ARTIKEL

Koud, donker en opwindend: de Noordkaap Challenge filmen op de Canon EOS C200

Professional kite surfer Kevin Langeree with his board in front of an Aurora Borealis-filled sky. Photo by Humberto Tan.
Filmmaker Michael Zomer en zijn Canon Camera Crew-team reisden in een auto door de sneeuw. Het noorderlicht verlichtte de lucht, waardoor fotograaf Humberto Tan de foto kon nemen die pro kitesurfer Kevin Langeree een "onbetaalbare foto" noemde. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief ingesteld op 11mm, 30 sec, f/4.5 en ISO1250. © Humberto Tan

Gevaarlijke, ijskoude omstandigheden met temperaturen van -20°C, minimale uitrusting en slechts twee uur licht per dag - het filmen van kitesurfactie midden in de Noorse winter is verre van een typische filmjob.

Ervaren outdoorcameraman Michael Zomer heeft over de hele wereld extreme sporten vastgelegd, maar moest toch tot het uiterste gaan bij het filmen van pro kitesurfer Kevin Langeree in de gevaarlijke omstandigheden van de Barentszzee aan de Noordkaap, Noorwegen, het meest noordelijke punt van Europa. Kevin reisde als lid van de Canon Camera Crew naar de Noordkaap in het kader van de Noordkaap Challenge, een avontuurlijke uitdaging voor het goede doel. Bij het filmen van de challenge werden Michael en zijn Canon EOS C200 zelf geconfronteerd met een aantal uitdagingen.

"Het moeilijkste was dat alles op zijn plaats moest vallen, vooral het weer, omdat we altijd op zoek moesten naar het beste licht", zegt Michael. "We hadden twee of drie dagen om het te laten slagen. Als de wind niet waait, wordt er niet gekitesurft. Als de wind te hard waait, kan je ook niet kitesurfen. Het moet dus perfect zijn.

"Toen we op de Noordkaap aankwamen, was er een enorme storm en niemand wilde ons ergens heen brengen. Het was dus een grote missie. Het was een race tegen de klok vanwege het beperkte daglicht dat we hadden. Ik moest ook alles zelf doen, en alles zelf dragen."

Essentiële uitrusting voor avontuur

Het kiezen van de juiste uitrusting was een essentieel onderdeel van Michaels planning. Hij selecteerde twee zoomobjectieven, een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief om in te zoomen op de snel bewegende kitesurfer op zee. Dit minimaliseert de noodzaak van objectiefwisselingen en biedt een groot bereik aan brandpuntsafstanden zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. "Ik wou dat ik een 400mm-objectief had kunnen meenemen," voegt hij eraan toe, "maar dat was niet mogelijk omdat ik in mijn eentje aan het filmen was. Ik moest geluid opnemen, regisseren, produceren en filmen, en allemaal tegelijk. Ik kon de kitesurfer niet vertellen dat hij moest wachten terwijl ik van objectief wisselde."

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

De keuze voor een betrouwbare camera was cruciaal - hij moest draagbaar, licht, snel en gemakkelijk te gebruiken zijn, snelle framerates bieden, goed presteren bij hoge ISO's en bovenal, een lange acculevensduur hebben.

"Als het zo koud is, gaat de accu snel leeg, ook al bewaar ik deze in mijn jaszak om warm te blijven. Ik had dus een camera nodig die een lange accuduur had zodat ik geen reserveonderdelen hoefde mee te dragen en te verwisselen," zegt Michael. "De voor de hand liggende keuze was de Canon EOS C200, omdat ik een hele dag op één accu kon werken." De Super 35-formaat sensor is niet alleen geweldig in het beheersen van ruis, maar breidt ook het bereik van de objectieven uit om nog meer bereik te geven.

"Dankzij deze voordelen kon ik echt rekenen op de apparatuur in plaats van dat ik me er zorgen over hoefde te maken. Ik kon de camera gewoon oppakken en meteen aan de slag. Door de zeer snelle opstarttijd miste ik geen enkel moment. Zodra ik iets zag gebeuren dat er interessant uitzag, schakelde ik de camera in en begon ik te filmen. Ik hoefde me geen zorgen te maken over de vraag of ik wel genoeg accuduur had of dat er genoeg licht was. Ik kon gewoon 'run-and-gun'-stijl filmen. Dat is echt een voordeel."

Filmmaker Michael Zomer, holding a Canon EOS C200, stands with his back to the viewer on a grassy field. Photo by Andrew Walkinshaw.
Michael schiet altijd vanuit de hand, dus hij had een camera nodig die licht en draagbaar was, maar ook met alle belangrijke functies die hij nodig had. De Canon EOS C200 was ideaal. © Andrew Walkinshaw

Opnemen vanuit de hand

Je hoeft Michaels films maar kort te bekijken om te beseffen dat hij echt een eigen stijl heeft, met veel shots die een losse, handheld look hebben en daardoor een bijzonder realistisch beeld laten zien.

"Ik maak films in mijn stijl - daarom maak ik altijd opnamen vanuit de hand in plaats van te werken met gimbals en statieven", zegt hij. "In mijn handheld-beelden speel ik met de focus, zodat je het gevoel krijgt dat je er echt bij was.

A skier flies into the air off the edge of a mountain. Photo by Martin Bissig.

Aan de slag als sportfotograaf: professionele tips

Van de beste uitrusting tot de kenmerken van een geweldige foto, drie professionele sportfotografen delen hun 15 beste tips om van je hobby je beroep te maken.

"En afgezien daarvan is het ook nog eens eenvoudig te doen met deze camera. Je kunt hem tegen je borst houden of laag houden, omdat je het scherm zo gemakkelijk kunt kantelen. Je kunt hem op je schouder leggen of voor je gezicht houden. Het kan eigenlijk allemaal.

"Ik vind het leuk om hem onder mijn arm te dragen en hem tegen mijn zij aan te houden, en dan het scherm om te draaien zodat ik het van bovenaf kan bekijken.

"Als ik gimbalachtige, bewegende beelden wil maken, schiet ik met 60 fps en gebruik ik mijn lichaamsbewegingen. Dan zet ik de beelden in slow motion zodat het stabieler wordt, en voeg ik in post-productie een beeldstabilisator toe. De Canon EOS C200 biedt een nog snellere 120 fps in HD en 4K/50p opname, en is daarmee een droomcamera voor iemand die ook veel actiebeelden maakt.

Omdat hij geen externe recorder, externe monitor, follow-focus, matte box of gimbal meeneemt, houdt Michael zijn uitrusting strak georganiseerd. "Ik wil geen camera die eruit ziet als een kerstboom. Ik denk dat ik echte mooie dingen het beste kan creëren met alleen de basisuitrusting. Hou het eenvoudig voor maximale creativiteit."

Two cars drive at night with the sky above them illuminated by the green Northern Lights. Photo by Humberto Tan.
Naast het vastleggen van de gewaagde actie van kitesurfer Kevin Langeree in het ijskoude water van de Barentszzee, konden Michael en zijn medeleden van de Canon Camera Crew het niet laten om te stoppen om een paar foto’s te maken van het betoverende poollicht. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief ingesteld op 18mm, 15 sec, f/4 en ISO1250. © Humberto Tan

Werken in Cinema RAW Light

Een van de unieke kenmerken van een relatief kleine camera zoals de Canon EOS C200, is dat Cinema RAW Light-beelden opslaat op CFast 2.0-kaarten. Dit draagt uiteindelijk bij aan de ultieme kwaliteit en flexibiliteit in de nabewerking. Het kan dus verrassend zijn dat Michael heeft besloten om niet in RAW te filmen, maar vast te houden aan de XF-AVC codec omdat hij geen behoefte had aan een nog groter dataformaat.

"Ik filmde in 1080p, omdat de output van de video 1080p moest zijn en ik veel slow motion nodig had, tot 120fps," zegt hij. "Ik zie de voordelen van het filmen in 4K, maar we waren op een road trip, dus ik wilde niet te veel data gebruiken. Daardoor kon ik veel sneller uploaden aan het einde van elke dag."

Ondanks de lagere bitsnelheid kan de Canon EOS C200 in WideDR en Canon Log filmen om het dynamisch bereik te maximaliseren. De resulterende beelden waren ongelooflijk gedetailleerd en rijk, met subtiele tonen en zeer weinig ruis, ondanks het feit dat veel ervan bij weinig licht was opgenomen.

Filmmaker Michael Zomer and professional kite surfer Kevin Langeree standing on the side of the road in front of a snow bank laughing. Photo by Humberto Tan.
Michael was onder de indruk van de prestaties bij weinig licht van de Canon EOS C200. Soms heeft hij alleen maar bij het licht van een smartphonescherm gefilmd. © Humberto Tan

Uitdagingen bij weinig licht

"Meestal schoot ik bij weinig licht, want de zon komt een paar uur lang net boven de horizon op en gaat dan weer onder. Het is dus niet eens volledig daglicht", zegt Michael. "Het is echt een raar, mysterieus soort licht, maar het is prachtig. En ik was verbaasd hoe goed de Canon EOS C200 ermee omging."

Michael heeft uiteindelijk wel de ISO opgevoerd, en soms zelfs gefilmd met alleen het licht van een telefoonscherm. "Ik vroeg Kevin om het weerbericht op zijn mobiele telefoon te controleren, en dat licht was genoeg voor mij om in te filmen. Anders was het helemaal pikdonker."

Als je schiet bij heel weinig licht, kan het moeilijk zijn om je onderwerp scherp te krijgen. Michael leerde al snel te vertrouwen op de Dual Pixel CMOS Autofocus op de camera, evenals de geavanceerde Gezichtsdetectie AF.

"De autofocus is een enorm voordeel. Het voelde aanvankelijk een beetje raar om niet handmatig scherp te hoeven stellen, maar ik was oprecht verrast door de AF van de Canon EOS C200. En ik gebruikte de gezichtsdetectie, wat ook indruk op me maakte", zegt hij. "Het stelde me in staat om meer te focussen op het stabiel houden van de camera, in plaats van ook te moeten scherpstellen."

Natuurlijke audio-opname

De geavanceerde audio-opname van de Canon EOS C200 heeft Michael ook geholpen bij het vastleggen van geluid van cd-kwaliteit. "De camera heeft twee XLR-poorten, dus ik had twee wireless microfoons op verschillende kanalen. Ik had ook een kleine shotgun-microfoon op de camera, die ik snel kon aansluiten. Maar er waren bijvoorbeeld situaties waarin we met een visser moesten praten en ik wilde het puur hebben, zonder een microfoontje op te hoeven spelden."

Zijn uitrusting was weliswaar compact, toch heeft Michael zich één luxe veroorloofd voor het maken van video's: zijn vertrouwde Canon EOS-1D X DSLR (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III), die natuurlijk dezelfde EF-objectiefvatting gebruikt als de Canon EOS C200, mocht niet ontbreken. Hij gebruikte deze voor het maken van time-lapsebeelden die de grootsheid van het noorderlicht vastlegden.

Deze beelden bieden een sereen en kleurrijk tegenwicht aan alle snelle actie van het kitesurfen en laten de bijna buitenaardse schoonheid van de locatie zien. Je zou bijna vergeten dat het verschrikkelijk koud was.

Geschreven door Adam Duckworth


De uitrusting van Michael Zomer

De essentiële kit waarmee professionals documentaires vastleggen

The Canon EOS C200 Cinema Camera.

Camera

Objectieven

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan