Natuurfotograaf Oliver Wright gebruikt een Canon EOS R5 om zijn kenmerkende macrofoto's met focusstacking te maken, waarbij hij slim meerdere opnamen combineert met subtiele focusvariaties om diepte en details te versterken. "Ik ben gek op de EOS R5", zegt hij. "Het is een geweldig apparaat en behoorlijk baanbrekend als het gaat om sommige functies. Het heeft me echt geholpen met mijn specifieke stijl - mijn foto's met focusstacking vanuit de hand gemaakt met natuurlijk licht. Je krijgt er ook enorme bestanden mee, als je iets groots wilt printen." Gemaakt met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/5.6 en ISO 1600. © Oliver Wright
De magie van macrofotografie ligt in het vermogen om de kijker naar een andere wereld te brengen en een onderwerp uitvergroot in beeld te brengen. Maar om je passie voor de kleinste zaken om te zetten in een winstgevende onderneming, heb je meer nodig dan alleen enthousiasme.
Oliver Wright, een Britse natuurfotograaf uit Leeds in het Verenigd Koninkrijk, stapte na vrijwillig ontslag wegens boventalligheid over van projectmanagement naar fotografie. Ondanks aanvankelijke twijfels over de financiële vooruitzichten van macrofotografie, bleef hij het genre in zijn vrije tijd fotograferen terwijl hij andere betaalde opdrachten aannam, zoals bruiloften. Een onverwachte e-mail van Canon, waar men onder de indruk was van zijn macrowerk, was een keerpunt in zijn carrière. Hij werd uitgenodigd om te spreken tijdens Canon-evenementen, wat leidde tot een samenwerking met het tijdschrift BBC Wildlife, The New York Times, The Independent en meer.
Oliver moedigt ambitieuze fotografen aan om tijdens het opbouwen van hun bedrijf foto's te maken van onderwerpen die ze leuk vinden. "Ik deed eigenlijk alles wat er op mijn pad kwam, totdat ik als professioneel fotograaf meer volgroeid was en relaties begon op te bouwen met grote bedrijven. Tegen iedereen die bezig is met deze overstap zou ik willen zeggen dat het echt belangrijk is om ervoor te zorgen dat je je ook blijft bezighouden met de fotografie die je leuk vindt. Voor mij was dat macro."
Tina Eisen, een Duitse mode- en schoonheidsfotografe gevestigd in Buckinghamshire, in het VK, vertelt dat haar overstap naar macro ontstond tijdens de corona-lockdowns. Omdat ze niet kon samenwerken in teams, verkende ze haar eigen gezicht als canvas, wat leidde tot een nieuwe passie voor macro's en een nuttige zakelijke niche. Haar unieke manier van verhalen vertellen via kleine details, zoals lippen, trok de aandacht van klanten als Max Factor, Sephora en Harvey Nichols, plus andere internationale merken en publicaties. "Macrofotografie leent zich zo goed voor de make-upindustrie", zegt ze. "Het geeft merken de kans om hun producten van dichtbij op de huid te laten zien, waarbij structuren en compositie met veel meer details worden vastgelegd."
Tina en Oliver delen hier hun geheimen voor zakelijk succes in macrofotografie.