Canon helpt VLC & Partners om de grote hoeveelheid digitale communicatie die op de organisatie afkomt op tijd en correct te verwerken, en de complexiteit van deze inkomende communicatie, die mede ontstaan is door de overnames, te managen. Dit doet Canon door inkomende berichten te extraheren, te classificeren en te verrijken; vervolgens te integreren met de VLC & Partners applicaties en de uitgaande berichten te verzorgen. Dit gehele proces wordt dagelijks gemonitord en beheert door Canon-medewerkers vanuit de operatie.
De inkomende digitale communicatiestromen van VLC & Partners betreffen onder andere e-mail, de extranetten, portalen, Mijn Omgevingen en een klein deel fysieke post. Fysieke post bedraagt slechts enkele procenten van de totale instroom. Echter wanneer alles digitaal is, betekent het niet dat het ook direct verwerkbaar is. Het overgrote deel van de inkomende communicatie komt direct op de juiste plek in het juiste proces terecht. Echter zijn er ook stukken die niet automatisch herkend worden, dát is het moment dat Canon-medewerkers, met kennis van de inhoud en processen binnen VLC, naar voren komen. Het op de juiste plek krijgen van die stukken, dat is de meerwaarde die Canon met Digital Services biedt.
De uitgaande berichten, die inmiddels voor 90% digitaal zijn, stuurt Canon naar zowel de Mijn omgeving van VLC & Partners als rechtstreeks naar hun klanten en partners. Zie hieronder een overzicht van de communicatiestromen bij VLC & Partners: