Hoe wijs je potentiële studenten de weg in een keuzeaanbod van 260 opleidingen?

ROC Mondriaan
ROC Mondriaan is dé mbo-opleider in de regio Haaglanden. Met 25 scholen, meer dan 2.400 medewerkers en heel veel passie wordt jong en oud hier opgeleid tot de zelfbewuste vakmensen die Nederland zo hard nodig heeft. Jaarlijkse zijn dit ruim 18.500 mbo-studenten en 6.000 cursisten in educatie en volwassenenonderwijs.

Voorlichtingsmateriaal voor open dagen

Het opleidingsaanbod van ROC Mondriaan is enorm en heel divers. Voorheen had elke opleiding een eigen folder, maar nu er inmiddels 260 opleidingen zijn en de website de belangrijkste informatiebron is voor potentiële studenten, is er een andere invulling nodig voor het gedrukte voorlichtingsmateriaal. Aan ons is gevraagd om voor alle tien sectoren waarin ROC Mondriaan opleidingen aanbiedt een wervende flyer te ontwikkelen, plus een bijbehorende informatiemap waarin bezoekers van open dagen en onderwijsbeurzen deze flyers kunnen verzamelen. Tegelijk is voor deze evenementen ook een opvallende display nodig waarmee het voorlichtingsmateriaal op een aantrekkelijke manier kan worden uitgestald.
"Vijf thematische flyers van MBO Stad, met onderwerpen als zorg, sport, techniek, creativiteit en studiekeuze. Elke flyer bevat pakkende visuals en teksten zoals 'WIJ helpen anderen helpen' en 'Wat jij wilt ontdekken'."

Een flexibel format en een herbruikbare display

Een van de uitdagingen was om voor de flyers één format te ontwikkelen voor alle verschillende sectoren. Dit betekende dat er slim moest worden omgegaan met de beperkte ruimte van een dubbelzijdige A4, omdat het aantal opleidingen per sector varieerde van 1 tot 27. Daarnaast was een belangrijke eis dat de display voor de flyers van duurzaam materiaal gemaakt was en bovendien makkelijk verplaatsbaar en herbruikbaar moest zijn voor verschillende open dagen en voorlichtingsevents door het jaar heen.

Slim ontworpen flyers en Inhakers

We hebben een aantrekkelijke en herkenbare lijn sectorsheets ontworpen, waarbij we binnen de kaders van de huisstijl elke sector een eigen uitstraling konden geven met passende beelden en kleuren. Door te spelen met de verhouding beeld en tekst, waren we in staat om binnen hetzelfde format meer of minder ruimte te geven aan de opsomming van de betreffende opleidingen. Voor het display hebben we gekozen voor de Inhaker. Dit is een modulair inhaaksysteem dat gemaakt is van gerecycled en 100% herbruikbaar PVC. Hiermee hebben we een opvallende, multidimensionale standaard ontwikkeld met daaraan houders voor alle verschillende flyers.

Een kostenefficiënte manier om studenten te werven

De mappen met de sectorsheets worden goed ontvangen door toekomstige studenten, en bovendien met veel trots uitgedeeld door medewerkers op de open dagen, voorlichtingen en beurzen. Met de keuze voor de Inhaker beschikt ROC Mondriaan nu over een opvallend en duurzaam display dat op toekomstige events weer eenvoudig in elkaar gezet kan worden om studenten aan te trekken. Door deze promotiematerialen op deze manier onbeperkt te kunnen hergebruiken, kan de onderwijsinstelling jaarlijks veel kosten besparen uit het voorlichtingsbudget.

Gerelateerde oplossingen

The Creative Hub

Het beste van een in-huis studio en extern bureau ineen.

The Creative Hub helpt u te voldoen aan de nieuwe WCAG-richtlijnen.

Op 28 juni 2025 gaan de nieuwe WCAG-regels in. Ook úw online documenten en videocontent moeten vanaf dan zo toegankelijk mogelijk zijn voor mensen met een beperking. The Creative Hub helpt u hierbij.

Canon Onderwijs Services

Innovatieve dienstverlening voor de leeromgeving van morgen

Ontdek onze slimme standaard voor duurzame signing en promotie

Bewegwijzering, reclameborden, informatiezuilen, etagères, lessenaars en statafels… met de Inhaker kun je letterlijk en figuurlijk alle kanten op. Lees meer over de mogelijkheden.

Bekijk ook deze cases

Techniek promoten met een interactief bordspel

Fontys heeft aan The Creative Hub gevraagd om een creatief, boeiend en visueel aantrekkelijk voorlichtingsconcept te ontwikkelen om scholieren enthousiast te maken over techniek en een beeld te geven over welke opleidingen Fontys op dit gebied aanbiedt.

Een slim videoconcept voor toekomstgerichte studentenwerving

Een promotievideo waarmee potentiële studenten een up-to-date en compleet beeld krijgen van de mogelijkheden en voordelen die de Associates degrees Academie in Roosendaal hen biedt.

‘Game on’ voor betere samenwerking in multidisciplinaire teams

The Creative Hub creëert een digitaal spel om multidisciplinaire teams te ondersteunen bij het gezamenlijk oplossen van complexe vraagstukken.

Van leslokaal tot expositieruimte

Door gebruik te maken van fotografie, video en slimme opstellingen, transformeerde The Creative Hub twee leslokalen van Hanzehogeschool Groningen tot een ruimte die zowel informeert als inspireert.

Werkwandelen aantrekkelijk maken voor uiteenlopende doelgroepen

The Creative Hub heeft een innovatief wandelconcept ontwikkeld voor Fontys Sport en bewegen, de WorkWalkBox, om mensen een leven lang te kunnen laten bewegen.

Samen duurzaam en sociaal innoveren

Canon ondersteunt de Rijksuniversiteit Groningen als partner met een brede dienstverlening, voor repro en drukwerk, post, digitale postverwerking en de decentrale printomgeving, met focus op duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid.

Meer weten over The Creative Hub?