ARTIKEL

Young Photographer: emoties vastleggen in trouwfoto's

Young Photographer Dasha Starr fotografeerde deze eigenzinnige, alternatieve bruiloft in Factory of Light, een voormalig krachtstation in Ponferrada, Spanje. Daar werd ze door haar professionele mentoren Marco Mastropietro en David Álvarez geholpen om haar vaardigheden aan te scherpen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/500 sec en f/1.4. © Dasha Starr

Vier jaar geleden begon Young Photographer Dasha Starr het maken van fashion- en commerciële foto's beu te worden. Toen een vriend haar uitnodigde om in India de felle kleuren van een traditionele bruiloft te fotograferen, bleek dit een ervaring te zijn die haar carrière zou veranderen. Dasha werd namelijk verliefd op de emotie van huwelijksfotografie.

"Ik wilde meer gevoelens en echte mensen fotograferen", aldus Dasha, die op haar veertiende begon te fotograferen voor haar eigen kleine fashion- en muziektijdschrift. "Je kunt op trouwfoto's zien dat een stel echt verliefd is. Er spreekt veel emotie uit de foto's, en dat vind ik het mooiste ervan."

Emotie en verhalen vertellen vormen de kern van het werk van ervaren huwelijksfotografen Marco Mastropietro en David Álvarez van Factoria182. Samen met Getty Images en Canon begeleidden ze Dasha en scherpten ze haar vaardigheden op het gebied van huwelijksfotografie aan tijdens een shoot dicht bij hun woonplaats in Ponferrada, Noordwest-Spanje.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Bruiloften zijn emotionele momenten om te fotografen", zegt David. "Een stel dat je foto's bekijkt, vindt de belichting of de structuur van de wolken niet echt belangrijk. Het zijn geen professionele fotografen. Ze kijken naar zichzelf en de mensen waar ze van houden. Natuurlijk moet je een mooie compositie maken en je creativiteit gebruiken, maar wij proberen ons te richten op wat het stel graag wil terugzien als ze het album na 20 jaar nog eens bekijken."

Marco en David hebben de afgelopen vijf jaar samengewerkt nadat door vrienden aan elkaar waren geïntroduceerd. Na deze ontmoeting keken ze samen of de combinatie van hun expertise op het gebied van video en fotografie een geschikte combinatie voor huwelijksfotografie zou zijn. Ze konden het goed met elkaar vinden en startten het jaar erop met Factoria182. Sindsdien hebben ze een bloeiende huwelijksbusiness opgebouwd in de plattelandsregio waarin ze allebei zijn opgegroeid. Dit jaar alleen al staan er meer dan 30 bruiloften gepland en de boekingen lopen door tot ver in 2020.

Voor deze shoot hebben Marco en David een echte bruiloft met een echt koppel, twee getuigen (ook een echt stel) en een bruiloftsgast nagebootst. Zij en Dasha hebben de voorbereidingen, huwelijksvoltrekking, foto's van bruid en bruidegom en feestmaal gefotografeerd. Marco en David hebben de dag ook gefilmd en daarvan de bovenstaande video gemaakt. Als trouwlocatie hebben ze gekozen voor de opvallende Factory of Light, een voormalig krachtstation in de bergen van Ponferrada. De locatie bestond uit een grungy industrieel interieur dat vriendelijker oogde door het zachte daglicht dat door de enorme ramen naar binnen stroomde. De verroeste leidingen en sleetse inrichting stonden in schril contrast met de zachte Boheemse stijl van de bruiloft, waarbij de naastliggende rivier en berkenbos een prachtige buitenlocatie voor de ceremonie vormden.

Close up of bride & groom holding hands. Photo by Dasha Starr on Canon EOS 5D Mark III.
Op advies van David en Marco fotografeerde Dasha trouwscènes op verschillende afstanden. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/160 sec, f/4.0 en ISO400. © Dasha Starr

De stroom van gebeurtenissen op een bruiloft vastleggen

A model with long blonde hair lies on a bed.

Young Photographer: fashionfotografie leren

In een samenwerkingsproject met Getty Images en Canon leert aankomend talent Rianna Gayle de belangrijkste technieken van fashionfotograaf Wanda Martin.

"Wat fijn was [aan het nabootsen van een trouwshoot], was het feit dat ik technieken voor bruiloften kon oefenen zonder de bijbehorende tijdsdruk," aldus Dasha, die oorspronkelijk uit Rusland komt maar nu in Londen woont. "Hierdoor kreeg ik meer tijd met het stel en kon ik meer variatie aanbrengen en bekijken wat er goed werkt voor de camera."

Marco en David moedigden haar aan vóór de feitelijke bruiloft een relatie met het stel op te bouwen. Ze vinden het namelijk belangrijk dat klanten zich prettig voelen voor de camera. Op die manier worden er natuurlijk uitziende beelden gecreëerd. Tijdens de voorbereiding van de shoot lieten ze ook zien hoe ze vooraf locaties bezoeken om het licht te controleren en goede plekken te vinden om spontane foto's te maken. Zo is het stel op hun belangrijke dag zo weinig mogelijk tijd kwijt aan het maken van foto's.

"Omdat de jurk, de make-up en het haar er waarschijnlijk nooit meer zo mooi zullen uitzien, willen we natuurlijk een paar foto's van het stel maken. Maar we willen ze niet te lang [van hun bruiloftsfeest] scheiden", aldus David. "Ik schat dat het slechts 20 minuten kost als het ergens in de buurt gebeurt. Als je van de ceremonie naar een andere plek moet gaan, stop dan ergens onderweg om foto's van het stel te maken.

"De week ervoor rijden we dezelfde route om geschikte plekken te vinden om te fotograferen. “Soms heb je maar een kleine, intieme ruimte nodig om iets briljant te doen. We doen niet veel aan geposeerde foto's, dus we vinden beweging belangrijk. We willen dat het stel zich vermaakt door te dansen, te springen of wat dan ook. Het is beter als mensen bewegen, omdat de meesten niet weten hoe ze moeten poseren."

Bride poses against wall while the groom sits on the window ledge. Photo by Factoria182.
Vóór de trouwdag al de bruiloftslocatie bekijken is van essentieel belang om fantastische foto's te kunnen maken, vertellen David en Marco. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief ingesteld op 1/1.000 sec, f/2.0 en ISO400. © Factoria182
Bride and groom embrace in a woodland. Photo by Factoria182 on Canon EOS 5D Mark III.
Tijdens de trouwdag hebben David, Marco en Dasha allemaal een aantal opnamen met tegenlicht gemaakt. "Soms heb je maar een kleine, intieme ruimte nodig om iets briljant te doen", aldus David. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 85mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/1.2 en ISO160. © Factoria182

Kit voor huwelijksfotografie

Gedurende de dag kon Dasha observeren hoe Marco en David samenwerken. "Ze zitten elkaar nooit in de weg en hebben een onuitgesproken manier gevonden om alles zo snel mogelijk te doen", vertelt ze. Hoewel ze allebei meerdere vaardigheden bezitten, zijn ze in een natuurlijk ritme beland waarin Marco voornamelijk foto's maakt en David video-opnamen, waarvoor beiden voornamelijk de Canon EOS 5D Mark III gebruiken.

Marco gebruikt meestal twee camerabody's, die hij als holsters over zijn borst draagt. Op de ene zet hij een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-zoomobjectief en op de andere een prime-objectief, zoals een Canon EF 50mm f/1.4 USM. David maakt video-opnamen met het gestabiliseerde Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief.

"Bij een bruiloft moet je voorbereid zijn, want soms heb je maar een paar seconden de tijd", aldus David. "Je kunt iemand niet vragen om de ring opnieuw om de vinger van de bruid te schuiven. We hebben altijd ideeën voor shots, maar je weet nooit wat er gaat gebeuren. Daarom was het goed dat de mentoren Dasha lieten zien hoe snel alles gaat. Als ik maar één objectief mocht kiezen om een bruiloft te fotograferen en ik wil veel verschillende gezichtspunten hebben, dan koos ik voor de 24-70 mm, terwijl ik graag een 35 mm-objectief gebruik om mee rond te lopen. Als we een bruiloft doen, gebruiken we liever een combinatie."

A close up of a groom holding a bride’s hands. Photo by Dasha Starr on Canon EOS 6D.
"Met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief kun je zo'n beetje alles doen", zegt Dasha. "Dat is fantastisch, vooral bij een echte bruiloft. Alles is daar minder voorspelbaar en de afstand tot het onderwerp is groter." Gefotografeerd met een Canon EOS 6D en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief ingesteld op 70 mm, 1/160 sec, f/3.2 en ISO640. © Dasha Starr

Van het fotograferen van het stel dat omgeven door excentrieke kaarsen op een bank ligt tot het vastleggen van het delicate gouden licht dat tijdens de ceremonie door de berkenbomen valt: in al deze situaties kon Dasha vertrouwen op haar Canon EOS 5D Mark III waarbij ze ook Marco's Canon EOS 6D Mark II met een combinatie van prime- en zoomobjectieven gebruikte.

"Het was een combinatie van twee objectieven", vertelt Dasha. "Met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM kun je zo'n beetje alles doen, terwijl een Canon EF 50mm f/1.2L USM ideaal is voor portretten en situaties met weinig licht. Ik gebruik liever de 50 mm omdat ik graag bewegend een compositie wil samenstellen, maar de 24-70 mm is fantastisch, vooral bij een echte bruiloft. Alles is daar minder voorspelbaar en de afstand tot het onderwerp is groter. Je gebruikt dat objectief veel eerder in een levensechte situatie."

Marco adviseerde haar drie verschillende composities van dezelfde scène samen te stellen: een close-up, een iets bredere foto en een foto die meer van de locatie laat zien. Ook experimenteerden ze met fotograferen met tegenlicht, een techniek waarvan Dasha altijd gretig gebruik heeft gemaakt bij haar commerciële werk. "Tijdens het ‘gouden uur’ zie je dat prachtige licht op de achtergrond en met tegenlicht kun je een prachtig effect krijgen met de details van de jurk", vervolgt ze. "Het is leuk met dat effect te werken. De foto's krijgen zo een heel andere dimensie dan bij een vlakke belichting."

Omdat de bewolkte ochtend overging in een heldere middag, werd de belichting een belangrijk punt om op te letten. "Helder licht is het moeilijkste licht om in te fotograferen", zegt Dasha. "Je krijgt dan heel snel een verkeerde belichting, vooral bij een witte trouwjurk. Marco en David zeiden dat je het beste kunt onderbelichten om de details op de jurk te blijven zien, zelfs als het gezicht dan onderbelicht raakt; je kunt dat namelijk later alsnog bijwerken. Ik doe dat niet zo vaak, maar het was volstrekt logisch en daarom een geweldige tip."

Two photographers point their Canon cameras at a bride to take her portrait.
Het duo Factoria182 en Dasha vonden allerlei bijzondere industriële decors op de trouwlocatie, die goed pasten bij de alternatieve Boheemse stijl van het koppel. © Dan Dennison
Portrait of a bride in disused power station. Photo by Dasha Starr on Canon EOS 5D Mark III.
De ruige industriële achtergronden leverden prachtige bruidsportretten en romantische foto's van het paar op. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/640 sec, f/1.6 en ISO500. © Dasha Starr

Efficiënte camera-instellingen

Naast advies over compositie en stijl, liet Marco ook aan Dasha zien hoe hij zijn camera zo efficiënt mogelijk instelt, onder andere door Quick Autofocus en Live View te gebruiken voor maximale efficiëntie in een drukke, dynamische omgeving.

"Ik ben gewend mijn camera op een bepaalde manier te gebruiken omdat ik in de fashionwereld heb gewerkt, waar dingen niet zo snel bewegen als op bruiloften", vertelt Dasha. "Marco en David maken veel gebruik van Live View om instellingen voor verschillende lichtomstandigheden te kunnen voorspellen. Je test Live View op een gebied met schaduw en een gebied met licht en je onthoudt welke instellingen je voor elk gebied hebt gebruikt. Op die manier kun je ze later snel wijzigen. Ik ben gewend om met de zoeker te werken, maar ze hebben me aangeraden voor de meeste opnamen Live View te gebruiken. Als de belichting verandert, kun je ervoor zorgen dat je opname beter wordt belicht dan wanneer je met de zoeker zou fotograferen.

"Ik wist van het bestaan van Quick Autofocus, maar ik had nooit overwogen om het te gebruiken. Deze modus heeft ervoor gezorgd dat de foto's altijd scherp waren bij het in- en uitzoomen. Ze fotograferen meestal in handmatige modus, maar houden de ISO en het diafragma ongeveer gelijk, zodat de stijl van de foto's gedurende de dag hetzelfde blijft. Alleen de sluitertijd verandert wanneer de camera zich aanpast aan de verschillende lichtomstandigheden. Dit soort dingen waren echt superhandig."

Photographers of Factoria182 show bride and groom photos on their camera screens.
Marco en David zijn van mening dat een goede verstandhouding met bruid en bruidegom belangrijk is. © Dan Dennison
Bride & groom hold hands as they walk down path. Photo by Dasha Starr on Canon EOS 5D Mark III.
Dasha maakte deze natuurlijke foto van het stel terwijl ze van de huwelijksceremonie in de buitenlucht naar het oude krachtstation liepen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/500 sec, f/3.2 en ISO400. © Dasha Starr

David zegt dat ze bij foto's meestal geen sluitertijd van minder dan 1/125 sec gebruiken en meestal twee stops minder proberen te gebruiken dan het grootste beschikbare diafragma. "Dat geeft volgens mij de beste kwaliteit", aldus David. "De Canon EF 35mm f/1.4L II USM zetten we dus op f/1.8 en de Canon EF 85mm f/1.2L II USM gebruik ik op f/1.8."

De unieke aanpak van Marco en David heeft Dasha geïnspireerd bij het ontwikkelen van haar eigen stijl tijdens het maken van trouwfoto's. Binnenkort gaat ze op reis naar China voor documentairefotografie. "David en Marco zijn geen huwelijksfotografen dievolgens een lijstje met foto’s werken", zegt Dasha. "Natuurlijk leggen ze belangrijke momenten vast, maar ze volgen geen vast, uitgewerkt plan. Ze fotograferen wat er op het moment mooi is om vast te leggen en genieten van veel meer vrijheid in hun werkstijl dan sommige andere fotografen.

"Ik had een bepaalde stijl in mijn fashion- en foodfotografie. Maar omdat dit gebied relatief nieuw voor mij is, moet ik me nog verder ontwikkelen. Mijn doel is om meer te groeien in de gespecialiseerde wereld van de huwelijksfotografie. Nu ik de werkwijze van Marco en David ken, heb ik daar een aantal elementen van overgenomen en deze gecombineerd met elementen uit mijn eerdere werk. Op den duur zal dit uitgroeien tot mijn eigen stijl."

Intimate bride and groom shot. Photo by Factoria182 on a Canon EOS 5D Mark III.
"We proberen ons te concentreren op wat het stel graag wil terugzien als ze het album over 20 jaar nog eens bekijken", zegt David. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief ingesteld op 1/1250 sec, f/2.0 en ISO100. © Factoria182

Tips van David voor huwelijksfotografie

1. Leer het stel van tevoren kennen
"Het gaat niet alleen om het maken van foto's, maar ook om het tonen van emoties. Daarvoor moet je eerst een band met het stel krijgen. Het is goed om elkaar te leren kennen. Daarom drinken we de dag vóór de bruiloft koffie met elkaar. Normale stellen kunnen verlegen zijn voor de camera. Mijn advies is om een korte fotoshoot vóór de bruiloft te doen. Als ze weten hoe ze zich voor de camera moeten voelen, zijn ze ontspannen. Bij onze eerste bruiloften hebben we dit gratis gedaan, omdat we ervan overtuigd waren dat het resultaat op de dag van de bruiloft dan veel beter zou zijn. Al zie je ze maar een uurtje voor de bruiloft om ze op hun gemak te stellen en ze wat advies te geven over hoe ze hun lichaam moeten bewegen."

2. Focus op de jurk
"Bruiloften in de buitenlucht kunnen soms lastig zijn, omdat mensen niet nadenken over het beste licht en de huwelijksceremonie bij zonsopgang of zonsondergang houden. De belichting kan dus soms moeilijk zijn. Probeer een beetje te onderbelichten en focus altijd op de jurk van de bruid, omdat er een grote kans bestaat dat je het wit (en daarmee de jurk) overbelicht. Bij digitale camera's is het eenvoudiger om de schaduwen te herstellen, dus probeer altijd de belichting op de bruid af te stemmen en de wittinten te onderbelichten."

3. Experimenteer met de compositie
"Als je foto's van het stel maakt, probeer dan zoveel mogelijk op de compositie te letten. Als je tijdens je studie iets leert over fotografie, dan leer je regels zoals ‘de regel van derden’ of dat je het koppel niet in het midden van het beeld moet plaatsen. Je probeert altijd op dat soort dingen te letten, maar het gaat ook om gevoel. Ik probeer altijd iets creatiever te zijn. Soms zit ik achter de bomen of andere objecten en probeer ik verschillende hoeken vast te leggen. Je kunt foto's vanuit de meest ongebruikelijke plekken maken. Maar onze ervaring leert dat foto's met een enorme achtergrond, zoals het stel met de bergen als achtergrond, niet de foto's zijn die ze het mooist vinden. De mensen op de foto zijn dan bijna onherkenbaar, daarom maken we graag foto's van dichterbij.”

Close up of a bride’s legs, wearing boots under boho wedding dress. Photo by Dasha Starr.
"Je kunt de details van de jurk een prachtig effect geven door met tegenlicht te fotograferen", aldus Dasha. "Het is leuk om met dat effect te werken. De foto's krijgen zo een heel andere dimensie dan bij een vlakke belichting." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/6400 sec, f/3.5 en ISO400. © Dasha Starr

Dasha’s tips voor huwelijksfotografie

1. Gebruik beweging om natuurlijke opnamen te maken
"Bruiden en bruidegommen zijn geen professionele modellen en je moet ze op hun gemak stellen. Je kunt ze het beste laten bewegen, omdat je op die manier veel natuurlijkere beelden kunt schieten. We vragen stellen vaak om naar buiten te lopen of om iets te gaan halen. Deze continue beweging zorgt ervoor dat je veel opnamen kunt maken. Je hebt dan meer materiaal om mee te werken en het beeld is ook natuurlijker."

2. Richt je op het verhaal
"Veel huwelijksfotografen zetten hun beste foto's op hun website, maar dat zijn niet altijd de foto's die het verhaal van de dag vertellen. Zorg ervoor dat je het stel fotografeert, maar maak ook foto's die het verhaal en alle verschillende aspecten van de dag laten zien. Dat is wat mensen op trouwfoto's willen zien, niet alleen wat mooie foto's van zichzelf."

3. Bouw een gerichte portfolio op
"Om opdrachten voor trouwreportages binnen te halen, moet je alleen je trouwfoto's laten zien. Door bruiloften als je specialisme te presenteren, geef je mensen de indruk dat ze met een professional te maken hebben. Zelfs als je je ook met andere opdrachten en andere soorten fotografie bezighoudt, kun je je website het beste eenvoudig houden. Zo kunnen de klanten zien dat je de professional bent waarnaar ze op zoek zijn. Het fotograferen van bruiloften van vrienden, anderen op bruiloften assisteren of als tweede fotograaf meegaan zijn geweldige manieren om je portfolio op te bouwen en vertrouwd te raken met het werken met stelletjes."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van David Álvarez

De essentiële kit waarmee professionals trouwfoto's maken

On a table are two Canon DSLRs, lenses and accessories.

Camera's

Canon EOS 6D Mark II

Voor iedereen die ambitieuze fotografieprojecten voor ogen heeft of professioneler wil gaan fotograferen. De EOS 6D Mark II heeft alles wat nodig is voor jouw volgende stap.

Objectieven

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een professioneel alledaags zoomobjectief uit de L-serie dat een hoge beeldkwaliteit levert met een constant f/2.8-diafragma. “Als ik maar één objectief mocht kiezen om een bruiloft te fotograferen en ik wil veel verschillende gezichtspunten hebben, dan koos ik dit objectief”, aldus David.

Canon EF 35mm f/2 IS USM

Een groothoekobjectief met een natuurlijk perspectief en Image Stabilizer dat ideaal is voor fotograferen uit de hand. "Ik gebruik graag een 35 mm-objectief om mee rond te lopen", zegt David.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan