ARTIKEL

Dans tussen boot, getij en windrichting: Clive Booths foto's van reddingsboten in actie

De grootste RNLI-reddingsboot van het reddingsbootstation van Islay, de Helmut Schroder of Dunlossit II, in actie. De boot is een 'Severn class'-reddingsboot, het grootste type reddingsboot van de RNLI-vloot. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 24-70mm f/4L IS USM-objectief. © Clive Booth

Clive Booth zal de eerste keer dat hij een 42-ton-boot van de Royal National Lifeboat Institution (RNLI) van dichtbij zag, nooit vergeten. Het was 1994. Clive had net een aantal opdrachten in het Noordpoolgebied en op de Eiger in Zwitserland afgerond en bevond zich op Islay, een eiland van de Binnen-Hebriden, voor de westkust van Schotland. Hij was er om een film te maken over whisky en zeilen, "twee dingen je beter niet met elkaar kunt combineren," grapt de Canon Ambassador.

"Voor die opdracht maakten we opnamen van de RNLI van Islay," gaat hij verder. "Het was een prachtige middag in september. We waren aan boord van een jacht in de Sound of Islay. Ik weet nog dat ik bij zonsondergang over het water keek en de reddingsboot zag. Bij dat beeld krijg ik zelfs nu nog kippenvel. Die boot was voor mij iets wat je bijna niet in woorden kunt uitdrukken."

De daaropvolgende 20 jaar ontwikkelde Clive's werk zich in een andere richting (fashion en beauty), maar dat ene moment vergat hij nooit.

Canon Professional Services

Met Canon ben je in veilige handen

Je krijgt gratis toegang tot advies van experts, onderhoud van apparatuur, inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

De in 1924 opgerichte RNLI is een liefdadigheidsinstelling die is gewijd aan het redden van levens op zee rond het VK en Ierland, en beschikt over een vloot van ruim 350 vaartuigen. "95% van de mensen in de RNLI is vrijwilliger," vertelt Clive. "Ze helpen andere mensen met gevaar voor eigen leven, dus als je die boot op je af ziet komen, is dat iets heel indringends."

Toen Clive in 2013 voor een vakantie terugkeerde naar Islay, besloot hij met een project te beginnen over de bewoners van het eiland (die 'Ileachs' worden genoemd). Veel van hen zijn actief in de RNLI. Hij benaderde Canon en zette zijn plan uiteen, en Canon besloot het project te financieren. Het ging van start in 2015 en het toeval wilde dat dit ook ongeveer de tijd was dat de Canon EOS 5DS en Canon EOS 5DS R op de markt kwamen.

"Ik was op dat moment de enige persoon in Europa met een 5DS," herinnert Clive zich. "Canon vertelde me dat ik er heel voorzichtig mee moest zijn. En wat doe ik dus? Ik neem hem mee naar een oefening met de reddingsboot en word kletsnat."

Het hart van de bemanning in beeld

Sinds die tijd is het Ileachs Project springlevend en Clive is de tel kwijt van het aantal keren dat op Islay is geweest om foto's te maken. Hij heeft foto's gemaakt van spectaculaire oefeningen op zee met de RNLI-bemanning, maar ook stillere formele portretten van de bemanningsleden. Clive: "De bemanning te leren kennen en te fotograferen op zee, tijdens stormen en thuis, is echt ongelofelijk. Door tijd met hen en hun gezin door te brengen, besef je pas goed wat er op het spel staat. Islay heeft 3000 bewoners. Ze vormen samen een heel hechte gemeenschap."

An orange RNLI lifeboat speeds through the sea, the mountains of Jura in the background.
De Helmut Schroder of Dunlossit II-reddingsboot klieft door het water op weg naar een reddingsmissie, met op de achtergrond de met sneeuw bedekte bergen van Isay's buureiland Jura. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. © Clive Booth

"Ik fotografeerde een keer de hele bemanning op het station in hun uitrusting, met licht via de ramen, met de Canon EOS 5DS en Canon EOS 5DS R op een statief. Kort geleden kon ik dat vanuit de hand doen met de Canon EOS 5D Mark IV omdat die uitstekende opnamen levert bij weinig licht. Met diffuus licht en een reflector kunt je heel sfeervolle, gevoelige portretten maken. Bij de nabewerking verminderde ik de verzadiging van de kleuren, omdat het felle geel van hun uitrusting op een bepaalde manier afleidde van de persoon, en ik verhoogde het contrast. De meeste foto's die ik op Islay heb gemaakt, zijn rauw en ruig, want zo zie ik het eiland."

Clive herhaalde deze set-up op toepasselijke plekken bij de bemanningsleden thuis of op de plekken waar ze werkten, om zo tweeluiken te maken. "Het was best lastig," vertelt hij. "Ik maakte in een schuur foto's van Raymond Fletcher, hij is boer maar ook de tweede stuurman van de reddingsboot. Maar de lichtbron had een andere hoek, dus vroeg ik hem om zijn trouwring aan zijn andere hand te dragen en spiegelde toen de foto. Deze portretserie sprak mensen enorm aan. Met slechts twee beelden vertel je een vertaal, zoals ze bij de RNLI zeggen, van gewone mensen die buitengewone dingen doen."

Clive vertelt dat Canon apparatuur hem al vroeg in zijn carrière aantrok, in eerste instantie om de objectieven. Maar hij viel al snel ook voor de camera's. "Voor de meeste foto's op de boot heb ik Canon EF 11-24mm f/4L USM- en Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectieven gebruikt. Ik gebruik heel graag prime-objectieven voor portretfoto's. Mijn favorieten zijn een Canon EF 85mm f/1.4L IS USM en een Canon EF 35mm f/1.4L II USM."

A boy holds a black Labrador puppy in one hand and a red ice lolly in the other.
Robbie Brown (9 jaar), het zoontje van jachtopziener Scott Brown, met een van acht nieuwe zwarte Labrador-puppy's. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Clive Booth

Maar bij het fotograferen van Robbie, het zoontje van een RNLI-bemanningslid en professioneel jachtopziener Scott Brown, had Clive een soort openbaring op het gebied van zoomobjectieven.

"Toen ik de foto's van zijn vader maakte, kwam Robbie op een quad aangereden en probeerde hij onze aandacht te trekken," herinnert hij zich. "Een andere keer kwam hij opdagen met een puppy en een waterijsje. Het was zo schattig! Ik pakte de camera, met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief en stelde scherp op de puppy. Normaal gesproken zie je, met een prime-objectief, prachtige bokeh-effecten en super-scherpstelling op de puppy. Het was de eerste keer dat ik een zoom-objectief op die manier had gebruikt en het resultaat zag eruit alsof het met een prime-objectief was gemaakt. Ik was meteen verkocht."

Spectaculaire opnamen op het water

Bij het fotograferen van de boten kwamen andere uitdagingen kijken. Het is echt teamwerk en voorafgaand aan een sessie, neemt Clive het werk door met de operations manager, zelf ook een enthousiast fotograaf. Ze gaan zelf aan boord van een tweede boot van waaraf ze de foto's maken en er is een veiligheidsfunctionaris aanwezig.

Clive Booth's feet dangling from a rescue helicopter, over the sea. The helicopter’s shape is seen as a shadow on the sea, the rescue ladder hanging beneath.
Het uitzicht dat Clive heeft vanuit de Sea King-helikopter van de Britse Royal Navy. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief. © Clive Booth

Het weer op Islay kan heel snel omslaan van zonnig naar bewolkt, en daardoor kunnen de foto's heel verschillend zijn. Tijdens een van zijn sessies, net voor kerstmis in 2017, werkte hij echter bij windstoten van ruim 80 kilometer per uur. "Veiligheid is natuurlijk het belangrijkst," zegt Clive, "maar als je die eenmaal voor elkaar hebt, begint er een soort dans tussen je eigen positie ten opzichte van de boot, het getij en de windrichting. Het is zwaar, maar wel heel erg de moeite waard.

"In 2015 gebruikten we een van onze ambitieuzere fotografeerlocaties. Ik had het geluk om te werken met de Britse marine tijdens een van de laatste reddingsoperaties met hun Sea King-helikopter, voordat de helikopters werden geprivatiseerd. Ik kon maar één body en één lens gebruiken, dus ik had gekozen voor een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief, dat op dat moment vrij nieuw was."

Clive trok een dompelpak aan en werd via een windas in de helikopter gehesen; hij had speciale toestemming gekregen om foto's te maken vanuit de helikopter, met zijn benen over de rand van de deuropening. "Ik wilde een speciale foto maken van de reddingsboot in de schaduw van de helikopter," herinnert hij zich. "Ik had nooit gedacht dat het ons zou lukken, maar we kregen het voor elkaar."

A close-up shows a volunteer’s hands fastening a harness over their yellow sailing gear and red life vest.
Een vrijwilliger controleert zijn uitrusting en apparatuur ter voorbereiding op een oefening. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Clive Booth
In the foreground is a swell of rough sea, while in the background a lifeboat approaches.
Met deze lagere hoek krijgt de kijker een idee van wat mensen in de zee mogelijk zien voordat ze gered worden. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Clive Booth

Andere fotosessies hadden wat minder voeten in aarde, maar de resultaten waren daardoor niet minder adembenemend. Zo vergat Clive een keer om zijn objectief in de Servo-modus te zetten. "Door de op- en neerwaartse bewegingen van de golven waren er twee druppels water op het punt waarop ik de camera scherpstelde," vertelt hij.

"De scherpstelling was zo snel dat hij aan deze twee druppels werd gekoppeld en het resultaat was dat je de golf scherp is, de boot onscherp, en het kielzog van de boot ruim 15 meter aan beide kanten. Je ziet het spatwater, het drama en de bergen op de achtergrond. Het is een gelukkig toeval, maar het is interessant omdat het de kijker het perspectief geeft van iemand die uit de zee gered wordt.

Voor Clive "brengen objectieven herinneringen naar boven omdat ik ze associeer met bepaalde foto's." Hij had veel prachtige ervaringen en ontmoette fantastische mensen op Islay en heeft daardoor een sterkte band met het eiland. Toen de RNLI-bemanning van Islay vorig jaar een onderscheiding kreeg voor een bijzonder dramatische reddingsoperatie, werd Clive uitgenodigd voor de ceremonie om een presentie over zijn werk te geven. "Ik was er ontzettend trots op om erbij betrokken te zijn," zegt hij. "Mijn passie voor werken in Schotland zal nooit verdwijnen."

Geschreven door Rachel Segal Hamilton


Clive Booths uitrusting

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Photographer Clive Booth holds a Canon EOS 5DS with a long Canon lens.

Camera's

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. Door de continue 7fps-opnamen wordt het perfecte moment gegarandeerd vastgelegd, terwijl de 4K-video ongekend scherp beeldmateriaal oplevert volgens de DCI-norm (4096x2160).

Canon EOS 5DS R

De 50,6 Megapixel full-frame CMOS-sensor in deze DSLR is in staat om zelfs de kleinste details vast te leggen. Dankzij de zeer hoge resolutie kunnen de beelden uitgebreid worden bijgesneden, terwijl de beeldkwaliteit uitzonderlijk blijft.

Objectieven

Canon EF 11-24mm f/4L USM

Deze zoom biedt niet alleen een ultra-groothoekobjectief met minimale vertekening op alle brandpuntsafstanden, maar hij heeft ook UD- en Super UD-objectiefelementen en asferische lens-elementen voor uitstekende optische prestaties. Met de ringvormige USM kun je snel en vrijwel geruisloos scherpstellen, terwijl je hem ook handmatig kunt aanpassen.

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Een krachtig telezoomobjectief met een duurzaam ontwerp, een 4-stops beeldstabilisator die ideaal is voor handheld fotograferen bij weinig licht, en UD-lenselementen (Ultra-low Dispersion) voor hoog contrast en natuurlijke kleuren.

Objectief

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Dit standaard zoomobjectief van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan