Underwater Symphony, gemaakt bij de fjord in de buurt van Tromsø in Noorwegen, is een van Audun Rikardsens bekroonde foto's voor de Wildlife Photographer of the Year Portfolio Award van 2015. We namen een kijkje achter de schermen om te zien hoe hij deze onderwaterfoto vastlegde. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief. © Audun Rikardsen

Toen een orka op precies het juiste punt vlak onder het wateroppervlak verscheen, net toen een lage novemberzon doorbrak in de onderwaterwereld, wist Audun Rikardsen dat hij maar één kans had om de perfecte foto te maken. De volgende dag zou de zon voor de laatste keer dat jaar ondergaan in Tromsø, gevolgd door twee maanden aan poolnachten waarbij het 24 uur per dag donker blijft.

Als wetenschapper had Audun de foto tot in de kleinste details uitgedacht. Hij wilde dat de zon zo laag mogelijk aan de hemel stond, waarbij de golfen de zonnestralen zouden breken, en een orka vlak onder het wateroppervlak zodat hij het dier kon vastleggen met perfecte lichtstralen op de achtergrond. Hij had de samenkomst van al deze zaken niet alleen nodig voor zijn eigen voldoening. Een filmploeg van een van de grootste nieuwszenders van Noorwegen maakte een documentaire over Auduns fotografie van orka's, en ze moesten het filmen afronden voordat de twee maanden van duisternis ingingen.

"De orka's komen voor de haring, die begin november naar de fjorden zwemt," zegt Audun, "en ik had maar ongeveer anderhalve week om de perfecte foto te maken voordat de zon op de 15de zou verdwijnen. Maar ik had ook de ideale omstandigheden nodig, met het licht, de golven en natuurlijk de orka, en dat gebeurde pas op de allerlaatste dag."

Instellingen met wetenschappelijke precisie

Op deze dag zwommen de orka's rond een vissersboot, dus ging Audun met een snorkelmasker het water in om een kijkje te nemen. Omdat de luchttemperatuur onder nul was, droeg Audun een drysuit over verschillende lagen warme kleding. Dat maakte het lastig om te duiken, dus zwom hij dicht bij het wateroppervlak en duwde de camera met behuizing aan een staaf een paar meter het water in. Hij kon het beeld van de camera niet bekijken, maar voorafgaand aan de opnames had hij de scherpstelling handmatig afgesteld op de precieze plek waar hij wilde dat de orka verscheen. Hij had ook verschillende instellingen en objectieven getest om de juiste combinatie te bepalen.

Audun wilde graag dat de orka voldoende ruimte zou opvullen in de compositie en dat de zon niet te ver weg zichtbaar zou zijn. Hij wilde niet zijn objectief met de grootste hoek gebruiken, maar hij wilde wel een groothoekbeeld vastleggen. Hij koos voor de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, een ultragroothoekobjectief uit de L-serie dat is ontworpen voor foutloze prestaties bij weinig licht. "16 mm is doorgaans genoeg om foto's met een grote hoek te maken, en je kunt nog steeds inzoomen", legt hij uit. "Het objectief is heel scherp en het grootste diafragma van f/2.8 geeft je volop mogelijkheden bij weinig licht."

Vanwege de donkere omstandigheden moest Audun een sluitertijd van 1/200 s gebruiken, lager dan hij eigenlijk wilde. "Ik had liever een hogere sluitertijd gebruikt omdat ik de zonnestralen moest vastleggen, die best snel bewogen. Als de sluitertijd te laag is [voor onderwaterfoto's vlak bij het oppervlak], leg je de zonnestralen wel vast maar zijn ze minder scherp. Ik wilde ook wat scherptediepte voor het geval de orka dichter naar me toe zwom. Daarom stelde ik het diafragma in op f/6.3, zodat er minder licht naar binnen kwam", legt hij uit.

"Als ik het grootste diafragma van f/2.8 had gebruikt, zou de scherptediepte erg klein zijn geweest. Ik gebruikte een handmatige scherpstelling die ik vóór het fotograferen had ingesteld, waardoor de foutmarge [bij f/2.8] te groot zou zijn geweest", voegt hij toe.

Gezichtsbedrog

Naast het selecteren van de juiste instellingen, was een van de grootste uitdagen voor het maken van deze foto het kiezen van de juiste camerahoek om een sterke compositie te bewerkstelligen. Als je een duikmasker ophebt, kun je je gemakkelijk verkijken op het vervormde perspectief onder water. Als je bijvoorbeeld een object in het water houdt, lijkt het alsof het gedeelte onder water is afgebroken. Dit effect is ook van toepassing op de positionering van de camera. "Als je de camera in een hoek houdt die er voor jou goed uitziet, is de hoek meestal te hoog", zegt Audun. "Ik weet dat, dus plaats ik de camera altijd iets lager dan ik denk dat deze zou moeten. Dat geeft me de perfecte hoek."

Toen Audun alles had voorbereid voor de perfecte foto, was het geduldig wachten op een orka die zijn plan zou volgen. "Er kwamen een paar orka's naar me toe, en deze kwam van onderen om mij eens te bekijken. Toen zwom de orka naar het oppervlak om te ademen, precies op de juiste positie met de zon erachter", zegt hij. Hij maakte een continue reeks opnamen met de Canon EOS 5D Mark III en legde een unieke serie beelden vast die aan zijn creatieve visie voldeden.

"Het had alleen op dat moment kunnen gebeuren, in de tijd van het jaar dat de zon maar net boven de horizon staat", zegt hij. "Je kunt ook wel gebroken zonnestralen vastleggen als de zon hoog staat, maar de zonnestralen zijn dan doorgaans niet zo goudkleurig. Daarvoor moet de zon heel laag staan. En als er geen golfen waren geweest, had ik niet zoveel stralen kunnen vastleggen omdat ze het oppervlak niet hadden kunnen penetreren. Daarom heb ik deze foto Underwater Symphony genoemd: alles kwam op precies het juiste moment samen."

Geschreven door Kathrine Anker


De kit van Audun Rikardsen

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Photographer Audun Rikardsen smiles as he holds his camera by the sea.

Camera's

Canon EOS-1D X Mark II

Dankzij de zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, het uitgebreide 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen biedt de Canon EOS-1D X Mark II toonaangevende prestaties.

Canon EOS 6D Mark II

Met een full-frame DSLR die geringe scherptediepte biedt en de mogelijkheid om 6,5 frames per seconde vast te leggen, garandeert de 26,2 MP sensor beelden boordevol details.

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. Door de continue 7fps-opnamen wordt het perfecte moment gegarandeerd vastgelegd, terwijl de 4K-video ongekend scherp beeldmateriaal oplevert volgens de DCI-norm (4096x2160).

Objectieven

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Een krachtig telezoomobjectief met een duurzaam ontwerp, een 4-stops beeldstabilisator die ideaal is voor handheld fotograferen bij weinig licht, en UD-lenselementen (Ultra-low Dispersion) voor hoog contrast en natuurlijke kleuren.

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

Dit ultragroothoekobjectief uit de L-serie biedt een superieure beeldkwaliteit van rand tot rand, kan tegen een stootje en is feilloos afgedicht om wind en regen buiten te houden. Het zoomobjectief heeft een constant grootste diafragma van f/2.8 voor heldere resultaten, ongeacht de lichtomstandigheden.

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Dit standaard zoomobjectief van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte.

Objectieven

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS-ondersteuning, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle reparatieservice en mogen gratis materiaal lenen (afhankelijk van het niveau van je lidmaatschap).

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services