UITRUSTING

Zes Canon Ambassadors testen de kracht en snelheid van de
EOS R6 Mark II

Volg hoe professionele fotografen gespecialiseerd in fashion, wildlife, bruidsfotografie en filmmaken, de Canon EOS R6 Mark II uittesten.
Een model in grote goudkleurige laarzen en een volumineuze rode jurk lijkt in de lucht te hangen. Gefotografeerd door Nana Simelius met een Canon EOS R6 Mark II.

"Omdat de EOS R6 Mark II erg licht is en een variangle touchscreen heeft, was hij heel flexibel in gebruik", zegt Nana Simelius. "Ik maakte foto’s vanaf de grond, direct onder de modellen. Ik maakte een foto en zoomde dan direct uit. Het was ontzettend leuk om te doen." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 15mm, 1/640 sec, f/4.5 en ISO500. © Nana en Juhana Simelius

Of je nu portretten met hoge framerate maakt in een studio-omgeving, de Iberische ibex volgt in een afgelegen berggebied, een Oostenrijks heuvellandschap in beeld brengt of modellen in slow motion vastlegt terwijl ze trampolinespringen, één ding staat vast: je hebt een snelle en consistente camera nodig die veranderende omstandigheden aankan en waarmee je je kunt concentreren op het vastleggen van de momenten terwijl ze gebeuren.

Met de combinatie van Dual Pixel CMOS AF II-autofocustechnologie, high-speed continue opname met 40 fps met de elektronische sluiter, en Canon's ingenieuze vooropnamefunctie, biedt de EOS R6 Mark II alles wat je nodig hebt, onder alle omstandigheden – of je nu foto’s of video’s maakt. Om de snelheid en consistentie van de full-frame Canon EOS R System-camera's te demonstreren, hebben fotografen uit verschillende vakgebieden – Marc Albiac, Nicolai Deutsch, Nana en Juhana Simelius en Julia Blumenthal en Gil Gropengießer – de EOS R6 Mark II uitgetest tijdens een aantal uitdagende shoots in Europa.

Fotograaf Nana Simelius ligt op de grond met een Canon EOS R6 Mark II in de hand, en maakt opnamen van een model in goudkleurige laarzen, een rode jurk en roze peignoir dat trampolinespringt.

Door de verbeterde IBIS op de EOS R6 Mark II kon Nana op de grond liggen onder de springende modellen en met hen meebewegen zonder risico te lopen op camerabeweging. "Ik vind het geweldig als het voelt alsof de camera een verlengstuk van mijn lichaam is", zegt ze. "Het voelde alsof ik aan het dansen was met de modellen." © Nana en Juhana Simelius

Een model in een jumpsuit met zwart-wit dessin en zilverkleurig gilet, gefotografeerd van beneden af. Het model staat met twee stukken hout tussen haar voeten en houdt één arm omhoog. Gefotografeerd door Nana Simelius met een Canon EOS R6 Mark II.

Juhana was onder de indruk van de Eye AF-mogelijkheden van de EOS R6 Mark II. Ook als de modellen hun hoofd omdraaiden of weg bewogen van de camera, bleef de AF gefixeerd op het geselecteerde oog. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 19mm, 1/640 sec, f/4.5 en ISO320. © Nana en Juhana Simelius

Nana en Juhana Simelius – snelbewegende fashion-shoot

"Je bent helemaal in het moment en deze camera zorgt ervoor dat je niets mist", zegt Nana Simelius over de EOS R6 Mark II. Zij en haar partner Juhana vormen samen een Fins reclame- en fashionduo dat zowel foto’s als video’s maakt en bekendstaat om hun gebruik van uitgesproken kleuren.

De EOS R6 Mark II gaf hun de kans een van hun meest uitdagende shoots ooit te verwezenlijken. Ze bouwden een grote outdoor-set met trampoline in het midden. Al liggende op de grond naast de trampoline maakte Nana vervolgens opnamen vanuit de hand – zowel foto’s als slow motion-video in Full HD bij 180p – terwijl modellen boven haar door de lucht heen sprongen.

"Dit was een extreme test voor ons", vertelt Nana. "Er was zoveel beweging, ik moet toegeven dat ik in het begin wat sceptisch was en dacht dat de camera dat niet aan zou kunnen. Het was erg belangrijk dat we van elk moment video-opnamen en foto’s zouden krijgen. Maar de camera bleek echt ongelooflijk – sneller, scherper en veel eenvoudiger te gebruiken dan ik had gedacht."

Dankzij de verbeterde In-Body Image Stabilisation (IBIS) van de EOS R6 Mark II, die in combinatie met bepaalde objectieven tot wel 8-stops sluitertijdcompensatie biedt, kon Nana eenvoudig meebewegen met de modellen zonder bang te hoeven zijn voor camerabeweging.

Het Never Break Your Flow-logo van het EOS R System.

Jij staat centraal. Voor jou.

Het bekroonde EOS R System biedt een zeer intuïtieve benadering van fotografie en video, die naadloos met je samenwerkt zodat jij je kunt blijven concentreren op je onderwerp en je vakgebied.
Een vrouw in opvallende zwart-goudkleurige outfit leunt naar rechts, en houdt hand en arm tegen haar borst. Gefotografeerd door Nana en Juhana Simelius met een Canon EOS R6 Mark II.

Voor het werk van Nana en Juhana is de foto-naar-video-schakelaar een van de belangrijkste verbeteringen op de EOS R6 Mark II. De knop voor foto- en videomodusselectie zit nu aan de linkerkant van de camera, wat het niet alleen sneller en gemakkelijker maakt om tussen de twee modi te schakelen, maar ook betekent dat je het moduskeuzewiel kunt gebruiken tijdens het maken van je video’s. Hybride fotografen kunnen kiezen tussen Manual, Av, Tv, Program en drie aangepaste modi in zowel de foto- als videomodus.

Voor het soort commercials dat Nana en Juhana maken, zijn twee grote verbeteringen van de camera de langere maximale opnametijd en verwijdering van de crop zodat je 4K bij 60p kunt opnemen over de volledige breedte van de sensor. Voor deze shoot was het echter de optie te filmen in Full HD bij 180p die alles mogelijk maakte. "De hoge framerate is een van de beste eigenschappen voor videografen en contentcreators", legt Nana uit. "De nieuwe vooropnamefunctie was ook erg handig."

Als vooropname staat ingeschakeld in de videomodus is de camera in wezen continu aan het opnemen. Zodra je de ontspanknop half indrukt, neemt de EOS R6 Mark II drie of vijf seconden (je kunt beide op de camera instellen) aan beeldmateriaal op nog voordat je de knop volledig indrukt voor opname, en voegt het deze beelden toe aan je bestand.

Juhana vond vooral de helderheid en mogelijkheden van Canon’s verbeterde Dual Pixel CMOS AF II-autofocussysteem revolutionair. "Omdat de modellen continu omhoog en omlaag sprongen, verwachtte ik dat er wat scherpteverlies zou zijn", zegt hij. "Maar dat was niet het geval. Zelfs als de modellen opeens naar achteren vielen of snel hun hoofd opzij draaiden, bleef alles scherp. Ik was er vooral van onder de indruk dat je kunt kiezen tussen scherpstelling op het linker- of het rechteroog. Hoe het model ook bewoog, de AF bleef continu gefixeerd op dat ene oog. Dit leverde een enorm professionele look op, met cinematisch effect."

Een Iberische ibex baadt in de oranje gloed van de laagstaande zon. Gefotografeerd door Marc Albiac met een Canon EOS R6 Mark II.

"Als je de bergen ingaat om opnamen te maken, kun je maar beter zo weinig mogelijk gewicht bij je hebben", legt Marc uit. "De ongelooflijke IS op de EOS R6 Mark II betekende dat ik vol vertrouwen op pad kon gaan in de wetenschap dat ik geen statief nodig had." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II, een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief en een Canon-extender RF 2x ingesteld op 800mm, 1/1600 sec, f/5.6 en ISO1600. © Marc Albiac

Marc Albiac – wildlife van veraf bij weinig licht

Net als Nana en Juhana, is wildlife-liefhebber Marc Albiac een hybride fotograaf. "Hoewel mijn hart nog steeds bij het fotograferen ligt, heb ik ook graag wat videomateriaal van de diersoort waarmee ik werk", zegt hij. "Vooral bij wildlifefotografie, waarbij je vaak razendsnel moet zijn, maakt het hebben van een foto-naar-video-schakelaar die ik blind kan bedienen het verschil tussen het krijgen van zowel videomateriaal als foto’s, of geen van beide."

Bij het filmen van wildlife, werkt Marc graag met een hoge framerate, zodat hij de bewegingen van zijn onderwerpen kan vertragen. Door de mogelijkheid opnamen te maken bij 180 fps in Full HD kon hij genoeg frames vastleggen om zijn materiaal in de nabewerking te vertragen met mooie vloeiende bewegingen. Daarnaast gaf de mogelijkheid om te filmen in Canon Log hem een groter dynamisch bereik in het mistige berglandschap waar hij werkte. "Ik maak graag opnamen met een hoge framerate. Daarom was het geweldig te kunnen werken met 180 fps in Canon Log", zegt hij.

Voor deze shoot concentreerde hij zich op wildlife als de Iberische ibex, gemzen en wilde katten. De vooropnamefunctie van de camera zorgde ervoor dat hij praktisch al zijn kansen wist te benutten. Behalve in de videomodus, kun je ook vooropnamen maken in de RAW Burst-modus, en frames vastleggen vanaf 0,5 seconde voordat je de ontspanknop volledig indrukt.

"Bij wildlifefotografie komt het vaak voor dat alle actie óf aan het begin van een beeldreeks óf in de laatste paar seconden plaatsvindt", zegt Marc. "Als je net iets te laat bent, mis je het beste gedeelte. Met de vooropnamefunctie, weet ik dat zolang ik de ontspanknop half ingedrukt houd voordat de actie start, de camera de frames vanaf 0,5 seconde voordat ik op de ontspanknop druk, heeft opgeslagen."

Een wilde kat in dichte mist. Gefotografeerd door Marc Albiac met een Canon EOS R6 Mark II.

De mogelijkheid van de EOS R6 Mark II om scherp te stellen op onderwerpen tot een lichtwaarde van -6,5 EV betekent dat Marc wilde katten van veraf kon vastleggen in donkere, mistige omstandigheden. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II, een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief en een Canon-extender RF 2x ingesteld op 800mm, 1/400 sec, f/5.6 en ISO6400. © Marc Albiac

Marc vertelt ook dat hoewel hij opnamen maakte met een ongelooflijke 40 fps, hij geen rolling shutter-vertekening zag in zijn beelden. Ook was hij erg onder de indruk van de functies van het AF-systeem, waarvan hij niet had gedacht dat het beter kon zijn dan de "onverslaanbare" autofocus van de EOS R6. "Ik fotografeerde wilde katten in het Cantabrisch Gebergte in het noordwesten van Spanje in heel dichte mist, maar de onderwerptracking van de camera werkte perfect", zegt hij.

Omdat hij snelbewegende dieren wou volgen – vooral op zulke grote hoogte – betekende dat het onpraktisch was om een statief te gebruik. Dankzij de camerastabilisatie, en de AF die kan scherpstellen tot een lichtwaarde van -6,5 EV, kon hij licht bepakt reizen, snel bewegen en toch eenvoudig scherpe beelden maken. Het Quick Menu en de beschikbaarheid van al zijn belangrijke instellingen op twee eenvoudige keuzeregelaars hielpen hem bovendien zijn workflow te versnellen.

Marc merkte duidelijk het verschil van de extra 4 Megapixel van het nieuwe sensorontwerp. "In dit deel van Spanje zijn de meeste wilde dieren ‘s nachts actief, of tijdens de eerste uren van de dag. Door het gebrek aan licht maakte ik opnamen met hoge ISO-waarden, maar mijn beelden hadden geen ruis, wel heel veel detail."

Een donkerharig model in een witte bruidsjurk kijkt naar de camera terwijl ze van de zijkant is gefotografeerd met haar armen over elkaar geslagen. Gefotografeerd door Julia Blumenthal en Gil Gropengießer met een Canon EOS R6 Mark II.

Door de grote en heldere elektronische zoeker (EVF) van de EOS R6 Mark II konden Julia en Gil de effecten van hun belichtingsinstellingen direct in real-time in de zoeker zien. Ze gebruikten de aanpasbare ringbediening op hun RF-objectieven om aanpassingen te doen, die vervolgens direct te zien waren in de EVF. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 56mm, 1/160 sec, f/4.5 en ISO320. © Julia Blumenthal en Gil Gropengießer

Een donkerharig model in een witte bruidsjurk kijkt naar de camera. Gefotografeerd door Julia Blumenthal en Gil Gropengießer met een Canon EOS R6 Mark II.

Julia en Gil gebruiken normaal gesproken geen aangepaste menu’s op hun camera’s omdat hun onderwerpen en locaties zo sterk uiteenlopen. Maar dankzij de nieuwe video-foto-schakelaar konden ze snel wat videomateriaal opnemen en onmiddellijk teruggaan naar de belichtingsinstellingen die ze kort daarvoor in de fotomodus gebruikten. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 56mm, 1/160 sec, f/4.5 en ISO320. © Julia Blumenthal en Gil Gropengießer

Julia Blumenthal en Gil Gropengießer – de focus op details

Voor hun shoot huurde het duo Julia en Gil een studio in Leipzig af, waar ze zowel foto’s als video-opnamen maakten van een model in een opvallende, grote bruidsjurk. Als gebruikers van de oorspronkelijke EOS R6, gelanceerd in 2020, bleken veel van de verbeteringen van de Mark II al op hun verlanglijst te hebben gestaan. Toen de nieuwe camera werd onthuld, was dit "precies waarop ze hadden gewacht".

Als bruidsfotografen en -videografen, is AF buitengewoon belangrijk voor hun werk, en hebben ze vaak te maken met veranderende lichtomstandigheden. Snelle overschakelingen, zoals van de ceremonie binnen naar een receptie buiten, kunnen de meeste camera’s niet altijd aan. Julia en Gil ontdekten echter dat wanneer AF met gezichts- en oogtracking stond ingeschakeld, de AF gefixeerd bleef op hun onderwerp, zelfs als er grote veranderingen waren in de hoeveelheid licht. Terwijl hun model rondliep en in verschillende richtingen keek, bleef haar oog de hele tijd haarscherp in beeld.

Het duo ontdekte nog een ander voordeel van de EOS R6 Mark II, namelijk dat hij je eerdere camera-instellingen onthoudt. Elke bruiloft is anders, dus hun 'favoriete' camera-instellingen opslaan deden ze normaal gesproken niet. Maar doordat de EOS R6 Mark II de laatst gebruikte instellingen onthoudt, konden ze snel schakelen tussen foto en video, en daarna gelijk weer teruggaan naar de andere modus met de eerdere instellingen. Dit was voor beiden absoluut hun "favoriete verbetering". Er zijn dan misschien nog wat kleine aanpassingen nodig in de belichting, maar het is sneller dan de opname weer helemaal van begin af aan te moeten instellen.

"Bijna al onze klanten willen zowel foto’s als video-opnamen van hun bruiloft", legt Gil uit. "We hebben daarom een camera nodig waarmee we snel tussen foto en video kunnen schakelen en waarop we volledig kunnen vertrouwen. De EOS R6 Mark II is precies wat we zochten: de perfecte camera voor hybride bruidsfotografen."

Een man houdt de Canon EOS R6 Mark II in de linkerhand, met een waterpartij op de achtergrond.

EOS R6 Mark II versus EOS R6 versus EOS 6D Mark II

Wat heeft de Canon EOS R6 Mark II wat zijn voorgangers de EOS R6 en de EOS 6D Mark II niet hebben en waarom zou je een upgrade overwegen?
Een beeld van stille wateren met bergen op de achtergrond, een stilstaand beeld uit een video gemaakt met een Canon EOS R6 Mark II door Nicolai Deutsch. © Nicolai Deutsch

Nicolai Deutsch – filmen in de bergen

Filmmaker Nicolai Deutsch testte de EOS R6 Mark II uit in de Oostenrijkse bergen, waar hij video-opnamen maakte van een van zijn vrienden die daar de bergen beklom. "Door de sterke bouw en het robuuste ontwerp, voelde hij meteen als een klassieke Canon-camera aan", zegt hij. "Binnen een paar seconden was ik vertrouwd met de bediening."

"Ik vond vooral de nieuwe knop waarmee je tussen de foto- en videomodus schakelt geweldig", vervolgt Nicolai. "Hierdoor kon ik eenvoudig het keuzewiel aan de bovenkant gebruiken tijdens het maken van mijn video’s en de aangepaste opties C1, C2 en C3 benutten. Ik stelde bijvoorbeeld 4K bij 25p in op C1, en voor het maken van slow motion-opnamen had ik die instellingen al opgeslagen op C2. Het is een heel snelle manier van werken. En dat alles zonder mijn oog van de camera te hoeven halen."

"Het hebben van zulke professionele videofuncties op een kleine body zoals die van de EOS R6 Mark II, transformeert je volledige workflow", zegt Nicolai. "Normaal gesproken moet je concessies doen wat betreft de beschikbare functies als je voor een compactere body gaat, maar niet met de EOS R6 Mark II. Met deze nieuwe videofuncties wordt het verschil tussen de Cinema EOS- en EOS-serie alleen maar kleiner."

Een van de professionele videofuncties die er voor Nicolai uitsprong was de detectie van valse kleuren, waardoor hij tijdens het maken van zijn korte film nauwkeuriger zijn belichting kon zien en aanpassen. "Valse kleuren geeft een index van verschillende kleuren en toont je duidelijker waar is overbelicht en waar je middengrijs zit", zegt hij. "Dit betekent dat je heel precies je belichting kunt controleren en aanpassen. Je kunt deze functie programmeren op een aanpasbare knop en dan eenvoudig in- en uitschakelen. Het is een zeer snelle en precieze manier om de juiste belichting te krijgen."

Ook de verbeterde AF-mogelijkheden op de EOS R6 Mark II maken een groot verschil in zijn werk, zegt Nicolai. Op eerdere camera’s waar hij mee had gewerkt, werkte gezichts- en dierendetectie alleen voor het hele frame, maar met de EOS R6 Mark II kun je de objectherkenning beperken tot een zone of zelfs één bepaald AF-punt. Als je bijvoorbeeld drie personen in je opname hebt en alleen de persoon rechts wilt volgen, kun je je AF-tracking op het oog van die persoon instellen. Dit werkt in zowel de foto- als videomodus.

"Door al deze nieuwe functies is duidelijk te zien dat de vraag naar video toeneemt. Canon beweegt mee in die richting, door steeds betere, echt hybride camera’s te ontwikkelen", zegt Nicolai. "Ik denk dat de EOS R6 Mark II de meest veelzijdige hybride camera is die je kunt kopen."

Bekijk hierboven een fragment van een video die Nicolai heeft gemaakt met de EOS R6 Mark II en bekijk zijn volledige beoordelingsvideo van de camera (in het Duits) op zijn socialmediakanalen.

Jeff Meyer

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro