Hoe wijs je potentiële studenten de weg in een keuzeaanbod van 260 opleidingen?
ROC Mondriaan
ROC Mondriaan is dé mbo-opleider in de regio Haaglanden. Met 25 scholen, meer dan 2.400 medewerkers en heel veel passie wordt jong en oud hier opgeleid tot de zelfbewuste vakmensen die Nederland zo hard nodig heeft. Jaarlijkse zijn dit ruim 18.500 mbo-studenten en 6.000 cursisten in educatie en volwassenenonderwijs.
ROC Mondriaan is dé mbo-opleider in de regio Haaglanden. Met 25 scholen, meer dan 2.400 medewerkers en heel veel passie wordt jong en oud hier opgeleid tot de zelfbewuste vakmensen die Nederland zo hard nodig heeft. Jaarlijkse zijn dit ruim 18.500 mbo-studenten en 6.000 cursisten in educatie en volwassenenonderwijs.
Voorlichtingsmateriaal voor open dagen
Het opleidingsaanbod van ROC Mondriaan is enorm en heel divers. Voorheen had elke opleiding een eigen folder, maar nu er inmiddels 260 opleidingen zijn en de website de belangrijkste informatiebron is voor potentiële studenten, is er een andere invulling nodig voor het gedrukte voorlichtingsmateriaal. Aan ons is gevraagd om voor alle tien sectoren waarin ROC Mondriaan opleidingen aanbiedt een wervende flyer te ontwikkelen, plus een bijbehorende informatiemap waarin bezoekers van open dagen en onderwijsbeurzen deze flyers kunnen verzamelen. Tegelijk is voor deze evenementen ook een opvallende display nodig waarmee het voorlichtingsmateriaal op een aantrekkelijke manier kan worden uitgestald.
Een flexibel format en een herbruikbare display
Een van de uitdagingen was om voor de flyers één format te ontwikkelen voor alle verschillende sectoren. Dit betekende dat er slim moest worden omgegaan met de beperkte ruimte van een dubbelzijdige A4, omdat het aantal opleidingen per sector varieerde van 1 tot 27. Daarnaast was een belangrijke eis dat de display voor de flyers van duurzaam materiaal gemaakt was en bovendien makkelijk verplaatsbaar en herbruikbaar moest zijn voor verschillende open dagen en voorlichtingsevents door het jaar heen.
Slim ontworpen flyers en Inhakers
We hebben een aantrekkelijke en herkenbare lijn sectorsheets ontworpen, waarbij we binnen de kaders van de huisstijl elke sector een eigen uitstraling konden geven met passende beelden en kleuren. Door te spelen met de verhouding beeld en tekst, waren we in staat om binnen hetzelfde format meer of minder ruimte te geven aan de opsomming van de betreffende opleidingen. Voor het display hebben we gekozen voor de Inhaker. Dit is een modulair inhaaksysteem dat gemaakt is van gerecycled en 100% herbruikbaar PVC. Hiermee hebben we een opvallende, multidimensionale standaard ontwikkeld met daaraan houders voor alle verschillende flyers.
Een kostenefficiënte manier om studenten te werven
De mappen met de sectorsheets worden goed ontvangen door toekomstige studenten, en bovendien met veel trots uitgedeeld door medewerkers op de open dagen, voorlichtingen en beurzen. Met de keuze voor de Inhaker beschikt ROC Mondriaan nu over een opvallend en duurzaam display dat op toekomstige events weer eenvoudig in elkaar gezet kan worden om studenten aan te trekken. Door deze promotiematerialen op deze manier onbeperkt te kunnen hergebruiken, kan de onderwijsinstelling jaarlijks veel kosten besparen uit het voorlichtingsbudget.