FILMMAKING

The power of one: waarom filmen in één shot een krachtige storytelling-techniek is

Filmmaker Danny Feng vertelt over het filmen met de Canon EOS C70 en de techniek voor filmen in één shot om mensen meeslepende livemuziek te laten ervaren.
Twee muzikanten staan op een dak. De een houdt een gitaar vast en de ander bespeelt een keyboard. De scène wordt op de achtergrond verlicht door de ondergaande zon.

Filmmaker en creative producer Danny Feng gebruikte de techniek voor filmen in één shot om het meeslepende gevoel van livemuziek te creëren in de muziekvideo van Camel Power Club. © Danny Feng / Feng Production

Bij het filmen in één shot, ook wel one-takers genoemd, leg je een scène van begin tot eind vast, zonder onderbrekingen. Er wordt niets geknipt of bewerkt.

"Sommige mensen vinden het meer een soort trucje. Je moet inderdaad wel het juiste moment ervoor kiezen, maar het zorgt voor een prettige soort spanning", zegt Danny Feng, filmmaker, creatieve director en oprichter van Feng Production, die werkt vanuit Berlijn. "Ik maak erg graag one-takers, bijvoorbeeld voor muziekvideo's en scènes voor documentaires." In plaats van perfectie na te streven, omarmt Danny met deze techniek voor dergelijke video's juist menselijke fouten. Dit zorgt voor charme en realisme, en geeft kijkers het gevoel dat ze op de eerste rij zitten.

Danny werkte vroeger als geluidstechnicus. Akoestische livesessies vormden de inspiratie voor zijn eerste experimenten met deze techniek. Hier vertelt hij ons wanneer hij de techniek voor filmen in één shot gebruikt, waarom hij ervoor koos om de muziekvideo Ventura (Live in Brussels) van Camel Power Club zo te maken en wat zijn favoriete apparatuur is voor het filmen van one-takers. Daarnaast geeft Danny ook zijn beste tips voor het filmen in één shot.

Een close-up van een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief op een EOS C70.

Danny gebruikte de Canon EOS C70 met het RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief om de muziekvideo van Camel Power Club te filmen: "Ik probeer altijd zelf stabiele beelden te maken in plaats van een gimbal te gebruiken, zelfs als het meer moeite kost", zegt hij. Daarom vertrouwt hij op de combinatie van de "indrukwekkende" elektronische beeldstabilisatie van de EOS C70 en de optische IS in het objectief.

Filmmaker Danny Feng houdt een Canon EOS C70 met een RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief vast en kijkt omlaag op het variangle scherm.

"Menselijke fouten houd je altijd", zegt Danny over het filmen in één shot, maar hij benadrukt dat je deze fouten moet omarmen. Ze geven de film namelijk karakter. © Danny Feng / Feng Production

Wat is filmen in één shot?

Bij het filmen in één shot wordt een volledige scène of opnamereeks in één continue take met één camera gefilmd. Bekende voorbeelden van one takers in films zijn bijvoorbeeld de openingsscène van Touch of Evil (1958), geregisseerd door Orson Welles, en de Copacabana-scène in Goodfellas (1990), geregisseerd door Martin Scorsese.

"Geen geknip, filters of nabewerking. We gebruiken de beelden zoals ze zijn en publiceren ze", zegt Danny. "Ik vind het echt geweldig, omdat het in die context heel herkenbaar is voor mensen: het is onbewerkt, het is echt."

Wanneer is filmen in één shot een goed idee?

Filmen in één shot klinkt als zwaar werk, dus waarom zou je het doen? Danny zegt: "Het is zonder meer een uitdagende techniek, vooral wanneer je belichting moet toevoegen aan een scène of tijdmarkeringen hebt voor wanneer je op een bepaald punt moet zijn. Deze elementen zijn ontzettend moeilijk uit te voeren in one takers."

In bioscoopfilms worden scènes juist soms in één shot gefilmd om spanning te creëren tijdens dramatische momenten of om het verhaal van de hoofdrolspelers door de scènes heen realistischer te maken. Bij muziek geef je het publiek zo het gevoel dat ze bij een liveoptreden aanwezig zijn. Danny vindt dat filmen in één shot het beste werkt bij muziek en hij gebruikt deze techniek daar dan ook het vaakst.

"Ik denk dat het altijd beter is om alles te laten zien en na één take klaar te zijn", vervolgt hij. "Zo laat je echt zien dat de muzikanten niets te verbergen hebben. Dit is letterlijk hoe ze live optreden. Het publiek krijgt zo het gevoel dat ze op de eerste rij zitten bij een concert. Eventuele foutjes gaan op in het geheel."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een close-up van een Canon EOS C70-camera.

"Ik heb met allerlei camera's gewerkt, van een kleine systeemcamera tot Canon EOS C500-cinemacamera's [inmiddels opgevolgd door de EOS C500 Mark II]", zegt Danny. "De EOS C70 zit daar mooi tussenin: compact en met de vertrouwde functionaliteit van een Canon-systeemcamera, en daarnaast ook nog de cinemafuncties."

Een close-up van een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief.

Danny kiest altijd voor een zoomobjectief voor het filmen in één shot, omdat hij zo sneller en flexibeler kan werken. Voor de muziekvideo van Camel Power Club koos hij de RF 24-70mm F2.8L IS USM.

Welke apparatuur kun je het beste gebruiken voor het filmen in één shot?

"Ik ben gek op technologie en houd altijd de nieuwste ontwikkelingen in de gaten. Maar wanneer ik film, wil ik niet hoeven na te denken over apparatuur", zegt Danny. "Daarom vind ik de EOS C70 zo goed. Je kunt de camera eenvoudig binnen vijf minuten instellen en vervolgens direct de opnamen maken die je wilde maken."

Een andere belangrijke factor is het gewicht. Maar een lichte camera is niet per se beter. "Ik heb gemerkt dat je met een zwaardere camera over het algemeen minder last hebt van trillingen die de sensor bereiken", zegt Danny. "Ik werk het liefst met zo zwaar mogelijke camera's als deze geen ingebouwde beeldstabilisatie hebben. De EOS C70 is een fijne camera omdat ie zo compact is, niet te zwaar of te licht, en beschikt over een indrukwekkende elektronische beeldstabilisatie."

Hij filmt meestal vanuit de hand "zonder dure accessoires" en maakt opnamen in 4K voor maximale veelzijdigheid bij het bewerken. "Nu het mogelijk is om te filmen zonder tijdbeperkingen, kun je 4K opnemen op een geheugenkaart van 128 GB. Dat is een hoop content. De codecs zijn ook nog eens bijzonder efficiënt."

Danny is ook blij met de accu van zijn Canon-cinecamera, die erg lang meegaat. "De accu gaat zo ongelooflijk lang mee en dat komt enorm van pas bij deze one-takers. Je wilt je geen zorgen maken over dit soort dingen, dat kun je je niet veroorloven."

Voor de muziekvideo van Camel Power Club combineerde Danny de EOS C70 met het Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief. "Het is een licht objectief, waarmee je heel eenvoudig van close-ups naar een groothoek kunt schakelen, afhankelijk van de scène", zegt hij.

Danny kijkt bij het kiezen van zijn apparatuur ook naar de kwaliteit van de output en het dynamisch bereik. De mogelijkheid om tijdens de nabewerking de beelden onder of over te belichten, zonder ruis of streepvorming te introduceren, geeft hem waardevolle flexibiliteit.

Een close-up van een Canon EOS C70, met daarachter een persoon met een bril.

EOS C70: de perfecte tool voor muziekvideo's

DoP's Michael Janke en Belrie vertellen waarom de Canon EOS C70 ideaal is voor het maken van muziekvideo's.

De beste tips voor het filmen in één shot van Danny Feng

Het belangrijkste advies van Danny voor het maken van one-takers: omarm de imperfecties, want dat zorgt voor karakter. Het is vooral belangrijk hoe je reageert op deze foutjes. "Dit is inherent aan het filmen van liveoptredens: je maakt altijd wel een foutje. Dat heeft ook weer zo zijn charme. Is het beeld even wat onscherp? Blijf kalm en pas de scherpstelling heel langzaam aan."

Wat heeft Danny nog meer geleerd sinds hij voor het eerst een video in één shot maakte?


1. Beperk het aantal takes


"De eerste drie takes zijn het belangrijkst", zegt Danny. "Muzikanten presteren dan vaak het best. Hoe meer takes je doet, hoe minder bijzonder de optredens worden. Zelfs als de bewegingen, ook van de camera, niet helemaal perfect zijn, kies ik veel liever een van de eerste drie takes. Het optreden zelf is dan gewoon beter."


2. Herken de belangrijke momenten


Danny doet niet aan storyboarding, maar in aanloop naar de opname van een muziekvideo luistert hij wel naar het nummer. "Als ik het nummer al heb gehoord, weet ik wanneer de zanger zingt en wanneer niet. Zo kan ik vooruit plannen en bijvoorbeeld twee regels voordat wordt gestopt met zingen, al beginnen met scherpstellen op de gitarist."


3. Stel de witbalans handmatig in


"De grootste fout die ik de eerste keer maakte, was het automatisch instellen van de witbalans. Telkens als je je verplaatst, veranderen de kleuren, en dat is een probleem. Dat was te merken tijdens het bewerken van de video: paars, groen en warme kleuren wisselden elkaar af. Je kunt beter zelf een waarde instellen en daarmee werken."


4. Gebruik de interne beeldstabilisatie van de camera


"Mijn grootste uitdaging was om de opnamen in mijn eentje zo stabiel mogelijk te maken", zegt Danny. "Een camera met ingebouwde beeldstabilisatie neemt je veel van het zware werk uit handen." De geavanceerde elektronische stabilisatie met 5 assen van de EOS C70 biedt optimale prestaties in combinatie met de optische IS van gestabiliseerde objectieven. Zo voorkom je veel oneffenheden en trillingen bij het filmen vanuit de hand.


5. Gebruik handmatige scherpstelling


"Ik gebruik de autofocus liever niet, omdat ik de volledige controle wil hebben", zegt Danny. Als je scherpstelt op een persoon en vervolgens de camera op iemand anders richt, kan de autofocus gaan 'jagen'. Er wordt dan geprobeerd scherp te stellen, zonder een duidelijk focuspunt tijdens de overgang. "Dit is niet prettig voor de kijker. Ik probeer daarom zelf scherp te stellen of roep de hulp in van een focus-puller."


6. Zorg voor lange, soepele bewegingen


"Als je heel langzaam beweegt, is het belangrijk om als een soort ninja te lopen om zo alle schokken en trillingen te voorkomen", zegt Danny. "Je krijgt veel vloeiendere opnamen als je een beweging met je armen eerst inleidt en je lichaam vervolgens langzaam laat volgen."


7. Wees creatief om beelden visueel aantrekkelijk te houden


"Ik speel altijd met voorwerpen op de voorgrond zoals glas of bladeren", legt Danny uit. "Beelden mogen best een beetje 'vies' zijn. Overstraling of een voorwerp midden in het beeld is helemaal niet erg. Soms stel ik de verlichting opzettelijk zo in dat het objectief een beetje overstraling vastlegt. Het zijn kleine dingen die je kunt doen om beelden extra cachet te geven."


Filmen in één shot is technisch uitdagend, maar in de juiste situatie en met de juiste apparatuur kun je met deze techniek emoties uitdrukken die onmisbaar zijn voor verhalenvertellers. "Het is de meeslepende ervaring die ik zo geweldig vind. Dat probeer ik over te brengen in de video's die ik op deze manier maak", zegt Danny.

Emma-Lily Pendleton

De uitrusting van Danny Feng

De essentiële kit waarmee professionals filmen

Een close-up van een Canon EOS C70-camera met RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief.

Camera

Canon EOS C70

De EOSC70 is ontworpen voor filmmakers die op zoek zijn naar een lichte compactcamera en is bij uitstek geschikt voor het filmen in één shot. "De EOS C70 is heel compact en niet te licht of te zwaar. Dat maakt het heel prettig werken. De elektronische beeldstabilisatie is ook indrukwekkend", zegt Danny.

Lens

Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

Een 24-70mm zoom die de verwachtingen overtreft. Dankzij de superieure optische techniek, het snelle maximale diafragma van f/2.8, een Nano USM-motor voor stil scherpstellen en de 5 stops beeldstabilisatie blijf je creatief onder alle omstandigheden. "Ik gebruik dit objectief heel vaak. Het is licht en snel, en de zoom geeft me de flexibiliteit om one-takers te maken", zegt Danny.

Accessoires

Canon BP-A30-accu

De BP-A30-accu is inbegrepen bij de EOS C70. Danny nam ook nog een reserveaccu mee, want je weet maar nooit. "Maar ik had de tweede accu helemaal niet nodig. De accu gaat echt ongelooflijk lang mee."

Schoenen met zachte zolen

"Draag comfortabele schoenen met zachte zolen wanneer je one-takers maakt", adviseert Danny. "Zo lijkt het net alsof je op wolken loopt. Heel stevige schoenen kunnen bovendien cameratrillingen versterken."

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro