A woman and boys stand over a table of books and study materials, lit by oil lamps.
Pascal Maitre fotografeerde leraren en studerende kinderen bij kaarslicht in het dorp Gbekandji in Benin. In dit dorp hebben ongeveer 11.000 inwoners geen toegang tot elektriciteit. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief bij 1/50 sec, f/2.8 en ISO8000. © Pascal Maitre

Canon Ambassador Pascal Maitre won de eerste prijs bij de 2018 London Business School (LBS) Photography Awards door licht te werpen op een crisis waaraan weinig aandacht wordt besteed: ten zuiden van de Sahara in Afrika hebben 620 miljoen mensen geen toegang tot elektriciteit. Hij kan dit verhaal nu pas vertellen door de uitstekende prestaties bij weinig licht van de moderne full-frametechnologie. Ontdek wat Pascal heeft geleerd van het fotograferen bij bijna volledige duisternis.

"Ik maakte tien tot vijftien reizen naar Afrika per jaar en dat heb ik dertig jaar lang gedaan", vertelt de Franse fotojournalist. "Toen ik er voor het eerst naartoe ging, hoorde ik verhalen over het gebrek aan elektriciteit. Dat is een levensgevaarlijk probleem voor de bevolking. Dat was belangrijk voor me, omdat ik het ontzettend onrechtvaardig vond."

Meer dan een vijfde van de wereldbevolking leeft in energiearmoede. Ten zuiden van de Sahara in Afrika beschikt maar 25% van de bevolking over elektriciteit, en in afgelegen gebieden is dit soms maar 8%. Zelfs in de steden worden de Afrikanen die wel elektriciteit hebben, regelmatig geplaagd door stroomstoringen. Dit belemmert de economische en sociale ontwikkeling van het continent, en kan levensbedreigend zijn als de stroom uitvalt tijdens een medische procedure, of als olielampen giftige dampen uitstoten bij mensen thuis.

A group of African women in colourful dresses gather in a market, candles lighting up baskets of wares.
Op het centrale plein van Glo-Djigbé in Benin is iedere avond de grootste markt van de Zuid-Atlantische regio te vinden. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief bij 1/20 sec, f/2.8 en ISO8000. © Pascal Maitre
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Sommige mensen hebben geen verlichting, waardoor ze niet kunnen werken als het donker is. Kinderen kunnen hun huiswerk niet maken," zegt Pascal. "Als je naar het ziekenhuis moet, kun je tot de ontdekking komen dat niets werkt. Het is niet veilig, en de mensen in de dorpen blijven na het donker binnen, omdat ze bang zijn voor wilde dieren."

"Het levert ook problemen op bij het werk. Als je bijvoorbeeld in een kleine fabriek werkt, kun je soms een paar dagen niets doen omdat er geen elektriciteit is door stroomstoringen."

Pascal heeft twee jaar lang de situatie gedocumenteerd en bracht deze onder de aandacht van het publiek als fotoproject genaamd Afrika zonder elektriciteit.

Pascal wilde dat zijn project de werkelijke levensomstandigheden zou tonen van miljoenen mensen die geen elektriciteit hebben. Hij koos ervoor om met hoge ISO's te werken zodat hij geen kunstlicht hoefde te gebruiken op de locaties. "Ik kon niet flitsen, want dat zou het realisme van de situatie teniet hebben gedaan en de sfeer hebben bedorven. De realiteit is dat het donker is, en het is mijn taak om door te geven wat ik zag en voelde", legt hij uit.

Door het grote dynamische bereik en het grote ISO-bereik van de Canon EOS 5D Mark IV kon Pascal laten zien hoe het leven eruitziet in de vele gemeenschappen die aangewezen zijn op het licht van olielampen.

Dit zijn vijf verrassende lessen die Pascal heeft geleerd door in het donker te fotograferen met een full-frame Canon DSLR.

A red rose covered in droplets of water is in front of a red background.
Met full-frametechnologie kun je met hogere ISO's werken dan ooit tevoren. Dat levert bestanden boordevol informatie op, met een prachtige 'korrel'. De Canon EOS 6D Mark II heeft een ISO-bereik van 100 tot 40000 (uitbreidbaar tot 102400). Deze testfoto is genomen op de full-frame Canon EOS 6D Mark II met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief bij 1,3 sec, f/7.1 en ISO800.

1. Zet je ISO zo hoog als nodig is

A child and a woman are illuminated by the light of an oil lamp the child is holding in the dark.

Pascal Maitre's impressies van de elektriciteitscrisis in Afrika bij weinig licht

De fotojournalist en Canon Ambassador praat over zijn bekroonde project waarin de energiearmoede in Afrika wordt gedocumenteerd.

Pascal heeft het vermogen van zijn camera om met weinig licht om te gaan, niet getest voor hij naar Benin in West-Afrika ging, maar hij verwachtte wel dat hij de grenzen van de technologie zou opzoeken. "Ik had me voorgenomen om me niet druk te maken over ISO's. Als je je eenmaal zorgen begint te maken over de technische kant, ga je er misschien aan twijfelen of je project wel goed zal uitpakken. Ik ging het dus maar gewoon doen, en het resultaat was ongelofelijk."

De full-frame Canon EOS 5D Mark IV en Canon EOS 6D Mark II hebben standaard een ISO-bereik van respectievelijk 100 tot 32000 en 100 tot 40000. "Ik had niet eerder hele hoge ISO's gebruikt, en ik had ook niet verwacht dat ik dat ooit zou doen, of dat ik er zulke goede resultaten mee zou krijgen. Toen ik de foto nam van de bevalling van die mevrouw, was er steeds wel iets in beweging, dus ik moest met hele hoge ISO's werken om het moment te kunnen vastleggen. Het ging perfect", zegt hij.

A close-up of a petal on the red rose, with droplets of water.
Een bijgesneden versie van 100% van de testfoto. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief bij 1,3 sec, f/7.1 en ISO800.
A close-up of a petal on the red rose, with droplets of water.
Een bijgesneden versie van 100% van de testfoto. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief bij 0,6 sec, f/7.1 en ISO1600.

2. Je kunt fantastische prints maken

De fotokwaliteit van de Canon EOS 5D Mark IV en Canon EOS 6D Mark II is zelfs bij hoge ISO-waarden zo goed omdat deze camera's een grote full-frame sensor hebben. Vergeleken met kleinere sensoren met dezelfde resolutie hebben full-frame sensoren grotere pixels, die stuk voor stuk meer licht kunnen vangen. Het resultaat is minder ongewenste elektronische ruis.

Pascal nam de proef op de som toen hij zijn werk tentoonstelde in Parijs. Hij moest prints van 180 cm breed maken van foto's die met de maximale ISO-waarde waren genomen met zijn Canon EOS 5D Mark IV. "De man die de grote prints maakte in het fotolab, riep al zijn collega's erbij om ze het resultaat te laten zien, en niemand kon het geloven. Ze hadden nog nooit eerder zo'n grote print gezien van een fotobestand dat met ISO32000 was genomen, en de kwaliteit was ongelofelijk."

A close-up of a petal on the red rose, with droplets of water.
Een bijgesneden versie van 100% van de testfoto. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief bij 0,3 sec, f/7.1 en ISO3200.
A close-up of a petal on the red rose, with droplets of water.
Een bijgesneden versie van 100% van de testfoto. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief bij 1/6 sec, f/7.1 en ISO6400.

3. Neem een zaklamp mee om je autofocus te richten

Het AF-systeem van de Canon EOS 5D Mark IV is hetzelfde als dat van het vlaggenschip, de Canon EOS-1D X Mark II, en heeft 61 AF-punten. De Canon EOS 6D Mark II heeft 45 cross-type AF-punten. De AF-systemen van beide camera's zijn gevoelig tot -3EV, en dat betekent dat Pascal zelfs in het zwakke licht van olielampen kon scherpstellen en beweging kon vastleggen. Maar zelfs de meest geavanceerde camera heeft een klein beetje licht nodig om het AF-systeem te laten werken. Pascal bedacht een eenvoudige oplossing om ook in het stikdonker nog het beste uit zijn apparatuur te halen: "Ik had altijd een zaklampje bij me, en daarmee scheen ik op het onderwerp waarop ik scherp wilde stellen", zegt hij.

Pascal gebruikte de zaklamp ook bij lange belichtingstijden om de dorpen in het licht te zetten. "Ik zocht een manier waarop je de duisternis kunt tonen in een dorp waar helemaal geen licht is, en ik kwam op het idee om het dorp met de zaklamp te verlichten. Dat was een goede oplossing, die zorgde voor een bijzonder dramatisch spel van licht en schaduw. Het was een uitdaging om oplossingen te bedenken waarmee ik kon laten zien wat ik voelde. Het was geen eenvoudig project. Je moet de oplossing in de techniek zoeken. In het analoge tijdperk had ik deze reportage niet kunnen maken", zegt Pascal.

A close-up of a petal on the red rose, with droplets of water.
Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief bij 1/12 sec, f/7.1 en ISO12800 (bijgesneden tot 100%).
A close-up of a petal on the red rose, with droplets of water.
Deze bijgesneden versie van 100% laat zien dat de Canon EOS 6D Mark II prachtige 'korrels' levert bij ISO25600. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief bij 1/25 sec, f/7.1 en ISO25600 (bijgesneden tot 100%).

4. Combineer een full-frame sensor met een 'heldere' lens

Hoewel veel objectieven uitwisselbaar zijn tussen camera's met een APS-C sensor en een full-frame sensor, is het visuele effect door de cropfactor van de kleinere sensor heel anders. Het formaat van de sensor heeft ook gevolgen voor fotografie bij weinig licht. Zoals we hierboven al aangaven, heeft een full-frame sensor een groter lichtopvangend deel. Ook zijn de pixels groter dan die op een APS-C sensor met dezelfde resolutie. Het resultaat is dat een full-frame camera alles uit situaties met weinig omgevingslicht kan halen, vooral in combinatie met een 'heldere' lens (met een zo groot mogelijk diafragma).

Pascal koos voor het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, dat algemeen wordt beschouwd als het aangewezen zoomobjectief voor professionals, dankzij de optische scherpte en het snelle f/2.8-diafragma over het gehele zoombereik. Pascal merkte dat de veelzijdigheid van dit zoomobjectief uit de L-serie hem in staat stelde om het schaarse licht in de dorpen van Benin optimaal te benutten. "De Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM was perfect. Ik heb er het grootste deel van het project mee gefotografeerd," zegt hij.

A vase with a pink and white orchid is placed in front of a grey wall, in low light.
Deze testfoto demonstreert het dynamisch bereik, van de schaduwpartijen tot de lichte delen, bij ISO6400. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II met een Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO-objectief bij 1/16 sec, f/5.6 en ISO6400.
A close-up of one of the flower heads of the orchid.
Een bijgesneden versie van 100% van dezelfde foto. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II met een Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO-objectief bij 1/16 sec, f/5.6 en ISO6400.

5. Gebruik apparatuur waarop je kunt vertrouwen

Op locatie heb je maar één kans om het moment vast te leggen, dus het is heel belangrijk dat je op je camera kunt vertrouwen. De Canon EOS 5D Mark IV en de Canon EOS 6D Mark II zijn ontworpen voor professionals. De jarenlange ontwikkeling van de camera's is gebaseerd op hun feedback, zodat je kunt rekenen op de gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid die je tijdens het fotograferen nodig hebt. Zelfs Pascal Maitre, die met weemoed terugdenkt aan analoge tijden, geeft toe dat hij veel meer kan doen met de huidige digitale full-framecamera's dan met zijn oude apparatuur.

"De kwaliteit van digitaal is verder ontwikkeld, en met name het dynamisch bereik is sterk veranderd. Dat is geweldig, want daardoor heb je veel meer mogelijkheden met de lichte partijen en schaduwen. In de begindagen van de digitale fotografie zagen je foto's er altijd een beetje kunstmatig uit als je met hoge ISO's werkte, maar tegenwoordig is de korrel net zoals vroeger bij analoog. Het is echt heel mooi. En natuurlijk zijn de bestanden groter, en je kunt ze printen er ermee doen wat je wilt.

De Canon EOS 5D Mark IV en de Canon EOS 6D Mark II zijn een verlengstuk van mijn vinger, of van mijn ogen. Als ik een moeilijke situatie tegenkom, weet ik met deze apparatuur zeker dat ik de foto zal kunnen maken. Het is fantastisch om in die positie te zijn, om die vrijheid te hebben zonder ooit aan je apparatuur te hoeven denken... Ik kan me helemaal op het verhaal storten."

Geschreven door Kathrine Anker


Pascal Maitre's uitrusting

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Photographer Pascal Maitre points his Canon camera at a subject we can’t see. He stands in front of the sea.

Camera's

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast en in situaties met weinig licht. Door de continue 7fps-opnamen wordt het perfecte moment gegarandeerd vastgelegd, terwijl de 4K-video ongekend scherp beeldmateriaal oplevert volgens de DCI-norm (4096x2160).

Canon EOS 6D Mark II

Met een full-frame DSLR die geringe scherptediepte biedt en de mogelijkheid om 6,5 frames per seconde vast te leggen, garandeert de 26,2 MP sensor beelden boordevol details.

Objectieven

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Dit standaard zoomobjectief van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte.

Canon EF 17-40mm f/4L USM

Dit ultragroothoekzoomobjectief heeft een uitstekende beeldkwaliteit, een snelle autofocus en een constant grootste diafragma. Dit zoomobjectief uit de L-serie is door de compacte, lichtgewicht behuizing een ideale reisgenoot.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan