ARTIKEL

Intieme portretten van bedreigde dieren – Tim Flach

Dit mantelaapje is gefotografeerd in een treffende, bijna menselijke pose, tegen een zwarte achtergrond – het 'handelsmerk' van Tim Flach. Deze bedreigde primaat leeft in een beschermd deel van het Braziliaanse Amazonegebied. Gefotografeerd op 5 december 2015 met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief. © 2017 Tim Flach

Tim Flach is geen conventionele wildfotograaf. Hij staat bekend om zijn perfect uitgelichte studioportretten van dieren – honden, paarden, apen, leeuwen. Daarin worden de expressieve 'mensachtige' eigenschappen geaccentueerd. Zijn vijfde boek Endangered heeft een andere insteek. Het gaat vooral om de boodschap – dat onze relatie met de natuur op het randje van de afgrond balanceert.

“Dit is een uniek moment in de geschiedenis. Cultuurverandering is dringend nodig. Zo voel ik dat,” zegt Tim. “Voor het eerst zijn het niet natuurkrachten die de flora en fauna op aarde in gevaar brengen. Het gevaar komt van ons. In het verleden zagen we de natuur als robuust, en onszelf als kwetsbaar. Nu is de natuur kwetsbaar.”

Dit is een uniek moment in de geschiedenis. Cultuurverandering is dringend nodig. Zo voel ik dat.

Het bijzondere aan Endangered is dat Tim de dieren niet naar de studio heeft gehaald om ze te fotograferen. Hij maakte opnamen in allerlei omgevingen. Ruim tweeënhalf jaar reisde hij de wereld rond om foto's te maken – witte neushoorns in Kenia, monarchvlinders in Mexico en de Filipijnse apenarend. Hij wilde niet alleen de charismatische soorten – zoals olifanten, panda's en tijgers – in beeld brengen, maar ook minder spectaculaire levensvormen: wandelende takken of korstmossen, bijvoorbeeld.

tim_flach_image2
Met een lange belichting kon Tim vlinders vastleggen die oplichten in een donker bos, 13 juli 2016. Lampyridae – dat is hun wetenschappelijke naam – leven in tropische en gematigde streken op de hele wereld. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon 35mm-objectief. © 2017 Tim Flach

De zoöloog Jonathan Baillie was verantwoordelijk voor de keuze van de onderwerpen. Hij schreef ook het voor- en nawoord van het boek. En de tekst bij de180 foto's. Dit alles is rigoureus gecontroleerd door experts. “Ik heb verhalen nagejaagd, en zij hebben ze helpen opschrijven," vertelt Tim. "Het was belangrijk om een evenwicht te vinden tussen het poëtische en het technische. We willen mensen boeien.”

Het boek biedt een evenwicht tussen gestileerde dierportretten, tegen een effen achtergrond, en afbeeldingen van dieren in hun milieu. Dat was een nieuwe ervaring voor Tim. “Sommige portretten zijn bedrieglijk, omdat ik buiten een zwarte achtergrond installeerde, en wachtte tot er een vogel voorlangs vloog. Het was niet altijd in een dierentuin, en zeker niet in de studio. Het zou niet passend zijn om een gorilla naar de studio te halen.”

tim_flach_image3_left
Geelogige boomkikkers leggen hun met gelei bedekte eieren op een blad of tak boven stilstaand water. Als de kikkervisjes een week later uitkomen, zwemmen ze weg. Met het 5x zoomobjectief werden minuscule details vastgelegd die met het blote oog niet te zien zijn – 19 mei 2016. Gefotografeerd in Costa Rica met een Canon EOS 5DS en een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro-objectief. © 2017 Tim Flach
tim_flach_image4_right
Deze westelijke gorilla werd op 28 augustus 2016 bij daglicht gefotografeerd vanaf een boot. De ernstig bedreigde diersoort komt voor in Angola, Kameroen, Democratische Republiek Congo, Gabon en Equatoriaal-Guinea. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief. © 2017 Tim Flach

Die opname van een drinkende gorilla is gedetailleerd en schijnbaar zo gecontroleerd. Het is nauwelijks te geloven dat hij van ver is gefotografeerd, in daglicht. “De foto is gemaakt vanuit een boot. Je ziet in het water de weerspiegeling van zijn vingers,” vertelt Tim. 

Met Canon-apparatuur kon hij “iets maken wat vijf jaar geleden nog niet mogelijk was geweest. Ik had niet kunnen fotograferen op ISO 1600 zonder een beetje lawaai te maken. En zeker niet uit de hand zo'n opnamen kunnen krijgen.” Met de EOS 5DS – met zijn 50,6 Megapixel en full-frame CMOS-sensor – kon Tim beeld van extreem hoge resolutie maken, zelfs bij weinig licht.

“[Voor Endangered] moest ik fotograferen met lange objectieven, vaak met een Canon EF 800mm f/5.6-objectief, of in het donker, zoals vuurvliegjes. Daar is een lange belichting voor nodig." En dit was allemaal in één opname te doen – dankzij het systeem van Reticular AF met hoge dichtheid met 61 punten inclusief 41 cross-type AF-punten en EOS iTR AF.

tim_flach_image5
Op 27 januari 2017 zwom Tim in een meer vol vis toen hij een nijlpaard tegenkwam. Nijlpaarden leven in Afrika bezuiden de Sahara. De soort is kwetsbaar door de krimpende habitat en stropers die het hebben voorzien op bushmeat en de tanden. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief. © 2017 Tim Flach

“Fotografie is volgens mij interessant als het je ervaring verbreedt, als het iets laat zien dat je met je ogen alléén niet kunt zien," zegt Tim. "Met dit Canon-objectief kon ik eieren van boomkikkers ongelooflijk gedetailleerd zien, en de vleugels van snel vliegende vogels, gebogen door de druk van de vlucht.”

De body van de EOS 5DS is compact genoeg om gemakkelijk een bewegend dier te volgen en biedt de resolutie van een middelgrote camera. “Dankzij de grotere bestanden kan ik de foto's groot printen voor exposities. Dan kunnen ze niet alleen in een boek maar ook in een museum worden vertoond.”

tim_flach_image6
Mexico, 3 januari 2017. Massa's felgekleurde monarchvlinders vullen het beeld. Hun aantallen kelderen. Daarom zijn maatregelen genomen, onder andere om Mexicaanse bossen te beschermen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een EF 800mm f/5.6L IS-objectief. © 2017 Tim Flach

Tim hoopt op een zo breed mogelijk publiek voor zijn project. “Invloed hebben in een kleine kunstkring is één ding, maar ik wil ook politici, wetenschappers en milieuactivisten beïnvloeden. Misschien kan ik hen bewegen om de koers aan te passen."

Tim die zichzelf een “communicator” noemt, maakt graag werk dat artistiek én toegankelijk is. “Het is een grotere uitdaging om werk te maken met verschillende lagen,” vertelt hij. “Bijvoorbeeld dat je meer aan de weet komt over een soort. Terwijl een dier je aan de andere kant doet denken aan scifi, zoals Yoda of de vuurvliegjes uit Avatar. Als je verbinding maakt en associeert, ga je je afvragen hoe mensen traditioneel de natuur hebben weergegeven. Het is erg belangrijk dat anderszijn te appreciëren, de harten te raken terwijl we het laten zien.”


Neem een kijkje op de productpagina van de EOS 5DS voor meer informatie.

Geschreven door Rachel Segal Hamilton


Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS-ondersteuning, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle reparatieservice en mogen gratis materiaal lenen (afhankelijk van het niveau van je lidmaatschap).

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services