ARTIKEL

Weinig licht, veel energie: de intensiteit van de dansers fotograferen met de Canon EOS R

Photographing dancers in low light with the Canon EOS R: A woman in white dances.
Voormalig Canon Ambassador Carolina Arantes gebruikte de Canon EOS R om in Parijs de ziel van de swing te doorgronden, door de actie te bevriezen en levendige kleuren te behouden bij hoge snelheid en variabele lichtomstandigheden. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm f/F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/3.2 en ISO6400. © Carolina Arantes

De Frans-Braziliaanse fotojournalist Carolina Arantes fotografeert het liefste met het licht dat beschikbaar is. Ze is dan ook expert in het werken onder uitdagende lichtomstandigheden. Ze wist dus precies hoe ze de Canon EOS R moest testen, een camera die geroemd wordt vanwege de uitzonderlijke prestaties bij weinig licht. Om de full-frame systeemcamera op de proef te stellen, besloot de in Parijs wonende voormalig Canon Ambassador de swingscene in haar woonplaats te fotograferen, waar mensen uit alle lagen van de maatschappij samenkomen om te dansen.

Carolina gebruikt altijd camera's en objectieven van Canon "want ze staan garant voor kwaliteit, zelfs bij weinig licht", zegt ze. En ze had al eerder swingende paren gefotografeerd met haar Canon EOS 5D Mark IV.

"Ik kreeg belangstelling voor het swingen nadat ik met een vriend naar een dansworkshop was geweest", legt Carolina uit. Ze werd aangetrokken door de energie, de passie en de intimiteit van dit populaire tijdverdrijf, en haar doel was de ziel van de swing te doorgronden. "Er schuilt iets buitengewoon filmisch in dit onderwerp", voegt ze eraan toe, "en de fotomomenten die de swingscene biedt, zijn onweerstaanbaar. Swingen is een perfect onderwerp, want het vindt meestal plaats bij weinig licht en er is voortdurend grandioos veel beweging."

A male dancer dips his female dance partner.
"Deze foto van een danser die zijn partner over zijn been heen legt, laat zien hoe geweldig de scherpstelling van de Canon EOS R is", zegt Carolina. "Het paar danste voor me. Omdat ik via het scherm kon scherpstellen, kon ik het pad van mijn onderwerp volgen. De vrouw hield haar partner dicht tegen zich aan en ik stelde scherp op haar arm [terwijl het paar bewoog]." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/2.0 en ISO6400. © Carolina Arantes
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Swingen is al geruime tijd populair in Frankrijk en omvat verschillende parendansen, zoals Lindy hop en boogie-woogie, die zijn ontstaan in de jaren twintig in Amerika. "De moderne Franse swingscene bloeit", zegt Carolina, die clubs, cursussen en dansfeesten kent in Montpellier en de Provence, net als in Parijs.

"Het is een moeilijke dans om te leren – je moet actief aan de slag en tijd vrijmaken om de passen te leren – maar het is ongelofelijk hoeveel mensen swingen. Sommige mensen komen voor het saamhorigheidsgevoel", zegt Carolina, "en anderen gebruiken de sessies om fit te blijven. Sommige dansers dragen vrijetijdskleding, maar anderen kleden zich in de sfeervolle stijl van de jaren dertig."

Omdat Carolina graag de diversiteit van de scene wilde vastleggen, maakte ze opnamen op een aantal verschillende plaatsen. Een van die plaatsen was Chalet du Lac in het park Bois de Vincennes, een populaire evenementenlocatie in Parijs, waar ze een dansfeest bijwoonde dat werd georganiseerd door dansschool Shake That Swing. Verder was ze in Bal de la Marine, een drijvend restaurant in de Seine, en in cultureel centrum La Bellevilloise, waar ze een dansavond bijwoonde die door een andere dansschool, Brotherswing, werd georganiseerd. Ook bezocht ze een dansavond in Esplanade Pierre Vidal-Naquet, een openluchtlocatie op de linkeroever, tussen de Seine en de groene Jardins Grands Moulins Abbé Pierre.

A couple stand close together by a bar, looking in.
Carolina noemt deze foto van een jong paar een uitstekend voorbeeld van een gelegenheid waarbij de camera fantastisch presteerde. "Ik houd van de intimiteit en de beminnelijkheid van dit paar. In het weinige licht zien we hun hoofden en zijn arm die haar stevig vasthoudt. Je moet een snelle camera en een snel objectief hebben om dit soort dingen te zien." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/250 sec, f/1.8 en ISO6400. © Carolina Arantes

"De muziek is fantastisch. Het is jazz, waarvan ik houd, dus ik wilde zelf ook gaan dansen!", vertelt ze. "Ik probeerde het plezier, de romantiek en de intimiteit van de danspartners te laten zien. Er is een bepaalde klik. Er zijn momenten waarop een paar lacht of jeugdig enthousiast reageert - dat was waarnaar ik op zoek was."

Om de opnamen te maken die ze in haar hoofd had, moest ze dicht bij de dansers komen, maar hen niet in de weg lopen. "Het was soms lastig om daar als fotograaf te zijn, want ik wilde dicht bij de dansers blijven, maar ze hebben veel ruimte nodig om te dansen", vertelt Carolina. "Wanneer ze dansen, zijn ze bijzonder geconcentreerd, en als jij ertussen staat als ze hun draaien maken, kan dat moeilijk zijn."

Schaduwen en hoge lichten najagen met de Canon EOS R

Carolina gebruikte de Canon EOS R voornamelijk met het Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, en ze was ondersteboven van de prestaties van de camera bij weinig licht. Ze hoefde geen bijzonder hoge ISO’s te gebruiken – ISO6400 was meer dan genoeg, "hoewel de camera veel hoger kan gaan zonder al te veel ruis", merkt ze op.

A woman in white is twirled by her dance partner.
"Ik probeerde het plezier, de romantiek en de intimiteit van de danspartners te laten zien", zegt Carolina. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/1.4 en ISO6400. © Carolina Arantes
A close-up of a woman’s back, her skin glistening with perspiration.
Carolina kwam heel dichtbij en gebruikte het Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief met een brandpuntsafstand van 50 mm om deze gedetailleerde opname te maken. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/2.5 en ISO3200. © Carolina Arantes
A miner wears a head torch.

De Canon EOS R tot zijn donkerste limiet testen

Fotojournalist Daniel Etter fotografeerde de donkere en archaïsche omstandigheden in Roemeense kolenmijnen met het full-frame Canon EOS R System.

Met het superieure dynamische bereik van de EOS R's 30 MP sensor kon Carolina altijd alle details vastleggen die ze wilde, zowel in de schaduw als in de hoge lichten. "Ik vind het heerlijk om bij weinig licht of 's avonds te fotograferen, want voor mij zijn de schaduwen even belangrijk", zegt ze. "Maar zonder informatie zijn schaduwen niet boeiend. Er moet enige informatie [in de schaduwen] zijn voor een zachte overgang tussen licht en schaduw.

"Ik probeer zo weinig mogelijk bracketing toe te passen", voegt ze eraan toe. "Ik heb een of twee stops gemaakt om de informatie vast te houden." Hierbij was volgens haar de innovatieve Control Ring van het RF-objectief erg handig. Met deze instelbare Control Ring kun je diafragma, sluitertijd, ISO of belichtingscompensatie aanpassen. "Voor bracketing is het geweldig."

Fotograferen met een vast objectief was een nieuwe ervaring, aldus Carolina. Haar favoriete objectief is een 24-70mm zoom, maar ze is zeer te spreken over de mogelijkheden van het RF 50mm F1.2L USM-objectief. "Het objectief geeft een klassiek perspectief, en daar houd ik van", zegt ze, en voegt eraan toe dat het dicht ligt bij de manier waarop het menselijk oog ziet. "Het is een fantastisch objectief."

Ze vond het ook bijzonder handig dat ze het grote diafragma van het objectief kon gebruiken om de achtergrond nu en dan weg te vagen en zo de aandacht te vestigen op details of gebaren. "Ik vind het leuk om de kijker te helpen zich op iets te concentreren en geïntrigeerd te raken door de details", legt ze uit. "Het leven gaat zo snel tegenwoordig", zegt ze, dat ze een moment wil bevriezen, of "de kijker (wil) helpen om iets te zien wat je niet elke dag ziet."

Legs are seen dancing; a woman dancing in a shaft of daylight.
De full-frame 30,3 Megapixel Dual Pixel CMOS AF-sensor van de Canon EOS R stelde ook uitstekend scherp op de snel bewegende onderwerpen van Carolina. "Je weet dat de camera ervoor zorgt [de scherpstelling], dus je kunt je concentreren op het onderwerp en de compositie, op creatief zijn", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/250 sec, f/4.0 en ISO800. © Carolina Arantes

Ze was vooral onder de indruk van de wijze waarop de Canon EOS R bewegende onderwerpen kon bijhouden en snel en nauwkeurig kon vastleggen, dankzij de Dual Pixel CMOS autofocus. "Bij swingen probeer je scherp te stellen op mensen die voortdurend snel bewegen en draaien. Normaal is al het moeilijk, en tot nu toe duurde het te lang om scherp te stellen bij weinig licht.

"Om een moment te bevriezen - een glimlach bijvoorbeeld - in deze omgeving is erg lastig", zegt ze. "Maar met dit systeem lukt het. De scherpstelling is gewoon perfect. Razendsnel en haarscherp. Bij weinig licht was het verbluffend.

"Plotseling heb je alle mogelijkheden om in het moment opnamen te maken. Je bent vrij. Je kunt erop rekenen dat de camera snel reageert wanneer je scherpstelt, dus je kunt je concentreren op je onderwerp en de compositie, op creatief zijn."

People dance in a line, holding hands in pairs.
"Ik wilde dicht bij de dansers blijven, maar ze hebben veel ruimte nodig om te dansen", vertelt Carolina. "Wanneer ze dansen, zijn ze bijzonder geconcentreerd, en als je in de weg staat als ze hun draaien maken, kan dat lastig zijn." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/4.5 en ISO6400. © Carolina Arantes

Carolina vond ook dat de 5.655 selecteerbare autofocuspunten van de Canon EOS R, die vrijwel alle gebieden beslaan (88% van het scherm horizontaal en 100% verticaal), haar nog meer controle over de scherpstelling gaven dan ze gewend was, en het gemakkelijker maakten om snel bewegende onderwerpen te volgen. Selectie van de autofocuspunten via het touchscreen was bij deze fotosessie ook buitengewoon handig. "Het hielp echt dat ik tijdens het dansen de autofocuspunten op het scherm kon selecteren, want daardoor kon ik zo'n beetje met de mensen mee dansen en hun pad volgen", vertelt Carolina.

"De Canon EOS R is een camera waarmee je diep in het onderwerp kunt duiken", vervolgt ze. "De camera is aanpasbaar, dus je kunt veel functies veranderen. De knoppen zijn bijzonder intuïtief; je hoeft je ogen niet van je onderwerp af te houden om instellingen aan te passen. Je kunt de ISO hoger of lager instellen zonder van het scherm of de elektronische zoeker op te hoeven kijken, en dat is fantastisch."

Het swingproject is in zoverre anders dan de sociale documentaires waaraan ze normaal gesproken werkt, "omdat het een verhaal is van licht en textuur", vertelt Carolina. "Of het nu het zweven van een rok was of de lichtval op de benen van een danser, uiteindelijk pakte de camera alles", zegt ze. Van close-ups tot beelden die de sfeer van een scène en de groepsdynamiek weergeven, de EOS R legt het vast.

Couples in black and white hold each other as they dance.
"De witbalans is fantastisch en de kleuren zijn in het algemeen erg goed", zegt Carolina over de Canon EOS R. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/2.8 en ISO6400. © Carolina Arantes
Outside, towers are seen in the background as people dance in front of them.
Carolina legde het 'joie de vivre' in de swingscene van Parijs vast in haar sfeervolle foto's van dansende groepen en paren, en in haar contextuele opnamen. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/60 sec, f/7.1 en ISO6400. © Carolina Arantes

"Dit is vooral een systeem dat fotografen de vrijheid geeft om opnamen te maken zoals ze zelf willen", zegt ze. "Het is een camera die echt alle kwaliteiten heeft om binnen of buiten te fotograferen, bij weinig licht of juist bij helder licht, en bij snelle bewegingen. Met de EOS R heb je een camera die je kunt vertrouwen.

"Het is een nieuw systeem om opnamen te maken", voegt ze eraan toe. "Daar draait het om bij de EOS R. Het is niet alleen een full-frame systeemcamera, het is een andere manier van denken over hoe je foto's maakt."

Sinds Carolina bij deze shoot met de EOS R werkte, zijn er firmwareupdates doorgevoerd die extra functies bevatten waarmee fotografen dansers in actie kunnen vastleggen. De functies bevatten AF-oogdetectie die Servo AF ondersteunt, waarmee de ogen van het onderwerp altijd scherp in beeld blijven bij beweging. Ook kun je een kleine autofocusgrootte te kiezen die Servo AF ondersteunt en continu-opnamen maken als je de stille sluiter gebruikt.

Geschreven door Gemma Padley


De uitrusting van Carolina Arantes

Onmisbare uitrusting voor het fotograferen van dansers bij weinig licht

Photographer Carolina Arantes looks at her Canon camera.

Camera

Canon EOS R

Full-frame systeemcamera die nieuwe creatieve mogelijkheden brengt voor fotografen en filmmakers. "Je kunt je laten meeslepen door het onderwerp", zegt Carolina. "Met de EOS R heb je een camera die je kunt vertrouwen."

Lens

Canon RF 50mm F1.2L USM

Deze 50mm f/1.2 prime lens stelt de nieuwe norm voor optische kwaliteit en snelheid en biedt superieure scherpte, plus fantastische resultaten bij weinig licht. "De 50 mm geeft een klassiek perspectief", zegt Carolina. "Het is een fantastisch objectief."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan