ARTIKEL

Hoe Carolina Arantes deze dramatische foto maakte van een stier die aan de slacht probeert te ontsnappen

A cow captured in mid-leap jumping over a stockyard fence, its front legs already over the fence.
Om een foto te maken van deze stier die probeert te ontsnappen op weg naar de vrachtwagen die hem naar het slachthuis gaat brengen, vertrouwde Carolina op autofocus-tracking. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief. © Carolina Arantes

De in Brazilië geboren fotojournaliste en Canon-ambassadeur Carolina Arantes was bezig met het documenteren van genetisch gemanipuleerd vee op een Braziliaanse veehouderij voor haar project Holy Cow, toen ze het beeld vastlegde van een stier die aan de slacht probeert te ontsnappen. Hier bespreekt Carolina hoe ze de schokkende foto maakte.

"25% van alle steaks wereldwijd komt uit Brazilië, waardoor Brazilië de grootste vleesexporteur ter wereld is. Mijn project, Holy Cow, vertelt hoe genetisch klonen en genetische engineering Brazilië in staat stelt zo'n concurrerende positie in te nemen. De Zeboe, een koeienras uit India, is hier zeer gecommercialiseerd, waardoor voor sommige dieren meer dan een miljoen dollar wordt betaald op veilingen. Mensen weten dat het gebeurt, maar ze lachen erom. Ze kennen niet alle feiten over de kwestie. Vooral omdat het verhaal nogal verborgen is.

"Ik maakte de foto met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief ingesteld op 42 mm. De belichting was ISO100, de sluitertijd 350, het diafragma f/6.7. Bij deze foto was sprake van een gelukkige samenloop van omstandigheden. Ik bevond me op het juiste moment op de juiste plek. Omdat het een reportage is, heb ik mijn camera technisch gezien gewoonlijk op sluitertijdvoorkeuze en autofocus-tracking staan, en zet ik de stip precies daar waar ik hem wil gebruiken. Ik kon er niet op wachten of verwachten dat de stier over het hek zou springen, dus die twee dingen hielpen me het meeste bij deze foto.

“Ik heb altijd met Canon gewerkt, omdat het kwaliteit garandeert, zelf bij weinig licht. Ik geef de voorkeur aan een body met een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief omdat ik niet gebukt wil gaan onder een zware uitrusting en nooit een fotomoment wil missen doordat ik van objectief moet wisselen.

"Ik doe zeer weinig tijdens de nabewerking. Ik voeg wat kleureffecten en witbalans toe, maar ik probeer het natuurlijke licht zo goed mogelijk vast te leggen. Ik gebruik de Canon-uitrusting om het licht te lezen. In de foto van de koe bij de veiling [onder], speelde ik met het weinige licht. Ik ontdekte dat wanneer ik de belichting verlaagde, ik de structuur kon vinden. In zulke situaties moet je het licht weten te vangen, en ik zag dat ik het licht dat van de fonkelende papiersnippers afkwam kon gebruiken om de foto te maken. Nogmaals, ik heb geen flitser. Ik heb alleen mijn body, mijn lens en de autofocus gebruikt.

A cow in a dark ring, with confetti falling down on it.
Voor deze foto van een vaarskalf dat de ring binnenkomt tijdens een luxe veeveiling verlaagde de fotografe de belichting om het licht van de fonkelende confetti vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief. © Carolina Arantes
Canon Professional Services

Met Canon ben je in veilige handen

Je krijgt gratis toegang tot advies van experts, onderhoud van apparatuur, inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"De foto [boven] is interessant door de herhaling van de driehoekige vormen van zowel de stier als de gebouwen op de achtergrond. Voor mij benadrukt dit het contrast tussen de natuurlijke kracht van het dier en de kunstmatige architectuur. In India staan koeien symbool voor de natuurpracht. Hier in Brazilië symboliseren ze geld.

"Een van de meest succesvolle veehouderijen in Brazilië is een familiebedrijf met 30.000 dieren. Het was niet makkelijk om binnen te komen en ik moest bewijzen dat ik echt geïnteresseerd was in dit verhaal, voordat ze toestonden dat ik langskwam en foto's maakte. De reis naar de veehouderij in Pontes e Lacerda, Mato Grosso, was lang en moeilijk. Daarom hadden ze volgens mij ook niet verwacht dat ik daadwerkelijk langs zou komen. Ik arriveerde via een slechte weg en verbleef in mijn eentje vijf dagen in de buurt. Ik bezocht de veehouderij elke dag.

"De dag dat ik deze foto maakte, zouden de dieren naar het slachthuis worden gebracht. Het leek alsof ze hun noodlot aanvoelden, want ze waren zeer geagiteerd en angstig. Ik was naar één stier aan te kijken toen die plotseling over het hek probeerde te springen en ik stond op de perfecte plek om de foto te maken. Het lukte hem niet om over het hek te komen. De stier brak zelfs een poot tijdens de ontsnappingspoging, maar ze zetten hem toch gewoon in de vrachtwagen."

Geschreven door Rachel Segal Hamilton


De uitrusting van Carolina Arantes

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Photographer Carolina Arantes looks down at a Canon camera in her hands.

Camera

Canon EOS 5D Mark III

Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.

Lens

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Deze standaard zoomlens van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte.

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan