Door de opkomst van sociale media verandert het videolandschap ontegenzeggelijk, van het genereren van de vraag naar kortere lijntjes en snellere bewerkingsmogelijkheden tot een verschuiving in de snelheid waarmee content beschikbaar wordt gemaakt. Maken TikTok, Instagram en andere platformen de weg voor jongeren vrij om professionele filmmakers te worden? Wordt de volgende generatie videomakers gevormd door de influencers uit de huidige generatie Z?
Vier panelleden die in verschillende genres actief zijn en op traditionele wijze films en content maken, kwamen bij elkaar om trends te bespreken die invloed hebben op de hele industrie.
De in Berlijn gevestigde filmmaker en creative director Danny Feng, eigenaar van Feng Production, filmt voor merken zoals Nike en Samsung en maakt zijn eigen documentaires. Emma Edwards, een Britse DoP met twintig jaar ervaring op het gebied van dramaseries en speelfilms, staat aan het hoofd van Inkydink Pictures en heeft gefilmd in samenwerking met influencers. Steeds vaker werkt ze aan kortstondige merkcontent en immersieve media. Op zijn zestiende was Harry Seaton een van de snelst groeiende creators van het VK op Facebook. Hij is nu 24, laat zich regelmatig op TikTok zien en leidt Fluential, het reclamebureau voor influencers.
Als laatste schoof Jita Mitra aan, producent van digitale content en momenteel hoofd van de interne digitale productie-eenheid van BBC Three. Hier wist ze het YouTube-kanaal van het bedrijf uit te breiden van 250.000 naar meer dan 1,6 miljoen volgers.