ARTIKEL

Emmy Award voor kleurenvideocamera die in het donker ziet

A Canon ME20F-SH cinema camera attached to a tripod beside a mountain lake.
De met een Emmy Award bekroonde Canon ME20F-SH combineert een kleine vormgeving met een grote, ultragevoelige sensor en een dynamisch bereik van 12 stops. De camera is ideaal voor het maken van opnamen bij extreem weinig licht wanneer filmmakers draagbaarheid nodig hebben, een meeslepende full-frame look en controle over de scherptediepte.

Dankzij een maximale ISO-waarde van meer dan 4 miljoen kan de Canon ME20F-SH-filmcamera in bijna volledige duisternis zien en filmen, wat filmmakers ongekend creatieve mogelijkheden biedt. De innovatieve technologie van de camera is dit jaar erkend door de National Academy of Television Arts and Sciences, want de camera heeft in 2020 een Emmy in de categorie Technology & Engineering gewonnen, de vijfde prijs voor Canon.

"We zijn dankbaar dat we deze gerenommeerde erkenning voor onze revolutionaire ME20F-SH-camera hebben ontvangen", aldus Kazuto Ogawa, president en COO van Canon USA. “Deze award is een bewijs van de toewijding en visie van het bedrijf om beeldvormingstools te ontwikkelen die creatieve professionals helpen te zien wat voorheen onmogelijk werd geacht.”

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Voortbouwend op de Canon's cinemacamera's met EF-vatting heeft de Canon ME20F-SH een full-frame CMOS-sensor van 35 mm met ultrahoge gevoeligheid die full HD-video kan opnemen bij lichtniveaus van minder dan 0,0005 lux bij een maximale versterking van 75 dB. Dat komt overeen met 4,5 miljoen ISO. Deze ongekende mogelijkheden bij weinig licht waren de reden waarom filmmaker Anthony Dod Mantle (BAFTA- en Oscar-winnaar) voor de Canon ME20F-SH koos om de onderwaterscènes in zijn film, Kursk: The Last Mission (2018), te filmen.

Gebaseerd op het ware verhaal van de ramp met de Russische nucleaire onderzeeër Kursk in 2000, toont de film de strijd van de bemanning om te overleven na een explosie aan boord. Hier leggen Anthony en de operator van de onderwatercamera Wim Michiels de uitdagingen van het maken van opnames onder water en in het donker uit en waarom ze hebben gekozen voor de Canon ME20F-SH om de dramatische scènes van de film tot leven te brengen.

Underwater camera operator Wim Michiels filming scenes for Kursk: The Last Mission with a Canon ME20F-SH cinema camera.
Onderwatercamera-operator Wim Michiels filmde scènes voor Kursk: The Last Mission met een Canon ME20F-SH in een speciaal aangepaste onderwaterbehuizing. Hier wordt hij bijgelicht door een van de onderwaterreddingsvaartuigen die het achterste noodluik van de getroffen onderzeeër nadert. © Wim Michiels
Underwater camera operator Wim Michiels seen on a monitor.
Wim filmt de reddingsduikers die het noodluik naderen, bekeken vanuit via een monitor aan het oppervlak. © Wim Michiels

Onder water gefilmde avonturen bij weinig licht

"Het grootste deel van de Kursk vindt plaats in (bijna) complete duisternis en Anthony wilde dat in heel subtiel licht filmen", legt Wim uit, eigenaar van Lites Water Stage, een studio die gespecialiseerd is in onderwateropnamen. “Hij wilde verschillende camera's en objectieven testen om een unieke look voor de onderwaterbeelden te vinden. We hebben verschillende opstellingen getest en Anthony zei dat we de Canon ME20F-SH in een onderwaterbehuizing eens moesten proberen. Ik huurde een Canon ME20F-SH met de EF-vatting en we gebruikten een klein Canon-foto-objectief [om in de behuizing te passen]. Van alle tests die we hebben uitgevoerd, was Anthony echt enthousiast over die camera, vooral omdat hij zo gevoelig is.”

Anthony, die een Oscar won voor Best Cinematography voor Slumdog Millionaire (2008), had eerder de Canon ME20F-SH gebruikt om scènes met weinig licht te filmen in T2 Trainspotting (2017) van Danny Boyle. “In beide gevallen had ik een geweldige ervaring met de camera en sensor”, geeft hij aan. “Ik voelde dat ik iets origineels kon maken.

"In het geval van Kursk ging het om het creëren van een onderwaterscène in een onderzeeër waar de set zo donker was dat het daadwerkelijk heeft bijgedragen aan de angst en spanning bij de duikers en acteurs. In T2 moest de bestaande verlichting van een Schotse metropool zodanig worden afgezwakt dat de zeemeeuwen die 's nachts vliegen zichtbaar zouden lijken voor de camerasensor boven het donkere stadsbeeld. In beide gevallen was gevoeligheid cruciaal en verlichting minimaal en we hebben gebruitk gemaakt van substantiële digitale ruisonderdrukking bij de nabewerking.”

A Canon ME20F-SH cinema camera.
De compacte Canon ME20F-SH weegt slechts 1,1 kg waardoor hij ideaal is voor werkzaamheden op het land of onder water.
The Canon ME20F-SH cinema camera's Full Frame 35mm 2.26MP CMOS sensor.
De full-frame 35 mm 2,26 Megapixel CMOS-sensor van de camera is specifiek ontworpen voor video-opnamen bij weinig licht. Dankzij grotere pixelgroottes optimaliseert de sensor de mogelijkheden voor het opvangen van licht en levert zo beelden op bij zeer weinig licht en met weinig ruis.
Lance DoP Nick Higgins films inside a bus using a Canon EOS C300 Mark II.

De Canon-camera's achter de succesvolle producties van het Sundance Film Festival

De filmmakers van Lance, La Leyenda Negra, Mucho Mucho Amor en No, I Don't Want to Dance! leggen uit waarom ze voor Canon-apparatuur hebben gekozen en hoe ze deze hebben gebruikt.

Hoewel de camera bij maximale versterking kan zien en opnamen kan maken bij het licht van de sterren, is er wat terughoudendheid nodig bij het kiezen van de maximale gevoeligheid als het gaat om kwalitatief hoogstaande films. Anthony en Wim besloten na uitgebreide onderwatertesten om bij Kursk de camera niet verder te versterken dan ISO44,000 met de verlichting die ze onder water wilden gebruiken. Voor VFX-workflows werden zeer grote, zachte tweekleurige leds met een laag niveau gebruikt voor het simuleren van het zonlicht op het oppervlak van de zee en voor de binnenverlichting in de onderzeeër. "We lieten ze op het oppervlak drijven en hadden ze onder in de onderzeeër geplaatst", aldus Wim. "Ze waren erg dun en verlichtten alles heel goed. Vervolgens werd de rest verlicht met duiklampen."

In één scène worden twee van de overlevende bemanningsleden gedwongen om in een overstroomd compartiment te zwemmen met slechts één duiklamp die aan hun ellebogen is vastgebonden. Het is een schokkende scène, die de filmcrew de 'long-swim' noemde, waarbij een vrijduiker betrokken is en iemand die speciaal voor de scène is getraind. "Toen de eerste duiklamp aanging, vulde deze de ruimte met licht met deze gevoeligheid," legt Wim uit. “We moesten ND-filters gebruiken omdat het licht te sterk was.”

A man crouches beside his Canon ME20F-SH camera beside a lake at night.
De Canon ME20F-SH stelt filmmakers in staat om bij daglicht en bij het licht van de sterren te filmen. © Anders Hanssen

Creëren van een vintage look

Boven het water werd de film opgenomen met digitale filmcamera's en een reeks vintage Canon K-35-primes, waardoor het beeldmateriaal een analoge look kreeg die bij de tijd past. “Anthony kende een aantal technici bij Canon in Japan die twee camera's met een PL-vatting hebben aangepast, zodat we toegang hadden tot PL-objectieven. En omdat het een grote sensor is, waren grootformaat objectieven nodig.”

Het team gebruikte een set vintage foto-objectieven die in een nieuwe behuizing werden geplaatst en opnieuw werden gemonteerd, maar het grootste deel van de onderwaterscènes werd gefilmd met slechts twee brandpuntsafstanden, voornamelijk 35 mm. "Ze voegden zachtheid toe", legt Wim uit. “Het is niet gemakkelijk om onder water een zacht beeld te krijgen, maar de camera en objectief samen op ISO44,000 zorgden voor het beeld dat Anthony wilde en daar was hij heel erg blij mee.”

Wim heeft een bestaande onderwaterbehuizing aangepast voor de Canon ME20F-SH en het objectief, compleet met een grote, hoogwaardige onderwatermonitor en tweerichtingscommunicatie met het oppervlak. "We hadden twee sets", legt hij uit. “Twee behuizingen, twee camera's, twee afstandsbedieningen, twee afstandsbedieningen met focus – ik moest het hele pakket aanpassen. Er waren twee brandpuntsafstanden, dus was het sneller om van behuizing te wisselen dan van objectief – en je hebt ook een back-up.”

Aan het oppervlak beschikten Anthony en een assistent elk over een Canon RC-V100-afstandsbediening en een monitor. Ze gebruikten ook een Codex-recorder om beelden in een DPX-bestand op te slaan voor flexibiliteit en optimale resultaten met VFX-workflows bij de nabewerking.

Wim denkt dat het de tests aan het begin van de opnamen waren die ervoor zorgden dat het team de juiste camera voor de klus had. "Anthony levert geweldig werk. Hij test niet alleen camera's en objectieven, maar ook camera's en objectieven met lampen en rekwisieten. Ik was echt verbaasd over de hoeveelheid voorbereiding – en het was de juiste apparatuur voor de film.”

A bird flying low over the ocean as the sun sets in the background.
De Canon ME20F-SH kan kleuren duidelijk zien en identificeren, zelfs bij omstandigheden met weinig licht en hoge versterkingsinstellingen, en heeft de mogelijkheid om infrarood in kleur vast te leggen. © Anders Hanssen

Nooit eerder getoond beeldmateriaal

De baanbrekende sensor op de Canon ME20F-SH heeft filmmakers ook in staat gesteld zeldzame beelden van Afrikaanse nachtroofdieren vast te leggen. Twee jaar na de release van de camera werd deze gebruikt om de ongelooflijke documentaire Earth Live (2017) van National Geographic te filmen. Live-beelden die op afgelegen locaties in Afrika zijn gemaakt met de Canon ME20F-SH lieten de nachtelijke jachtgewoonten van roofdieren zien. Om te voorkomen dat de dieren werden gestoord, hebben scènes met zeer weinig licht zoals deze normaal gesprokenk infraroodlicht nodig, dat moeilijk op de juiste plek te positioneren is en alleen in zwart-wit filmt. De sensor op de Canon ME20F-SH en de mogelijkheid om full HD-video's in kleur op te nemen, met minder ruis en zonder dat er extra verlichting nodig is, zorgden ervoor dat de filmmakers beelden konden vastleggen die anders niet mogelijk waren geweest.

Geschreven door Kevin Carter


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan