CASESTUDY

Ballet herdefiniëren met een revolutionaire virtual reality-lens

Meerdere dansers, één camera en één baanbrekende lens - ontdek hoe Clive Booth virtual reality-ballet filmde.
Clive Booth films a ballerina with one leg raised behind her and her arms outstretched on a Canon EOS R5 C camera with a Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE lens.

Een creatieve en technische primeur

Canon Ambassador Clive Booth loopt graag voorop bij technologische veranderingen en is dan ook niet onbekend met revolutionaire apparatuur. Tijdens zijn decennialange carrière was hij vaak een van de eersten in Europa die opnamen maakte met de nieuwste Canon-technologie. Dit project voor het Birmingham Royal Ballet, waarbij dans via virtual reality naar een neurodivers publiek wordt gebracht, is geen uitzondering. Clive kon hierbij gebruikmaken van een bètaversie van Canon's EOS VR Utility-software, waarmee gebruikers voor het eerst 8K RAW LT VR-video's met 60 fps kunnen opnemen.

"De introductie van de Canon RF 5,2mm F2.8L DUAL FISHEYE-lens, in combinatie met de EOS VR Utility-software, betekent een volledige stroomlijning van het filmproces", aldus Clive. "Er is nu ineens een enorm vereenvoudigd proces voor het maken van meeslepende videocontent beschikbaar."

Klant: Birmingham Royal Ballet

Locatie: Londen, VK

VR filmmaker Clive Booth stands between a ballerina in a white tutu and a man in a suit with his back to the camera.

"We hebben met drie camera's tegelijk tot wel 40 minuten achter elkaar opnamen gemaakt, wat een enorme hoeveelheid gegevens is"

Filmen met het publiek voorop

Het project was een samenwerking tussen het Birmingham Royal Ballet en Canon, die Clive de RF 5,2mm F2.8L DUAL FISHEYE-lens, een EOS R5 C hybride camera en de overige hardware leverde die hij nodig had voor de opnamen. De focus lag op Regan Hutsell, de ballerina die in het middelpunt staat van de balletproductie van het Zwanenmeer.

"Ik wilde een meeslepend verhaal maken", legt Clive uit. "De mensen die hiernaar kijken, zijn neurodiverse volwassenen die geen toegang hebben tot live theater, dus de hoop is dat andere jonge mensen inspiratie kunnen putten uit de uitdagingen die Regan tegenkwam. Het is echt geweldig omdat het zo'n zinvol project is."

A ballerina stretches out in front of a ballet barre and wall mirror, being filmed by Clive Booth on a Canon EOS R5 C with a Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE lens.
Three young men sit in chairs wearing VR headsets. The middle of the men is stretching one arm forward and the other up, in imitation of the ballet he is watching.

VR-ballet tot leven brengen

Ook dit project stelde Clive in staat om een geheel nieuwe set vaardigheden aan zijn repertoire toe te voegen. Hij was niet bekend met VR maar werkte zes maanden samen met het team van Canon om alles te leren wat hij nodig had om de film te maken.

"Het hebben van de lens en de camera is één ding, maar je moet ook de installatie eromheen nog bouwen, en dat heeft maanden geduurd. En toen kregen we de bèta 60 fps EOS VR Utility-software [compatibel met RAW-bestanden van hoge kwaliteit]," vertelt hij. "Het heeft geen zin om ballet te filmen met minder dan 60 fps, want het hele idee van virtual reality is dat je het menselijk brein om de tuin wilt leiden. De software is ontzettend slim - we hadden het niet zonder kunnen doen."

Als het gaat om opnamen maken in VR, dan is er geen betere camera dan de EOS R5 C, aldus Clive. "Er zijn niet veel camera's die 50 minuten non-stop 12-bits 8K Cinema RAW Light met 60 fps kunnen opnemen," vertelt hij. "Die camera is absoluut foutloos."

Er waren wat uitdagingen voor Regan, die haar dansstijl moest aanpassen voor de opnamen. "Ik heb meer voor- en achterwaartse bewegingen gebruikt dan zijwaartse, omdat je dan een breder bewegingsbereik kunt vastleggen", legt ze uit. "Ik moest er vooral voor zorgen om zoveel mogelijk mijn voor- en achterkant te gebruiken, zodat de diepte van de beweging echt impact zou hebben."

Ook meeslepend geluid was belangrijk voor Clive. Hij gebruikte een Ambisonic-microfoon, bestaande uit vier directionele microfoons om, zoals hij het noemt, een 'bubbel van geluid' (ruimtelijke audio) te creëren. "Ambisonic audio creëert een geluidsbubbel rond de camera - het is een intense ervaring omdat het geluid wordt gekoppeld aan het beeld," voegt hij eraan toe. "Dat is echt belangrijk om te leren."

Tom Rogers, creative digital producer bij het Birmingham Royal Ballet, heeft in het verleden nauw samengewerkt met Clive. "Er bestaat een magie backstage en op het podium die echt moeilijk kan worden overgebracht met conventionele film," legt hij uit. "Dankzij virtual reality hebben we de essentie van die intimiteit en die magie kunnen vastleggen."

A person looks at a viewing monitor and laptop screen, both showing dual fisheye images of ballet dancers.

De bewerking

Het bewerken van VR-video's verschilt enorm van het bewerken van conventionele video's, legt Clive uit. "In VR moet je iemand naar een andere locatie verplaatsen, dus gebruik je hele langzame overvloeiers en langzame vervagingen naar zwart. We hebben de camera statisch en op een lager niveau gehouden om na te bootsen dat je ballet vanuit een zittende positie bekijkt."

Het maken van 8K RAW-opnamen genereert gigabytes aan gegevens, en het converteren van die gegevens naar de gelijkrechthoekige indeling voor VR-weergave en -bewerking genereert terabytes aan gegevens - gelukkig wordt het conversieproces efficiënt afgehandeld door de EOS VR Utility-software van Canon. "We hebben met drie camera's tegelijk tot wel 40 minuten achter elkaar opnamen gemaakt, wat een enorme hoeveelheid gegevens is," zegt Clive. "Maar toen we die software eenmaal hadden, waren de resultaten geweldig. De hoeveelheid gegevens waar we mee bezig waren en het bewerken in 8K - het is ongelooflijk hoe de technologie zich heeft ontwikkeld."

"De lens heeft de verbeelding van veel mensen vastgelegd. Het was echt geweldig."

RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-BRB-Main Film-H264-EM.mp4

De definitieve versie

Het project zou gewoon niet haalbaar zijn geweest zonder de VR-lens van Canon, zegt Tom. "De technologie is ongelooflijk en de lens heeft de verbeelding van veel mensen vastgelegd. Het was echt geweldig."

Clive is een voorloper op het gebied van nieuwe technologie en wilde het hele project graag zelf uitvoeren. "Toen ik ermee begon, bedacht ik dat ik wilde opbouwen, opnemen, bewerken en nabewerken", legt hij uit.

Clive zegt dat een van de meest lonende elementen van dit project was dat hij de creatieve vrijheid had om de VR-video te maken zoals hij wilde, ondanks het feit dat hij onderweg veel nieuwe technieken moest leren.

"We werkten met de beste apparatuur en de beste software, en het onderwerp was geweldig", zegt hij. "Het bekijken van de beelden was een van die momenten die ik nooit zal vergeten. Dit is de toekomst, dacht ik toen."

• Ontdek hoe filmmaker Martin Bissig meeslepende 3D VR-video's maakte met de dubbele fisheye-lens van Canon.

Gerelateerde casestudy's

Wellicht vind je dit ook interessant