Canon EOS 5D Mark IV
Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. De continue 7fps-opname helpt bij het vastleggen van het perfecte moment, terwijl de 4K-video HD-beeldmateriaal oplevert.
ARTIKEL
Sushi is een delicatesse die wereldwijd erg populair is. Nu speelt het gerecht de hoofdrol in een originele nieuwe korte film over het aanhoudende succes van sushi. De film laat zien hoe de tilt-shiftobjectieven van Canon erg creatieve resultaten kunnen opleveren bij bewegende beelden. TS-E x SUSHI, een stijlvolle film gemaakt door Canon, is een echt visueel feestmenu boordevol bordjes kleurrijke sushi, die worden opgegeten door Japanse mannen in maatpak. Hieronder kun je de korte film bekijken - en ook een interessant filmpje achter de schermen.
Met deze film, die is opgenomen in een 'kaiten-zushi' (een fastfoodrestaurant waar sushi wordt geserveerd via een transportband), wilde het team de tilt-shiftcapaciteiten van de TS-E-objectieven van Canon demonstreren op een leuke en speelse manier. "We wilden laten zien dat deze objectieven, waarvan veel mensen denken dat ze exclusief voor stilstaande beelden bedoeld zijn, net zo efficiënt zijn als je wilt filmen," legt de regisseur uit. "We brainstormden over onderwerpen waarmee de kijker gemakkelijk kon zien wat 'tilt' en 'shift' precies betekenen. Filmen in een kaiten-zushi was slechts een van onze ideeën, maar we vonden het allemaal grappig, interessant en opvallend klinken, dus hebben we dat idee verder uitgewerkt."
Het leukste aan filmen in een kaiten-zushi was dat het team verschillende soorten beweging kon filmen: van bordjes sushi die voorbijrollen op een transportband tot het gieten van sojasaus, klanten die bordjes van de band nemen en sushi die met de hand wordt gemaakt. Met kleine details, zoals een scène met een rij traditionele Japanse yunomi-theekopjes, maakten ze de film nog authentieker. "We combineerden verschillende soorten beweging met de unieke effecten van onze TS-E-objectieven, zoals scherpstelvlak- en perspectiefcorrectie," zegt de regisseur. "Nadat we hadden beslist wat voor beweging we wilden filmen, ontwikkelden we een eerste draaiboek. Daarna gingen we naar het restaurant om onze ideeën uit te proberen en onze creatieve aanpak aan te passen."
Er was een 16 leden tellende crew nodig om de film te maken en er werd heel wat tijd besteed aan het plannen en oefenen van de scènes. Een van de grootste uitdagingen was ervoor zorgen dat de timing van de bewegende onderwerpen en het filmperspectief perfect op elkaar waren afgestemd. Dat was niet makkelijk: het team moest de tilt- en shiftfuncties handmatig bedienen. Ze gebruikten drie hoogwaardige macro-objectieven (een Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO, Canon TS-E 90mm f/2.8L MACRO en Canon TS-E 135mm f/4L MACRO) – met een Canon EOS 5D Mark IV-camera, die zorgvuldig op verschillende plekken in het restaurant werd opgesteld. "We moesten de positie van de camera vaak veranderen. Zo plaatsten we deze bijvoorbeeld aan de rand van de draaiende transportband of stelden we deze zo op dat we in vogelperspectief konden filmen," legt de regisseur uit. Hij verklapt ook dat ze een camerakraan gebruikten om efficiënt te filmen.
Een van de andere uitdagingen voor het team was werken met ruimtelijke beperkingen en hun techniek hieraan aanpassen. "We hadden niet veel plaats om te filmen in het restaurant," vertelt de regisseur. "In een studio zouden we meer vrijheid hebben gehad om de camera en de belichting op te stellen. In plaats daarvan moesten we filmen in een nauwe gang of op een stoel, waardoor we al het materiaal en de hele crew [op een klein plekje moesten wringen]. Door de beperkte ruimte besloten we pas hoe groot de brandpuntsafstand zou zijn nadat we de filmpositie hadden bepaald." Maar ondanks het gebrek aan ruimte kon het team de tilt- en shiftfuncties van de objectieven prima inzetten. Om de uiteindelijke film echt tot leven te laten komen, veranderden ze de beeldhoek regelmatig.
Het was cruciaal dat de film zo levendig mogelijk zou zijn en de hele tijd de aandacht van de kijker zou blijven vasthouden. Dat benadrukken de creatieve breinen achter de film, die lang en diep hebben nagedacht over hoe ze de video zouden opbouwen: deze moest de uitstekende prestaties van de Canon TS-E-objectieven tonen, maar ook leuk zijn om te bekijken.
Ze herinneren zich één in het oog springende scène met een stapel borden, waarin ze het shifteffect van de objectieven op een innovatieve en fascinerende manier gebruiken. "We hebben het restaurant verschillende keren bezocht en borden op elkaar gestapeld in hun vergaderzaal om [ons idee voor de scène] meerdere keren te testen. Uiteindelijk vonden we zo het beste perspectief voor het shifteffect van onze objectieven."
WE WILDEN DE KIJKERS GEBOEID HOUDEN, DUS GEBRUIKTEN WE EEN FILMTECHNIEK MET EEN HOGE FRAMERATE OM EEN INTERESSANT RITME TE CREËREN.
Het team gebruikte ook versnellingen om het tempo te variëren en de film extra intrigerend en stijlvol te maken. "Een draaiende transportband vol sushi is een object dat voortdurend beweegt. Dat kan nogal eentonig worden, dus gebruikten we een filmtechniek met een hoge framerate om een interessanter ritme te creëren en de kijker geboeid te houden. Daarbij kwam de HD 60fps-capaciteit van de Canon EOS 5D Mark IV goed van pas," legt de regisseur uit. In een bijzondere scène aan het eind van de film krijgen de tilt-shiftobjectieven van Canon zelfs even een eigen rol: ze rollen voorbij op bordjes alsof ze sushi zijn en komen dan in slow motion in beeld.
"We wilden vooral een film maken waarin het tilt-shifteffect geleidelijk aan duidelijk wordt, zodat de kijker het goed kan zien," besluit de regisseur. "We hebben niet alleen een lage scherptediepte gebruikt en het tilteffect van de objectieven gedemonstreerd, maar ook gewoon een prachtig uitziende korte film gemaakt."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. De continue 7fps-opname helpt bij het vastleggen van het perfecte moment, terwijl de 4K-video HD-beeldmateriaal oplevert.
Dit specialistische compacte 50mm tilt-and-shift objectief biedt controle over het perspectief voor scherpe opnamen van landschappen en architectuur.
Verfijn je visie met een uitstekend 90mm tilt-and-shift objectief met perspectiefcorrectie voor prachtige portretten en productafbeeldingen.
Bekijk de wereld op een nieuwe manier met een 135mm tilt-and-shift studio-objectief met controle over het perspectief en telefotocompressie.
VERHALEN
Ontdek hoe Canon's Cinema RAW Light-indeling, die is geïntroduceerd tijdens de release van de Canon EOS C200, filmmakers eenvoudiger toegang geeft tot RAW-opnamen dan ooit tevoren.
ARTIKEL
De Director of Photography van deze documentaire over waargebeurde misdaden vertelt over hoe ze mensen filmde die werden beschuldigd van moord na het gedwongen afleggen van een valse bekentenis.
VERHALEN
Director of Photography Tristan Oliver onthult hoe deze stop-motion speelfilm is gemaakt en waarom er 80 krachtige Canon DSLR's aan te pas kwamen om de film op te nemen.
ARTIKEL
De DOP van Altered Carbon onthult hoe hij de visueel verbluffende cyberpunkserie filmde met een arsenaal aan Canon-cine-primes.
Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending plus kortingen bij onderhoud. Ook kunnen ze gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.