ARTIKEL

Gelaagde betekenis: dubbele belichting verbindt mensen en locaties

Canon Ambassador Aline Deschamps legt uit hoe het samenvoegen van portretten en stadslandschappen haar in staat stelde om de kracht en weerbaarheid van een Italiaanse gemeenschap vast te leggen.
Een zwart-witte dubbele belichting van een oudere man met een muts op en een stadsgezicht van oude stenen gebouwen.

Canon Ambassador Aline Deschamps heeft portretten van de bewoners van de wijk Sassi in Matera, Italië, gecombineerd met foto's van de oeroude grotwoningen waar het gebied bekend om staat. De unieke stenen gebouwen, die zijn gebouwd op de overblijfselen van prehistorische verblijven, vormen een opvallende achtergrond. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Aline Deschamps

Het verhaal van de inwoners van de Sassi, een wijk in de Italiaanse stad Matera, gaat over veerkracht. Het labyrint van stenen woningen stamt uit de prehistorie, maar aan het begin van de 20e eeuw leefden de bewoners, voornamelijk boeren en vluchtelingen, in grote armoede. Het werd een nationale schande en daarom werden in de jaren 50 duizenden bewoners gedwongen te verhuizen. De woningen werden dichtgemetseld en de wijk raakte langzaam in verval. De ommekeer begon in de jaren 90, toen de Sassi op de Werelderfgoedlijst van UNESCO kwamen te staan. Nu heeft toerisme nieuw leven geblazen in het gebied en de gemeenschap.

In 2019 was de Frans-Thaise documentairefotograaf Aline Deschamps een van de vele fotografen die werden uitgenodigd om drie maanden in Matera te verblijven, gesponsord door Canon. Ze kreeg de kans om de transformatie van de regio te documenteren en haar 'Fiore di resilencia' is daar het resultaat van. Het is een project van dubbele belichtingen: stedelijke scènes van vervallen gebouwen en planten die overleven in een ogenschijnlijk onherbergzame omgeving worden gecombineerd met gevoelige portretten van wijkbewoners.

In zekere zin is de gelaagde fotografische aanpak van Aline een visuele weergave van de complexe geschiedenis van de wijk. Het project combineert verschillende fotogenres: portretfotografie, stedelijke landschapsfotografie en straatfotografie. Maar voor Aline valt het onder één noemer. "Uiteindelijk is het maar één genre: documentairefotografie", zegt ze. "Of ik nu mensen laat poseren of het leven op straat vastleg, ik vertel gewoon de verhalen van deze mensen."

Ze deelt hier vijf lessen die ze heeft geleerd door met dubbele belichting het leven in de Sassi te documenteren.

Een zwart-witte dubbele belichting van een man met een snor en een stenen boog overwoekerd met wilde planten.

Er zijn veel planten in de Sassi ondanks de barre omstandigheden. "Dat is iets wat echt in het oog springt als je door het gebied loopt", zegt Aline. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-lens. © Aline Deschamps

Een zwart-witte dubbele belichting van een zittende man die bloemen vasthoudt en een veld met wilde bloemen.

Met de Canon EOS 5D Mark IV is het mogelijk om dubbele belichtingen te maken op de camera zelf, maar Aline heeft Adobe® Photoshop® Lightroom® gebruikt om haar foto's te combineren. Door opaciteit toe te voegen of te verwijderen met de tool Kwast creëert ze effecten als het pad dat door het hoofd van het onderwerp loopt. © Aline Deschamps

Bedenk wat je wilt uitdrukken met je foto's

Alines eerste project met dubbele belichting ontstond toevallig, toen ze per ongeluk twee filmrolletjes met reisfoto's uit Parijs en Bangkok combineerde. 'Sérendipité', de fotoserie die hieruit voortkwam, werd in 2016 tentoongesteld in het Rencontres Photographiques du 10e in Parijs.

Alle foto's voor 'Fiore di resilencia' zijn digitaal gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV. Aline heeft niet van tevoren bedacht welke foto's ze zou combineren, maar tijdens de nabewerking geëxperimenteerd met verschillende composities. De boodschap die ze wilde overbrengen stond voor haar wel al vanaf het begin vast: dat de stenen basis van de stad en de planten die floreren ondanks de onherbergzame omgeving de kracht en volharding van de bewoners van de Sassi weerspiegelen. Ze ging op zoek naar scènes en composities die pasten bij haar verhaal, zoals de skeletachtige takken van een boom die de achtergrond van een portret konden vormen.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

"Matera is gemaakt van steen, dus je zou denken dat er geen leven is in de Sassi. Toch zijn er overal wilde planten", vertelt ze. "Ook al is de aarde niet vruchtbaar, er kunnen planten groeien. De bewoners van de Sassi werden allemaal verstoten. Op alle mogelijke manieren werd geprobeerd om ze te laten vertrekken, en toch bleven ze. De dubbele belichtingen waren een metafoor. Ik wilde deze veerkracht in beeld brengen."

Een zwart-witte dubbele belichting van een man met een flatcap die langs een muur loopt en een close-up van een kleine bloeiende boom.

Aline legt niet alleen straatscènes en vluchtige momenten vast, ze maakt ook formelere portretten; let op de extra figuren rechts van het kader. © Aline Deschamps

Maak contact met je onderwerp

De bewoners wilden graag meewerken aan Alines project en daarom kon ze experimenteren met verschillende composities. Haar portretten verschillen van vorm: sommige zijn dynamisch en in straatstijl, andere voelen persoonlijker aan.

Het project leerde haar wat de waarde is van intimiteit, zelfs onder moeilijke omstandigheden. Aline spreekt maar een beetje Italiaans en toch was ze in staat om een band op te bouwen. "Zelfs nu denk ik nog: hoe heb ik dat voor elkaar gekregen? Hoe heb ik gecommuniceerd?" vraagt ze zich af. "Het gaf me het vertrouwen om niet bang te zijn om nieuwe mensen te ontmoeten."

Aline werd verwelkomd bij mensen thuis en uitgenodigd voor familie-etentjes en religieuze ceremonieën. Maar contact maken met een onderwerp kan ook om kleinere momenten gaan, zoals ze ontdekte toen ze straatportretten maakte. "Soms is er een moment terwijl je een foto van iemand maakt, dat diegene je ziet en je naar elkaar lacht", zegt ze. "Je gaat dan praten met die persoon en maakt een tweede foto nu hij of zij zich van jou bewust is. Dan wordt het een portret."

Gebruik een camera die je creatieve visie ondersteunt

Aline heeft tijdens het project met een Canon EOS 5D Mark IV gewerkt, voornamelijk vanwege de betrouwbare en gebruiksvriendelijke autofocus. "Je kunt met één vinger scherpstellen en de foto maken", zegt Aline. "Zo kun je heel flexibel zijn. Ik denk dat het mijn favoriete kenmerk van deze camera is."

De mogelijkheid van de EOS 5D Mark IV om naadloos te wisselen tussen foto's en video's maken bleek ook nuttig. Wanneer Aline video's maakte van de bewoners van de Sassi en er een perfect moment was voor een portret, was het heel eenvoudig om van modus te wisselen. "Je hoeft niet naar een menu te gaan. Je hoeft geen kostbare seconden te verspillen om van het een over te schakelen naar het ander", zegt ze.

A tourist, wearing a coat, a backpack and a hat, pictured from behind facing an old cobbled street at evening with lights twinkling on a dark hill in the background.

De beste objectieven voor straatfotografie

Drie professionele straatfotografen vertellen op welke objectieven ze vertrouwen voor de mooiste straatbeelden.
Een zwart-witte dubbele belichting van een man met een bril die tegen een muurtje leunt en een processie door straten van steen.

Aline kreeg toestemming om de processies en religieuze ceremonieën van de stad bij te wonen. Dat was best bijzonder, want de gemeenschap is zeer verdeeld over de enorme toename in toerisme de afgelopen jaren. © Aline Deschamps

Zorg dat je objectieven aan je behoeften voldoen

Aline had een flexibele uitrusting nodig voor haar stijl van documentairefotografie. Ze koos twee objectieven, de Canon EF 50mm f/1.2L USM en de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, om het brandpuntbereik dat ze nodig had te beslaan.

"De EF 50mm f/1.2L USM is absoluut mijn favoriete objectief voor portretten", zegt ze. "Ik kan een vervaagde achtergrond krijgen en haarscherpe details, geweldig. Ik gebruik de EF 24-70mm f/2.8L II USM als ik flexibeler moet zijn. Bijvoorbeeld als ik in een kleine ruimte ben en niet ver genoeg achteruit kan stappen om de 50mm te gebruiken."

Beide objectieven zijn redelijk compact en dat kwam goed van pas wanneer discretie belangrijk was. "Misschien had een groter objectief mensen afgeschrikt", zegt Aline. "Ik denk dat niemand met me had gepraat als ik een groter objectief had gehad. Dan hadden ze vast gedacht dat ik ze bespioneerde. Mensen zagen me wel met mijn kleine objectieven, maar ik ging dan met ze praten en mocht meestal een portret maken."

Een zwart-witte dubbele belichting van het silhouet van een man achter een hek en een veld met wilde bloemen.

De opleving van de Sassi is een proces dat nog gaande is. Veel mensen die in en rond het gebied wonen, weten niet wat de toekomst in petto heeft. Alines foto's hebben iets mysterieus en dat weerspiegelt goed dat dit verhaal nog niet af is. © Aline Deschamps

Gebruik nabewerking om te experimenteren

Aline maakte haar dubbele belichtingen tijdens de nabewerking. Ze hield alle mogelijkheden open en greep de kans aan om te experimenteren. "Misschien werken andere mensen anders, maar ik probeer graag dingen uit", zegt ze. Zodra Aline twee complementaire foto's had gevonden, bedacht ze welk gedeelte van elke foto ze het meest eruit wilde laten springen voor de uiteindelijke versie. Met de tool Kwast van Adobe® Photoshop® Lightroom® beschilderde Aline de gedeeltes die moesten opvallen, zoals gezichten. Daarna paste ze op verschillenden plekken de opaciteit aan van de foto's.

"Je kunt de delen die je wilt wissen selecteren", legt ze uit. "Het is net als schilderen. Je versterkt de gedeeltes die je wilt laten zien en haalt weg wat je niet wilt laten zien. Dat is iets wat ik heel graag doe. Het lijkt heel erg op een foto ontwikkelen in zwart-wit: alleen de gedeeltes van de foto die in aanraking komen met de chemicaliën worden ontwikkeld. Er zijn geen regels. Het is gewoon een ander creatief proces."

Geschreven door Jon Stapley


Adobe, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Aline Deschamps' kitbag

The key kit pros use to take their photographs

De uitrusting van Aline Deschamps bestaat uit camera's en objectieven van Canon.

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

De EOS 5D Mark IV heeft een prachtige vormgeving en staat bekend als een uitstekende allrounder, ontworpen voor elke situatie. Aline zegt: "Je kunt met één vinger scherpstellen en de foto maken. Zo kun je heel flexibel zijn."

Lenses

Canon EF 50mm f/1.2 USM

Dankzij het ongelooflijke f/1.2 grootste diafragma, levert de supersnelle EF 50mm f/1.2L USM geweldige prestaties bij weinig licht. "Dit is absoluut mijn favoriete objectief voor portretten", zegt Aline. "Ik kan een vervaagde achtergrond krijgen en haarscherpe details, geweldig."

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Deze lens uit de L-serie staat bij professionele fotografen bekend als de standaard onder zoomlenzen, dankzij de optische scherpte en het feit dat de lens in bijna elke omgeving te gebruiken is. Aline zegt: "Ik gebruik de EF 24-70mm f/2.8L II USM als ik flexibeler moet zijn. Bijvoorbeeld als ik in een kleine ruimte ben en niet ver genoeg achteruit kan stappen om de 50mm te gebruiken."

Gerelateerde artikelen

  • Making the most of multiple exposures

    ARTIKEL

    Haal alles uit meervoudige belichting

    Fotografen Rob Payne en Matt Ben Stone laten een aantal creatieve toepassingen zien van de meervoudige belichtingsfunctie die op veel EOS-camera's te vinden is.

  • ARTIKEL

    Een nieuw perspectief op landschapsfotografie

    Drie totaal verschillende fotografen laten zien hoe je jouw landschapsfoto's kunt laten opvallen door het inzetten van ongebruikelijke hoeken, vreemde locaties en creatieve technieken.

  • A portrait of a model in a white jacket in front of a busy but blurred street.

    ARTIKEL

    De beste Canon-objectieven voor portretfotografie

    Fotografen Guia Besana, Félicia Sisco en Ilvy Njiokiktjien, alsook Mike Burnhill van Canon, geven deskundig advies over de beste Canon-objectieven voor het perfectioneren van portretten.

  • ARTIKEL

    10 dingen die je nog niet wist over de Canon EOS 5D Mark IV

    Ontdek de belangrijkste functies die zorgen dat deze DSLR een geweldige keuze is voor moderne fotografie en filmproductie.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro