FILMMAKING

Fighting talk: twee jonge filmmakers nemen ons mee achter de schermen van hun krachtige korte films

Regisseurs Jade Ang Jackman en Samona Olanipekun vertellen over hun werk voor Lammas Park en de Canon-apparatuur waarmee zij hun inspirerende cinematische ideeën tot leven brengen.
Een vrouw houdt een filmklapper omhoog met daarop SUFFRAJITSU, en Scene 3, Slate 1 en Take 3.

"Het is een film met een beperkt budget dus je moet werken met wat je hebt", zegt de gerenommeerde cinematograaf Fabian Wagner, die samenwerkte met regisseur Jade Ang Jackman om Young Hot Bloods te maken, een korte film over suffragettes die jiujitsu leren om zichzelf beter te verdedigen. "We hadden ramen met ondoorzichtig glas, wat we niet konden veranderen, maar toch was het resultaat fantastisch. Kleuren hebben enorm veel impact in hoe die afsteken tegen de houten details en tegels. De kunstafdeling heeft ons geholpen de perfecte look te vinden." © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

Toen Lammas Park – het filmproductiebedrijf opgericht door de Britse kunstenaar, Oscar-winnaar en regisseur Sir Steve McQueen – een samenwerking met Canon aanging om twee korte films te maken, werden uit een groep getalenteerde jonge filmmakers Jade Ang Jackman en Samona Olanipekun geselecteerd om hun visie tot leven te brengen.

Mia Powell, business director van Lammas Park, vertelt dat het belangrijk was dat diegenen die aan de projecten werkten de "creatieve vrijheid kregen om krachtige verhalen te vertellen". Er werden loglines (korte filmbeschrijvingen van één regel) gemaakt, ideeën voorgelegd aan Steve McQueen zelf, en de regisseurs werden gekoppeld aan schrijvers en crews om de productie in gang te zetten.

Samona's film, i and i, laat een innerlijke geestelijke worsteling zien waarbij de hoofdrolspeler met zichzelf in gevecht raakt op zijn 30e verjaardag. Jade op haar beurt, zag dat er een "alternatief verhaal in de geschiedenis rond vrouwenemancipatie ontbrak". Haar film, Young Hot Bloods, gaat over een jiujitsu-zelfverdedigingsgroep van suffragettes die werd gevormd zodat de vrouwen zich beter tegen politiegeweld konden weren.

Vanuit welke benadering van filmmaken werken deze twee jonge regisseurs? En wat gebeurde er op de set? Hier vertellen beiden, samen met hun crews, over de totstandkoming van hun films.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Filmmaker Samona Olanipekuna, met zwart-witte hoed, en cinematograaf Korsshan Schlauer.

Samona Olanipekuna, regisseur van i and i, vertelt over de organische samenwerking met cinematograaf Korsshan Schlauer. "We spraken dezelfde visuele taal. Voordat we begonnen te filmen hebben we het veel gehad over de visie van dit project – maar details zoals de aspectratio dat kwam pas later, en sommige beslissingen werden pas genomen op de ochtend van de eerste opnamedag." © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

Een close-up van twee voeten die onder een jurk uit komen. De jurk is limoengroen en de laarzen hebben zwart-witte verticale strepen.

Kleur en stijl vormen een belangrijk element van de visuele taal die Jade gebruikt. Ze wilde met haar filmische stijl iets heel anders neerzetten dan wat normaal gesproken van historische drama’s wordt verwacht. "Ik wilde dit krachtige en iconische jurkmoment daarom absoluut in de film", vertelt ze over de scène. © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

Jonge regisseurs zetten de toon

"De samenwerking met Lammas Park startte met een hoop gesprekken", vertelt Samona. "Ik wilde het stigma doorbreken rond de mentale gezondheid van mannen. Ik wilde ook die innerlijke geestelijke worsteling zelf laten zien, aan de hand van twee verschillende personages die het tegen elkaar opnamen."

De film speelt zich af op de verjaardag van de hoofdrolspeler, die – niet geheel toevallig – op een zondag valt. Samona vertelt dat je zo rond verjaardagen vaak "begint na te denken over de richting van je leven, of misschien wel het gebrek aan richting ervan." Een verjaardag symboliseert ook het einde van een levensjaar, net zoals de zondag het einde is van de week.

Jade zag haar film, die speelt in Groot-Brittannië aan het begin van de 20e eeuw (het 'Edwardiaanse tijdperk'), niet alleen als kans om een actiefilm te draaien met een stuntteam, maar ook om hernieuwd de aandacht te vestigen op de politisering van het vrouwenlichaam. "De suffragettebeweging was beslissend in de strijd om gelijke rechten voor vrouwen", vertelt ze. In 2021 begon Jade bovendien te trainen in verschillende vechtsporten. Ze verdiepte zich in tactieken en technieken, wat haar goed van pas zou komen bij het regisseren van latere vechtscènes.

Voor Jade was het belangrijk om een alternatief verhaal te ontwikkelen, zonder de clichématige Edwardiaanse schurk. Samen met styliste Mia Maxwell deed ze daarom onderzoek naar superschurken in filmarchieven. "Voor het personage Sullivan, gespeeld door Alfie Allen, konden we inspiratie putten uit Gary Oldman in de film Léon, en uit Alex DeLarge in [Stanley Kubrick's] A Clockwork Orange. We baseerden hier verschillende elementen van zijn outfit op."

Jade wilde qua esthetiek ook iets speels en brutaals in de film leggen. "Het personage dat wordt gespeeld door Ayesha Hussain draagt een limoengroene jurk, gecombineerd met bokslaarzen uit die periode met groene veters", vertelt ze.

Samona daarentegen vermeed juist zoveel mogelijk felle kleuren in zijn film, en wilde de belichting zo natuurlijk mogelijk houden. "De Canon EOS C300 Mark III werd meestal vanuit de hand gebruikt, zodat de camera de actie kon volgen", vertelt hij. "We hadden al vroeg besloten dat we een zo natuurlijk mogelijk resultaat wilden, dichtbij de realiteit."

Cinematograaf Fabian Wagner filmt binnen een kleermakerij uit het Edwardiaanse tijdperk met een Canon EOS C500 Mark II op zijn schouder. Een man in formele zwarte kleding staat vlak voor de camera.

"We wisten dat we dit zo cinematografisch mogelijk wilden maken, dus kozen we voor de Canon EOS C500 Mark II en Sumire Prime-objectieven. We begonnen in de breedte, en kwamen vervolgens steeds dichterbij", legt Fabian uit. "We maakten opnamen in 6K (5,9K) om de camera te testen, we maakten opnamen in RAW en met een zo hoog mogelijke resolutie. We dachten: laten we tot het uiterste gaan en zoveel mogelijk op film vastleggen als mogelijk is." © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

Filmmaker Samona Olanipekuna, met zwart-witte hoed, lacht terwijl hij de schouders van een man aanraakt die in een kappersstoel zit. Een derde man in een geel jack staat achter hen en houdt een elektrisch scheerapparaat vast.

"We hebben praktisch geen belichtingsapparatuur voor de film gebruikt", legt Korsshan uit. "We lieten het weer de belichting regelen, omdat we de film zo natuurgetrouw mogelijk in de realiteit wilden plaatsen. We vertrouwden op het licht dat beschikbaar was, binnen en buiten. In de kapperszaak verplaatsten we alleen een paar bestaande lampen of veranderden we de hoeken wat, maar dat was alles." © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

Waar feiten en fictie elkaar ontmoeten

Samona gelooft dat bij filmmaken feiten en fictie vaak in elkaars verlengde liggen. Als regisseur kun je je publiek enorm beïnvloeden met een documentaire, zegt hij. "Van wie je besluit te interviewen tot de camerahoeken die je gebruikt". Maar voor Samona draait het bij filmmaken om het raken van je publiek. En in dat opzicht biedt fictie meer vrijheid. "Bij fictie gaan projecten hun eigen leven leiden", concludeert hij.

Voor Jade is haar film een illustratie van de tegenslag en het misbruik dat vrouwen in de loop van de geschiedenis hebben moeten ondergaan. Het gaat ook over het neerzetten van de personages op een manier die verdergaat dan in de geschiedenisboeken is te lezen.

Jade is vooral geïnteresseerd in hoe deze vrouwen destijds terugvochten. "Ik denk graag na over wat de beweegredenen kunnen zijn voor wraak. Eén personage gebruikt haar lichaam terwijl een ander molotovcocktails maakt in een Edwardiaanse kleermakerij. Er zijn zoveel films en televisieseries waar vrouwen sterk en krachtig, maar tegelijkertijd ook 'goed' moeten zijn", vertelt Jade. "Ik creëer graag personages die iets genuanceerder zijn, gecompliceerder in elkaar zitten, en soms ook helemaal niet aardig worden gevonden."

Filmmaker Samona Olanipekuna drinkt een kleine beker koffie en praat met crewleden tijdens een pauze bij het filmen van i and i.

"We waren nog maar drie dagen aan het filmen en we werkten toe naar dat gevecht", zegt Samona. "Er ontstond een bepaalde spanning en de acteurs gaven zich helemaal. Het leek bijna alsof ze niet acteerden. Het was alsof je echte mensen in een echt gevecht verwikkeld zag." © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

Perfecte casting

Jade is altijd zelf betrokken bij de casting, en door haar eerdere journalistieke en documentairewerk voor Vice en The Guardian kent ze veel mensen in de acteer- en sportwereld. "Voor een goede film moet elk personage genuanceerd zijn", zegt ze. "De acteurs blazen vervolgens leven in die creaties."

Voor Samona was het castingproces echter een vrij nieuwe ervaring. "De casting director, Coralie Rose, heeft me goed geholpen", vertelt hij. "Het zien van het professionalisme dat de acteurs aan de dag leggen was een echte eye-opener voor mij. De twee acteurs, Samuel Adewunmi en Jonathan Ajayi, brengen de film naar nieuwe hoogten. Vlak voor de laatste opname dacht een toevallige voorbijganger dat het om een echt gevecht ging en die belde dan ook de politie."

Lammas Park zet zich in voor diversiteit, inclusie en vertegenwoordiging in alles wat ze doen. "De casting was kleurenblind", vertelt Jade over haar film. "Ik wilde tegen de verwachtingen van het publiek ingaan, dat het misschien toch niet twee witte vrouwen zijn die deze rollen spelen."

Een grote cinemacamera staat opgesteld in de hoek van een ouderwetse kleermakerij.

Fabian vond het geweldig om opnamen te maken met Canon Sumire Prime-objectieven. "De objectieven maakten direct het verschil, ze gaven geweldige resultaten", zegt hij. "De perfecte sfeer, huidtinten, kleur, en bokeh." © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

De camera’s gebruiken om een verhaal te vertellen

Er is een bepaald gedeelte in het midden van Samona’s film dat zich onderscheidt van andere scènes, vanwege de dramatische, andere toon. "De hoofdrolspeler loopt door de grote winkelstraat met een koptelefoon op, maar je weet niet waar hij naar luistert", vertelt Samona. "Het is een blije scène en fungeert in de film als overgang. Maar ook als een moment van opluchting voor het publiek." De scène werd gedraaid met een Canon CN20x50 IAS H E1/P1 Cine Servo-ultrateleobjectief. "We wilden een voyeuristisch gevoel overbrengen alsof we op een afstand meekeken."

Samona vertrouwde hiervoor volledig op cinematograaf Korsshan Schlauer, die films heeft gemaakt voor onder meer Netflix, Channel 4, en Apple TV. Korsshan vertelt: "We hadden een complete set Sumire Prime-objectieven, die natuurlijk geweldig zijn. Het objectief waar we helemaal weg van waren en waarmee we meerdere belangrijke opnamen hebben gemaakt, was de 50-1000mm Canon CN20x50 IAS H E1/P1. Die bood ongelooflijke mogelijkheden; niets overtreft dat objectief door het enorme bereik dat hij heeft.

"Hij isoleert niet alleen de personages maar zorgt ook voor een perfecte compressie van de achtergrond", voegt hij eraan toe. "Je kunt de camera 30 cm pannen en die beweging voelt zo groot – dat kan een gevoel van chaos toevoegen. Voor sommige scènes was dat precies wat we wilden, om aan te sluiten bij hoe het personage zich op dat moment voelde."

Jade werkte voor haar film samen met cinematograaf Fabian Wagner, die bekendstaat om zijn werk voor Game of Thrones en – gelukkig voor Jade – een liefhebber is van vechtscènes. "Ik had voor mijn gevoel het beste team om me heen", vertelt ze.

"We hadden besloten om vanuit de hand te filmen om zo dicht mogelijk op de vechtscènes te zitten, plus dat de ruimte nogal klein was. We hadden maar twee dagen. Door vanuit de hand te filmen konden we sneller bewegen en meer actiebeelden maken." Door gebruik van meerdere camera’s kon de crew in deze korte tijd zoveel mogelijk actiemateriaal verzamelen. "Ook was het een probleem dat het stuntteam veel op de harde straatkeien terechtkwam en dat konden we niet te vaak herhalen."

Drie jonge vrouwen staan dicht bij elkaar en lachen voor de camera. Achter hen loopt een straat met kinderkopjes en de middelste vrouw houdt een filmklapper vast met daarop de tekst SUFFRAJITSU.

De nieuwe generatie filmmakers

Maak kennis met twee bijzondere jonge filmmakers die de grenzen verleggen met hulp van het productiebedrijf van Sir Steve McQueen.

"We gebruikten ook een body-rig om het rennen van een van de personages te filmen, daar was een lichtere camera voor nodig", vertelt Jade verder. We bevestigden een Canon EOS R5 C aan de body-rig en plaatsen daarop een Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objectief. Hierdoor was de camera nog steeds licht en was het mogelijk om groothoekopnamen te maken bij weinig licht.

Fabian, die voor het grootste gedeelte van de film de Canon EOS C500 Mark II gebruikte, vertelt dat hij bewust de grenzen van de apparatuur opzocht. "De locatie bood enorm veel interessante hoeken", legt hij uit. "We wilden een interessante visuele opbouw. Breed beginnen, en de personages observeren, hoe ze op elkaar reageren, en dan steeds dichterbij komen met de spanning die dit creëerde."

Duurzame beslissingen op de set

Mia Powell van Lammas Park was vastbesloten om duurzame producties af te leveren. Ze had gewerkt met AdGreen, een bedrijf dat training en informatie biedt rondom de negatieve impact van filmproducties op het milieu.

"Producties zorgen vaak voor een hoge CO2-uitstoot. De lichten, generatoren en ga zo maar door", vertelt ze. "Ik heb ervoor gezorgd dat we alles waar mogelijk lokaal aanschaften en dat de meeste crewleden het openbaar vervoer namen. Het eten werd bezorgd met een driewieler en alle verpakking was recyclebaar. We vroegen ook iedereen om eigen drinkflessen mee te brengen. Kleine dingen maken samen dan toch een groot verschil.

"Fabian had alleen iets van twee lampen voor de hele dag", voegt Mia eraan toe. "Het was fantastisch om een cinematograaf te hebben die zoiets kan."

Cinematograaf Korsshan Schlauer kijkt bewust naar een man voor hem die zijn rug naar de camera heeft.

Korsshan koos ervoor de film op te nemen met een relatief hoge ISO-waarde van 3200. "Door de ISO te verhogen, versterk je de belichting, waardoor je meer kunt zien in het donker. Dat hielp ons omdat we alleen het beschikbare licht gebruikten", legt hij uit. "Naarmate je de ISO steeds verder verhoogt en onder- en overbelicht, kun je structuur en korrel beginnen te zien. Ik maakte een opname bij ISO 6400, waarbij we echt de grenzen van de camera opzochten en de resultaten waren geweldig. Een indrukwekkend staaltje techniek." © Lammas Park Productions / Fotograaf: Rekha Garton

Kies waarvoor je wilt staan

Zowel Jade als Samona hebben geleerd om de balans te vinden tussen het verdedigen van hun ideeën en het toestaan van anderen deze te interpreteren en erop voort te bouwen.

Voor Jade draait het om het openstaan voor meningen. "Verdedig je standpunten, maar luister ook goed naar suggesties", zegt ze. "Een van de mooiste dingen van dit project was het mogen samenwerken met zulke fantastische acteurs, schrijvers en crewleden."

Samona gelooft dat "een idee nog breekbaar is in de eerste fasen, en je het zoveel mogelijk moet proberen te beschermen". "Maar", voegt hij eraan toe, "je moet ook je collega’s vertrouwen. Het was voor mij belangrijk om iedereen op de set uit te nodigen en aan te moedigen om suggesties te doen. Het was een eer om te zien dat zoveel mensen achter mijn idee stonden."

Voor Mia, Paida Mutonono (Head of Development) en Anna Smith Tenser (Executive Producer) heeft de samenwerking alleen maar positieve ervaringen gebracht, die zeker voor herhaling vatbaar zijn. "Bij Lammas Park vertegenwoordigen we ondervertegenwoordigde groepen en vertellen we verhalen die sociale en culturele transformatie in gang kunnen zetten", legt Mia uit. "Het is onze missie om creatieve ruimte en een platform te bieden aan stemmen zoals die van Jade en Sam. En geweldig dat Canon Europe het lef heeft gehad om met ons samen te werken, als nieuw gevormd onderdeel van het bedrijf. Dit geeft aan dat Canon begrijpt dat geweldige dingen kunnen komen van bijzondere mensen, als je ze alleen de kans maar geeft. Dus ja, deze samenwerking is een ongelooflijke ervaring geweest, voor ons allemaal."

Natalya Paul

De Canon-apparatuur van Jade Ang Jackman en Samona Olanipekun

Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om hun films te maken

Camera's

Canon EOS C300 Mark III

Uitgerust met de 4K Super 35mm DGO-sensor van Canon, met 4K 120P Slow Motion, High Dynamic Range en Dual Pixel CMOS AF, in eenzelfde body als de EOS C500 Mark II. Samona heeft deze camera gebruikt voor het maken van zijn korte film i and i.

Canon EOS C500 Mark II

Met een 5,9K full-frame sensor verpakt in een nieuw ontwikkelde, compacte en betrouwbare Cinema EOS-body, biedt deze camera nieuwe inspiratie en veel flexibiliteit voor alle cinematografen. "Een professionele camera die heel mooi beeld produceert", aldus cinematograaf Fabian Wagner, die twee van deze camera’s gebruikte voor het maken van Young Hot Bloods.

Canon EOS R5 C

Maak adembenemende 8K-video en 45 Megapixel foto's met Canon's meest compacte Cinema EOS-camera die overal op voorbereid is. Jade gebruikte deze lichte camera op een body-rig voor bepaalde scènes van haar film.

Objectieven

Canon Sumire Prime-serie

Samona en Jade gebruikten beide deze serie full-frame cinema prime-objectieven met een speciaal ontworpen 'cinematografische look' en verwisselbare PL-vatting. "We hadden een complete set Sumire-objectieven die natuurlijk geweldig zijn", aldus Korsshan Schlauer, Samona’s cinematograaf. "We hebben voor de opnamen bijna alle brandpuntsafstanden gebruikt."

Canon CN-E20-50mm T2.4 L F / FP

Samona gebruikte voor zijn film dit objectief, dat een superieure kleurweergave en details produceert, met scherpe beelden vanaf het midden tot aan de buitenranden, perfect voor 4K HDR-opnamen.

Canon CN-E45-135MM T2.4 L F / FP

Dit hoogwaardige cinemaobjectief is verkrijgbaar met EF- en PL-vatting en is ontworpen voor gebruik op full-frame 35mm- en Super35mm-camera's. Het objectief biedt een constante maximale T-stopwaarde van 2.4 over het zoombereik. Samona en Korsshan gebruikten dit objectief voor het filmen van i and i.

Canon CN20x50 IAS H E1/P1

Dit Cine Servo-ultrateleobjectief biedt verbluffende 4K-prestaties, 20x zoom en een ingebouwde 1,5x-extender voor een ongeëvenaarde brandpuntsafstand van 50-1000 mm (75-1500 mm met extender). "Wat mij het meest bevalt aan dit objectief is de manier waarop het de personages isoleert bij extreme brandpuntsafstanden als 700 of 800 mm", zegt Korsshan. "Hij zorgt voor een perfecte compressie van de achtergrond."

Canon RF 16mm F2.8 STM

Deze lichte en supercompacte 16mm full-frame prime transformeert je foto's en video's met een scherp en helder ultragroothoekperspectief, en inspireert je creativiteit bij elke gelegenheid. Jade heeft dit objectief gebruikt voor het filmen van Young Hot Bloods.

Accessoires

Canon DP-V2410

Dit lichte en robuuste 24-inch 4K-referentiedisplay is ideaal voor kwaliteitscontrole en kleurbeheer op de set. Hij biedt superieure beeldkwaliteit met HDR-weergavemogelijkheid en past naadloos in 4K-productieworkflows. Zowel Samona als Jade gebruikte deze professionele monitor voor het maken van hun films.

Canon DP-V1830

De DP-V1830 professionele monitor is compact, licht en biedt uitzonderlijke 4K HDR-beeldverwerking: de perfecte keuze voor in een tv-studio of op de set. Samona gebruikte ook dit display bij het maken van zijn film i and i.

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro