NIEUWS

Vijf mythes over flitsfotografie ontkracht met de Canon Speedlite 470EX-AI

Met zijn bounce van 0-120° en de mogelijkheid om tot 180° naar links of rechts te draaien heeft de kop van de Speedlite 470EX-AI een ongeëvenaarde beweeglijkheid.

Canon breidt zijn Speedlite-assortiment uit met de revolutionaire 470EX-AI. De 470EX-AI slaat een brug tussen de Speedlite 600EX II-RT en de Speedlite 430EX III-RT: deze high-performance flitser heeft een richtgetal van ongeveer 47 (m, ISO100), herstelt snel en heeft een uiterst beweegbare kop.

Met de 470EX-AI wordt binnenshuis fotograferen met een flitser kinderspel. Hij is perfect voor professionele fotografen op bruiloften en andere evenementen waar zo veel actie is dat de fotograaf weinig tijd heeft om alles handmatig aan te passen. De flitser helpt ook een paar hardnekkige vooroordelen de wereld uit: flitslicht is helemaal niet zo onflatterend, tijdrovend of moeilijk te gebruiken als sommigen denken.

De specificaties van de 470EX-AI zijn ideaal voor professionele en semiprofessionele fotografen die op zoek zijn naar een krachtige, veelzijdige Speedlite. Vooral de intelligente AI Bounce-functie, die de fotograaf een ongekende vrijheid geeft, is een echte blikvanger. Deze technologie maakt van de 470EX-AI de eerste Speedlite die zijn positie automatisch bijstelt wanneer de camera beweegt en draait. Zo weerkaatst het flitslicht steeds in de ideale hoek tegen het plafond en is de belichting beter verspreid en zachter, waardoor de foto er natuurlijker en flatterender uitziet.

AI Bounce kan vol- of semiautomatisch worden bediend. In de AI Bounce Full Auto-modus detecteert de 470EX-AI de positie van het onderwerp en beweegt de flitskop automatisch naar de optimale bouncehoek. In de AI Bounce Semi Auto-modus stel je de hoek handmatig in, waarna de 470EX-AI de flitskop automatisch bijstelt om deze positie te behouden als je de camera draait.

Ontdek hoe de Speedlite 470EX-AI vijf mythes over flitsfotografie ontkracht.

A botanical plant, photographed at night with a Canon Speedlite 470EX-AI head.
Fotografe Jo Thorne gebruikte de wireless ontvanger van de Speedlite 470EX-AI om de flitser op afstand te bedienen terwijl ze 's nachts planten fotografeerde in een botanische tuin. © Jo Thorne

Flitsmythe #1: Flitsbelichting is verwarrend

Vroeger moesten fotografen ingewikkelde formules op de achterkant van een 35mm-filmdoosje krabbelen om de juiste flitsbelichting te berekenen. Gelukkig behoort dit tot het verleden: dankzij geavanceerde automatische functies, zoals de E-TTL II-belichtingsregeling van de 470EX-AI en AI Bounce, is het nu veel gemakkelijker om een professioneel resultaat te creëren.

Huwelijksfotografe Jo Thorne was een van de eerste fotografen die de 470EX-AI uitprobeerde. Jo geeft toe dat ze niet bepaald stond te popelen om een flitser te gebruiken. Normaal gezien werkt ze met natuurlijk licht.

"Ik ben altijd al bang geweest voor flitsers, denk ik. Tijdens mijn opleiding fotojournalistiek gebruikte ik voornamelijk natuurlijk licht, dus voelt dat vertrouwd aan. Nu fotografeer ik vaak bruiloften, wat betekent dat ik vaak werk op locaties waar de belichting verschrikkelijk is. Dus moest ik wel leren werken met een flitser. Ik kon niet anders.

"Ik ben beginnen werken met de 470EX-AI in E-TTL II-modus en ben onder de indruk van de belichting. De nabewerking neemt nu veel minder tijd in beslag omdat de belichting er gebalanceerder uitziet en ik meer foto's kan uitkiezen om aan mijn klanten te geven."

 A front view of the Canon Speedlite 470EX-AI.
De volautomatische bouncefunctie is compatibel met alle EOS-camera’s die vanaf 2014 zijn verschenen, met uitzondering van de Canon EOS 1300D, Canon EOS 2000D, Canon EOS 4000D, Canon EOS M3, Canon EOS M5, Canon EOS M6 en Canon EOS M50.
Side view of the Canon Speedlite 470EX-AI.
De nieuwe flitser is de eerste Speedlite die zijn positie automatisch kan aanpassen om het flitslicht op het plafond te laten weerkaatsen. Zo creëert hij een zachter, flatterender licht dat perfect is voor portretfoto's.

Flitsmythe #2: Flitslicht is hard en niet flatterend

Als de flits wordt afgevuurd vanaf een redelijk grote afstand van het onderwerp, heeft flitslicht hetzelfde effect als direct zonlicht en kan het onflatterende, scherpe schaduwen en overbelichte delen opleveren. Maar als je zachter licht wilt, hoef je alleen maar de flitser dichter bij het onderwerp te zetten, zodat de lichtbron groter wordt in verhouding met het onderwerp.

De gemakkelijkste manier om dit te doen, is door het licht te laten weerkaatsen tegen een wit plafond of een witte muur. En dat is precies waar de 470EX-AI met zijn nieuwe AI Bounce-functie in uitblinkt.

"Dit wordt een onmisbaar hulpmiddel bij de evenementen en bruiloften die ik fotografeer", zegt Jo. "Soms vergeet je gewoon de bouncehoek te veranderen wanneer je van portretfoto's naar landschapsfoto's overschakelt, en dan ziet de belichting er opeens helemaal anders uit. Met een automatisch bounceproces blijft de belichting in alle foto's consistent. Zo kan ik focussen op wat ik fotografeer in plaats van me bezig te houden met het instellen van de flitser."

Om de kwaliteit van het licht nog meer te verbeteren, is de 470EX-AI voorzien van een Bounce Adapter die je op de flitskop vastklikt. Deze verspreidt het weerkaatste licht over een grotere ruimte, zodat er minder schaduwen vallen en er een twinkeling verschijnt in de ogen van mensen.

Flitsmythe #3: Flitslicht ziet er te onnatuurlijk uit

Met een Speedlite met bouncefunctie is het makkelijker om flitslicht te combineren met omgevingslicht. "Ik maak graag foto's waarin het flitslicht opvalt. Zo maak ik soms foto's met een meer gestileerde look tijdens het avondgedeelte van een trouwfeest", legt Jo uit. "Maar voor de meeste huwelijksfoto's die ik overdag maak, combineer ik flitslicht met omgevingslicht. Dat ziet er flatterender uit. Het geeft de foto die natuurlijke look die de meeste mensen het mooist vinden."

Om het flitslicht nauwkeurig aan te passen bij daglicht, kun je met de 470EX-AI de flitsbelichtingscorrectie instellen van -3 tot +3 stops in stappen van 1/2 of 2/3 op de camera. Je kunt de belichting ook handmatig instellen van 1/1-1/128. Hij heeft ook snelle synchronisatie (FP), waardoor de flitser kan worden gebruikt bij fel licht, en tweede-gordijnsynchronisatie voor natuurlijker ogende foto's van bewegende onderwerpen bij weinig licht.

Back view of the Canon Speedlite 470EX-AI.
Om het flitslicht nauwkeurig aan te passen bij daglicht, kun je met de 470EX-AI de flitsbelichtingscorrectie instellen van -3 tot +3 stops in stappen van 1/2 of 2/3 op de camera.
A Canon Speedlite 470EX-AI, with the head tilted up.
Om de juiste bouncehoek in te stellen in de full-auto-modus van AI Bounce (AI.B), voert de Speedlite 470EX-AI twee voorflitsen uit: eentje naar het onderwerp en eentje naar het plafond. Daarna berekent hij de optimale lichtweg.

Flitsmythe #4: Flitsers zijn zwak

Het richtgetal van de Speedlite 470EX-AI is ongeveer 47 (m, ISO100). Daarmee is hij de op een na krachtigste flitser: alleen de professionele 600EX-RT III doet het nog beter. Hij zorgt steeds voor een nauwkeurige belichting, zelfs als het flitslicht over een grote afstand wordt weerkaatst of als je een diffuser of andere belichtingseffecten gebruikt.

Om ervoor te zorgen dat er geen energie verloren gaat, dekt de 470EX-AI lenzen van 14 mm (met het ingebouwde brede paneel) tot 105 mm, waardoor de spreiding van het flitslicht steeds past bij de ruimte die de lens vastlegt. Daarnaast is hij uitgerust met een aangepaste lichtdistributiefunctie, die voor het eerst verscheen in de Speedlite 600EX-reeks. Hiermee kan de output van de flitser worden ingesteld op verschillende prioritaire richtgetallen en kan de flits zelfs het hele frame verlichten. De output van de flitser is het grootst bij richtgetalprioriteit, waarbij het licht in het midden van het frame geconcentreerd is en de randen donkerder zijn. Dit geeft de foto een creatieve look.

De 470EX-AI haalt zijn energie uit vier AA/LR6-batterijen. Zelfs na een volledige ontlading is de flitser in slechts 0,1-5,5 seconden weer klaar voor actie.

 Photographer Jo Thorne's shot of a botanical plant, photographed at night with the Canon Speedlite 470EX-AI.
Deze foto's tonen aan hoe veelzijdig de Speedlite 470EX-AI is: hij maakt flitsfotografie een heel nieuwe ervaring, zowel op de camera gemonteerd als apart. © Jo Thorne
Photographer Jo Thorne's shot of a botanical plant, photographed at night with the Canon Speedlite 470EX-AI.
"Soms vergeet je gewoon de bouncehoek te veranderen wanneer je van portretfoto's naar landschapsfoto's overschakelt," vertelt Jo, "en dan ziet de belichting er opeens helemaal anders uit. Met een automatisch bounceproces blijft de belichting in alle foto's consistent." © Jo Thorne

Flitsmythe #5: Flitslicht is alleen nuttig als het donker is

Met een normaal flitslicht kun je inderdaad licht maken als er geen licht is, maar de kracht en controle van een Speedlite helpen je bijvoorbeeld ook de schaduwen van een felle middagzon verzachten, zodat je buitenshuis professioneel ogende portretten kunt maken.

De 470EX-AI balanceert de flitsbelichting automatisch dankzij de E-TTL II automatische belichting en stuurt informatie over de kleurtemperatuur naar de camera, zodat deze de juiste witbalans instelt bij flitsfotografie.


Zelfs bij weinig licht opent de 470EX-AI nieuwe, creatieve deuren. Niet alleen is hij uitgerust met AI Bounce, wat grensverleggend is als het op vrijheid met een flitser op de camera aankomt, maar de 470EX-AI is ook beweeglijker dan een normale flitser. De kop heeft een bereik van 0-120° omhoog en 0-180° naar links en rechts, waardoor je de optimale hoek handmatig kunt instellen.

Om ervoor te zorgen dat foto’s ook in het donker scherp blijven, heeft de 470EX-AI een infrarood AF-hulplicht dat 19 AF-punten dekt in de zoeker en ook een stroboscopische AF-hulpfunctie die lijkt op die van de Speedlite 320EX.

De flitser kan ook van de camera worden gedemonteerd en ergens anders worden opgesteld, zodat je nog meer controle krijgt over waar de schaduwen vallen. De 470EX-AI heeft dezelfde optische wireless ontvanger als de 430EX III-RT. Dit betekent dat hij kan worden bediend op afstand via de ingebouwde flitser van een compatibele EOS-camera, een hele reeks andere Speedlites of de ST-E2 wireless transmitter.

Jo gebruikte deze functie toen ze foto’s nam voor een persoonlijk project over nachtbloemen. Ze bediende de 470EX-AI via een Speedlite Transmitter ST-E2 op de flitsschoen van haar camera. "Het was koud en donker, dus wilde ik snel werken. De 470EX-AI deed zijn werk perfect. Dat toont aan hoe veelzijdig hij kan zijn. Ik was ook verrast door de levensduur van de batterijen, want de wireless bediening en AI Bounce vragen heel wat energie."

De Canon Speedlite 470EX-AI is compatibel met alle Canon-camera's die vanaf 2014 zijn verschenen, met uitzondering van de Canon EOS 1300D, Canon EOS 2000D, Canon EOS 4000D, Canon EOS M3, Canon EOS M5, Canon EOS M6 en Canon EOS M50.

Technische specificaties

  • Richtgetal 47 (m, ISO100)
  • AI Bounce met de modi Full Auto en Semi Auto
  • Brede lensdekking van 24 mm tot 105 mm (plus 14 mm via adapter)
  • Groter bewegingsbereik van de flitskop
  • Wireless optische ontvangerfunctie
  • Werkt op vier AA/LR6-batterijen (Ni-MH of lithium)
  • Korte en stille hersteltijden
  • Dot matrix LCD-scherm
  • Bounce Adapter inbegrepen

Ga naar de productpagina van de Canon Speedlite 470EX-AI voor meer informatie.

Geschreven door Marcus Hawkins


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending bij onderhoud. Ook kunnen ze regelmatig gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.

Kom meer te weten en vraag het aan

A CPS member looking pleased with his Canon photography equipment