GRAFISCHE TOEPASSINGEN

Hoe bookstagrammers de verkoop van boeken stimuleren

Ontdek waarom het digitaal printen van boeken tot een hogere winst leidt voor Print Service Providers

GIDS DOWNLOADEN

Het papieren boek is geen verleden tijd

In 2022 zal het totale volume aan papieren boeken 100 miljard pagina's beslaan. Lees verderop meer over dit spannende nieuwe hoofdstuk.

Gids downloaden

A woman in a check shirt looks at her smartphone and a man wearing a hoodie and white earphones reads a book on a train

Wat zijn bookstagrammers?

Er waren al modebloggers, lifestylevloggers en foodstagrammers. Nu zijn er booktubers en bookstagrammers! Deze gespecialiseerde boekenbloggers bestormen social media met hun liefde voor papieren boeken, ze wakkeren de passie voor lezen aan en helpen de bloeiende Europese boekenbranche vooruit.

Gedrukte boeken hebben stevige concurrentie gekregen van e-books, social media en digitale entertainment in het algemeen. Het papieren boek heeft lang geworsteld om snellere en toegankelijkere manieren om content te publiceren en consumeren bij te houden, vooral omdat het lastig was boeken in kleine oplages te produceren. Maar nu heeft de kunst van het drukken nieuwe bewonderaars gevonden in de digitale wereld: de bookstagrammers en hun miljoenen fans.

Deze social influencers combineren het papieren boek vakkundig met digitale media en laten zien hoe mooi drukwerk kan zijn. Ze fotograferen boeken in lifestylesituaties of bespreken romans in hun vlog. En deze vermenging van papieren en digitale media is niet oppervlakkig, of uitsluitend gericht op likes en views. De digitale technologie is niet langer de vijand, maar maakt de weg naar de toekomst vrij voor het gedrukte boek. Digitaal printen biedt PSP's volop kansen om meer uit hun bestaande diensten te halen, nieuwe mogelijkheden aan te bieden en een heel nieuwe groep klanten aan te trekken.

De terugkeer van papier

Thebookseller.com heeft berekend dat in Europa de totale marktwaarde van uitgegeven boeken maar liefst € 36 tot 38 miljard bedraagt. Recente schommelingen in de koers van het Britse pond zijn van invloed geweest op de omzet van uitgevers, maar vorig jaar bestond £ 1,7 miljard van de totale boekenverkoop van £ 2 miljard in het Verenigd Koninkrijk uit gedrukte boeken.

Terwijl de verkoop van gedrukte boeken stijgt, stagneert de populariteit van e-books, waar inmiddels de nieuwigheid vanaf is. Volgens het marketintelligencebureau Mintel was de afgelopen 12 maanden 54% van de aangeschafte boeken gedrukt, en was niet meer dan 24% digitaal. Mintel verwacht dat de verkoop van gedrukte boeken zal blijven toenemen, en voorspelt een gigantische stijging van 25% tegen 2022, wanneer de omzet verder omhoog zal schieten naar £ 2,1 miljard. Dit staat in schril contrast tot de verkoop van e-books, waarvoor niet meer dan een 'marginale' stijging wordt verwacht nu de rage over zijn hoogtepunt heen is.

Waarom komt het gedrukte boek zo sterk terug? Jen Campbell (@jenvcampbell), bookstagrammer en booktuber, prijswinnend dichteres en bestsellerauteur, legt uit waar haar passie voor papier vandaan komt:
"E-books zijn fantastisch voor op reis, ze besparen ruimte en de mogelijkheid om de tekst te vergroten is geweldig voor wie dat nodig heeft. Maar in een wereld waarin we al zo vaak online zijn, bieden boeken een ontsnappingsmogelijkheid, en in hun gedrukte vorm maken ze dat tastbaar."

Mensen voorspellen graag de ondergang van het boek, maar dat zal niet snel gebeuren.

Jen Campbell, dichteres, auteur en booktuber
Image of a living room with a colourful bookcase across the back wall, two large table lamps on side tables and a two-seater silk sofa in the middle.

Luide sociale bijval

Booktubers en bookstagrammers gebruiken social media als YouTube en Instagram om hun geliefde boeken onder de aandacht te brengen. Dit type lifestylecontent is enorm populair onder het huidige online publiek. De meeste grote vloggers zijn erin geslaagd om de status van een beroemdheid te verwerven, en dat kan grote invloed hebben op de branches die ze ondersteunen. "Kijkers gebruiken booktube-kanalen voor aanbevelingen en ontdekken wiens smaak ze delen. In de beschrijving bij mijn video's zet ik links naar de boeken die ik aanbeveel, voor het geval iemand ze wil kopen. Via deze links kopen kijkers 600 tot 800 fysieke boeken per maand. Dit is maar een klein deel van het aantal boeken dat op basis van mijn aanbevelingen wordt verkocht, want veel mensen gaan naar de boekwinkel of zoeken de boeken zelf op," zegt Jen Campbell.

A man works at a laptop on a sofa in a living room and a woman sits on a stool surrounded by two piles of books, putting books into a bookcase.

Een deel van het succes van de booktubers en bookstagrammers is te danken aan de balans tussen eerlijke reviews en prachtig beeldmateriaal. In de online wereld draait alles om esthetiek, en als iets er goed uitziet is de strijd al half gewonnen. Gedrukte boeken worden met veel creativiteit en vakmanschap vormgegeven, en dat betekent dat traditioneel drukwerk er vaak verbluffend goed uitziet op digitale platforms.

De trending hashtag "#shelfie" bewijst dit: de trend om foto's van volgepakte boekenplanken te delen is vaste prik onder bookstagrammers, en laat zien hoeveel fysieke en emotionele waarde gedrukte boeken hebben. Anders dan e-boeken hebben ze een fysieke vorm die je kunt bezitten en waarmee je kunt pronken.

Hoe zien booktubers en bookstagrammers de toekomst als het om het uitgeven van boeken gaat?

"Mensen voorspellen graag de ondergang van het boek", zegt Jen, "maar dat zal niet snel gebeuren."

Ontdek hoe wetenschappelijke boeken en speciale uitgaven de omzetgroei van digitaal geprinte boeken positief beïnvloeden

Gerelateerde oplossingen

Ontdek meer


Ontdek hoe uw omzet kan groeien door het printen van boeken


PRAAT MET HET TEAM VAN CANON
  • Canon
  • Zakelijk
  • ...
  • Hoe bookstagrammers de verkoop van boeken positief beïnvloeden