EVENTS
IBC 2019
Deze handelsbeurs vindt in september plaats in Amsterdam en is met 1700 standhouders wereldwijd de toonaangevende vakbeurs voor media en omroep. Klik hier voor meer informatie.
EVENTS
Bij klanten is er steeds meer vraag naar video. Omdat ze steeds kritischer zijn en beter geïnformeerd zijn over de kwaliteitsopties, filmen meer en meer professionals in 4K. Maar welke invloed heeft filmen in Ultra HD op de workflow van een professional? En hoe haal je het meeste uit de opnamen? Experts uit de sector legden tijdens de International Broadcasting Convention 2017 in Amsterdam, Nederland, uit waarom ze graag in 4K filmen, zelfs als hun uiteindelijke product HD-output wordt, en hoe ze hun workflows hieraan hebben aangepast.
"Of je nu filmt of fotografeert, het speciale aan 4K is dat je na die eerste opnamen in zo’n hoge resolutie gewoon niet meer terug wilt"", vertelt video- en fotograaf David Newton. "Onlangs filmde ik met mijn C200 in 4K in Cinema RAW Light. Ik filmde een dansende derwisj en een 4x4-wagen in de zandduinen en bij de postproductie kon ik met de beelden alle kanten op."
Het eerste waarmee je volgens David rekening moet houden, is "data, data en nog meer data". "Als je met de EOS C200 filmt in 4K Cinema RAW Light aan 50 fps, dan genereer je ongeveer 7,5 GB data per minuut. Dat is heel wat, maar de kwaliteit en controle die je op die manier krijgt, zijn de moeite meer dan waard."
Deze hoeveelheid data betekent ook dat je meer geheugenkaarten nodig hebt. Met de EOS C200 gebruik je CFast-kaarten in 4K RAW Light; een kaart van 128 GB kost ongeveer € 400,-. ‘Data Wrangling’ (conversie van RAW-gegevens) en het maken van back-ups van je beeldmateriaal op locatie kosten ook meer tijd.
"Je hebt dus meer data die op je computer moeten passen," gaat David verder. "Dat laat zich tijdens je hele workflow voelen, dus heb je meer opslagruimte en een snellere schrijfsnelheid nodig."
"Laten we de Canon-workflowoplossing even bekijken. Stel je voor dat je de C200 en de Canon Cinema RAW Development-software (CRD-software) gebruikt. Hiermee wil je een ProRes 4444-bestand creëren, dat je wilt bewerken in Adobe Premiere. Dit proces alleen al levert extra data op. Een 4K RAW Light-bestand van 25 seconden is ongeveer 3,3 GB groot; als je het converteert naar ProRes 4444, wordt het ongeveer 6,3 GB groot. Voor een fragment van 25 seconden heb je dus bijna 10 GB opslagruimte nodig. Denk er ook aan dat je genoeg extra schijfruimte nodig hebt om tijdelijke bestanden te schrijven wanneer je bestanden converteert van RAW naar ProRes.
Maar David benadrukt ook de voordelen en waarom deze de initiële investering meer dan waard zijn. "HD-beelden zijn goed voor bepaalde projecten, maar steeds meer klanten willen 4K. En zelfs voor mijn persoonlijke projecten gebruik ik altijd de hoogst mogelijke kwaliteit. Ik moet dan misschien wel met grotere bestanden werken, maar de echte magie gebeurt tijdens de postproductie. Met 4K RAW Light heb ik nog meer controle en krijg ik nog betere kwaliteit."
"Bij de verwerking betekent meer data ook meer tijd," zegt David. "Alles duurt langer. Je hebt een nieuwe stap toegevoegd en dat neemt nu eenmaal extra tijd in beslag. Vroeger was er non-log HD of non-RAW codec, zodat je meteen kon beginnen met de bewerking. Nu komt er een tussenstap bij voor de conversie. Dat duurt even."
Het hangt natuurlijk af van de rekenkracht van je computer, maar een degelijke MacBook Pro Retina beschikt over de minimale aanbevolen specificaties voor Cinema RAW Development. Het zou op zo’n apparaat vier tot vijf minuten duren om dat fragment van 25 seconden te converteren naar ProRes.
"Als ik in 4K film, duurt mijn workflow meer dan vier keer langer," vertelt filmmaker Philip Bloom. "Ik ben momenteel een achtdelige reeks aan het bewerken die ik heb gemaakt. Dat duurt weken. Maar ik heb er geen spijt van dat ik alles in 4K heb gefilmd. De beeldkwaliteit is gewoon ongeëvenaard."
"Je werkt met bestanden die veel groter zijn dan je gewend bent. Dat is een dooddoener voor sommige mensen, vooral als het op de rekenkracht aankomt die nodig is om deze bestanden te bewerken," aldus Paul Atkinson van Canon. "Als je met de EOS C200 wilt filmen aan ongeveer 1 Gbps, creëer je tijdens een filmsessie heel wat data, die je dan weer moet kunnen verwerken."
Wat betreft de nodige computerspecificaties: de minimumspecificaties voor Canon Cinema RAW Development op de Canon-website zijn een goede basis, maar denk eraan dat dit slechts het minimum is. Hoe beter de specificaties van je werkplek zijn, hoe efficiënter je workflow wordt.
Volgens Atkinson kun je RAW 4K-bestanden standaard in de DaVinci Resolve-software importeren, of je kunt hetzelfde doen naar Avid via een plug-in. Hoewel beide toepassingen Cinema RAW Light-bestanden rechtstreeks kunnen verwerken, is het voordeel van de CRD-software dat je de bestanden kunt ontwikkelen met Canon Log 2. Zo heb je 15 stops dynamisch bereik.
"Je hebt een krachtigere processor nodig," bevestigt David. "Zowel de rekenkracht van je computer als de grafische rekenkracht moeten gevoelig omhoog. DaVinci Resolve is momenteel het enige systeem dat standaard met 4K RAW-bestanden werkt, maar hiermee krijg je slechts 13 in plaats van 15 stops dynamisch bereik. Maar het werkt met RAW-bestanden, dus hoef je niets tussendoor te converteren."
Een scherm met hoge resolutie is van cruciaal belang bij de 4K-workflow. Het moet minimaal 4K kunnen weergeven. "De schermen zijn een essentieel onderdeel van de workflow," legt Paul uit. "Als je in 4K filmt en het eindresultaat in 4K wilt leveren, moet je het beeld ook in 4K kunnen zien. Je moet een waarheidsgetrouw beeld kunnen zien tijdens de nabewerking van je materiaal. Daarvoor heb je een gebalanceerd, goed gekalibreerd scherm nodig, dat de kleuren en het contrast perfect weergeeft. Ervoor zorgen dat de kleuren juist zijn, is een vitaal deel van de workflow. Gelukkig heeft Canon daar een oplossing voor." Een mooi voorbeeld hiervan is het Canon DP-V2411 4K-scherm, dat een weergave van topkwaliteit biedt op een 24-inch oppervlak en ontworpen is voor gebruik tijdens het productie- en postproductieproces.
Neem een kijkje op de productpagina van de EOS C200 voor meer informatie.
Geschreven door
EVENTS
Deze handelsbeurs vindt in september plaats in Amsterdam en is met 1700 standhouders wereldwijd de toonaangevende vakbeurs voor media en omroep. Klik hier voor meer informatie.
EVENTS
Bezoekers van de International Broadcasting Convention (IBC) leggen uit waarom zij kiezen voor opnamen in 4K, zelfs voor 1080p-output.
ARTIKEL
De Deense videograaf en fotojournalist Nicolai Brix is de eerste filmmaker die het Canon EOS R System heeft uitgeprobeerd. Dit is wat hij ervan vindt.
ARTIKEL
De EOS C700 voer over de Theems en vloog boven Londen om hoogwaardige 4K-videobeelden te maken van een luxueus rivierjacht, zowel ‘s nachts als overdag. Bekijk de resultaten en neem een kijkje achter de schermen van de opnamen.
Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending bij onderhoud. Ook kunnen ze regelmatig gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.