Een overstapcampagne waar mkb’ers energie van krijgen

Eneco

Eneco vervult als grootste groene energieleverancier van Nederland een voortrekkersrol in de energietransitie. Dit doet het bedrijf door klanten te helpen omschakelen naar 100% duurzame energie en door te investeren in (eigen) zonne- en windmolenparken, in mogelijkheden voor energieopslag en in slimme oplossingen voor consumenten en bedrijven. Vanuit onze studio in Eneco World in Rotterdam verzorgt The Creative Hub met een dedicated team van zes communicatiespecialisten alle mogelijke projecten op het gebied van vormgeving, copy, conceptontwikkeling, video en fotografie.

Mkb’ers activeren met een impactvol campagneconcept

In het najaar worden de dagen korter en de temperaturen lager, waardoor het energieverbruik toeneemt. Voor ondernemers hét moment om hun energiecontract tegen het licht te houden. Eneco wilde juist in deze periode het verschil maken met een kanaal overstijgende campagne om mkb’ers te overtuigen over te stappen op 100% groene stroom en CO₂-gecompenseerd gas. The Creative Hub werd gevraagd om een creatief en impactvol campagneconcept te ontwikkelen die zou opvallen tussen de vele energieaanbieders én perfect aansluit op de lopende merkcampagne.
"Infographic met vier marketingstrategieën: korting tot €300 voor mkb, zekerheid met groene energie en CO2-gecompenseerd gas, urgentie door seizoensinvloeden, en inhaken op momenten zoals Black Friday en Nieuwjaarsdag."

Een onderscheidende propositie die verder gaat dan korting alleen

Omdat de resultaten binnen de mkb-markt de laatste tijd achter waren gebleven, was de druk hoog om het komende salesseizoen een goed resultaat te boeken. De uitdaging was dan ook om een campagne te ontwikkelen die via alle relevante kanalen kon worden uitgerold (online, inbound, outbound en via prijsvergelijkers), met een boodschap die meer doet dan alleen korting aanbieden. Vanuit Eneco kregen we het inzicht dat de mkb-doelgroep vooral ook behoefte heeft aan zekerheid, gemak en oplossingen om duurzamer te ondernemen. Met het te ontwikkelen concept moesten we daar zeker slim op inspelen, om onderscheidend te blijven ten opzichte van de concurrentie.

Een campagnethema met urgentie én relevantie: Wintertijd Overstaptijd

We ontwikkelden het overkoepelende campagnethema Wintertijd Overstaptijd. Een pakkende insteek die perfect inspeelt op de zorgen van mkb’ers die hun energieverbruik zien stijgen naarmate de dagen korter worden. Binnen dit thema creëerden we visuele en tekstuele inhakers rondom herkenbare wintermomenten, zoals de kortste dag van het jaar, warme truiendag, de jaarwisseling en natuurlijk het ingaan van de wintertijd als start van de campagne. Zo werd urgentie gecreëerd én relevantie toegevoegd. Bovendien zat de kracht van de campagne niet alleen in het concept, maar ook in de brede middelenuitrol. The Creative Hub werkte de campagne uit in een breed pakket van middelen, van e-mailings en displaybanners tot LinkedIn-videos en POS-materiaal voor de externe salesagents. Voor deze laatste groep ontwikkelden we zelfs een toepasselijke attentie in campagnestijl: een stormparaplu met de tekst ‘Hou je vast voor een storm aan nieuwe klanten!’

‘De samenwerking verliep erg prettig: er was vanaf het begin een duidelijke planning en ik werkte samen met fijne, betrokken collega’s. Wat ik bovendien erg waardeerde, was hun flexibiliteit. Ze konden snel schakelen en inspelen op de wisselende soorten copy die gedurende de campagne nodig waren. Dat gaf vertrouwen en zorgde voor een soepel proces.’

Janneke Strebus, Senior Marketeer, Eneco

45.000 unieke bezoekers en 160 nieuwe klanten

De campagne zorgde voor zichtbaarheid, herkenning en en een breed gedragen verhaal binnen en buiten Eneco. Met meer dan 45.000 unieke bezoekers per maand en 160 nieuwe klanten, bleek deze aanpak precies wat er nodig was om mkb’ers in beweging te krijgen. Omdat er zoveel verschillende fases en varianten waren in de campagne, kon ook goed gemeten worden welke uitingen het beste werkten. Zo bleek dat beelden met vrouwen en het communiceren van korting tot hogere doorklikratio’s leidde.

Gerelateerde oplossingen

The Creative Hub

Het beste van een in-huis studio en extern bureau ineen.

The Creative Hub helpt u te voldoen aan de nieuwe WCAG-richtlijnen.

Op 28 juni 2025 gaan de nieuwe WCAG-regels in. Ook úw online documenten en videocontent moeten vanaf dan zo toegankelijk mogelijk zijn voor mensen met een beperking. The Creative Hub helpt u hierbij.

Ontdek onze slimme standaard voor duurzame signing en promotie

Bewegwijzering, reclameborden, informatiezuilen, etagères, lessenaars en statafels… met de Inhaker kun je letterlijk en figuurlijk alle kanten op. Lees meer over de mogelijkheden.

Bekijk ook deze cases

Verleidelijk voorlichtingsmateriaal over verslavingsproblematiek

The Creative Hub ontwikkelde samen met het Trimbos-instituut een nieuwe visuele identiteit voor het voorlichtingsprogramma "Helder Opvoeden," gericht op ouders, met een frisse en toegankelijke uitstraling.

Gereedschap om financiële gezondheid bespreekbaar te maken

The Creative Hub ontwikkelde een communicatie ‘toolbox’ voor Nationale-Nederlanden die het gesprek over financiële gezondheid makkelijker maakt én meteen praktische handvatten biedt. De toolbox focust zich op mensen van 27 jaar en ouder die werken binnen een mkb-organisatie.

Hoe zet je een rampenplan een beetje leuk op de kaart?

Om bekendheid te genereren voor het ZiROP (Ziekenhuis Rampen Opvang Plan) heeft The Creative Hub een succesvolle videoproductie gerealiseerd, van concept tot executie voor het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ).

Van leslokaal tot expositieruimte

Door gebruik te maken van fotografie, video en slimme opstellingen, transformeerde The Creative Hub twee leslokalen van Hanzehogeschool Groningen tot een ruimte die zowel informeert als inspireert.

Meer weten over The Creative Hub?