ARTIKEL

Race tegen de klok: Drew Gibson over zijn favoriete motorsportfoto

Two Ford GT cars racing around the Spa-Francorchamps circuit. Taken by Drew Gibson.
Motorsportfotograaf Drew Gibson had slechts 20 minuten de tijd om de GT-auto's van Ford te fotograferen op het Belgische Circuit de Spa-Francorchamps, zonder de motoren te starten. "Ford gaf me de beschikking over twee GT-auto's. Ik bevestigde een Canon EOS 5D Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) op een van de auto's en ik gebruikte een 4-stops grijsfilter (ND) om deze foto met bewegingsonscherpte te nemen”, aldus Drew. Gefotografeerd met een Canon EF 17-40mm f/4L USM-objectief, ingesteld op 17mm, 15 sec, f/10 en ISO100. © Drew Gibson

Motorsportfotograaf Drew Gibson heeft in zijn carrière veel ervaring opgedaan in het fotograferen van razendsnelle actie. Drew, die in Londen woont, is al meer dan tien jaar freelance fotograaf en staat vooral bekend om zijn foto's van autoraces en langeafstandsraces. Hij werkt voor autofabrikanten als Bentley en Aston Martin, maar ook voor Top Gear, Goodwood Revival en diverse raceteams.

Er waren een paar uitdagingen toen Drew van Ford Motor Company de opdracht kreeg om de GT-auto's te fotograferen terwijl deze raceten over het wereldberoemde circuit Spa-Francorchamps in Stavelot, België. Hij had namelijk maar 20 minuten de tijd om de foto te nemen en de motoren mochten niet worden gestart.

Hier vertelt hij het verhaal over het maken van zijn favoriete foto en geeft hij een kijkje achter de schermen van zijn werk voor een grote racewagenfabrikant.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Een iconisch gedeelte van het circuit

Drew maakte deze foto in april 2016 voor het Ford GT-team. Zijn opdracht was creatieve foto's leveren die het team kon gebruiken voor sociale media, sponsors en marketing.

Drew had het hele circuit van Spa-Francorchamps tot zijn beschikking en hij wilde fotograferen op een herkenbare en aantrekkelijke locatie. "De foto is genomen op een gedeelte van het circuit dat bekend staat als Eau Rouge", aldus Drew. "Dit gedeelte van het circuit is een van het meest iconische ter wereld. Het lag dus voor de hand deze plek te kiezen als locatie voor de foto."

Spa-Francorchamps staat bekend om het extreem veranderlijke weer, en Drew was dan ook opgelucht toen hij zag dat het onbewolkt was. "Fotograferen in april was geweldig, want de zon stond niet zo hoog aan de hemel en ging vrij vroeg weer onder", vervolgt hij. "We fotografeerden laat in de middag rond 17.00, maar de zon stond nog steeds laag genoeg voor mooi contrasterende schaduwen en heldere kleuren."

"Ik had het geluk dat de zon vrijwel in de perfecte positie stond, iets rechts van de auto. Hij scheen niet direct in het objectief en de schaduw van de camera zelf was niet zichtbaar. Ik zou graag beweren dat het gepland was, maar het was vooral een combinatie van geluk en het juiste moment."

A Bentley racing car during a pit stop at the Spa-Francorchamps circuit. Taken by Drew Gibson.
Drew is vaak te vinden bij het circuit van Spa-Francorchamps. Hij nam deze foto in 2019 tijdens een 24 uur durende langeafstandsrace. "Ik was aan het wachten op een pitstop toen er een enorme regenbui losbrak. Ik wist dat ik maar een seconde had om de foto te nemen voordat er water op mijn objectief zou komen en ik niet meer kon fotograferen." Genomen met een Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/500 sec, f/1.4 en ISO800. © Drew Gibson

Een race tegen de klok

Drews grootste uitdaging was om de foto binnen de beschikbare tijd te nemen. Hij probeerde een geschikt moment te vinden en moest daarvoor tussen de auto's werken terwijl ze werden voorbereid voor trainings- en kwalificatieronden en voor de race zelf.

"Raceweekenden zijn erg druk en extra activiteiten, zoals fotografie, kosten het team tijd", aldus Drew. "De organisatoren van de race gaven ons slechts een half uur om de auto's op het circuit te krijgen, deze te fotograferen en ze terug te brengen naar de pits. Ik had een plan en ik had me zo goed mogelijk voorbereid."

Met het verplaatsen van de voertuigen meegerekend, had Drew slechts 20 minuten opnametijd zonder foutmarge. Drew selecteerde voor deze klus de juiste apparatuur, een kit waar hij op kon vertrouwen. Hij koos voor een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 17-40mm f/4L USM-ultragroothoekzoomobjectief.

"Ik maak normaal gesproken mijn racefoto's met de Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III), maar deze is wat te zwaar om op auto's te bevestigen. Ik heb daarom de Canon EOS 5D Mark III gebruikt, die veel lichter is en een prachtige foto oplevert”, aldus Drew. "Ik fotografeer liever met prime-objectieven, maar een 14mm is te breed voor dit soort foto's en een 24mm is niet breed genoeg. Het Canon EF 17-40mm f/4L USM-objectief biedt meer flexibiliteit en ik heb slechts één filterformaat nodig om de brandpuntsafstand te overbruggen."

We hebben de rechterdeur van de voorste auto verwijderd. Vervolgens heeft één sterke monteur de auto gehurkt naar beneden geduwd!

Een ongebruikelijke uitdaging

Drew gebruikte voor het bevestigen van zijn camera op de GT-auto een vatting met een zuignap in plaats van een zwenkarm op het dak van de auto. Veel fotografen gebruiken een zwenkarm, maar dat doet Drew liever niet, aangezien het veel moeite kost om deze te verwijderen tijdens de nabewerking.

In eerste instantie wilde hij de Canon EOS 5D Mark III op de achterspoiler van de racewagen bevestigen, maar dat plan moest hij op het laatste moment afblazen. "De zuignap wilde niet blijven zitten op de achterspoiler zoals ik had gehoopt", aldus Drew. "Ik moest snel iets anders bedenken en de camera wat verder naar voren op de auto bevestigen. Daardoor is de achterspoiler niet te zien op de foto. Dat is niet hoe ik het had gepland, maar ik denk dat het de compositie ten goede is gekomen. Het groothoekobjectief vervormt de slanke carrosserie van de GT in plaats van de grote vierkante spoiler."

Drews volgende uitdaging was de auto's in beweging krijgen, aangezien de motoren niet vóór de race gestart mochten worden. Het is dan ook ongelooflijk dat het fotografische resultaat zo goed is. "Het was mijn bedoeling om de auto's bij de startlijn recht naar beneden te laten rollen. Daarna kon ik starten met fotograferen als ze weer omhoog kwamen en door Eau Rouge.” "Het gedeelte van het circuit waar de beste compositie het best was, bleek echter vrijwel vlak te zijn, dus de auto's zouden niet vanzelf gaan rollen."

The Canon EOS-1D X Mark III on a beach in Tahiti.

Een surffotoshoot filmen met de EOS-1D X Mark III

Hoe filmmaker Nick Kennedy de unieke filmmogelijkheden van Canons nieuwe DSLR gebruikte om snelle surfacties vast te leggen.

Drew schakelde het monteursteam in, dat de spieren balde en de auto's over het circuit duwde. "Bij de auto met de cameravatting was dat geen probleem, aangezien een aantal monteurs rechts van de camera kon gaan staan om uit beeld te blijven. Voor de eerste auto was het echter wel een probleem. Doe kon niemand duwen, omdat die persoon dan in beeld te zien zou zijn."

"Dat hebben we opgelost door de rechterdeur van de voorste auto te verwijderden. Vervolgens heeft één sterke monteur de auto gehurkt naar beneden geduwd! We kregen net genoeg beweging om de auto's een paar meter te laten rijden, zodat ik kon fotograferen.”

Er was een lange sluitertijd nodig om het langzaam voorbijtrekkende circuit te vervagen en de auto's scherp en helder in beeld te houden. Drew moest echter een filter gebruiken, omdat het een heldere, zonnige dag was. "Ik heb een 4-stops grijsfilter (ND) gebruikt, zodat ik een zeer lange sluitertijd van 15 seconden kon hanteren,” aldus Drew. "We duwden de auto's terwijl de sluiter openstond, en de vervaging verschafte een gevoel van snelheid. Ik gebruikte voor het fotograferen een ontspankabel, waardoor ik de camera niet hoefde aan te raken en me geen zorgen hoefde te maken over camerabewegingen."

Geschreven door Jason Parnell-Brookes


De uitrusting van Drew Gibson

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

The Canon EOS 5D Mark IV.

Camera's

Canon EOS-1D X Mark III

De opvolger van de Canon EOS-1D X Mark II die Drew gebruikt. Deze ultieme creatieve toolkit is snel en precies, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. Verder biedt hij uitstekende prestaties bij weinig licht, deep learning-AF en 5,5K RAW-video.

Objectieven

Canon EF 50mm f/1.2L USM

USM-objectief uit de professionele L-serie met een diafragma van f/1.2 voor opnamen bij weinig licht en voor buitengewone scherptediepte.

Canon CN-E14mm T3.1 L F Cinema

Levert spectaculaire 4K-beeldkwaliteit en een full-frame beeldcirkel, presteert zeer goed bij weinig licht en biedt gedetailleerde regeling van de brandpuntsafstand en scherptediepte.

Objectieven

Canon EF 135mm f/2L USM

Een snel, licht, hoogwaardig teleobjectief dat ideaal is voor het vastleggen van binnensporten bij weinig licht en voor portretfotografie.

Canon Extender EF 2x III

Deze compacte extender is ideaal voor pers-, sport- en natuurfotografie. Hij verlengt de brandpuntsafstand van de tele(zoom)lens uit Canon's L-serie met een factor 2x, met hogere AF-nauwkeurigheid en verbeterde communicatie tussen camera en lens.

Canon Extender EF 1.4x III

Deze compacte extender is ideaal voor pers-, sport- en natuurfotografie. Hij verlengt de brandpuntsafstand van de tele(zoom)lens uit Canon's L-serie met een factor 1,4x, met hogere AF-nauwkeurigheid en verbeterde communicatie tussen camera en lens.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan