Timo Beke is een wildlifefotograaf en gekwalificeerde safarigids die weer intern is gaan printen met een Canon imagePROGRAF PRO-1100. © Timo Beke
Timo Beke heeft een droombaan. Drie keer per jaar verlaat deze getalenteerde fotograaf van begin 20 zijn thuisland België om wildlifefotografietours te begeleiden in Zuid-Afrika. Het is een loopbaan die al tientallen jaren in voorbereiding was. Maar zoals veel opkomende wildlifefotografen moest Timo veel verder kijken dan het maken van foto’s om die droom om te zetten in een duurzame realiteit.
Als kind hield Timo altijd een vierkante steen vast en deed hij alsof hij er foto’s mee maakte, waarmee hij zijn fotografieminnende ouders nadeed met hun Canon-camera's. In de loop der jaren werd de steen vervangen door een point-and-shootcamera, en daarna door een Canon EOS 1200D. Het was echter een gezinsreis naar Zuid-Afrika, waar hij de natuur in al haar grootsheid kon fotograferen, die hem op het professionele pad deed belanden.
"Op onze tweede safaritocht van de reis zei ik tegen de safarichauffeur dat het mijn werk zou worden", herinnert Timo zich. "En vanaf dat moment waren de meeste beslissingen die ik heb genomen, gericht op een leven als wildlifefotograaf.
"Je gaat natuurlijk wel allerlei fases door wanneer je op de middelbare school zit. Je denkt na of wildlifefotografie iets is dat je professioneel kunt doen, of dat een kantoorbaan beter is? Maar in 2023 liep ik stage, fotosafari’s organiseren voor een vrijwilligersbedrijf in Zuid-Afrika. Ik zei hen dat het mijn droom was. Als ik serieus genomen wilde worden, moest ik volgens hen een opleiding volgen voor een gidslicentie. Dat heb ik toen gedaan."
Timo doet dingen absoluut op zijn eigen manier. Als een bekroonde wildlifefotograaf en gekwalificeerde safarigids kan hij zijn gasten in de beste positie krijgen om vast te leggen wat een dier gaat doen.
"Ik heb altijd mijn camera bij me", zegt hij. "Maar ik ben er om gasten te helpen met camera-instellingen en hun beelden te bekijken." Hij zit vaak achter hen op het voertuig, zodat hij schermen makkelijker kan zien.
"Wanneer ik een mooie compositie in gedachten heb, is het eenvoudiger om zelf de opname te maken en deze aan hen te laten zien als voorbeeld. Daar komt bij dat je natuurlijk nooit weet wat er gaat gebeuren, en als zich een kans voordoet, wil ik de foto ook maken."
Het is de balans van fotograaf, leraar en specialist in diergedrag, die maakt dat Timo eruit springt.