De Braziliaanse skateboarder Felipe Nunes heeft de aandacht getrokken van superster Tony Hawk, die hem ‘een echte inspiratie’ noemde en een koppeling naar Felipe's crowdfundingpagina plaatste op zijn sociale-mediakanalen. Het portret is genomen met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. De actiefoto is genomen met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief. © Samo Vidic

De Braziliaanse skateboarder Felipe Nunes was zes jaar toen hij voor het laatst bij het treinspoor in de buurt van zijn huis te vinden was. Net als zijn vrienden in het Braziliaanse Curitiba wilde hij een poging wagen met ‘treinsurfen’, een gevaarlijke nieuwe trend waarbij durfallen op een rijdende trein springen. Felipe's eerste en laatste poging koste hem bijna zijn leven. Tijdens het noodlottige ongeval verloor hij beide benen.

Nu, 11 jaar later, is Felipe een van de meest beroemde skateboarders ter wereld, met een hele rits sponsoren en overwinningen op zijn cv. Sportfotograaf en Canon-ambassadeur Samo Vidic wilde zijn verhaal vertellen als een visuele getuigenis van de manier waarop Felipe obstakels heeft weten te overwinnen. Hij huurde hiervoor een garage waar treinen worden gerepareerd. Vanuit een slimme beeldhoek bevroor hij de actie om tot een indrukwekkend beeld te komen.

Samo wilde een portret en een actiefoto van de gehandicapte skateboarder maken. Als treffende achtergrond nam hij de treinrails vóór een trein die in de garage was geparkeerd.

Christian Ziegler’s

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Voor het portret werkte Samo vanuit een laag gezichtspunt. Hij ging op de grond zitten om Felipe zo imposant mogelijk op de foto te kunnen zetten. Staand op zijn skateboard voor een trein ziet hij eruit als de meester van zijn omgeving.

Samo gebruikte zijn Canon EOS 5D Mark IV om Felipe's portretfoto te maken. Het touchscreen van de camera is zelfs liggend op de grond goed te hanteren, aldus Samo. Hij koos daarbij voor een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. "Dit is mijn favoriete portretobjectief vanwege zijn scherpte, kleuren en geringe scherptediepte," gaat hij verder.

Hij zette de hoofdverlichting rechts van Felipe, op zo'n drie meter afstand, en een vullicht aan de linkerkant op vijf meter afstand om de andere kant van zijn gezicht van bovenaf te verlichten.

"Ik wilde dat de trein op de achtergrond zichtbaar zou zijn, maar ik wilde Felipe eruit laten springen. Vandaar de geringe scherptediepte," voegt hij toe. "Er waren geen ingewikkelde trucs nodig om deze indrukwekkende foto's te maken. De locatie vertelt al een sterk verhaal. Daarom vond ik dat een eenvoudig portret op de spoorrails meer impact zou hebben."

Hij zag er geschokt uit, maar volgens mij was hij ook blij om daar te zijn. Er speelden veel emoties.

Op de dag van de fotoshoot gingen Samo en Felipe ook terug naar de spoorweg waar het ongeluk gebeurde - het was een emotionele ervaring. "Ik denk dat hij het ongeluk opnieuw zag gebeuren," herinnert Samo zich. "Hij zag er geschokt uit, maar volgens mij was hij ook blij om daar te zijn. Zeker is dat er veel emoties speelden."

Photographer Samo Vidic lies in a gap under a train track where engineers work, pointing his camera up at us.
Door laag bij de grond te blijven en een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief te gebruiken, kon Samo de illusie wekken dat Felipe nog hoger sprong dan hij al deed. © Aljosa Rebolj

Op de actiefoto wilde Samo de indruk wekken dat Felipe met zijn skateboard over een trein sprong. Het team legde een paar houten planken op de betonnen vloer van de garage waar Felipe makkelijker op kon skaten. Samo kroop in een uitsparing in de vloer die normaal gesproken door monteurs wordt gebruikt om de onderkant van de trein te kunnen repareren (zie hierboven). Daarna ging hij op de vuile grond liggen met zijn Canon EOS 5D Mark IV met Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief.

"[Op de actiefoto] geeft het fisheye-objectief de indruk dat Felipe heel hoog in de lucht hangt, vooral met de trein op de achtergrond", aldus Samo. In werkelijkheid sprong hij helemaal niet zo hoog. Het perspectief van het Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief zorgt ervoor dat de zijkanten van de uitsparing in de vloer er gebogen uitzien en de vorm van een skateschans krijgen.

Samo gebruikte de AI Servo-modus zodat de camera zou blijven scherpstellen op Felipe terwijl hij door het beeld bewoog. En hij koos Expand AF Area als brandpunt, waarbij de focus wordt uitgebreid met vier extra punten rondom het brandpunt dat door de fotograaf is gekozen. Deze instelling is favoriet bij veel fotografen die bewegende onderwerpen vastleggen, omdat de vier omliggende punten onmiddellijk in actie komen zodra de camera stopt met het detecteren van contrast in het AF-hoofdpunt. En dit zorgt voor een vlijmscherpe en nauwkeurige scherpstelling. In meer onvoorspelbare situaties zou Samo hebben gekozen voor AF Expand Surround, waarbij de focus wordt uitgebreid met acht omliggende AF-punten, maar evengoed nauwkeurig blijft in zeer gedetailleerde gebieden, zoals in het oog van een persoon. "In dit geval waren vier extra focuspunten perfect, omdat ik wist waar Felipe in het beeld zou verschijnen", legt Samo uit.

Om de details in het plafond zichtbaar te maken fotografeerde Samo met ISO2000 en zette hij een studioflitser naast Felipe om zijn gezicht te belichten.

Brazilian skateboarder Felipe Nunes stands in front of a stationary train with his arms outstretched, smiling.
Tijdens de fotoshoot toonde Felipe zo veel enthousiasme en moed dat Samo diep onder de indruk was. © Aljosa Rebolj

Tijdens de fotosessie was Samo's Canon EOS 5D Mark IV aangesloten op zijn telefoon, zodat Felipe de foto's kon bekijken via de Canon Camera Connect-app. "Een van de voordelen van de Wi-Fi-functies in de Canon EOS 5D Mark IV en Canon EOS 6D Mark II is dat je met je computer kunt verbinden, de foto meteen kunt bekijken en de instellingen vanuit het apparaat kunt wijzigen. Met Wi-Fi kun je zoveel eenvoudiger dingen corrigeren en fotograferen", aldus Samo.

Een van Samo's assistenten stond klaar om Felipe op te vangen als er iets verkeerd ging. En hij viel inderdaad een paar keer, waarbij zijn skateboard op Samo terechtkwam. "Ik stak dan gewoon mijn arm omhoog om mijn camera te beschermen. Het was niets vergeleken bij wat Felipe wist te presteren. Hij had wat snijwonden in zijn hand, maar bleef maar zeggen dat alles oké was. Hij was super gemotiveerd.

"Ik zei al tegen Felipe dat ik dolblij zou zijn als ik altijd atleten zoals hij voor mijn objectief zou hebben. Zijn enthousiasme en energie werkten aanstekelijk. Hij weigert een rolstoel te gebruiken en gaat overal naartoe op zijn skateboard. Hij is een normale jongen van 18 die professioneel skateboarder wil zijn. Wat andere mensen denken of vinden, interesseert hem gewoon niet."

Geschreven door Kathrine Anker


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan