ARTIKEL

Op zoek naar perfectie: een autoreclame filmen met de Canon EOS C500 Mark II

A drone holding the Canon EOS C500 Mark II soars over the Spanish countryside capturing aerial shots of the Jaguar F-PACE.
Tijdens het filmen van de opwindende reclamespot van de Jaguar F-PACE ontdekte filmmaker Brett Danton dat met de Canon EOS C500 Mark II in plaats van de grotere EOS C700 FF de camera kon worden uitgerust met monitoren en follow-focus-installaties, en zelfs kon worden gestript zodat hij licht genoeg was om luchtopnamen te kunnen maken met een drone. © Brett Danton

Als het gaat om het opnemen van reclamespots voor fabrikanten van prestigieuze auto's, is alleen perfectie goed genoeg. De auto's moeten er onberispelijk uitzien, op een ontzagwekkende locatie en geaccentueerd door ideale lichtomstandigheden. Om spanning te creëren, is er een hele reeks opnamen nodig, vaak in een zeer korte tijd - van snelle opnamen van vanuit andere voertuigen en luchtopnamen tot aan pannen en opnamen met een lang objectief van de auto in beweging.

Omdat er geen ruimte is voor fouten en er weinig tijd is voor reshoots, is een autoreclame een van de meest veeleisende opdrachten die je kunt aannemen. Toen filmmaker Brett Danton werd gevraagd om een advertentie voor de F-PACE te maken, de luxe SUV van Jaguar, had hij een camera nodig waarop hij kon vertrouwen en had hij de kans om als eerste opnamen te maken met de Canon EOS C500 Mark II.

"Autobedrijven zijn bijzondere klanten", zegt hij. "Je kunt direct zien als er iets verkeerd gaat, elke reflectie die niet goed is. Er is altijd veel lucht in de opnamen, zodat je meteen kunt zien of er een verslechtering is. Het is een heel ander niveau. Jaguar heeft een zeer specifieke lijst met camera's waarmee reclamespots opgenomen mogen worden en ze willen niet dat zilveren auto's grijs overkomen. Ik moest alles meteen goed doen."

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Een praktijktest

Als regisseur, DOP en fotograaf die voor iconische merken over de hele wereld werkt, is Brett bekend met de vereisten bij dit soort opnamen. "Je hebt geweldige locaties en budgetten, en een breed scala aan speeltjes dat je kunt gebruiken," zegt hij. Voor deze opname was dit de ongelooflijke, op afstand bediende Russische arm die aan de bovenkant van een auto was bevestigd voor supersnelle volgopnamen, maar er werd ook gebruikgemaakt van een drone en een verscheidenheid aan gimbals. "Maar het is zwaar voor de apparatuur. Als er al een moment is dat je een camera gaat breken, dan is het tijdens een autoshoot. Als je een camera goed wilt testen, test hem dan in de praktijk."

Brett is compleet overgestapt naar full-frame opnamen met de Canon EOS C700 FF Cinema EOS System-camera en is dol op het unieke uiterlijk van een camera met grote sensor die is gekoppeld aan snelle Canon-prime-objectieven voor zeer grote diafragma's, met ondersteuning door ingebouwde ND-filters voor de belichting. De nieuwe Canon EOS C500 Mark II heeft dezelfde 5.9K-sensor als de Canon EOS C700 FF, die Brett kent en vertrouwt. In plaats van een externe recorder te gebruiken voor het vastleggen van RAW-bestanden, neemt de recorder Cinema RAW Light intern op naar dubbele CFexpress-kaarten en kan als achtervang de Canon XF-AVC-indeling met 2K 4:2:0 8-bits gelijktijdig op een SD-kaart worden opgenomen. Brett heeft dezelfde Cinema RAW Light-codec op grote schaal gebruikt in de Canon EOS C200 en ziet de ongelofelijke kwaliteit en flexibiliteit die dit biedt bij nabewerking.

A Russian Arm mounted on top of a black Jaguar holding the Canon EOS C500 Mark II in a gimbal to shoot the lead car, a silver Jaguar F-PACE.
"Met de Jaguar-shoot hebben we de beelden van de camera opgenomen en op een LUT neergezet om de klant ruw idee te geven van hoe het eruit ging zien. Ik kreeg de reactie die ik wilde, vooral met de zilveren wagen, die er geweldig uitziet," zegt Brett. © Brett Danton

Gebruik van de Canon EOS C500 Mark II in plaats van de grotere EOS C700 FF bood ook het voordeel dat de camera kon worden uitgerust met monitoren en follow-focus-installaties en zelfs helemaal gestript om hem zo licht en compact mogelijk te maken voor gebruik op een drone of gimbal. De camera was bevestigd aan een Russische arm die bovenop een andere Jaguar F-PACE was gemonteerd om de 'held' te filmen, maar werd ook gebruikt in combinatie met een veelzijdige Ronin 2 gimbal en vervolgens aan een drone vastgeschroefd.

De snelle, door de gebruiker verwisselbare lensvatting zorgde voor ultieme flexibiliteit. Het was snel en eenvoudig om te wisselen tussen de nieuwste primes met Canon Sumire PL-vatting, Canon CN-E-primes en Canon-objectieven met EF-vatting, waaronder supertelefoto's die perfect werken met de geavanceerde Dual Pixel CMOS-autofocus.

Setting up the Canon EOS C500 Mark II to be attached to a drone.
"Alle knoppen op de Canon EOS C500 Mark II bevinden zich in dezelfde posities als de andere Cinema-camera's van Canon, dus ik hoefde niet na te denken over de bediening. Als ik waveforms wilde, wist ik waar de knop was. Er zijn ook een paar extra knoppen, zoals een knop om de framesnelheid te wijzigen, wat geweldig is," zegt Brett. © Brett Danton
The Canon EOS C500 Mark II on the Ronin 2 gimbal ready for a day of shooting.
De Canon EOS C500 Mark II was bevestigd aan een Russische arm die bovenop een Jaguar F-PACE werd gemonteerd om de 'held' te filmen. Om alle benodigde opnamen te maken, werd de camera ook gemonteerd op een Ronin 2 gimbal en vastgeschroefd op een drone. © Brett Danton
A cinematographer shoulders a Canon EOS C700 FF camera to shoot a short film featuring a young couple in the harsh sunlight of Tenerife.

Sumire Prime cine-objectieven: de uitdaging bij fel licht

Cameraregisseur Hans von Sonntag wilde een bioscoopachtig uitstraling tijdens het filmen bij het felle licht van Tenerife. Kunnen Canon's filmprimes aan zijn eisen voldoen?

Vertrouwdheid en bruikbaarheid

Hoewel de uiteindelijke film eruit ziet alsof hij is gemaakt in de idyllische omstandigheden die je verwacht bij zo'n shoot, zegt Brett dat de werkelijkheid heel wat minder rooskleurig was. "De shoot was in Spanje en ze zeggen dat het daar zes keer per jaar regent - wij hadden dus zes dagen lang regen en wind!"

Met zo'n strak schema stond de druk op de ketel om alles meteen goed te doen. "Het laatste waar we ons zorgen over wilden maken, was de camera," zegt hij. "Alle knoppen op de Canon EOS C500 Mark II bevinden zich in dezelfde posities als de andere Cinema-camera's van Canon, dus ik hoefde niet na te denken over de bediening. Als ik waveforms wilde, wist ik waar de knop was. Er zijn ook een paar extra knoppen, zoals een knop om de framesnelheid te wijzigen, wat geweldig is." In plaats van te moeten bladeren door menu's voor de juiste configuratie, kan opnemen met hoge framesnelheid tot 50/60 fps in 5.9K nu met één klik worden ingesteld.

Two men attach a super-telephoto lens to the Canon EOS C500 Mark II.
Dankzij de objectiefbevestigingsopties van de camera kon Brett vertrouwen op een veelzijdige combinatie van Canon-objectieven, waaronder supertelefoto's die perfect werkten met de geavanceerde Dual Pixel CMOS-autofocus. © Brett Danton

Dankzij de lensvattingsopties van de camera kon Brett vertrouwen op een veelzijdige combinatie van Canon-objectieven, waaronder Canon Sumire Prime-objectieven voor het vastleggen van auto's met de Russische arm. "De Sumire Primes zorgen voor een filmische uitstraling en geven mooie overstraling," legt hij uit. "Door een Sumire te gebruiken voor het maken van opnamen van de auto die bij zonsondergang naar de kijker toe komt rijden met de koplampen ingeschakeld, wordt het beeld verzacht. De hooglichten van het metaalwerk glinsteren en de koplampen geven overstraling - precies wat ik wilde."

Brett had geen volledige set Canon Sumire Prime-objectieven, dus voor de drone-opnamen wisselde hij naar de Canon CN-E14mm T3.1 L F Cinema Prime, een van zijn favoriete objectieven. Hoewel de Canon Sumire Primes die hij gebruikte de standaard PL-vatting hadden, maken de CN-E-objectieven gebruik van EF-vattingen, waardoor de objectiefvatting binnen enkele minuten is gewijzigd. Maar de voordelen van het Canon-systeem kwamen echt tot uiting toen Brett overstapte naar twee superteleobjectieven van Canon: de Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM en de Canon EF 600mm f/4L IS II USM (nu opgevolgd door de Canon EF 600mm f/4L IS III USM).

Het was fantastisch", zegt hij. "We volgden de auto's die de bergen opreden en de automatische scherpstelling hield alles scherp. Het maakt niet uit hoe goed je kunt scherpstellen, als je een 300 mm of 600 mm objectief met een grote openingsbreedte gebruikt, is het moeilijk om goed te werken, vooral bij een full-frame sensor. Ik gebruik AF en focus assist; een ander handig hulpmiddel in je gereedschapskist.

"Ik heb ook met gezichtsdetectie gespeeld en dat is een bijzonder slimme functie. De Canon EOS C500 Mark II houdt niet plotseling op met scherpstellen wanneer de opname scherp is. De scherpstelling heeft een afrolfunctie die een traditionelere uitstraling geeft, zoals een focustrekker. Je kunt het echt merken, want het ziet er gewoon goed uit."

Indrukwekkende resultaten

Omdat hij weinig tijd had in verband met de oplevering voor de uitzending, deed Brett een snelle kleurgradatie zodat hij de klant een ruwe versie kon laten zien voor goedkeuring. "Het maken van opnamen bij het licht dat beschikbaar is, is de beste test van de prestaties van een camera. Maar ik probeer natuurlijk precies dat fantastische shot te maken, waarvan de klant zegt 'wauw' en dat ze me dan opnieuw boeken", zegt hij. "Met de Jaguar-shoot hebben we de beelden van de camera opgenomen en op een LUT neergezet om de klant een idee te geven van hoe het eruit ging zien. Ik kreeg de reactie die ik wilde, vooral met de zilveren wagen, die er geweldig uitziet.

"Ik heb alles in 5.9K gefotografeerd zoals ik het op een groot scherm wilde zien en kon alles tot 4K terugbrengen om te optimaliseren. Het dynamische bereik is waanzinnig, met zeker meer dan 15 stops. Ik heb bij het filmen in Cinema RAW Light de hele tijd foto's gemaakt met ISO800 en bij de bewerking heb ik geen beeldruisreductie toegevoegd, maar ik zie helemaal geen ruis. De camera heeft mijn leven gemakkelijk gemaakt."

Post production editing of the Jaguar F-PACE advert by Brett Danton on a Canon 4K Professional Reference Display.
Bewerking van de reclame op een professioneel 4K-referentiedisplay van Canon. "Ik heb de hele tijd foto's gemaakt met ISO800 en bij de bewerking heb ik geen beeldruisreductie toegevoegd, maar ik zie helemaal geen ruis. De camera heeft mijn leven gemakkelijk gemaakt", zegt Brett. © Brett Danton

Brett was onder de indruk van de resultaten en zegt dat hij de Canon EOS C500 Mark II in de toekomst vaker gaat gebruiken. "De EOS C500 Mark II heeft dezelfde sensor als de EOS C700 FF, zodat de kwaliteit consistent is", zegt hij. "Je kunt de camera helemaal naar wens aanpassen om hem geschikt te maken voor een specifieke omgeving. Ik zou de Canon EOS C500 Mark II nu voor 90% van mijn werk gebruiken en de EOS C700 FF met de RAW-recorder pakken voor SFX wanneer ik alle benodigde gegevens moet verwijderen bij de nabewerking, of als ik meer keuzes nodig heb voor SDI-uitvoer om meer signalen uit te zenden op de set.

"De Canon EOS C500 Mark II is een camera die ik nu graag zou gebruiken voor alles, standalone of met de EOS C700 FF - alles komt prachtig tot zijn recht."

Geschreven door Adam Duckworth


De uitrusting van Brett Danton

De essentiële uitrusting voor het maken van professionele films

The Canon EOS C500 Mark II.

Camera's

Canon EOS C500 Mark II

Nieuwe generatie Cinema EOS System-camera met 5.9K full-frame CMOS-sensor in een compacte body. "Het laatste waar we ons zorgen over wilden maken, was de camera," zegt Brett. "Alle knoppen bevinden zich in dezelfde positie als de andere Cinema-camera's van Canon, dus ik hoefde niet na te denken over de bediening - als ik waveforms wilde, wist ik waar de knop was."

Objectieven

Canon CN-E24mm T1.5 FP X

Een van de filmobjectieven uit de Sumire Prime-serie met een speciaal ontworpen 'filmische look' en verwisselbare PL-vatting. "De Sumire Primes zorgen voor een filmische uitstraling en geven mooie overstraling", zegt Brett.

Canon CN-E35mm T1.3 FP X

Een van de Sumire Prime cinema-objectieven, met snelle diafragma's en nauwkeurige handmatige bediening met een professionele focus-bokeh, gericht op een zorgvuldige creatieve expressie.

Canon CN-E14mm T3.1 L F

Een ultragroothoekobjectief met vaste brandpuntsafstand en spectaculaire 4K beeldkwaliteit en geweldige creatieve controle.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan

CREW CREDITS

DIRECTOR || BRETT DANTON
PRODUCER || ANISSA PAYNE || NM PRODUCTIONS
LOCAL PRODUCER || FERNANDO MUNOZ || COLD RIVER PRODUCTIONS
PRODUCTION MANAGER || JAMES GOLDSMITH || NM PRODUCTIONS
PRODUCTION ASST || TIM CARTER || NM PRODUCTIONS
PRODUCTION ASST || NICK FREEMAN || NM PRODUCTIONS
1ST ASSISTANT || TOM BROWN
DIT || JOSE ANTONIO CRESPILLO RUIZ
PLAYBACK || JUAN CARLOS MOLINA FISHER
BTS STILLS || MIKE HOGAN
BTS MOTION || MIKE O’CONNOR
SOCIAL MEDIA || MIRKO WESTERBRINK
PRECISION DRIVER || PEDRO RODRIGUEZ
PRECISION DRIVER || SUSANA ALEMANY
HMU ARTIST || LAURA DEL MURO
DRONE PILOT || ARNAU ESPEJO || OCTACAMVISION
DRONE OPERATOR || ALEJANDRO MAESTRA || OCTACAMVISION
DRONE AUXILIAR || GUILLEM PAZOS || OCTACAMVISION
MOTOCRANE OPERATOR || FRANCISCO MUNOZ || PROVIDEOTEC
MOTOCRANE DRIVER || JUAN HERNANDEZ || PROVIDEOTEC
CREATIVE DIRECTOR || TOBY BEDWELL || SPARK 44
SENIOR PRODUCER || CORIN KIDDY || SPARK 44
SENIOR ACCOUNT MANAGER || WILL HAZELTON || SPARK 44
MUSIC COMPOSER || DWIGHT PENDELTON
BTS EDITOR || OLLIE KENCHINGTON
POST PRODUCTION || GRAMERCY PARK STUDIOS
UNIT || TAKE1CINE FACILITIES