ARTIKEL

Born Free: het multimediaproject van Ilvy Njiokiktjien dat tien jaar duurt en de post-apartheid in Zuid-Afrika documenteert

People in the back of a taxi in South Africa. Photo by Ilvy Njiokiktjien from her Born Free project.
In een foto uit de Born Free-serie van Canon-ambassadeur Ilvy Njiokiktjien worden de 21-jarige Elihle Dudula en haar vriendje Paul (rechts) in een taxi gefotografeerd op weg van Samora Machel, een township in Kaapstad, naar een kliniek voor een zwangerschapscontrole. Elihle is HIV-positief en is een voorstander van meer kennis over de aandoening. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/2.8 en ISO1250. © Ilvy Njiokiktjien

Het fotograferen van een langdurig project is een van de meest bevredigende en dankbare dingen die je als fotograaf kunt doen. Hierdoor kun je op een diepgaande manier een onderwerp verkennen en een grote hoeveelheid materiaal maken rond een centraal thema dat kan worden gepresenteerd als een belangrijk boek, een tentoonstelling of een multimedia-ervaring.

Dit soort projecten vereist geduld, toewijding en uithoudingsvermogen. Daarnaast moet het natuurlijk een project zijn waar je gepassioneerd over bent, met veel invalshoeken om te verkennen. Dat is precies wat de Nederlandse nieuws- en documentairefotografe Ilvy Njiokiktjien vond toen ze besloot een project over Zuid-Afrika te doen.

Ilvy raakte voor het eerst gefascineerd door het land toen ze er als student naartoe ging. In 2007 verhuisde ze naar Johannesburg om daar te werken als stagiair voor het landelijke dagblad The Star. In datzelfde jaar begon ze te werken aan haar eerste Zuid-Afrikaanse verhalen en ze heeft sindsdien een serie projecten ontwikkeld in het land. Deze richtten zich allemaal op het leven van mensen die geboren zijn na het einde van de apartheid in 1994, toen Nelson Mandela tot president werd gekozen - jongeren die de 'vrij geboren generatie' werden genoemd. "Zij moesten het gezicht zijn van een nieuw, vrij en succesvol Zuid-Afrika", legt Ilvy uit.

Ter gelegenheid van de 25ste herdenkingsdag van de verkiezing van Nelson Mandela heeft Ilvy het beste van haar Zuid-Afrikaanse werk verzameld voor een overzichtsboek en een tentoonstelling genaamd Born Free: Mandela's Generation of Hope. Het is een combinatie van beeldmateriaal uit documentaires dat haar onderwerpen laat zien die over hun dagelijks leven gaan en 'talking head'-interviews. Ilvy heeft het recente werk, zowel stilstaande beelden als video's, opgenomen met haar Canon EOS 5D Mark IV.

Teenage boys taking part in an assault course in South Africa.
Ilvy heeft in Zuid-Afrika allerlei onderwerpen gedocumenteerd, waaronder blanke tienerjongens die kampen van het Kommandokorps bijwonen en die worden getraind voor de strijd tegen een vermeende zwarte vijand. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon 24-70mm f/2.8L-objectief, ingesteld op 1/800 sec, f/4.5 en ISO400. © Ilvy Njiokiktjien
An affluent young couple in an expensive open-top car.
Er zijn grote verschillen in rijkdom in Zuid-Afrika. Hier komt de rijke jonge financiële handelaar Jason Noah aan in een club in Pretoria om zijn 21ste verjaardag te vieren. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief, ingesteld op 1/60 sec, f/2.2 en ISO5000. © Ilvy Njiokiktjien
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Ilvy's werk in Zuid-Afrika is in de loop der jaren tot stand gekomen door verschillende projecten. Afrikaner Blood (2012), winnaar van de World Press Photo, richt zich op Kommandokorps, een blanke supremacistische organisatie, terwijl One Carefree Night (2016) een documentaire is over tieners die opgroeien in Manenberg, een onrustige voorstad van Kaapstad, bekend als 'Gangsterland'. Beide zijn gemaakt als multimediaprojecten, met foto's van Ilvy en video van collega-journaliste Elles van Gelder.

De afgelopen twee jaar heeft Ilvy, die nu solo werkt, zich gericht op ongeveer 25 Zuid-Afrikanen met verschillende sociale en raciale achtergronden. "Ik realiseerde me dat verhalen het beste via individuen verteld kunnen worden", zegt ze, "want als je veel individuele verhalen bij elkaar optelt, krijg je een behoorlijk overzicht van hoe een land in elkaar steekt. Zij laten zien wat Zuid-Afrika voor land is."

Ilvy financiert haar projecten bijna volledig zelf. "Ik schrijf me in voor veel subsidies, maar uiteindelijk komt het erop neer dat ik opdrachten doe en het geld vervolgens investeer in dit soort projecten", zegt ze. "Het zou leuk zijn als iemand zou zeggen: 'Hé, ik vind je project geweldig, hier is een paar duizend euro', maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Het is een investering die ik doe, maar ik krijg uiteindelijk altijd veel publicaties en het geld komt altijd weer bij me terug."

A young man drinking through a straw and sticking his blue tongue out.
Innocent Moreku, 22, verkoopt vintage kleding vanuit een kleine kraam in Pretoria. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/250 sec, f/5.6 en ISO160. © Ilvy Njiokiktjien
A girl stands in an elaborate prom dress next to a concrete-block wall.
Natalie de Wee, 18, die in de door bendes geteisterde stad Manenberg woont, heeft maandenlang gespaard voor haar baljurk. Afstuderen op de middelbare school is in die township een prestatie, waar slechts 22% van de inwoners boven de 20 jaar dat heeft gedaan. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/250 sec, f/16 en ISO100. © Ilvy Njiokiktjien
A man prepares a meal while his daughter eats and his son reaches into a cupboard in the background.

Intieme familiekiekjes met de Canon EOS R

Ilvy Njiokiktjiens project over mannelijkheid richt zich op alleenstaande vaders. Hier onthult ze hoe ze deze gevoelige en inzichtelijke familieportretten vastlegde.

Ilvy's apparatuur voor documentaires

Ilvy heeft de Canon EOS 5D-serie gebruikt tijdens haar verblijf in Zuid-Afrika, van de Mark II tot de Mark IV. Ze gebruikte de Canon EOS-1D X (nu vervangen door de Canon EOS-1D X Mark II) een paar jaar voor ander werk, maar keerde terug naar de EOS 5D-serie. "Ik vond het erg leuk hoe snel de EOS-1D X was, maar de Canon EOS 5D Mark IV is al vrij snel", zegt ze. "Ik realiseerde me dat ik minder echte nieuwsfeiten vastlegde en dat ik beter af zou zijn met een camera die veel lichter is. De foto's met de EOS 5D Mark IV zijn zo scherp - het is echt mijn camera", aldus Ilvy.Canon EOS 5D Mark IV

In workshops die ze heeft gegeven, heeft Ilvy studenten eerder geadviseerd om te fotograferen met prime-objectieven van 50 mm of 35 mm, maar de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM veranderde alles. "De kwaliteit van dat objectief is zo goed en zo scherp. Ik heb hem nog niet van mijn camera gehaald sinds ik hem kreeg, of ik nu foto's of video's maak", zegt ze.

"Als ik nu aan het werk ben, gebruik ik altijd twee Canon EOS 5D Mark IV-body's. Ik heb de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM op de ene en de Canon EF 35mm f/1.4L II USM op de andere."

A young couple eating hamburgers.
Wilmarie Deetlefs, 24, en haar vriend Zakithi Buthezi, 27, eten hamburgers. Als twee personen in een gemengde relatie in Zuid-Afrika krijgen ze soms opmerkingen te horen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief, ingesteld op 1/320 sec, f/4.0 en ISO400. © Ilvy Njiokiktjien
Men working out in a makeshift gym.
Hoewel het bijna 40 °C is onder het tinnen dak, trainen mannen in een sportschool in de township Kayamandi, Stellenbosch, in de West-Kaap. Ilvy wilde vastleggen hoe het is om in een township te leven en op te groeien. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief, ingesteld op 1/80 sec, f/4.0 en ISO1600. © Ilvy Njiokiktjien

De toevoeging van video aan haar aanbod

Hoewel het maken van video's in eerste instantie een uitdaging was, zegt Ilvy dat het haar heeft geholpen om een breder publiek te bereiken. "Het afgelopen anderhalf jaar heb ik zelf alle video's van het Born Free-project gemaakt, waarbij ik ongeveer 50 uur aan beelden heb opgenomen. Ik heb het naar publicaties gestuurd voor gebruik op hun websites, maar ik heb het ook laten zien aan een van de belangrijkste omroepen van Nederland." Ilvy was vervolgens betrokken bij het bewerken van de beelden tot een documentaire van een uur lang, die op de Nederlandse televisie werd vertoond.

Het meeste recente videowerk van Ilvy is vastgelegd met de Canon EOS 5D Mark IV. Voor interviews plaatste Ilvy de camera op een statief. Al het andere werk is met de camera in de hand opgenomen, met uitzondering van enkele beelden uit een rijdende auto, waarvoor ze een gimbal gebruikte om de camera zo stil mogelijk te houden. Ilvy gebruikte een externe microfoon voor het opnemen van geluid en een draadloze revers-microfoon voor het opnemen van audio op afstand.

"Ik geef nog steeds de voorkeur aan fotografie; het is moeilijker en meer een uitdaging voor mij om in een paar foto's een verhaal te vertellen", zegt Ilvy. "Je moet er op een heel andere manier naar kijken. Maar het maken van video's heeft me ook veel laten zien. Ik heb veel lange interviews gedaan, anderhalf uur lang, met alle mensen die ik heb gevolgd. Dat was zo'n geweldige ervaring, want je leert iemand echt kennen.

"Lange tijd met mensen praten helpt je om hun vertrouwen te winnen, dus de video's hielpen mijn foto's omdat mensen meer ontspannen met me waren nadat ze voor de camera met me hadden gesproken."

Children sit in a school assembly.
Studenten tijdens de samenkomst op de Tom Naudé High School in Polokwane. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon 70-200 f/2.8L USM-objectief, ingesteld op 1/100 sec, f/2,8 en ISO800. © Ilvy Njiokiktjien

Leerproces

Het Born Free-project is in de Washington Post en vele grote kranten in Europa verschenen, en is online gepubliceerd door National Geographic. De tentoonstelling is te zien geweest in Ilvy's geboorteland Nederland en reist onder andere naar Maleisië, India en Italië. De tentoonstelling zal ook worden geprojecteerd op filmfestivals in deze drie landen. Ze zegt dat de wijdverbreide publicatie van haar werk "een droom is die uitkomt".

"Toen ik dit project vijf of zes jaar geleden aan de man probeerde te brengen, was niemand geïnteresseerd", zegt ze. "Het gaf me het gevoel dat ik faalde, omdat ik het zo belangrijk vond. Nu wil iedereen het publiceren en ik besefte dat ik er gewoon te vroeg mee was. Je moet gewoon doorgaan en op jezelf blijven vertrouwen."

A woman sits on a leather sofa while a cleaner works around her.
Tanya Grobler en haar familie kennen de naam van hun huishoudhulp niet, die al enkele jaren zes dagen per week bij hen thuis komt. Als ze haar nodig hebben, zeggen ze gewoon "Tss, tss." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief, ingesteld op 1/100 sec, f/1.4 en ISO400. © Ilvy Njiokiktjien

Ilvy heeft ook geleerd dat dit soort projecten moeilijk alleen te doen zijn. De toetreding tot het fotoagentschap VII Photo Agency heeft haar positie versterkt, zegt ze. "Ik ben zo blij dat ik nu deel uitmaak van VII, want ik ben er vrij zeker van dat mijn volgende project een groepsproject zal worden", zegt ze. "Freelancing kan eenzaam zijn. Een groepsproject kan niet alleen een grotere impact hebben, maar het werken met andere mensen maakt het ook leuker en bevredigender."

Ilvy voegt eraan toe dat ze nog niet perse klaar is met het verkennen van Zuid-Afrika. "In de interviews die ik heb gegeven, heb ik alle jongeren gevraagd hoe ze denken dat het land er over 25 jaar uit zal zien. Ik wil ze graag blijven volgen of ze nog eens opzoeken. Zuid-Afrika komt net uit de apartheid en het verhaal is nog maar net begonnen. In veel opzichten denk ik dat ik het verhaal nog niet los kan laten."

Geschreven door David Clark


De uitrusting van Ilvy Njiokiktjien

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Photographer Ilvy Njiokiktjien pictured holding a Canon camera by the waterside.

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. Continu fotograferen met 7 fps helpt bij het vastleggen van het perfecte moment. "De foto's met de EOS 5D Mark IV zijn zo scherp - het is echt mijn camera", aldus Ilvy.

Objectief

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Dit standaard zoomobjectief van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Ilvy zegt hierover: "De kwaliteit van dat objectief is zo goed dat hij op mijn camera is gemonteerd sinds ik hem heb gekregen."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan