De New Yorkse Deborah Corn heeft haar eigen ongebruikelijke functietitel bedacht in de printwereld. De zelfbenoemde 'Intergalactic Ambassador to the Printerverse' weet de aandacht te trekken van vakgenoten over de hele wereld en is betrokken bij talloze ontwikkelingen in de printwereld.
Na ruim twintig jaar in de reclamewereld begon Deborah een online groep genaamd Print Media Centr om contacten te leggen en om "printspiration" te bieden aan professionals op het gebied van print en marketing. Hierna richtte ze International Print Day op en vandaag de dag is ze het brein achter Podcasts From The Printerverse en de wekelijkse #PrintChat op Twitter. Dit is nog niet alles: ze beheert ook 's werelds grootste online netwerk voor vrouwen in de printwereld, Girls Who Print, die in twaalf jaar tijd 8000 leden heeft verworven. Daarnaast is ze ook Project Peacock gestart, een hulpplatform voor professionals in print en marketing over de hele wereld.
"Ik noem mezelf de Intergalactic Ambassador to the Printerverse omdat ik iemand was die mensen met elkaar in contact bracht," legt Deborah uit. "Ik was niet de Supreme Leader of the Printerverse… hoewel ik dat technisch gezien nu wel ben!"
Hier ontdekken we Deborahs fascinerende wereld, wat haar motiveert en welke inzichten ze heeft opgedaan tijdens een leven tussen prints.
ARTIKEL
Maak kennis met de Intergalactic Ambassador to the Printerverse
Wat is International Print Day en hoe is deze ontstaan?
"Het idee ontstond in 2014 tijdens #PrintChat, een wekelijkse bijeenkomst op Twitter die ik samen met Sandy Hubbard beheer. In oktober wendt de printgemeenschap zich tot hun sociale media en delen ze hun voorliefde voor prints met de wereld. Om ervoor te zorgen dat alle tijdzones mee kunnen doen, gaan we hier 24 uur lang mee door. We beginnen in Australië en Nieuw-Zeeland en gaan met de zon mee naar het oosten.
"Zes continenten doen mee en we hebben alleen op Twitter al meer dan 156 miljoen zogenaamde 'impressions' gegenereerd. We hebben elk jaar een ander thema. In 2021 is dit #PrintAgain. Ik raad iedereen aan om een bezoekje te brengen aan internationalprintday.org voor meer informatie, om daarna mee te doen door de hashtag #IPD21 te gebruiken als je op 20 oktober 2021 iets deelt op sociale media."
Hoe raakte je betrokken bij de printwereld?
"Ik heb ruim 25 jaar in de reclamewereld gewerkt waar ik over de aanschaf van prints ging. Ik kwam zonder werk te zitten en begon in 2008 een groep op LinkedIn. Van hieruit kon ik Print Media Centr verder uitbreiden zodat ik content kon delen met de groep. De groep werd alsmaar groter en ik kon zien wanneer mensen vragen hadden, wanneer ze iets niet begrepen en welke producten en services ze zochten. Ik kon hierbij gebruikmaken van mijn uitgebreide netwerk vol professionals en ook van de website en mijn sociale kanalen om voor 'printspiratie' en hulpmiddelen te zorgen voor professionals in de print- en marketingwereld. Hierdoor werd de wereld van prints een stuk toegankelijker.
"Omdat veel mensen specifieke vragen en zorgen hadden en ook met technologische uitdagingen te maken kregen, terwijl ik zelf atechnisch ben, kon ik nu tegen ze zeggen: 'Hé, ik ken iemand die je kan helpen!' En dan bracht ik deze partijen met elkaar in contact. Ik beweer nergens een printexpert te zijn, zeker niet, maar ik ken de mensen die dat wél zijn. Ik besloot dat het mijn taak was om mensen in de gemeenschap aan elkaar voor te stellen, om samenwerkingen aan te moedigen en om mogelijkheden te bieden om kennis vrijuit te delen."
Heb je Canon-apparatuur?
Waarom zijn prints zo belangrijk voor een bedrijf?
"Een van de voordelen van geprinte materialen in een bedrijf is flexibiliteit. Onder prints verstaan we wegwijzers, winkelmaterialen, marketingmaterialen, inrichting, T-shirts, petjes, materialen om het vertrouwen van klanten te winnen, promotionele merchandise en nog veel meer. Met de juiste printpartner of de juiste in-house printspecialist is alles mogelijk en zitten er geen grenzen meer aan de behoeften van een bedrijf, alleen nog aan het budget. Gelukkig zijn prints winstgevend voor je bedrijf en met digitale prints kunnen ontwerpen ook worden nabesteld en aangepast. Het is altijd de moeite waard om het gesprek aan te gaan met een printspecialist om de mogelijkheden te bespreken."
Vertel ons eens over Girls Who Print – wat is het en wat hebben vrouwen eraan?
"Het was vroeger vanzelfsprekend, en dat is het soms nog steeds, dat er bij bijeenkomsten en vakbeurzen een paar topvrouwen werden opgetrommeld die in een panel plaats moesten nemen, waarna de discussie werd geopend met als thema: 'Vertel ons over jullie ervaringen als vrouw in de printwereld'. Wij gaan anders te werk. Ik heb een aantal geloofwaardige, krachtige en geweldige vrouwen gevonden en ik praat met ze over hun bedrijf en hoe ze nieuwe klanten vinden. Ik wil weten hoe ze de waarde van de portfolio's van bedrijven of klanten van bedrag X kunnen verhogen naar bedrag Y. Ik heb het met ze over leiderschap en ik presenteer ze als slimme, krachtige en blijvende leiders in dit wereldje: niet alleen voor vrouwen, maar voor iedereen.
"Sommige mensen zeggen: 'Je geeft vrouwen een plek aan tafel zodat ze kunnen meepraten.' Maar dan denk ik: 'Nee, helemaal niet!' We hebben gewoon onze eigen tafel gemaakt. Dat is het hele idee achter Girls Who Print."
Een zine printen met de Canon PIXMA PRO-200
Wat wil je bereiken met Project Peacock?
"Toen Project Peacock in 2017 van start ging, stapte de printwereld in hoog tempo van analoog over op digitaal. En printklanten bleven vaak achter. Tenzij printklanten gebruikmaakten van Print Service Providers (PSP's) die bereid waren te investeren in nieuwe digitale, inkjet- en grootformaatprinters, waren ze niet op de hoogte van alle nieuwe mogelijkheden om hun werk uit te voeren. Als een printspecialist geen toegang heeft tot de nieuwste technologie, zal hij zijn klanten niet informeren over een betere, slimmere, snellere en aanpasbare manier om te printen, aangezien hij die services zelf niet aanbiedt.
"Vanwege mijn achtergrond in de reclamewereld wist ik dat er veel behoefte was aan rechtstreekse voorlichting van printklanten om ze enthousiast te maken over nieuwe printers, afwerkingen, papiersoorten en substraten, de nieuwe toepassingen die mogelijk zijn en de marketingtechnologie die ze kunnen gebruiken om een digitale brug te slaan. Na talloze frustrerende gesprekken over wie verantwoordelijk was voor het voorlichten van klanten, besloot ik het heft in eigen hand te nemen, wat tijdens een Canon-event in Melville, New York leidde tot Project Peacock.
"Ik had partners nodig die de printers en afwerkingsapparatuur bouwden, die het papier maakten en die de software ontwikkelden. Onze besprekingen in de vergaderzaal leidden in 2019 tot diverse pop-upevents. Toen we vanwege Covid-19 in 2020 moesten stoppen, hadden we al ruim 2200 printklanten geholpen. In 2021 zette ik Project Peacock voort in een online platform vol hulpmiddelen om printklanten te voorzien van informatie, voorbeelden en partners, 24/7, waar je ook bent."
De meeste foto's worden tegenwoordig op een scherm bekeken, dus waarom zouden fotografen meer gaan printen?
"Ik ken niemand die een iPad aan de muur hangt met daarop een foto van zijn of haar diploma. Ik ken ook niemand die zijn mobiele telefoon met een magneetje op de koelkastdeur hangt om zo naar familiefoto's te kunnen kijken. Als je het print, kun je het ook niet per ongeluk wissen. De foto gaat niet verloren als je computer crasht. Dat klinkt als een voorspelbaar antwoord, maar sommige ervaringen kun je niet herbeleven door een fotoverzameling door te bladeren. Doordat je de fysieke foto's in je handen hebt, of die nou in boeken, tijdschriften of op fotocadeaus staan, ontwikkel je een diepere connectie met dat moment."
Hoe zie jij de toekomst van het printen voor je?
"Ik denk dat we op een tweesprong staan. De toekomst van prints is afhankelijk van de mensen die in de printwereld gaan werken. De printwereld heeft momenteel te maken met een aanzienlijke verschuiving in het personeelsbestand. Tot iedereen weet hoe innovatief, creatief en inclusief dit wereldje is, hebben we een groot probleem met onze toekomst. We moeten de programma's voor grafische communicatie blijven steunen, erkende stages en leerovereenkomsten aanbieden, en ervoor zorgen dat iedereen weet hoe cool de printwereld eigenlijk is. Als een student voor Apple wil werken, moet hij ook in de printwereld willen werken. Er zijn talloze overeenkomsten en die moeten we delen met de wereld."
Gerelateerde artikelen
-
ARTIKEL
Hoe je fotoprints voor een expositie voorbereidt
Ontdek alles wat je moet weten over het printen voor een expositie, van papierkeuze tot profielen en proofing.
-
ARTIKEL
De beste printsoftware voor professionele fotografen
Vooraanstaand bruidsfotograaf Sanjay Jogia onthult de beste software voor het maken van buitengewone prints.
-
ARTIKEL
6 tips om professioneel foto's te printen
Canon Ambassador Clive Booth en Canon-printexpert Suhaib Hussain vertellen hoe je jouw eigen fotoprints van professionele kwaliteit kunt maken.
-
PRINTEN
De beste Canon-printer voor professionele fotografen
Lees hoe de krachtige functies van de Canon PRO-200, PRO-300 en imagePROGRAF PRO-1100 zich tot elkaar verhouden, en ontdek welke printer het beste aansluit op je printbehoeften.