen. Ik ga bijvoorbeeld naar een museum en doe daar inspiratie op, praat vervolgens met een ontwerper en krijg een idee, praat met een reiziger en snap wat hem beweegt en bekijk dan nog iets op internet. Al deze informatie neem ik in me op door zeer gedetailleerd te observeren. Maar dit gebeurt onbewust, zonder dat ik op dat moment weet waarvoor ik het nog eens ga gebruiken. Als je alleen kijkt naar snowboardfotografen, dan ga je ze uiteindelijk kopiëren en dat werkt niet. Maar als ik kijk naar wat een snowboardfotograaf doet en dat dan meeneem naar zeilfotografie, en dan kijk naar wat een kunstenaar doet en dat mee terugneem naar een sport, dan kan ik mijn eigen stijl creëren en een nieuwe smaakontwikkeling toevoegen aan een bepaalde scène."

Lees de beste praktische tips van Richard over hoe je dit skiseizoen betere wintersportfoto's kunt maken.

Geschreven door Kathrine Anker

Gerelateerde artikelen



Get Inspired is je belangrijkste bron van nuttige fotografietips, aankoopgidsen en leerrijke interviews - alles wat je nodig hebt om de beste camera of de beste printer te vinden, en breng je volgende creatieve idee tot leven.

Terug naar alle tips en technieken

Gerelateerde producten