Toen het Italiaanse productiebedrijf Pesci Combattenti de afgelopen zomer de opdracht kreeg om een verfrissend actualiteitenprogramma te maken voor de toonaangevende zender RAI1, begon CEO en art director Riccardo Mastropietro meteen na te denken over welke objectieven het beste zouden werken met hun vertrouwde Canon Cinema EOS-camera's om de verhalen tot leven te brengen. Sette Storie (Zeven verhalen) zou unieke eisen stellen aan zowel de camera's als de ploeg, omdat de interview-teasers werden opgenomen terwijl journalist Monica Maggioni en haar geïnterviewden door de straten van steden liepen.
De wekelijkse uitzending, die was geïnspireerd door het Franse programma Conversation Secrète, richt zich op de dringende kwesties van de actualiteit. Studio-interviews worden voorafgegaan door een eerste ontmoeting van de presentator en de geïnterviewde op straat, waarbij de opnamen worden gemaakt met een verborgen camera om het gevoel te creëren dat er een privégesprek wordt afgeluisterd.
"We moesten een aantal obstakels overwinnen, zoals hoe we in één take van ongeveer een uur een wandelinterview van bijna een kilometer moesten opnemen", zegt Riccardo. "We hadden hoogwaardige cinema-objectieven nodig met een grote brandpuntsafstand, maar tegelijkertijd iets dat makkelijk kon worden overgedragen tijdens estafetten onder de cameramensen."
Riccardo en zijn team zijn gespecialiseerd in feitelijke docuseries en documentaires. Ze zeggen dat het filmen van grote namen in Italië, van de voormalige Italiaanse minister-president Giuseppe Conte in de straten van Rome tot de popster Mika op de iconische brug Ponte Vecchio in Florence, zowel een ware uitdaging als een 'groot avontuur' was.
De ploeg koos voor de Compact Cine Servo-serie van Canon en combineerde de Canon EOS C300 Mark II-camera’s met CN-E70-200mm T4.4 L IS-objectieven en de Canon Extender EF 2xs (nu opgevolgd door de Canon Extender EF 2x III) voor een hoogwaardige esthetiek met een grote veelzijdigheid en gebruikssnelheid op locatie.
ARTIKEL
Nieuwsprogramma
Sette Storie opnemen met de
CN-E70-200mm T4.4 L IS
Verborgen beelden van beroemde gasten tijdens een gesprek
Voor elke uitzending moesten Riccardo en zijn team een uur aan opnamen maken, terwijl de geïnterviewde en de journalist in gesprek waren en door de bruisende Italiaanse straten liepen. Daarna werd alles bewerkt tot een introductie van 20 minuten voorafgaand aan het studioprogramma.
"Het moest in een soort spionage- of paparazzistijl worden opgenomen", legt Riccardo uit. "De geïnterviewden mochten de verborgen camera’s niet zien tijdens de wandeling. Ze wisten natuurlijk wel dat er werd gefilmd, maar we moesten ver weg blijven zodat we niet werden gezien." Soms betekende dit dat de cameramensen een afstand van 100 tot 200 meter moesten aanhouden, hoewel dit in de smalle straten van bijvoorbeeld het centrum van Rome werd teruggebracht naar ongeveer 50 meter.
Om zo opnamen te kunnen maken, had Riccardo een flexibel objectief nodig met de juiste scherptediepte, snelle zoommogelijkheden en een betrouwbare beeldstabilisatie die ook nog eens kon worden gebruikt met een lichte camera. "We probeerden interne cameraobjectieven uit, maar ik vond de beeldkwaliteit niet goed genoeg", zegt Riccardo. "Toen herinnerde ik me een Canon CN-E-objectief dat ik een paar jaar geleden in Canada had uitgeprobeerd en ik realiseerde me dat ik dat soort objectieven nodig had."
Met een 2,85x optische zoom, 4K geoptimaliseerd beeld en een iris met 9 lamellen, levert het Canon CN-E70-200mm T4.4 L IS-objectief hoogwaardige cinematografische prestaties en prachtige, vloeiende bokeh-effecten in een lichte behuizing. Dankzij de EF-vatting kon het worden gebruikt met de Canon EOS C300 Mark II voor beeldstabilisatie en geavanceerde autofocus, hoewel het team voor Sette Storie koos voor een handmatige focus.
Heb je Canon-apparatuur?
De toevoeging van de Canon Extender EF 2x bood de grote brandpuntsafstand die nodig was om op afstand te filmen. Het bereik werd van 70-200 mm vergroot naar 140-400 mm, terwijl de uitrusting compact genoeg bleef om mobiel te blijven op locatie. "Dat was een flexibel objectief, licht genoeg om er makkelijk en snel mee te kunnen rennen door de straten en met stabilisatie wat zorgde voor een spectaculair resultaat wat betreft beeldkwaliteit", aldus Riccardo. "Bij dit programma konden we de interviewopnamen nooit overdoen. Met de Canon EOS C300 Mark II en het Canon CN-E70-200mm T4.4 L IS-objectief hadden we de perfecte combinatie gevonden."
Een estafette met vier camera’s op straat
Het team had slechts een uur de tijd om een natuurlijk gesprek te filmen tussen Monica en haar beroemde gast, terwijl het te maken kreeg met alle onvoorspelbaarheid van drukke straten in een stad. "Het was een zeer uitdagende productie omdat we buiten waren en daardoor veel dingen niet konden beïnvloeden", zegt Riccardo. "Dingen die je tien minuten eerder had gepland, veranderden. Je hebt te maken met schreeuwende mensen, auto's, bestelwagens die in de weg staan. Je moet snel van gedachte kunnen veranderen, andere ideeën bedenken en een andere plek vinden om vanaf daar te filmen."
De ploeg moest lange routes van ongeveer 800 meter afleggen, waarbij er soms één camera-operator luchtopnamen maakte vanaf balkons. "We moesten alle hoeken met slechts vier camera’s dekken, dus we moesten kunnen rennen met alle video-apparatuur", legt Riccardo uit. "We hadden minimaal één opname nodig, maar om deze te kunnen bewerken hadden we in werkelijkheid twee hoeken nodig, en dit alles terwijl we onzichtbaar moesten blijven voor de journalist en gast.
"Het was een estafette tussen camera’s om elke plek te filmen en de perfecte opname te maken. Soms gebruikten we een bromfiets om de camera naar de volgende plek te brengen. Bij een broadcast mag je geen fouten maken."
Professionele resultaten met de basisprincipes voor filmmakers
Vaak filmde het team met één van de Canon EOS C300 Mark II-camera’s op een statief en de andere drie vanuit de hand, dus ze vertrouwden op beeldstabilisatie om scherpe opnamen te kunnen maken. Daarnaast gebruikten ze opnamen in BTS-stijl waarbij er werd ingezoomd en gefocust op de journalist en gast die in gesprek waren. "Om het verhaal vorm te geven, gebruikten we de zoomfunctie erg veel en pasten we de focus aan, en hoewel dit later meestal uit de eindversie werd gehaald, was dat wel de grote lijn van deze stijl", zegt Riccardo. "We gebruikten dit erg vaak om het publiek het gevoel te geven dat ze erbij waren. Dat was het doel van deze stijl: het publiek moest voelen dat het zich had verschuild en het gesprek tussen deze twee mensen die door de straten wandelden aan het afluisteren was."
Sensor van hoge kwaliteit en prachtige 4K-beelden
Voor het filmen van belangrijke gasten voor de toonaangevende Italiaanse omroep, was betrouwbare apparatuur die een fantastische beeldkwaliteit leverde van essentieel belang. Riccardo vindt dat het 4K-beeld en de kleurtechnologie van het Canon CN-E70-200mm T4.4 L IS-objectief perfect samengaan met de hoogwaardige 35mm CMOS-sensor van de Canon EOS C300 Mark II.
"Een van de hoofdeigenschappen van de EOS C300 Mark II met CN-E-objectief was de hoogwaardige camerasensor", legt hij uit. "We hebben enkele interviews met erg weinig licht opgenomen en soms 's avonds zonder de Canon Extender EF 2x. Hierbij filmden we in 4K om de beelden dan digitaal te vergroten tijdens het bewerkingsproces. De camera is in alle lichtomstandigheden erg gevoelig, zowel in HD als 4K. We kregen geweldige beelden met een lichte uitrusting."
Deze gevoeligheid kwam vooral naar voren tijden het filmen van een van de meest belangrijke interviews van de serie. "We werden slechts 12 uur van tevoren gebeld, omdat onze voormalige minister-president Giuseppe Conte zou worden geïnterviewd", vertelt Riccardo. "Waar hij aanwezig zou zijn moest volledig geheim blijven, niemand mocht het weten. De ploeg wist niet wie ze zouden gaan filmen totdat ze aankwamen op de plek van de opnamen. En de opnamen werden 's avonds gemaakt voor extra veiligheid, dichtbij het Colosseum. We hebben geweldige beelden gemaakt met weinig licht, want ik kan je vertellen dat de straat van het Colosseum tot Della Cina Roma erg donker is."
Na de supersnelle opnamen, was er altijd een mooie beloning voor het team. "Het beste gedeelte van dit project waren de gezichten van de beroemde gasten aan het einde van de opnamen, omdat ze de camera's tijdens het hele interview niet konden zien", zegt Riccardo. "Ze waren erg verbaasd over hoe ver en verscholen we waren. Ik zal nooit vergeten hoe we dit zo hebben gefilmd omdat het erg moeilijk was, maar het was een stijl vol adrenaline. Het was een fantastisch avontuur".