ARTIKEL
Waaruit bestaat de uitrusting van een sportfotograaf?
Warren Little van Getty Images vertelt over zijn favoriete Canon-camera en de objectieven en accessoires die hij gebruikt om de actie tijdens het wereldkampioenschap rugby vast te leggen.
ARTIKEL
De meeste foto's van de Rugby World Cup™ die we in kranten, in tijdschriften en op websites zien, zijn scherpe, goed samengestelde close-ups van heftige scrums, dramatische try's of uitbundige reacties na een score.
Maar er worden niet alleen actiefoto's gemaakt tijdens het evenement. Wat meer creatieve foto's, die de sfeer en het spektakel van het toernooi vanuit verschillende hoeken belichten, zijn gewild voor verschillende toepassingen: van reclame, promotiemateriaal en merchandise tot interne presentaties in bedrijven.
Richard Heathcote, senior fotograaf bij Getty Images, heeft grote sportevenementen gefotografeerd, waaronder talloze internationale toernooien. Hij zegt dat het maken van verschillende soorten foto's niet alleen zakelijk goed is, maar creatief gezien ook meer voldoening geeft.
"Ik gebruik graag verschillende hoeken om het verhaal vanuit meerdere gezichtspunten te vertellen. Het is een verfrissende uitdaging om iets nieuws te bedenken," zegt hij. "Na afloop is het goed om de foto's van al onze fotografen van dezelfde wedstrijd naast elkaar te leggen. Dan zie je een mooie verscheidenheid aan foto's die elkaar aanvullen."
Chris Lee, die al bijna 20 jaar sportfotograaf is en ook veel belangrijke internationale sportevenementen heeft gefotografeerd, is het daarmee eens: "Na afloop van de Rugby World Cup™ wil ik niet alleen actiefoto's hebben," zegt hij. "Het geeft mij voldoening als ik kan terugkijken op een mooie serie artistieke foto's en het gevoel heb dat ik iets heb bereikt."
Richard en Chris hebben allebei foto's gemaakt tijdens de Rugby World Cup 2015™, zowel voor Getty Images als voor World Rugby™, het bestuursorgaan van de sport. Ze bekijken een paar eigenzinnige, ongebruikelijke en creatieve foto's die ze tijdens het toernooi hebben gemaakt en vertellen hoe en waarom ze die hebben gemaakt.
"Iets wat ik altijd doe bij de Rugby World Cup™ is het vertellen van het verhaal van de wedstrijd," zegt Chris. "Ik wil niet alleen de actie op het veld laten zien, maar ik wil ook de opbouw, de opwinding en de emotie van het begin tot het einde vastleggen."
Voordat een wedstrijd begint, maakt Chris altijd een wandeling over het terrein om beelden te zoeken die de sfeer van de gelegenheid vangen. Voordat Chris foto's ging maken van de wedstrijd Frankrijk-Roemenië, zag hij een groep Franse fans die de sfeer in aanloop naar de wedstrijd prachtig uitstraalden. "Het is heel leuk om voor de wedstrijd op zoek te gaan naar fans, omdat ze dan ontspannen zijn en in hogere sferen verkeren," zegt hij.
Een van de objectieven in zijn tas was de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. Hiermee legde hij de beschilderde gezichten van de Franse fans vast. "Ik heb de 200mm-zoom van het objectief gebruikt om het beeld te comprimeren en ervoor te zorgen dat de gezichten duidelijk te zien zijn."
"Bij de wedstrijd Wales-Fiji wilde ik een camera laten neerkijken op de trylijn, om een beeld te krijgen van de spelers die er overheen duiken om te scoren," aldus Richard. "Wanneer een try wordt gescoord door een maul of wanneer veel spelers voor de lijn aan het duwen zijn, krijg je vanaf het veld soms een erg rommelig beeld. Als je het van bovenaf ziet, krijg je een ander perspectief."
Richard stelde twee op afstand bedienbare statische camera's op, die beide hoeken aan het eind van het veld in beeld hadden. Ze werden enkele uren voor de wedstrijd op het dak aangebracht. Deze foto is gemaakt met een Canon EOS-1D X en een Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief.
"Ik kon de camera's niet meer verplaatsen nadat ze waren bevestigd, maar ik wist welke gebieden ik wilde fotograferen. Ik moest dus gewoon wachten en hopen dat er een try zou plaatsvinden in een van die hoeken," zegt hij. "Dit soort afbeeldingen is wat grafischer, zodat gebruikers een lege ruimte in een krant of tijdschrift kunnen vullen met een foto die lezers normaal gesproken niet zouden zien."
"Een fisheye is een van die kleine objectieven die je graag in je tas wilt hebben," zegt Chris Lee. "Toch zal ik het waarschijnlijk maar eens in de paar maanden gebruiken voor een mooi groot beeld van het stadion, of misschien vanaf de zijkant van het veld als de spelers voorbij rennen."
Toen hij de wedstrijd Frankrijk-Roemenië van de Rugby World Cup 2015™ vastlegde, liep hij bewust naar één kant van het Olympic Stadium (nu het London Stadium) met zijn Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief. "Het is een mooi komvormig stadion met driehoekige schijnwerpers die ik wilde gebruiken," legt hij uit. "Met de fisheye krijgt het stadion een nog rondere vorm.
"Het maken van opnamen vanaf één kant van het stadion leverde een cirkelvorm op, met onder in beeld de kromming met de fans en boven in beeld de kromming van het stadion."
Foto's van de Webb Ellis Cup, de beker die wordt uitgereikt aan het winnende team van de Rugby World Cup™, kunnen voor elke Rugby World Cup™ worden gebruikt. Tijdens de openingsceremonie van het toernooi van 2015 in Twickenham zag Chris Lee een mogelijkheid om een ongebruikelijke en opvallende foto van de beker te maken.
"De teams stonden op het punt het veld op te komen en alle schijnwerpers van Twickenham werden uitgeschakeld," herinnert hij zich. "Alles ging uit, met uitzondering van een paar schijnwerpers die over het veld bewogen. Ik was in de buurt van de spelerstunnel en wachtte tot de teams naar buiten kwamen. Ik keek rond en probeerde te anticiperen op wat er zou kunnen gebeuren.
"Op dat moment zag ik de Webb Ellis Cup met de vlammen erachter, wat er prachtig uitzag. Ik heb de zoom van het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief voluit gebruikt om zo dichtbij mogelijk te komen."
Richard maakte foto's van de wedstrijd Ierland-Canada van de Rugby World Cup 2015™ in het Millennium Stadium in Cardiff (nu het Principality Stadium), die Ierland met 50-7 won. Hij wilde niet alleen de wedstrijdactie vastleggen, maar ook de kameraadschap tussen de twee concurrerende teams.
"Als officiële World Rugby™ fotografen hebben we toegang tot gebieden waar anderen niet kunnen komen," zegt hij. "Rugby is zo'n brute sport, maar na het laatste fluitsignaal klappen de teams altijd voor elkaar. Ik ben net voor het laatste fluitsignaal richting de middenlijn gegaan om een goede plek te zoeken, zonder last te hebben van de tv-camera."
Deze foto laat zien hoe de ervaren Canadese rugbyspeler Ray Barkwill applaus krijgt van het team van Ierland. Om je het gevoel te geven dat je zelf in de rij van Ierse spelers staat, gebruikte hij zijn Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. "Het voordeel van de 24-70mm is hier dat het een goed en veelzijdig objectief is," zegt hij. "Je kunt variëren in brandpuntsafstand en snel overschakelen op groothoek als dat nodig is."
Geschreven door
ARTIKEL
Warren Little van Getty Images vertelt over zijn favoriete Canon-camera en de objectieven en accessoires die hij gebruikt om de actie tijdens het wereldkampioenschap rugby vast te leggen.
ARTIKEL
Sportfotograaf Mark Kolbe van Getty Images onthult het verhaal achter deze regenachtige opname die met een prime-objectief uit de L-serie is gemaakt.
ARTIKEL
Van de beste uitrusting tot de kenmerken van een geweldige foto, drie professionele sportfotografen delen hun 15 beste tips om van je hobby je beroep te maken.
ARTIKEL
Tijdens een fotosessie met Getty Images en Canon werken twee fotografen samen om de passie en het doorzettingsvermogen van amateursporters vast te leggen.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro