ARTIKEL

'Er gebeurt iets bijzonders tussen vrouwen' – Georgina Goodwin over de kracht van de vrouwelijke fotograaf

A woman sleeps on a narrow bench in a wooden hut in the all-female Umoja village in northern Kenya.
Omdat ze een vrouw is, krijgt Keniaanse fotografe Georgina Goodwin toegang tot plaatsen waar haar mannelijke collega's niet welkom zijn, zoals het dorp Umoja in Noord-Kenia, waar alleen vrouwen wonen. Het werd in 1990 opgericht door Rebecca Lolosoli als toevluchtsoord voor dakloze overlevenden van geweld tegen vrouwen. Gefotografeerd met een Canon 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS-5D Mark IV) met een Canon EF 24mm f/2.8-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 24mm f/2.8 IS USM) ingesteld op 1/40 sec, f/5 en ISO200. © Georgina Goodwin

Documentairefotografe en Canon Ambassador Georgina Goodwin heeft tijdens het fotograferen van de onrust in haar thuisland Kenia geleerd hoe ze gevaarsignalen moet herkennen. Ze fotografeert de conflictsituatie al sinds de rellen na de verkiezingen in 2007. 'Als ik een groep jonge mensen zie die hebben gedronken, houd ik mezelf veilig door op afstand te blijven,' verklaart ze. 'Soms zie ik iets gebeuren, maar kan ik mijn camera niet tevoorschijn halen. In plaats daarvan laat ik de kans voorbij gaan en blijf ik doorlopen. Als je de aandacht trekt, is datgene dat je aanschouwt niet echt meer. Dat is voer voor fotojournalistiek die niet meer authentiek is. Daardoor kan het verhaal niet goed verteld worden.'

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Vrouwen blijven ondervertegenwoordigd binnen de fotojournalistiek. Ervaringen zoals die van Georgina kunnen wellicht een deel van de reden verklaren. Maar ze heeft ook ontdekt dat het in je voordeel kan werken om een vrouwelijke fotograaf te zijn. Georgina heeft foto's gemaakt voor UNICEF, het Wereldvoedselprogramma en Greenpeace, evenals voor persbureaus zoals Agence France-Presse. Een mannelijke fotograaf zou wellicht moeilijk toegang kunnen krijgen tot een aantal van de omgevingen waarin Georgina wel is verwelkomd. Plaatsen zoals de afdeling baarrmoederhalskanker in Kenyatta National Hospital in Nairobi en het Gynocare Women's and Fistula-ziekenhuis in de Rift Valley in Kenia. En dan is er natuurlijk ook Umoja, het dorp met alleen maar vrouwen in de buurt van de stad Archers Post in Samburu County, Kenia. Het staat ook wel bekend als 'het dorp waar mannen verboden zijn'.

'Het zou een man veel meer moeite kostenom vertrouwen te winnen en binnen te komen,' zegt ze. 'Natuurlijk zijn er veel aardige, liefhebbende mannen die in de branche werken, maar er gebeurt nu eenmaal iets bijzonders tussen vrouwen. Ik zie het zo vaak gebeuren. Afrikaanse vrouwen herkennen nederigheid en stille kracht in elkaar en ze zoeken het ook in mij.'

A woman looks at her mobile phone while sitting in a waiting room at a cancer hospital.
Georgina gebruikt drie hoofdobjectieven voor veel van haar werk, meestal in dezelfde volgorde. Het veelzijdige Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) is hier gebruikt om het verhaal vast te leggen, met de wachtruimte en gang in het Faraja Cancer Center in Nairobi. Damaris, 42, stuurt op deze foto een berichtje aan haar dochter terwijl ze wacht op chemotherapie. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III, ingesteld op 24mm, 1/13 sec, f/5.6 en ISO2500. © Georgina Goodwin
Laura Morton and Catalina Martin-Chico look on as Ilvy Njiokiktjien speaks at a panel on stage at the Visa pour l'Image festival.

Wat houdt vrouwen uit de fotojournalistiek?

Tijdens het festival voor fotojournalistiek Visa pour l'Image bespreken drie winnaars van de Canon Female Photojournalist Award de barrières waarmee vrouwen worden geconfronteerd.

Hoewel het voor Georgina, een vrouw in een door mannen gedomineerde branche, vaak een voordeel kan zijn, is dat niet het geval voor elke vrouwelijke fotograaf. Daarom werd in 2017 Women Photograph opgericht, een wereldwijde groep van vrouwelijke fotojournalisten waarvan Georgina lid is. Hun doel is de zichtbaarheid van vrouwelijke documentairefotografen te vergroten. De organisatie telt bijna 1.000 leden in meer dan 100 landen. Haar missie is om 'ervoor te zorgen dat de belangrijkste verhalenvertellers van onze branche net zo divers zijn als de gemeenschappen die zij hopen te vertegenwoordigen'.

Elke dag kijkt Women Photograph op Twitter naar de bijschriften van de voorpaginafoto's van wereldwijde nieuwsbronnen. Het geeft vervolgens een overzicht in percentages van de foto's die door vrouwen zijn gemaakt. In de laatste week van januari 2020 had bijvoorbeeld 47% van de foto's die in de Sydney Morning Herald verschenen een vrouwelijke fotograaf. Aan het andere uiteinde van de schaal heeft Associated Press nul gescoord. Daartussen zaten organisaties als The Guardian en de BBC met respectievelijk 20% en 30%.

A young woman sits on a bench holding her newborn baby at a clinic in Bujumbura, Burundi.
Georgina maakt gebruik van een Canon EF 40mm f/2.8 STM-objectief voor intiemere foto's, zoals dit beeld van Claudine Nshimirimana, 21, met haar tweede kind in een kliniek van de Association Burundaise pour le Bien-Etre Familial (ABUBEF) in Bujumbura, Burundi. De kliniek geeft advies over seksuele gezondheid, gezinsplanning en leven met HIV en AIDS. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS, ingesteld op 1/320 sec, f/3.2 en ISO2000. © Georgina Goodwin/IPPF

Veiligheid boven alles

Heeft Georgina het idee dat ze wel eens is overgeslagen voor een baan omdat ze een vrouw is? Het antwoord is ja, maar niet om de redenen die je zou verwachten. 'Het duurde lang voordat ik een opdracht kreeg in Somalië,' zegt ze. 'Er is zeker sprake van een aarzelende houding ten aanzien van gevaarlijke plaatsen. In veel gevallen is dat omdat de redacteurs echt om hun journalisten geven en niet willen dat er iets met hen gebeurt.'

Als fotografen in een dergelijke verhoogde staat van bewustzijn moeten blijven en tegelijkertijd foto's moeten leveren die een verhaal vertellen, moeten ze één met hun uitrusting zijn, en dit is nou net waarin Georgina uitblinkt. Ze gaat nooit op pad zonder haar Canon EOS 5D Mark III en ze werkt methodisch, vaak met haar drie hoofdobjectieven in dezelfde volgorde.

A young woman in a hospital bed is comforted by an anaesthetist.
Georgina fotografeert vrouwen vaak als ze op hun kwetsbaarst zijn, dus ze moet van tevorenal zorgen dat ze hun vertrouwen wint. Op deze foto stelt anesthesist Mark de 25-jarige Phillis gerust tijdens een corrigerende ingreep in het Gynocare Women's and Fistula-ziekenhuis in de Rift Valley in Kenia. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM), ingesteld op 1/30 sec, f/4 en ISO3200. © Georgina Goodwin/Fistula Foundation

'Het Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief is mijn werkpaard,' legt ze uit. 'Het geeft me de vrijheid om binnen 30 seconden van veraf, op gemiddelde afstand en van dichtbij te fotograferen, dus ik weet zeker dat ik niets mis.'

Zodra ze het verhaal naar tevredenheid heeft vastgelegd, schakelt ze over op haar Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) voor portretten en scènes die een gecomprimeerd perspectief vereisen. Pas als ze dit ook heeft afgerond, pakt ze het objectief dat voor haar de ster van de show is: de Canon EF 40mm f/2.8 STM.

'Dit objectief geeft een echt scherp beeld en heeft een mooie scherptediepte,' vertelt ze enthousiast. 'Hiermee kan ik een intieme omgeving creëren met mijn onderwerpen, zonder dat ze zich geïntimideerd voelen door de kit. Ik schakel over op dit objectief als ik alle andere foto's al heb genomen. Ik kan dan echt diep op dingen ingaan en mijn creatieve kant zijn gang laten gaan.'

Rows of houses in the Mahama Refugee Camp in Rwanda.
Het vluchtelingenkamp Mahama in Kirehe, Rwanda, herbergt ongeveer 54.000 vluchtelingen die Burundi ontvluchtten nadat het geweld in 2015 uitbrak. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 200mm, 1/200 sec, f/9 en ISO200. © UNHCR/Georgina Goodwin

En wat van cruciaal belang is, wanneer ze in gevoelige situaties werkt, is dat ze nooit verbergt dat ze fotografe is. 'Als ik de afdeling baarmoederhalskanker bezoek, is mijn camera te allen tijde zichtbaar,' zegt ze. 'Ik ga in de deuropening staan, stel me voor in Swahili en leg uit waarom ik er ben.'

Ze zorgt ervoor dat ze elke vrouw persoonlijk ontmoet; soms kunnen er twee of drie patiënten op een kamer liggen, maar ze brengt met elk van hen tijd door voordat ze gaat fotograferen. Een dergelijke benadering betekent bijna altijd ontbrekende beelden, maar dit is iets wat Georgina aanvaardt. 'Vaak zie ik momenten ontvouwen die ik niet kan fotograferen. Maar het is zo belangrijk om eerst het vertrouwen van de vrouwen te winnen, omdat ze zich dan blijven gedragen zoals ze al deden. Daarna kan ik zolang ik wil bij hen blijven.'

A young girl in a red dress sits on the floor next to a boy sleeping in a bed covered with a mosquito net.
Malaria blijft een groot probleem voor de volksgezondheid en op sociaal-economisch gebied in Kenia. In het dorp Milalani aan de zuidkust van Kenia worden klamboes verstrekt om de verspreiding van de ziekte te voorkomen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objectief, ingesteld op 16mm, 1/400 sec, f/2.8 en ISO2500. © Georgina Goodwin/TanaNetting

Ondanks de vele positieve ervaringen in de loop van haar 13-jarige carrière, erkent Georgina dat er altijd ruimte voor verbetering zal zijn. Ze erkent dat ze in een klein deel van de industrie werkt, maar heeft desondanks een groei opgemerkt in het aantal vrouwen dat wordt aangenomen voor banen in de fotografie. Dit is voor een groot deel te danken aan Women Photograph. Maar makkelijk is het niet. 'Er zijn banen die lichamelijk en emotioneel minder inspannend zijn,' zegt ze met een lach. 'En je moet zo ontzettend veel uren maken voordat je wordt opgemerkt. Man of vrouw, zwart of wit, het is vermoeiend om [te proberen om] relevant te blijven.'

Geschreven door Ailsa McWhinnie


De kit van Georgina Goodwin

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Georgina Goodwin's kitbag containing Canon cameras and lenses.

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

De opvolger van de Canon EOS 5D Mark III, waar Georgina graag mee werkt. Deze prachtig ontworpen, uitstekende allrounder is de perfecte partner voor professionele prestaties in elke situatie. Ontdek de 4K-filmmaker in je en voeg 4K EOS-movies toe aan je portfolio.

Objectieven

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM

Dit is een standaard zoomobjectief met net iets meer mogelijkheden, of je nu fotografeert of filmt. 'Het is mijn werkpaard... Het geeft me de vrijheid om binnen 30 seconden van veraf, op gemiddelde afstand en van dichtbij te fotograferen, dus ik weet zeker dat ik niets mis,' zegt Georgina.

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM

Een moderne klassieker: deze telezoomlens met snel diafragma is favoriet bij fotografen in vrijwel elk genre. Werkt nu nog beter in helder licht en is ontworpen om te presteren onder de meest uitdagende omstandigheden.

Objectieven

Canon EF 40mm f/2.8 STM

Een veelzijdige, compacte en platte lens. Met een snel, grootste diafragma kun je foto's maken bij weinig licht en de scherptediepte regelen. 'Dit objectief geeft een echt scherp beeld en heeft een mooie scherptediepte,' zegt Georgina.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan