ARTIKEL

Alessandra Meniconzi wint de prijs voor reisfotografie van National Geographic

Dim light falls on the raised face of Damel, a 13-year-old Kazakh girl wrapped in a heavy fur coat and headdress, as she looks out of shot, with wisps of steam rising from the cup of tea she is holding in both hands.
Theecultuur, Alessandra Meniconzi's bekroonde portret van een jong Kazachs meisje. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM lens bij 1/250 sec, f/8 en ISO100. © Alessandra Meniconzi

Canon-ambassadeur Alessandra Meniconzi's foto van een jong Kazachs meisje is bekroond in de wedstrijd Reisfotograaf van het Jaar voor 2018 van National Geographic. Theecultuur, vastgelegd op een Canon EOS-1D X Mark II, eindigde op de eerste plaats in de categorie Mensen.

De subtiel belichte foto vangt het licht dat op het gezicht van de 13-jarige Damel valt terwijl zij naar haar ouders kijkt, buiten beeld, met een dampende kop thee in haar handen. De traditioneel geklede nomade, die is ingepakt in een zware bontjas en warme hoofdtooi, verwarmt haar handen aan de warme drank, terwijl het licht de damp verlicht die er vanaf komt.

Het inventieve portret was onderdeel van Alessandra's langlopende project waarin het leven van het Kazak volk in West-Mongolië wordt gedocumenteerd. In maart 2018 bracht ze vijf dagen door met het volgen van Damels familie door het Altajgebergte, terwijl ze hun huis, hun vee en al hun bezittingen verplaatsten van hun winterkamp naar hun nieuwe locatie voor het voorjaar.

"Het idee voor deze reis ontwikkelt zich al meer dan 18 jaar, sinds mijn eerste fantastische reis waarin ik kennis maakte met de oude jachtmethode met steenarenden in Kazachstan", vertelt Alessandra. "Sindsdien heb ik meerdere reizen gemaakt naar het Altajgebergte in Mongolië, maar dit jaar heb ik besloten om iets anders te doen en een Kazachse familie van arendjagers te volgen tijdens hun migratie van winter- naar voorjaarskamp."

De reis van 160 kilometer bracht nieuwe uitdagingen met zich mee voor de ervaren Zwitserse fotografe, die met griep kampte tijdens haar werkzaamheden bij ijskoude temperaturen toen ze de familie volgde over de besneeuwde paden en bevroren meren van Bajan-Ölgi, de meest westelijk gelegen provincie in Mongolië. "Het was geen eenvoudige reis", herinnert ze zich. "Werken in deze lastige omstandigheden was geen pretje. Ik ben heel erg blij dat deze foto deze belangrijke prijs heeft gewonnen – deze prijs vormt een erkenning voor al het harde werk!"

A landscape image shows the bottom of the Altai Mountains in Mongolia where the bottom of the snow meets grassland.
Toen ToenToen Alessandra door Mongolië reisde, legde ze dit zicht op het Altajgebergte in Mongolië vast. Gefotografeerd met een Canon EOS 80D © Alessandra Meniconzi
A herd of brown cattle graze on grass in front of a few low mountains sprinkled with snow.
EeEen kudde vee graast aan de voet van de met sneeuw bedekte bergen. Meer van Alessandra's Mongoolse portretten zijn te zien in de L-serie lens ambassadeursgalerie van Canon. Gefotografeerd met een Canon EOS 80D met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM lens.
Canon Professional Services

Met Canon ben je in veilige handen

Je krijgt gratis toegang tot advies van experts, onderhoud van apparatuur, inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

De wedstrijd Reisfotograaf van het Jaar voor 2018 van National Geographic erkent de mooiste reisafbeeldingen die de laatste twee jaren zijn gemaakt, verdeeld over drie categorieën: Natuur, Mensen en Steden. Alessandra versloeg zo'n 13.000 andere deelnemers en ging met een van de drie prijzen aan de haal.

Camille Seaman, fotograaf van National Geographic en jurylid tijdens de wedstrijd, vertelt: "Het kiezen van de winnaars was een hele klus. De beelden staken er niet alleen bovenuit vanwege hun technische uitvoering maar ook vanwege hun originaliteit en het gevoel voor het moment."

"Voor ons betekent reisfotografie ergens zijn en deze meer authentieke momenten beleven", voegt Whitney Johnson, Vice President of Visual and Immersive Experiences bij National Geographic, eraan toe. "De winnaar van de categorie Mensen is uiterst creatief en schept een gevoel, en dat is waar het bij fotografie om draait."

Reiko Takahashi's foto van een kalf van een bultrugwalvis leverde de Japanse fotograaf de hoofdprijs op, en hij won ook in de categorie Natuur, terwijl een zwart-witfoto van een regenachtige dag in Nagasaki, Kyushu, de eerste plaats opleverde voor Hiro Kurashina uit Japan in de categorie Steden.

Werken met licht

Alessandra's werk is gericht op het oude erfgoed, de gewoontes en het dagelijkse leven van autochtone mensen die in afgelegen gebieden wonen en een sterke band met de natuur hebben – culturen die vaak het risico lopen te verdwijnen. Ze heeft de levens van mensen over heel de wereld gefotografeerd, van de Zijderoute en de Himalaya tot het Noordpoolgebied, terwijl ze tevens een insidersblik heeft geboden in traditionele Zwitserse gewoontes. Ze werkt al meer dan tien jaar in afgelegen gebieden in Azië.

Haar winnende foto benadrukt een belangrijk onderdeel van de lokale cultuur. "Thee vormt één van de kenmerken van gastvrijheid in de Kazachse cultuur", licht Alessandra toe. "Thee vergezelt elk moment van de dag. Thee is niet alleen een drank maar een mix van traditie, cultuur, ontspanning, ceremonie en plezier."

Toen ze zag hoe een zonnestraal door een klein venster naar binnen kwam en op het gezicht van haar jonge voorwerp viel tijdens een pauze op hun lange reis, greep Alessandra naar haar Canon EOS-1D X Mark II, die was uitgerust met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM lens.

Ik ben geen fan van hoge ISO, maar de Canon EOS-1D X Mark II is een geweldige camera en hoge ISO kan zonder problemen gebruikt worden.

"Het licht was fantastisch maar erg zwak, zodat het moeilijk was om een scherp beeld te krijgen", vertelt ze. "Ik pakte snel mijn camera voordat de magische atmosfeer zou verdwijnen – met de flash in handmatige modus om de kracht van het licht te controleren – en nam deze foto.

"Het maken van portretten met heel weinig licht levert vaak onscherpe foto’s op. Ik ben geen fan van hoge ISO, maar de Canon EOS-1D X Mark II is een geweldige camera en hoge ISO kan zonder problemen gebruikt worden. Ik werkte met één Canon Speedlite 600EX-RT flash en een Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT om hetzelfde natuurlijke licht proberen te reconstrueren en gebruikte de flash alleen maar om de foto vast te leggen.

"Door met het gebruik van flashes te beginnen, ben ik op een andere manier gaan werken. Afhankelijk van de foto gebruik ik één of meerdere flashes. Als je er meerdere gebruikt, heb je uiteraard meer tijd nodig, maar in feite moet je een goede vriendschap met je voorwerp opbouwen."

"De felicitaties gaan naar Alessandra Meniconzi voor haar winst in de wedstrijd voor reisfotografie van National Geographic dit jaar”, vertelt Canon-marketingmanager Richard Shepherd. "Canon ondersteunt met trots inspirerende fotografen die in verschillende velden werkzaam zijn. Alessandra heeft een reputatie opgebouwd voor het winnen van belangrijke reisprijzen, wat meer aandacht vestigt op haar werk waarin verhalen van heel de wereld worden verteld."

Geschreven door Lucy Fulford


De kit van Alessandra Meniconzi

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Photographer Alessandra Meniconzi wears a falconry glove and holds an eagle, amid a mountainous landscape.

Camera

Canon EOS-1D X Mark II

Dankzij de zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, het uitgebreide 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen biedt de Canon EOS-1D X Mark II toonaangevende prestaties.

Objectief

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM

Deze standaardzoomlens gaat net dat beetje verder, of je nu fotografeert of video's opneemt. Dit is een ideale lens voor een buitengewone beeldkwaliteit over een uitgebreid zoombereik als je niet met zware apparatuur wilt sjouwen.

Accessoires

Speedlite 600EX-RT

Krachtige flitser voor gebruik op de camera en los hiervan. Dankzij de ingebouwde RF-activering kan de belichting worden ingesteld tot op een afstand van 30 m.

Speedlite Transmitter ST-E3-RT

Compatibele Speedlite-flitsers te bedienen vanaf een afstand van wel 30 m. RF-bediening is zelfs betrouwbaar als er geen directe zichtlijn is.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan