PRINTEN

Met hart en ziel: foto's van babyportretten printen

De bekroonde kunstfotograaf Kelly Brown deelt haar beste tips om portretten van baby's te printen.
Een grote print van een baby, moeder en vader rolt uit een grootformaatprinter in een nabewerkingsstudio. Een lachende vrouw houdt voorzichtig de randen van de print omhoog.

"Ik vind het fotograferen van baby's heel ontspannend. Bij elke sessie straalt de vreugde ervan af. Er is niet veel stress. Ouders zijn namelijk helemaal in de wolken met hun baby", zegt kunstfotograaf Kelly Brown, die de grootformaat Canon imagePROGRAF PRO-4000 (inmiddels opgevolgd door de Canon imagePROGRAF PRO-4100) gebruikt om haar prachtige werk te printen.

Van de piepkleine vingertjes en teentjes van een pasgeboren baby in de armen van een trotse nieuwe moeder tot onschuldige bolle wangetjes met delicate wimpers en een onberispelijke huid, het fotograferen van de eerste dagen uit het leven van een kind is een vreugdevolle taak voor Kelly Brown, een van de Canon Masters van Canon Australia en een bekroonde kunstportretfotograaf.

Ze begon haar carrière als allround fotograaf en fotografeerde alles van bruiloften tot familieportretten, maar focust zich nu volledig op baby's. Als moeder begrijpt ze waarom gezinnen deze kostbare, vluchtige momenten op de gevoelige plaat willen vastleggen. "Als je zelf een baby hebt, wil je geen moment missen. Ze groeien namelijk zo snel", zegt ze.

Kelly werkt al achttien jaar als fotograaf. In die periode is ze in bijna twintig landen geweest om op events te spreken of om les te geven over babyposes, terwijl ze daarnaast ook nog haar eigen kinderen grootbrengt. "Mijn oudste is nu bijna negentien en ik heb een tweeling die zojuist zestien is geworden", zegt ze. "Baby's groeien zo enorm snel en ik vond het dan ook belangrijk om hun ontwikkeling en elke mijlpaal vast te leggen."

Kelly's stijl is intiem en voelt bijna als een sprookje aan. Ze maakt soms zelfs haar eigen attributen en wikkelt baby's in zachte stoffen. Deze stijl begon pas echt vorm te krijgen toen ze besloot zich volledig op babyfotografie te richten. "Ik deed veel commercieel werk voor verschillende bedrijven, maar ik had er niet veel plezier in. Ook voor andere bruidsfotografen werken was niet mijn ding", zegt ze.

"Ik vond het zo veel leuker om gezinnen te fotograferen die net een baby hadden verwelkomd. Het was speciaal voor mij. Mensen kunnen zich op geen enkele manier voorstellen hoeveel ze van een baby gaan houden."

Het printen van deze emotionele portretten van pasgeboren baby's is een belangrijk onderdeel van Kelly's werk. Als Canson Infinity Ambassador fotografeert ze meestal met als doel de foto's te printen. Ze maakt hoogwaardige prints voor haar klanten met haar Canon imagePROGRAF PRO-4000-printer (inmiddels opgevolgd door de Canon imagePROGRAF PRO-4100).

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

"We leven in zo'n digitale wereld waar er overal foto's en video's zijn. Ze komen en gaan. Het is letterlijk een kwestie van seconden", zegt ze. "Ik wil juist iets tastbaars maken dat een leven lang meegaat. Iets dat aan de muur hangt is een constante herinnering aan een speciale tijd of een speciaal persoon."

Hier geeft Kelly haar beste tips voor het fotograferen van pasgeboren baby's op een manier die de harten van gezinnen verovert. Ook vertelt ze hoe je van je foto's prachtige grootformaatprints kunt maken.

Een pasgeboren identieke tweeling is gewikkeld in een lichte doek en ligt te slapen. De ene baby heeft een arm om de ander geslagen.

Kelly heeft honderden fotografen over de hele wereld als mentor geholpen om hun eigen creatieve portretstijl te vinden. "Ik wil ze aanmoedigen om uniek te zijn, dus ik laat ze zien hoe ze hun eigen attributen kunnen maken of hoe ze de vormgeving naar hun eigen hand kunnen zetten", zegt ze. "Het geeft me een bevredigend gevoel als ik zie dat mensen hun eigen unieke werk kunnen maken." Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/200 sec, f/4 en ISO640. © Kelly Brown

1. Werk in een veilige ruimte met zacht licht, langere brandpuntsafstanden en een groot diafragma

Wanneer Kelly pasgeboren baby's fotografeert, wil ze dat in een uitnodigende omgeving doen, met zachte belichting en een langere brandpuntsafstand.

"Wanneer je met baby's werkt, moet je een omgeving creëren waarin ze zich op hun gemak voelen. Het is belangrijk dat ze gegeten hebben, rustig zijn en zich veilig voelen", zegt ze. "De ruimte waarin ik werk, moet een ervaring op zich zijn voor de baby's: van de temperatuur tot de muziek die we spelen, alles is zorgvuldig gepland.

"Qua belichting kun je het beste voor een grote lichtbron met mooi zacht licht kiezen. Of je nu met natuurlijk of kunstmatig licht werkt, je moet weten hoe je het licht kunt gebruiken en sturen. Lichtvormers mogen dan ook niet ontbreken. Als je het licht kunt verspreiden, wordt het heel zacht en dit maakt echt een enorm verschil voor het eindresultaat.

"Ook het kiezen van het juiste objectief is heel belangrijk. Ik gebruik de Canon EOS R5 met het Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, maar ik werk eigenlijk altijd op 70 mm omdat ik daarmee de beste resultaten krijg. De scherptediepte is prachtig en er treedt geen vertekening op.

"Wanneer ik foto's maak van een baby en een attribuut, kan ik bovendien uitzoomen als dat vanwege de veiligheid nodig is", aldus Kelly. "Ik werk graag met een groot diafragma omdat het de achtergrond zo mooi zacht maakt, waardoor de baby nog beter naar voren komt in het beeld."

Een persoon zit aan een wit bureau met daarop twee monitors en verschillende prints, en houdt een foto omhoog van een moeder in een golvende jurk die haar pasgeboren baby wiegt.

"Ik vind het enorm leuk om moeders met pasgeboren baby's te fotograferen. Ze verwelkomen niet alleen een nieuwe baby op de wereld, maar omarmen ook een nieuwe levensstijl. Ze worden echt een ander persoon", zegt Kelly.

2. Maak je van tevoren een voorstelling van je print

Kelly raadt aan om je een goede voorstelling te maken van je prints, nog voordat je de foto's maakt. "Voor aanvang van elke shoot heb ik al een idee van hoe de foto eruit komt te zien als deze aan de muur hangt", zegt ze. "Dat kan natuurlijk betekenen dat je om veiligheidsredenen verschillende beelden moet samenvoegen tot één foto, bijvoorbeeld als een jongere baby wat ondersteuning nodig heeft.

"Maar wanneer ik een mooi portret maak van iemand en ik een verhaal kan vertellen met de attributen in de foto of de vormgeving, dan denk ik eerst goed na over het licht en de belichting, zodat ik precies weet wat ik moet doen. Bij elke foto die ik ga maken, zie ik al voor me hoe die er geprint uitziet."

3. Stroomlijn je bewerkingsproces

Voor de nabewerking gebruikt Kelly Adobe Photoshop* om haar foto's te perfectioneren. Ze levert haar klanten normaal gesproken zo'n twintig foto's voor elke fotoshoot, waarbij ze zo min mogelijk aanpast. Per foto besteedt ze niet meer dan vijf minuten.

"Ik gebruik Photoshop om mijn foto's te verfijnen en de details die ik heb vastgelegd te verbeteren, maar zo'n 75% van de foto wordt in de camera gemaakt. Ik gebruik het dus niet op om slechte foto's beter te maken", vertelt ze.

"Ik ga eerst met de achtergrond aan de slag en verwijder afleidende elementen, zoals kleine plooien of pluisjes. Daarna kijk ik welke plekken in de foto ik eventueel lichter of donkerder moet maken. Als ik daarmee klaar ben, voeg ik misschien nog wat contrast toe, maak ik de huid wat zachter en pas ik de kleuren aan. Ten slotte controleer ik de scherpte en ga dan verder met de volgende foto.

"Foto's kunnen wat meer tijd in beslag nemen als ik beelden moet samenvoegen, maar we proberen alles zo natuurlijk mogelijk te houden en niet te veel te bewerken.

"Ik print de foto's in Adobe RGB en gebruik de papierprofielen, zodat ik zeker weet dat alles het beste werkt voor het specifieke soort papier dat ik heb gekozen. Ik doe de bewerking op een zelfkalibrerende monitor, zodat wat ik op het scherm zie later ook terugzie in de prints."

Een kleine baby is in een groene stof gewikkeld. De beentjes liggen opgevouwen tegen het lichaam, met een hand onder de kin. De baby lacht met gesloten ogen.

De merken LUCIA en LUCIA Pro zijn de professionele Canon-pigmentinkten die worden gebruik in professionele Canon-fotoprinters. Prints die zijn gemaakt met deze inkten gaan ongeveer 200 jaar mee in een fotoalbum en tot 60 jaar bij blootstelling aan licht.** Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm f/2L USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/160 sec, f/2 en ISO640. © Kelly Brown

4. Stel scherp op de ogen

Kelly focust zich in veel foto's vooral op de ogen en wimpers van een pasgeboren baby. Ze zegt dat fijnere details en gezichtskenmerken zoals deze erg belangrijk zijn bij het maken van prints.

"We proberen elke keer scherp te stellen op de ogen van de baby, zelfs als ze slapen", zegt ze. "Wanneer ik werk met mijn Canon EOS R5 en Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief weet ik gewoon dat de wimpers er haarscherp en enorm gedetailleerd uit zullen zien.

"Als ik dan die foto's op mijn gekalibreerde monitor bekijk, weet ik dat op elke print die ik maak diezelfde details zichtbaar zullen zijn. En dat is ook te danken aan de printer die ik gebruik", zegt Kelly. "Met de Canon imagePROGRAF PRO-4000 en Canon-inkt kan ik prints van zeer hoge kwaliteit maken. De printer heeft me de afgelopen jaren nooit teleurgesteld en heeft me zelfs een aantal prijzen opgeleverd. De papierkeuze speelt echter ook een belangrijke rol."

5. Het beste soort fotopapier voor portretten

Kelly vindt structuurpapier ideaal voor haar artistieke prints, maar het hangt ook af van de kleurtinten in de foto. Ze zegt hierover: "Ik houd van papier met een korrelige structuur, zoals de Canson Infinity Edition Etching Rag, dat een prachtige structuur heeft die beter past bij neutrale tinten.

"Voor meer gedetailleerde, donkere en sfeervolle foto's kies ik voor Canson Infinity BFK Rives, een puur wit papier van 100% katoen. De huidtinten die ik hiermee kan produceren in sommige babyfoto's zijn echt fenomenaal.

"Als ik aan een zwart-witfoto werk waarin de donkere tinten de overhand hebben, dan print ik bijvoorbeeld op Platine Fibre Rag. Hierop kan ik echt alle details laten zien."

Een persoon die aan een bureau voor een computer zit met een print in de hand van een rotsachtig landschap dat overeenkomt met het landschap op het computerscherm.

Welk papier gebruiken de professionals voor hun prints?

Als je een tentoonstelling voorbereidt of een boek met beperkte oplage aan het maken bent, is printkwaliteit erg belangrijk. Landschapsfotograaf Antonio Gaudencio vertelt ons over zijn keuzes.
Een persoon zit aan een wit bureau met daarop een Canon-camera en prints en kijkt vol bewondering naar een foto van een pasgeboren baby in een stevige witte lijst.

"Bij werk voor mijn klanten ben ik 99% zeker dat de print van de Canon imagePROGRAF PRO-4000 eruit komt te zien zoals ik wil. Dit komt door mijn gekalibreerde monitor en omdat ik de juiste kleurprofielen gebruik voor het type papier waarop ik print", zegt Kelly.

6. Bied klanten duidelijke opties

Kelly houdt haar aanbod beperkt, omdat in haar ervaring klanten "overweldigd kunnen raken als ze te veel opties hebben, graag begeleiding willen en het proces zo simpel mogelijk willen houden". Voor families maakt ze vaak bewaardozen met een duurzame matte print als aandenken, maar ze produceert ook grootformaatprints voor aan de muur. Zowel de Canon imagePROGRAF PRO-4100 als Canon imagePROGRAF PRO-4000 is snel en geschikt voor papier van maximaal 44 inch.

Ze zegt: "Ik kan zo eenvoudig met de hand A3-vellen plaatsen in mijn printer en grote kunstwerken voor aan de muur printen, gewoon terwijl mijn klanten wachten. Ik heb een grote TV waarop ze hun foto's kunnen bekijken, maar ik nodig ze ook vaak uit om te komen kijken hoe het eindresultaat uit de printer rolt. Mensen pinken wel eens een traantje weg als ze foto's van zo dichtbij tot leven zien komen. Ze vinden het proces geweldig en krijgen te zien hoe zo'n print tot stand komt."

Met geprinte foto's kan een fotograaf families echt iets magisch geven. Kelly vindt het belangrijk om niet uit het oog te verliezen hoeveel het voor mensen kan betekenen. "Tegenwoordig gebeurt dat helaas nogal vaak, ondanks dat we als fotografen nu zoveel mogelijkheden hebben. Als we dat beter kunnen overbrengen en mensen kunnen laten zien wat we kunnen maken, dan worden ze er zich bewuster van", zegt ze.

"Ik print mijn eigen werk nu al meer dan tien jaar en mensen verwachten het nu gewoon. Zelfs als ik lesgeef geef ik de modellen ook prints mee, ook al zijn ze geen klanten. Ik wil gewoon laten zien hoeveel waarde ik hecht aan die foto's. Mensen moeten soms huilen. Ik krijg ook wel eens cadeaus via de post als dank voor wat ik voor hen heb gemaakt."

  1. *Adobe en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

    **Criteria voor schatting van de levensduur van het album, lichtbestendigheid en gasbestendigheid: alle fotoduurzaamheidsgegevens van de levensduur van het album, lichtbestendigheid en gasbestendigheid worden geschat op basis van Indoor Thermal Stability, Indoor Light Stability en Indoor Ozone Stability die zijn vastgesteld in de Digital Colour Photo Print Stability Evaluation (JEITA CP-3901)-standaard van JEITA (Japan Electronics and Information Technology Industries Association).

Geschreven door Lorna Dockerill


Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro