Trends in interieur
Mensen worden gedreven door de behoefte aan een eigen identiteit. We willen duidelijk kunnen definiëren wie we zijn. Mede door de groeiende welvaart is de opkomst van zelfexpressie aangewakkerd en willen consumenten hun eigen identiteit creëren. Terwijl consumenten op zoek zijn naar het gevoel uniek te zijn, zoeken merken naar manieren om hen te blijven inspireren. Interieurontwerpers voorzien in deze behoefte door de mogelijkheid te bieden eigen producten te ontwikkelen. Print voorziet hierin. Met behulp van print kan er naast maatwerk ook goedkoop en snel geproduceerd worden.
Consumenten willen hun woning persoonlijker maken, of het nu met (zacht) meubilair, behang, glas, keramiek of laminaat is. Print is bij uitstek geschikt voor het huidige consumententijdperk, de wereldwijde markt voor interieurdecoratie zal naar verwachting $ 644 miljard waard zijn in 2020*. De behangsector alleen wordt gewaardeerd op $ 26 miljard. Getuige de opkomst van maatproducten voor woninginrichting en vooraanstaande bedrijven zoals IKEA in Europa, zal de groei van deze markt de komende jaren waarschijnlijk alleen maar toenemen.
* Allied Market Research (2015) “Home Decor Market - Global Opportunity Analysis and Industry Forecast, 2014-2020”