ARTIKEL

Vogels van de zee: Fergus Kennedy over het filmen van manta alfredi-roggen

Fergus Kennedy zwom dicht bij 'buitenaardse' manta alfredi-roggen toen hij ze in 4K filmde met de Canon EOS 5D Mark IV in een onderwaterbehuizing. Gefotografeerd met een Canon EOS 7D Mark II met een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief. © Saeed Rashid

Als klein kind vond fotograaf en videograaf Fergus Kennedy de onderwaterwereld al betoverend. Dus toen hij de mogelijkheid kreeg om manta alfredi-roggen, een sociale soort die bij de kust leeft en dankzij zijn vleugelachtige vinnen de bijnaam 'vogel van de zee' heeft, te filmen voor de kust van het Komodo National Park in Indonesië, greep hij deze kans met beide handen aan.

"Sinds ik vier jaar was, heb ik altijd onder water willen zijn", zegt Fergus. Hij is van oorsprong een marien bioloog maar besteedt nu veel tijd aan het fotograferen en filmen van de natuur. "Ik was heel erg gefascineerd door [de onderwaterwereld] en vooral door rare wezens zoals mantaroggen. Het leek me een enorm avontuur om te gaan duiken. Ik begon voor het eerst serieus met filmen omdat ik de bewegingen wilde vastleggen die je onder water ziet."

Tijdens een filmreis voor Outdoor Photography Magazine hadden Fergus en de andere crewleden van productiebedrijf Verri Media vijf dagen om manta alfredi-roggen in 4K te filmen. Deze dieren zijn kleiner dan reuzenmanta's, maar ongekend fascinerend voor Fergus. "Ik ben altijd in het bijzonder aangetrokken geweest tot mantaroggen", zegt hij. "Er is iets heel bijzonders aan de manier waarop ze bewegen en hoe ze eruitzien, totaal anders dan elk ander wezen op aarde... Ik wilde dat buitenaardse vastleggen."

Het team moest eerst de mantaroggen zien te vinden, wat hun gids enige tijd kostte — net zoals het even duurde voordat Fergus komodovaranen had gevonden op het nabije eiland Rinca. Nu moesten ze het opnemen tegen de sterke stromingen en vier duiken op een dag zien te doen om alles uit de beschikbare tijd te halen.

Christian Ziegler’s

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en spannend nieuws over Canon Europe Pro

"Elke dag stonden we op, namen we een kop koffie, sprongen we het water in voor een duik van een uur, kwamen we weer aan boord en namen we ontbijt", vertelt Fergus. "Je moet pauzes nemen tussen duiken om de druk te laten dalen, om stikstof uit je bloed te laten gaan (om de gevaarlijke decompressieziekte, ook wel duikersziekte, te voorkomen). Dan deden we nog een duik. Tijdens onze pauzes, met name als ik heel enthousiast was over wat ik tijdens het duiken had gezien, haalde ik de geheugenkaart eruit, maakte ik er een back-up van en bekeek ik de beelden."

Fergus gebruikte vroeger verschillende camera's om onder water foto's en video's te maken, maar twee camera's gebruiken kan best lastig zijn als je onder water bent. "De Canon EOS 5D Mark IV is voor mij de eerste camera die video van topkwaliteit en heel goede foto's maakt, wat perfect is als je onderweg bent", legt hij uit. Hij voegt daaraan toe dat het gebruik van maar één DSLR, in plaats van een zware filmcamera, "echt een verschil maakt in hoeveel extra bagage je moet betalen."

Two divers stand on a seabed, pointing their cameras up at a huge reef manta ray swimming above them.
Een manta alfredi-rog zwemt vlak bij de zeebodem en Fergus en de rest van de crew van Verri Media leggen dit vast. Manta alfredi-roggen leven vaak vlak bij de kust, met name bij koraalriffen en rotsachtige riffen, waar ze zich voeden met zoöplankton, in het water zwevende organismen. Gefotografeerd met een Canon EOS 7D Mark II met een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief. © Saeed Rashid

Over objectieven zegt Fergus: "Onder water maak ik ofwel heel brede groothoekopnamen met een fisheye-objectief (zoals de Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM of de Canon EF 11-24mm f/4L USM, beide heel goede onderwaterobjectieven), of macro-opnamen met de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Ik heb een onderwaterbehuizing met een glazen, ronde kap van 9 inch (23 cm) aan de voorkant. Op de duiken waarbij ik video-opnamen maakte, gebruikte ik twee led-videolampen van 10.000 lumen."

Voor macro-opnamen gebruikte hij een vlakke kap (waarmee je nauwkeuriger kunt scherpstellen dan met een ronde kap) voor het objectief. Bij sommige video-opnamen gebruikte Fergus ook een kleine HDMI-monitor voor onder water, zodat hij een beter beeld kon krijgen van wat hij vastlegde.

De uitdagingen van filmen onder water overwinnen

De grootste uitdaging onder water was het veranderende licht op verschillende dieptes. "De witbalans was echt een probleem omdat de kleur van het licht zo sterk verandert. Hoe dieper je gaat, hoe blauwer het licht wordt en hoe meer de andere kleuren door het zeewater worden weggefilterd. Daarom plaatste ik een oranje gelfilter, ook wel een magisch filter genoemd, in de filterhouder achter het objectief. Dat corrigeerde de kleur enigszins en filterde dat erg sterke blauw er goed uit."

A coral reef has small orange fish, some striped fish and purple fish swimming around it.
Tijdens hun zoektocht naar de manta alfredi-roggen filmden en fotografeerden Fergus en de rest van de crew ook graag andere dieren bij het koraalrif in het Komodo National Park. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief. © Fergus Kennedy

Fergus raadt ook aan om bij shoots onder water een aangepaste witbalans in te stellen elke keer dat je van diepte verandert. Een andere tip is om de kleurbalans opnieuw in te stellen wanneer nodig, om kleurzwemen te voorkomen.

Op een van de laatste opnamedagen wist het team dicht bij de manta alfredi-roggen te komen in vrij ondiep water. Fergus vertelt: "We namen alles op in de Canon Log-modus. Die werkt goed onder water omdat er vaak vrij fel zonlicht door het wateroppervlak komt, met name in ondiep water, dat het bovenste kwart of derde van het beeld verlicht. De zeebodem is doorgaans een flink stuk donkerder, wat zorgt voor een groot dynamisch bereik. C-Log [met zijn maximale dynamische bereik van 12 stops] helpt daar echt bij."

A large hawksbill turtle is seen swimming past some coral, with divers carrying lights and cameras in the background.
Een karetschildpad geniet van het tropische water in de buurt van de manta alfredi-roggen. Om onderwerpen op deze diepte te belichten, gebruikte Fergus twee led-videolampen van 10.000 lumen, hier op de achtergrond te zien. Gefotografeerd met een Canon EOS 7D Mark II met een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief. © Saeed Rashid

Fergus zegt dat een ander voordeel van de Canon EOS 5D Mark IV bij het filmen in 4K onder water de bijsnijdfactor is. "Ten eerste is het Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief al superbreed. Als je in 4K filmt, biedt de bijsnijdfactor van 1,7x een handige zoom voor onder water. Het is ongeveer 17 mm aan het uiteinde, zodat het meer op een 17-40mm-[objectief] lijkt."

"Het is heel veelzijdig — je kunt brede opnamen van koraalriffen of de mantaroggen maken, die groot zijn en best dicht bij je komen, maar je kunt ook inzoomen om gedetailleerde opnamen van vissen of koraal te maken door meer in te zoomen."

A fisheye lens shot shows an aerial view of a boat’s deck, taken from above.
De boot waarop Fergus en zijn crew vier dagen leefden. Het team bekeek de opnamen en deed de basisbewerking op de boot, waarna Fergus' collega's bij Verri Media later het zware bewerkingswerk op zich namen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief. © Fergus Kennedy
A colourful banded cleaner shrimp is shown close-up, in among pink coral.
Fergus maakte niet alleen groothoekopnamen van grotere zeedieren, maar legde ook kleinere rifdieren vast met macrofoto's. Deze stenopus hispidus, een kleine koraalkreeft, verwijdert dood weefsel, algen en parasieten van grotere zeedieren. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief. © Fergus Kennedy

Fergus en de rest van de crew leefden en sliepen op een boot gedurende de volledige shoot van de manta alfredi-roggen. Daarom maakten ze aan het eind van elke opnamedag tijd om de beelden te bewerken. "We hadden stroom dus we zetten gewoon de laptops aan en begonnen met bewerken", blikt bij terug. "Het was super om gewoon de kaart op de computer te kunnen laden, dingen meteen in te delen en te kijken of alles eruitzag zoals we hoopten."

"We hadden niet veel vrije tijd — we waren aan het duiken of aan het bewerken. En je bent zoveel meer tijd kwijt aan het aanpassen van je materiaal wanneer je onder water werkt. Zelfs iets [dat relatief eenvoudig is op het droge], zoals een objectief verwisselen, kost meer moeite dan normaal. Je moet de kap en tandwielen aanpassen om de zoom en scherpstelling via de behuizing te kunnen bedienen."

Met het filmen van mantaroggen is een levenslange droom in vervulling gegaan, maar toch wil Fergus weer teruggaan en nog meer beelden maken van een van de sierlijkste dieren in de oceaan. "Ik wil altijd nog iets beter licht of iets rustiger water", zegt hij. "Dat hoort bij de verslaving die fotografie heet — ik wil altijd terugkomen en het opnieuw doen."

Geschreven door Steve Fairclough


De kit van Fergus Kennedy

Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te nemen

Fergus Kennedy is underwater in goggles and diving gear, though he has removed his breathing mask to smile for the camera. Behind him is a manta ray and two other divers.

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. Door de continue 7fps-opnamen leg je het perfecte moment gegarandeerd vast, terwijl de 4K-video ongekend scherp beeldmateriaal oplevert.

Objectief

Objectief

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan