ARTIKEL

Winnende Canon-fotografen bij de verkiezing van de Britse sportfotograaf van het jaar delen de verhalen achter hun foto's

Anthony Joshua lands a punch in his rematch against Andy Ruiz Jr. Photo by Richard Heathcote
Richard Heathcote, winnaar van de Ed Lacey-prijs als SJA Brits sportfotograaf van het jaar en de categorie Canon Sports Portfolio, legde het drama vast van de belangrijke rematch tussen boksers Andy Ruiz Jr. en Anthony Joshua in Saoedi-Arabië (2019). Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 61mm, 1/1600 sec, f/3.2 en ISO5000. © Richard Heathcote/Getty Images

Getty Images-fotograaf Richard Heathcote is bij de prestigieuze British Sports Journalism Awards 2019 uitgeroepen tot de Britse sportfotograaf van het jaar. Voor de prijs, die elk jaar wordt uitgereikt door de Britse Sports Journalists' Association (SJA) en wordt gesponsord door Canon, komen alle professionele sportfotografen uit het Verenigd Koninkrijk in aanmerking.

De British Sports Journalism Awards vinden zijn oorsprong net na de oorlog, toen de SJA werd opgericht. De vereniging is aangesloten bij de International Sports Press Association (AIPS), die nauwe banden onderhoudt met internationale sportbonden zoals de FIFA, UEFA en IAAF, waardoor de toonaangevende prijzen alom worden beschouwd als 'de Oscars van de sportmedia'.

277 deelnemers in vijf fotografiecategorieën streden om de prijzen, waarbij alle hoogte- en dieptepunten van de internationale, nationale en lokale sport voorbij kwamen – van voetbal en boksen tot snooker en tennis. Hier delen enkele winnaars de verhalen achter hun foto's en geven ze advies over hoe je een bekroonde sportfoto kunt maken.

Long-jumper Henry Frayne in the landing pit, photographed by Richard Heathcote
Deze foto van Richard Heathcote, onderdeel van zijn winnende portfolio in de categorie Canon Sports Portfolio, is perfect getimed en toont de Australiër Henry Frayne vanuit een unieke creatieve hoek tijdens de kwalificaties voor het onderdeel verspringen op het IAAF-wereldkampioenschap atletiek in Qatar. Genomen met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief, ingesteld op 400mm, 1/1600 sec, f/4 en ISO3200. © Richard Heathcote/Getty Images
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

De hele wereld keek uit naar de rematch tussen Andy Ruiz Jr. en Anthony Joshua in Saoedi-Arabië. "Je hebt een idee van wat er zou kunnen gebeuren, maar boksen kan ook heel onvoorspelbaar zijn", zegt Richard. "Ik dacht dat het wel eens een lang gevecht zou kunnen worden, waarbij ik genoeg kansen zou krijgen om rake stoten vast te leggen. Het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief is het standaardobjectief voor boksen waarmee je alle actie in de ring kunt fotograferen."

De wedstrijd was in de twaalfde en laatste ronde aanbeland. Richard was niet tevreden met zijn positie rechts van de scheidsrechter. "De stoten en bewegingen van de boksers waren perfect voor de fotografen aan de andere kant, maar voor mij was het allemaal net niet", legt hij uit. "In elke hoek stonden bovendien grote oranje LED-borden die zorgden voor een rommelige achtergrond."

Uiteindelijk werd zijn geduld echter beloond. "Joshua deelde een perfecte klap met zijn rechter uit – de vertekening van het gezicht, het opspatten van het zweet en de schone achtergrond. Het was ook nog eens een cruciaal moment in het gevecht", zegt Richard. "Het was zeker het wachten waard."

Richard werkt met de Canon EOS-1D X Mark II, maar is ook een van de eerste gebruikers van diens opvolger, de Canon EOS-1D X Mark III. Hij is onder de indruk van de verbeterde prestaties bij het vastleggen van sportevenementen. "De AF is enorm verbeterd, vooral met oog- en gezichtsdetectie", zegt hij. "Tijdens recente evenementen heb ik zone-AF-gebieden gebruikt met gezichtsdetectie en die met de smart-controller rondbewogen. Het is echt heel nauwkeurig. De hoge ISO-snelheid is ook met een paar stops verbeterd, zodat we nu foto's kunnen maken als er weinig licht is."

Football players framed by the goalmouth and reflected in a pool of water.
Lee Smiths foto van spelers in de doelmond en de reflectie ervan in een plas water was één van zijn winnende foto's in de categorie Football Portfolio. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 30mm, 1/1000 sec, f/8 en ISO400. © Lee Smith/Action Images/Thomson Reuters
A female athlete soars over the high jump bar, her braided hair swirling around her head.

Betere sportfoto's: tips en technieken van een professional

Het gaat niet alleen maar over langere objectieven en snelle sluitertijden: professioneel sportfotograaf Tom Jenkins geeft zijn belangrijkste tips om je sportfoto's te verbeteren.

Football Portfolio: Lee Smith

Lee Smith van Action Images, het sportmedia-agentschap van Thomson Reuters, won in de categorie Football Portfolio. Hij maakte zijn opvallende winnende foto van achter het doel tijdens de wedstrijd tussen Gateshead en Oldham in de eerste ronde van de FA Cup. In zijn geometrische foto is op de voorgrond de reflectie te zien in een plas water.

Lee ging tot het uiterste om de foto te maken met zijn Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. "Toen de wedstrijd begon, ging ik in de plas liggen en liet ik de camera op de grond zakken, met de onderkant in het water. Ik wilde de doelmond in het midden van het frame hebben", legt hij uit. "Nadat ik wat testfoto's had gemaakt, wist ik dat ik voor het beste effect moest wachten op een hoge pass richting de doelmond, zodat de spelers van de grond zouden komen."

De juryleden prezen Lee's portfolio en noemden het "evenwichtig met veel licht" en roemden hem vanwege zijn "uitzonderlijke technische vaardigheden en uitgebreide kennis van de sport". Hij won ook een Silver Award in de categorie Canon Sports Portfolio.

Two cricket players celebrating in front of a cheering crowd.
"Anticipeer op wat mensen kunnen doen", adviseert Andrew Boyers. "Hier was ik er bijvoorbeeld op voorbereid in het geval de speler zou springen of een single zou scoren en in de schaduw aan de andere kant van het veld terecht zou komen." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/4000 sec, f/5 en ISO500. © Andrew Boyers/Action Images/Thomson Reuters

Sports Picture: Andrew Boyers en Simon Stacpoole

Andrew Boyers won in de categorie Sports Picture met zijn foto van juichende cricketspelers. Hij zegt dat kennis van de sport je enorm helpt bij het vastleggen van dit soort gedenkwaardige beelden. "Ken de mensen die je fotografeert en anticipeer op wat ze kunnen doen", zegt hij. "Ik luister ook naar de radio als er commentaar wordt gegeven bij een bepaalde wedstrijd. Ik weet dat sommige mensen het niet leuk vinden, maar de radiocommentatoren geven nuttige informatie over blessures, en nu met de VAR bij het voetbal kunnen ze soms meeluisteren met de scheidsrechter en melden ze soms wat er gaande is voordat er een definitieve beslissing wordt genomen."

Simon Stacpoole, die in dezelfde categorie een bijzondere vermelding kreeg en in de categorie Football Portfolio werd genomineerd, zegt dat het anticiperen van de actie zelf al een deel van het proces is. "Wales stond op het punt zich te kwalificeren voor UEFA EURO 2020 toen ze op een zachte novemberavond in Cardiff een vastberaden Hongarije troffen, dus ik wist dat elk doelpunt waarschijnlijk zou leiden tot mooie juich-taferelen. Wales won uiteindelijk de wedstrijd. Nadat Aaron Ramsey de tweede goal van de avond had gemaakt, rende het hele team naar de cornervlag waar ik zat. Naarmate steeds meer spelers kwamen meevieren, legde ik mijn Canon EOS-1D X met Canon EF 70-200mm f/2.8 IS II USM-objectief [nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM] aan de kant en pakte ik mijn derde camera, een EOS-1D X met een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief. Hiermee kon ik anticiperen en uiteindelijk het beeld met alle euforie van het moment kon vastleggen.

"Er zijn zoveel dingen waarmee je rekening moet houden, zoals werkposities, internetverbinding, enzovoort, dus de snelheid en betrouwbaarheid van het Canon-systeem geeft me het vertrouwen dat ik nodig heb om me te concentreren op het fotograferen, wetende dat de camera me niet zal teleurstellen", zegt Simon. "En op die avond, net als tijdens talloze andere belangrijke momenten, stelde Canon me niet teleur."

Football players from the Wales team celebrating their win over Hungary by bundling on the field.
Je moet snel zijn en anticiperen op de actie om bijzondere momenten vast te leggen, zoals deze juichende spelers van Wales tijdens de UEFA EURO 2020-kwalificatiewedstrijd tegen Hongarije. "Bij sportfotografie gaat het erom dat je het onverwachte verwacht, dat je bereid bent om dat ene vluchtige moment vast te leggen", zegt Simon Stacpoole. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X met een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief ingesteld op 1/1300 sec, f/4,5 en ISO2000. © Simon Stacpoole/Offside
An amateur football player walking away from the pitch, smoking a cigarette.
Eddie Keogh, winnaar in de categorie Away from Action, maakte deze spontane foto van een amateurvoetballer tijdens een training op zondagochtend. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief ingesteld op 168mm, 1/1000 sec, f/2.8 en ISO800. © Eddie Keogh

Away from the Action: Eddie Keogh

Terwijl het in de meeste categorieën draait om gedenkwaardige foto's van belangrijke, professionele en vaak wereldwijde sportwedstrijden, is er ook een categorie waarbij het vaak gaat om meer persoonlijke foto's. De categorie Away from the Action is bedoeld voor portretten, achtergrondverhalen of sportnieuwsfoto's van buiten het speelveld.

Freelance fotograaf en Canon Ambassador Eddie Keogh is geen nieuwkomer bij de SJA-awards en won deze categorie voor het tweede jaar op rij. Eddie, een sportfotograaf met 35 jaar ervaring en een fanatieke voetbalfan, werkt aan een persoonlijk langetermijnproject waarin hij voetbal op zondagochtend documenteert. Zijn winnende foto maakte hij terwijl een groep voetballers de doelnetten aan het bevestigen was in Hackney Marshes, Oost-Londen. Het is een beknopte – en misschien enigszins brutale – weergave van zondagochtendvoetbal, zegt Eddie. "Hand in de broek, afgezakte sokken en scheenbeschermers - een klassiek beeld. Ik had het zelf niet beter kunnen verzinnen."

Eddie legde het spontane moment vast met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief en is een groot fan van Canon's toonaangevende DSLR. "Het is een geweldige camera, echt van een ongekend niveau", zegt Eddie. "De autofocus is gewoon fantastisch. Ik draaide me om, zag deze jongeman naar me toe lopen en nam in een paar seconden zo'n dertig foto's. De AF hield het onderwerp al die tijd perfect in beeld."

Volgens de jury was de foto "een perfecte weergave van voetbal op de zondagochtend. De voetballer staat volledig in tegenstelling tot de beroemde voetbalmiljonairs."

Richard Heathcote, winnaar van de Ed Lacey-prijs, geeft startende sportfotografen het volgende advies om winnende foto's te maken: "Blijf je concentreren, blijf anticiperen, laat je niet afleiden door frustratie, want de puzzelstukjes kunnen op de juiste plaats in elkaar vallen wanneer je het totaal niet verwacht."

Geschreven door Kevin Carter


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan