SPORT EN ACTIE

Rugby World Cup 2023™: de sportfotografen van morgen

Canon en AFP werken samen om een nieuwe generatie getalenteerde sportfotografen te ontwikkelen door de rijzende sterren van fotojournalistiek een platform te bieden.
Een Japanse en een Chileense speler strijden om de bal op een foto genomen tijdens Rugby World Cup 2023 met een Canon EOS R3 door Karen Haibara.

Fotograaf Karen Haibara, die deze foto maakte tijdens de wedstrijd van haar nationale team, Japan, tegen Chili tijdens Rugby World Cup 2023™, was een van de 20 opkomende fotojournalisten die waren uitgenodigd om te worden gekoppeld aan professionele sportfotografen in een baanbrekend project met als doel opkomend talent te stimuleren. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 1/1600 s, f/3.5 en ISO 125. © Karen Haibara/AFP

Wereldwijde sportevenementen bieden topfotografen de kans om hun vaardigheden te demonstreren, maar bieden ook de mogelijkheid om de volgende generatie fotojournalisten het vertrouwen en de vaardigheden te geven die ze nodig hebben om te slagen.

In een initiatief om jong talent aan te moedigen en diversiteit en inclusiviteit te stimuleren hebben Canon en Agence France-Presse (AFP) vóór Rugby World Cup 2023™ samengewerkt om professionals van AFP te koppelen aan 20 opkomende fotojournalisten. De mentorleerlingen, van wie de meeste onder de 30 waren, konden niet alleen leren van de pro's maar ook de nieuwste Canon-kit uitproberen, waaronder de Canon EOS R3 en in bepaalde gevallen RF-objectieven.

Voor veel mentorleerlingen was dit de eerste gelegenheid om een zo belangrijk sportevenement te fotograferen en een eerste kennismaking met de strenge standaarden die AFP hanteert voor fotografie. "Dit zijn dingen die je niet kunt leren in een klaslokaal of op de universiteit", vertelt Eric Baradat, Deputy News Director met de leiding over Photo, Graphics, Documentation and Data bij AFP. "Ik stond versteld van het resultaat. En het was goed om in een vakgebied gedomineerd door mannen jonge, ambitieuze vrouwen de kans te geven zich te bewijzen, wat ze ontzettend goed hebben gedaan."

De mentorleerlingen, die de 20 naties vertegenwoordigen die deelnemen aan het toernooi, kregen eerst de uitdaging om een 'thuisproject' uit te voeren, waarbij ze de essentie van rugby en het belang van het toernooi in hun respectieve landen moesten vastleggen. Van het spontane enthousiasme van Nieuw-Zeelandse schoolkinderen tot de aangrijpende beelden waarop is te zien hoe de sport gedetineerden in een gevangenis in Uruguay verbroedert, elke fotorapportage was zo uniek en inzichtelijk als de makers ervan.

Tijdens de tweede fase van het programma woonden alle fotojournalisten Rugby World Cup 2023™ bij in Frankrijk, waar de mentorleerlingen, onder begeleiding van hun mentoren van AFP, hun nationale teams in actie vastlegden. Hier delen vijf mentorleerlingen en hun mentoren hun ervaringen.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Twee oudere mannen, spelers van een seniorenrugbyteam in Japan, met witte petten doen push-ups op een grasveld. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief door Karen Haibara.

Thuisproject: "Deze foto toont spelers van het seniorenrugbyteam die push-ups doen", licht Karen Haibara toe. Ze heeft geluisterd naar het advies van haar mentor, Yuichi Yamazaki, en is dichter naar haar onderwerp toe bewogen in plaats van puur te vertrouwen op de zoom van haar camera. "De club staat open voor mannen ouder dan 70, en de spelers komen elke woensdag bijeen om te trainen." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 15mm, 1/640 s, f/3.2 en ISO 100. © Karen Haibara/AFP

Twee Chileense spelers gaan de strijd aan met twee Japanse spelers op een foto genomen tijdens Rugby World Cup 2023 met een Canon EOS R3 door Karen Haibara.

Dag van de wedstrijd (Japan tegen Chili): "Het was moeilijk om foto's te maken vanwege de snelle bewegingen van de spelers", verklaart Karen. "Door niet alleen te letten op de beweging van de speler met de bal, maar ook de bewegingen van andere spelers en tot op zeker hoogte te voorspellen welke speler waarschijnlijk als volgens aan de bal zou zijn, kon ik stabiele foto's maken." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 1/1600 s, f/3.5 en ISO 125. © Karen Haibara/AFP

Karen Haibara

Thuisproject: "Japan staat bekend om zijn hoge levensverwachting, maar jongeren zoals ik weten niet echt hoe de ouderen hun leven invullen", aldus Karen terwijl ze uitlegt waarom ze ervoor heeft gekozen om een rapportage te maken van een seniorenrugbyteam. "Mijn mentor moedigde me aan om dichter bij de actie te komen dan alleen maar fotograferen vanaf de zijlijn. Hierdoor kon ik zoveel méér overbrengen."

Dag van de wedstrijd (Japan tegen Chili): "Ik kwam veel Japanners tegen bij de wedstrijd, die er allemaal veel zin in hadden. Daarom heb ik mijn best gedaan om niet alleen foto's te maken van de wedstrijd, maar ook foto's die hun optimisme lieten zien. Ik heb gebruikgemaakt van de Canon EOS R3 met de objectieven Canon RF 400mm F2.8L IS USM en Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM, en vond het heel prettig dat de AF snel reageerde en haarscherpe foto's opleverde. Bij sporten zoals rugby, waarbij de bal wordt gegooid of weggetrapt, verandert voortdurend welke speler aan de bal is. Je hebt dan een AF nodig die deze snelheid aankan."

Een close-up van Karen Haibara tegen een blauwe lucht.

Karen Haibara, 26

Karen is geboren in Chōshi en opgegroeid in Tokio, Japan. Ze is een fotograaf met beroepsopleiding en de hoogtepunten van haar carrière qua fotojournalistiek zijn een rapportage van de inheemse bevolking van Finland en de Paralympische Spelen in Tokio. Haar toekomstplannen omvatten het fotograferen van bedreigde culturen.

Land vertegenwoordigd bij WK rugby: Japan

Sociale media: @_karenhaibara_

Feedback van de mentor, Yuichi Yamazaki: "Karen is erin geslaagd om het verhaal dat ze wilde vertellen beter te presenteren door na te denken over de verschillende scènes en deze op te nemen in een volgorde die de fotorapportage interessanter en veelzijdiger maakte. Daarnaast heb ik haar aangemoedigd om zich fysiek te verplaatsen in plaats van alleen de zoom te gebruiken, en te proberen om verschillende hoeken te zoeken."

De aanvoerder van het team van Jabulani Tech ontwijkt een tackle tijdens een wedstrijd bij Marist Brothers Linmeyer, Johannesburg, op een foto genomen met een Canon EOS R3 door Siyamazi Khathola.

Thuisproject: Sonwabo Buso, aanvoerder van het rugbyteam van Jabulani Tech ontwijkt een tackle tijdens een wedstrijd. Siyamazi Khathola koos deze rugbyclub van een middelbare school als thuisproject, aangezien hij hun verhaal wilde delen met de wereld. "De meeste schoolkinderen in Soweto houden van voetbal, maar Jabulani Tech is daarop de uitzondering", legt hij uit. "Het is verfrissend om te zien dat deze school ernaar streeft om rugby in stand te houden." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 227 mm, 1/640 s, f/5 en ISO 160. © Siyamazi Khathola/AFP

Een Roemeense speler tackelt een Zuid-Afrikaanse speler terwijl hun teamgenoten eropaf rennen, op een foto genomen tijdens Rugby World Cup 2023 met een Canon EOS R3 door Siyamazi Khathola.

Dag van de wedstrijd (Zuid-Afrika tegen Roemenië): "Ik weet zeker dat ik alle documentaires heb gekeken over prominente sportfotografen die zulke grote evenementen mogen verslaan. Dus om naast het veld te staan met een aantal van mijn voorbeelden was een onwerkelijke ervaring," onthult Siyamazi. "In het centrum van de media staan naast wereldwijd befaamde sportfotografen die vóór de wedstrijd vrijwillig tips geven, moet een van de hoogtepunten zijn van mijn carrière als fotograaf." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief ingesteld op 1/1000 s, f/2.8 en ISO 1000. © Siyamazi Khathola/AFP

Siyamazi Khathola

Thuisproject: door zich te richten op het rugbyteam van Jabulani Tech in Soweto, een zeldzaamheid in een township waar overwegend wordt gevoetbald, vormde Siyamazi, die in eerste instantie niets van rugby wist, een band met het team terwijl dit hem hielp de regels van de sport te begrijpen. "Je had me moeten zien rondrennen als een kip zonder kop voordat een van de spelers me uitleg gaf", lacht hij. "Ik heb heel veel vragen gesteld, waardoor ik een band opbouwde met het hele team. De meeste spelers komen uit een arm milieu en werden opgevoed door alleenstaande moeders. Dat maakte indruk op me, aangezien ik een soortgelijke achtergrond heb. We werden heel hecht."

Dag van de wedstrijd (Zuid-Afrika tegen Roemenië): "De sfeer was geladen, met meer dan 45.000 juichende en zingende supporters. Toen ik het stadion rond keek en elke emotie in me opnam, was dat overweldigend en zei ik een klein dankgebedje. Ik heb een aantal openhartige momenten van fans vastgelegd terwijl ik naar mijn stoel liep, met het Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief. Eerder gebruikte ik de Canon EOS 50D, dus het verschil met de Canon EOS R3 was enorm. Dat ding is een beest en maakte de ervaring zeer eenvoudig. De AF-functie met oogdetectie hielp enorm bij het volgen van spelers, aangezien sportfotografie draait om het volgen van de actie en het niet missen van de bepalende momenten. Het grote diafragma van het EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief hielp bij het isoleren van de spelers en het verkrijgen van die prachtige wazige achtergrond. Het Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief heeft me goede diensten bewezen bij het vastleggen van reacties van fans en feestende fans. Deze hele ervaring zal ik de rest van mijn leven koesteren."

Een close-up van Siyamazi Khathola die een paarse jas en witte pet en een rugzak draagt, en een Canon-camera tegen zijn schouder houdt.

Siyamazi Khathola, 32

Siyamazi Khathola, geboren en getogen in Johannesburg, waar hij nog steeds woont, vertegenwoordigt viervoudig wereldkampioen Zuid-Afrika. Hij is een autodidactische fotograaf die zijn eerste stappen in de branche zette onder het mentorschap van sportfotograaf Thabang Lepule. Siyamazi heeft ervaring met meerdere stijlen, maar het is zijn ambitie om wedstrijden te fotograferen bij meer internationale sportevenementen.

Land vertegenwoordigd bij WK rugby: Zuid-Afrika

Sociale media: @siyamazi_k / @seeya_fota

Feedback van de mentor, Marco Longari: "Siyamazi is zeer getalenteerd. In het begin had hij structuur en richting nodig, maar hij is echt een hardwerkende fotograaf. In de toekomst zal hij te maken krijgen met een aantal uitdagingen, maar die moet hij kunnen overwinnen als hij zijn doelen niet uit het oog verliest en alles toepast wat hij heeft geleerd tijdens het programma."

De handen van de spelers van het rugbyteam van een Samoaans school houden een witte rugbybal in de lucht; gefotografeerd tegen onscherpe palmbomen. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief door Manaui Precious Naumalila Ash-Faulalo.

Thuisproject: "Ik heb gekozen voor het Itu-o-Tane College, aangezien ik de wereld wilde laten zien dat rugby in Samoa niet zijn piek heeft bereikt en dat studenten hier hun best doen", aldus Manaui Precious Naumalila Ash-Faulalo. "Ik was geïntrigeerd toen ik ontdekte hoe toegewijd deze leerlingen zijn aan rugby en hun opleiding. Het zien van de passie waarmee deze schooljongens hun liefde voor rugby hebben nagejaagd, hoewel ze niet veel wisten van de regels, heeft me geïnspireerd." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 115mm, 1/4000 s, f/2.8 en ISO 25600. © Manaui Precious Naumalila Ash-Faulalo/AFP

Twee Samoaanse spelers tillen een teamgenoot op zodat deze een bal kan vangen, terwijl twee Chileens spelers toekijken, op een foto genomen tijdens Rugby World Cup 2023 met een Canon EOS R3 door Manaui Precious Naumalila Ash-Faulalo.

Dag van de wedstrijd (Samoa tegen Chili): "De sfeer in het publiek en het ontmoeten van professionele fotografen van AFP zijn herinneringen die me altijd zullen bijblijven", aldus Manaui. "Het was ongelofelijk dat ik in een stadion was met tienduizenden mensen en zag hoe mijn land Chili wist te verslaan tijdens onze eerste rugbypoolwedstrijd!" Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief ingesteld op 1/12800 s, f/2.8 en ISO 3200. © Manaui Precious Naumalila Ash-Faulalo/AFP

Manaui Precious Naumalila Ash-Faulalo

Thuisproject: hoewel het Itu-o-Tane College, een gemengde school in het dorp Avao, geen officiële coach heeft, is zijn meidenteam regerend nationaal kampioen en domineren de jongens zowel bij 7-tegen-7 als 15-tegen-15. "Rugby is nog een opkomende sport in Samoa", legt Manaui uit. "De rector is de coach en het was zijn idee om een meidenteam op te richten." Uit de jongensteams zijn tot nu toe twee jongens geselecteerd voor het nationale onder-20-team.

Wedstrijddag (Samoa tegen Chili): "Dit gevoel is lastig onder woorden te brengen. 'Onwerkelijk' is nog zacht uitgedrukt. Als meisje van het kleine eiland Samoa had ik nooit gedacht dat ik in Frankrijk zou staan tussen de besten van de besten. Maar daar stond ik dan; de droom was werkelijkheid geworden. Als rugbyfan kende ik de basisregels, maar het bijwonen van een wedstrijd op het hoogste professionele niveau gaf echt een kick. Ik had maar één camera en leerde al snel wanneer ik het beste van objectief kon wisselen. Tijdens het grootste gedeelte van de wedstrijd gebruikte ik de Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM, maar bij een inworp op de 10, wisselde ik naar het Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief. De waardevolste les die ik heb geleerd van mijn mentor was om geduldig te zijn en de tijd te nemen voor de shots, maar door de hele ervaring ben ik gegroeid als persoon en als professional."

Een close-up van Manaui Precious Naumalila Ash-Faulalo die glimlacht naar de camera, met een gele bloem achter haar rechteroor.

Manaui Precious Naumalila Ash-Faulalo, 22

Manaui is opgegroeid in Nieuw-Zeeland en Samoa, waar ze momenteel woont. Daar ontdekte ze haar passie voor fotografie tijdens haar studie journalistiek, en tegenwoordig werkt ze voor Samoa Observer. Haar ultieme carrièredoel is het vastleggen van het leven in Samoa en het presenteren hiervan op een wereldwijd platform.

Land vertegenwoordigd bij WK rugby: Samoa

Sociale media: @manauif

Feedback van de mentor, Saeed Khan: "Manaui heeft het talent om een bekwaam sportfotograaf te worden. Bij sportfotografie komen kunst en wetenschap samen, dus wie een goede sportfotograaf wil worden, moet beide aspecten begrijpen, maar zij was een snelle leerling en kon aandachtig observeren. Gedurende dit project zag ik een aanzienlijke groei in haar fotografie en benadering van het onderwerp. Haar traject van verbetering en professionalisering gaat verder, want ze kijkt al reikhalzend uit naar meer uitdagingen."

In de kleedkamer trekt een rugbyspeler in een rode trui en met een rode streep in zijn donkere haar aan een oranje touw om zijn nek op te warmen vóór een wedstrijd. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief door Valentine Chapuis.

Thuisproject: "Na de lunch rusten de spelers van Saint-Sulpice. Een paar zitten te kaarten, andere zonderen zich af voor een kort dutje of om muziek te luisteren", licht Valentine Chapuis toe. "Daarna gaat iedereen naar de kleedkamer voor de laatste warming-ups en de laatste massages voordat ze het veld op gaan. Hier warmt hooker Fano Soulage zijn nek op. Hij koos een afgelegen en rustige plek daarvoor: de douche! Met zijn ogen gesloten zit hij in zijn bubbel, een paar minuten voor aanvang van de wedstrijd." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 24 mm, 1/320 s, f/2.8 en ISO 500. © Valentine Chapuis/AFP

Twee Franse spelers rennen naar de bal terwijl hun Uruguayaanse tegenstanders toekijken, op een foto genomen tijdens Rugby World Cup 2023 met een Canon EOS R3 door Valentine Chapuis.

Dag van de wedstrijd (Frankrijk tegen Uruguay): "Praat zoveel mogelijk met professionals en oefen veel", is het antwoord van Valentine wanneer wordt gevraagd om haar advies voor wie fotojournalist wil worden. "Kijk wat anderen doen, of het nu fotografen zijn die werken voor concurrerende bureaus of kranten, of die van jouw eigen bedrijf. Wees bescheiden, want je bent nooit uitgeleerd in dit vak." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 1/2000 s, f/3.2 en ISO 2500. © Valentine Chapuis/AFP

Valentine Chapuis

Thuisproject: Valentine had een groot aantal ideeën en koos uiteindelijk voor het fotograferen van Saint-Sulpice, een kleine amateurrugbyclub die hoog in de competitie stond ondanks zijn beperkte budget. "Ik wilde het enthousiasme rondom deze club delen. Er was zoveel te vertellen over de spelers, vrijwilligers, supporters, vrienden en familie", zegt ze enthousiast. "Mijn mentor leerde me dat het geen probleem is om buiten de flitser te gebruiken bij het maken van portretten. Dat had ik nooit eerder geprobeerd."

Dag van de wedstrijd(Frankrijk tegen Uruguay): "Een wedstrijd voor het WK rugby in Frankrijk waarin het Franse team speelt? De sfeer zou hoe dan ook goed zijn! De tribunes waren vol en het publiek had er veel zin in. Ik voelde me dankbaar dat ik de kans had om te fotograferen terwijl het gastland speelde. Ik heb me goed geamuseerd bij het fotograferen met mijn twee Canon EOS R3-camera's. De ene was voorzien van het Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief en de andere van het Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief. Mijn mentor moedigde me aan om mezelf uit te dagen en originelere foto's te maken in plaats van 'gemakkelijke'. De hele ervaring heeft me meer vertrouwen gegeven en geïnspireerd om alles te geven wat ik in me heb. Vooruitgang is mijn hoogste doel."

Een close-up van Valentine Chapuis in een zwarte trui, met een hangertje en een bril.

Valentine Chapuis, 32

Valentine vertegenwoordigt Frankrijk en is een autodidactische fotograaf uit Vesoul, die momenteel woont in Toulouse. Valentine heeft al een passie voor journalistiek zolang ze zich kan herinneren en begon in 2015 te werken bij een lokale krant. Ze zegt dat haar benadering van fotografie sindsdien creatiever is geworden. De ambitie van Valentine is om als fotograaf in vaste dienst te werken bij AFP.

Land vertegenwoordigd bij WK rugby: Frankrijk

Sociale media: @valentinechapuisphoto

Feedback van de mentor, Lionel Bonaventure: "Valentine heeft mijn advies niet meer nodig. Ze is een getalenteerde fotograaf. Het voornaamste wat ik opmerkte tijdens het programma was hoe snel en effectief Valentine wisselde van haar oude camera naar de EOS R3. Het is niet altijd gemakkelijk om van camera te wisselen en er komt behendigheid bij kijken om snel te kunnen wisselen tijdens een klus, maar zij deed het geweldig."

Leden van het mixed ability-rugbyteam Pumpas XV en hun coach, waarschijnlijk tijdens het uitvoeren van warming-upoefeningen. Eén speler, omringd door anderen, lijkt te schreeuwen. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 door Tomás Francisco Cuesta.

Thuisproject: "Pumpas XV is een mixed ability-rugbyteam", aldus Tomás Francisco Cuesta. "Wat het verhaal zo bijzonder maakt voor mij, is dat de spelers op veel manieren een plek krijgen waar ze zich thuis voelen en de 'hoofdrolspelers' kunnen zijn. Samenwerken met de spelers was een van de beste dingen aan het project. De ervaring in sportfotografie van mijn mentor, Juan Mabromata, was van onschatbare waarde voor me." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief ingesteld op 24 mm, 1/1250 s, f/5.6 en ISO 400. © Tomás Francisco Cuesta/AFP

Een speler van Argentinië grijpt zijn Engelse tegenstander vast aan zijn knieën terwijl teamgenoten van beide partijen naar de bal rennen, op een foto genomen tijdens Rugby World Cup 2023 met een Canon EOS R3 door Tomás Francisco Cuesta

Dag van de wedstrijd (Argentinië tegen Engeland): "Ik denk dat je om echt goed te zijn in sportfotografie de sport moet kennen die je fotografeert", adviseert Tomás, die zijn inzichten graag deelt met andere opkomende fotojournalisten. "Dit is iets wat ik zelf moet verbeteren, maar wat ik heb geleerd van mijn mentor en andere goede sportfotografen is dat dit ze een groot voordeel geeft." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 1/1600 s, f/2.8 en ISO 1600. © Tomás Francisco Cuesta/AFP

Tomás Francisco Cuesta

Thuisproject: Tomás richtte zijn objectief op de Pumpas XV, een mixed ability-rugbyteam uit Buenos Aires. "Ik hoorde dat de spelers compleet andere mensen waren voordat ze bij het team kwamen", vertelt Tomás, die aangeeft dat hij werd aangetrokken door de transformatieve impact die het team heeft gehad op de spelers. "Hun gezinnen lieten me weten dat het hebben van die ruimte ze een compleet nieuw doel gaf."

Dag van de wedstrijd (Argentinië tegen Engeland): "Om echt goed te zijn in sportfotografie moet je verstand hebben van de sport die je fotografeert, maar mijn mentor Juan Mabromata had zoveel inzicht erin dat hij in feite van tevoren wist wat er ging gebeuren, wat een enorm voordeel was. Hij heeft me ontzettend veel geleerd. De snelheid van de Canon EOS R3 qua scherpstelling en het maken van opnames was een compleet nieuwe ervaring voor me en is een groot voordeel bij sportfotografie. Ik gebruikte hem samen met het Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief, dat veel lichter was dan de oudere modellen, wat fijn is als je langdurig aan het fotograferen bent. Juan stelde voor dat ik het objectief van 400 mm gebruikte om het kader te vullen met het bovenlichaam van de spelers en vervolgens wisselde naar mijn tweede camera, de Canon EOS R6, gekoppeld aan het Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, om voor afwisseling te zorgen. Hij leerde me ook om altijd een groot aantal foto's te nemen na de foto die je wilt, voor de zekerheid."

Een close-up van Tomás Francisco Cuesta in een bruin T-shirt, gefotografeerd tegen een grijze achtergrond.

Tomás Francisco Cuesta, 26

Tomás is geboren en getogen in Buenos Aires, Argentinië. Zijn talent werd al op jonge leeftijd gevoed door zijn moeder, die fotograaf is. Tot de hoogtepunten van zijn carrière behoort een eervolle vermelding van World Press Photo voor zijn werk bij het vastleggen van de feesten nadat Argentinië het WK voetbal FIFA 2022 had gewonnen. Voor de toekomst droomt Tomás van het fotograferen van het volgende WK voetbal.

Land vertegenwoordigd bij WK rugby: Argentinië

Sociale media: @tomifcuesta

Feedback van de mentor, Juan Mabromata: "Ik heb in het verleden vaker samengewerkt met Tomás, en wil hem zeker in mijn team. Mijn advies voor hem is om kennis te blijven absorberen van iedereen die hij kiest als begeleider, en om vragen te blijven stellen."

Bekijk de foto's van de thuisprojecten van de andere 15 mentorleerlingen in de onderstaande galerij.

Natalie Denton

Canon was een officiële sponsor van Rugby World Cup 2023™, dat plaatsvond in Frankrijk van 8 september tot en met 28 oktober 2023.

TM © Rugby World Cup Limited 2023. Alle rechten voorbehouden.

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro