Verleidelijk voorlichtingsmateriaal over verslavingsproblematiek

Trimbos

Het Trimbos-instituut is hét onafhankelijke kennisinstituut voor mentale gezondheid, het gebruik van alcohol, tabak en drugs en over gamen, digitale media en gokken. Het instituut doet onderzoek naar verslavingsproblematiek, ontwikkelt preventiepgrogramma’s en geeft voorlichting en trainingen op het gebied van geestelijke gezondheidszorg. The Creative Hub werkt al meer dan 10 jaar voor Trimbos en zit hier ook ‘in-huis’ met twee ontwerpers en een repromedewerker.

Een visuele identiteit voor Helder Opvoeden

The Creative Hub had al eerder gewerkt aan communicatiemiddelen voor Helder op School, een voorlichtingsprogramma voor gebruik in het onderwijs, voor alle leeftijden en niveaus. De vraag nu was om een herkenbare, nieuwe visuele stijl te ontwikkelen voor Helder Opvoeden, een doorvertaling van het bestaande concept richting de ouders. Dus ouders van kinderen die op een leeftijd komen waarop ze gaan experimenteren met middelen, zoals alcohol, sigaretten, vapes, snus en drugs. Dit voorlichtingsmateriaal wordt via bijeenkomsten, nieuwsbrieven en webinars gedistribueerd en gepromoot naar instellingen voor verslavingszorg, GGD’s en andere professionals op het gebied van opvoeding en preventie.
Overzicht van middelen gemaakt voor de Helder opvoeden campagne van trimbos zoals een kaartspel, website ontwerp, flyer en brochure.

Duidelijk familie maar met een eigen gezicht

De bestaande huisstijl van Helder op School vormde het vertrekpunt. Maar waar die stijl jongeren aanspreekt, moest deze nieuwe stijl specifiek voor ouders werken. Het Trimbos-instituut wilde een frisse, professionele en toegankelijke uitstraling. Visueel familie van Helder op School, maar met voldoende ruimte voor een eigen gezicht. Ook was het belangrijk dat ‘echte mensen’ herkenbaar in beeld kwamen, zodat ouders zich aangesproken en begrepen voelen.

Van kringeltjes naar vierkantjes

We kregen veel creatieve ruimte binnen duidelijke kaders. Samen met het Trimbos-instituut dachten we na over hoe we het bestaande visuele systeem konden vertalen naar een stijl die past bij de nieuwe doelgroep. Een belangrijk stijlkenmerk van Helder op School is het karakteristieke ‘kringeltje’ in het logo. Voor de ouders-doelgroep vervingen we dit door een blokjespatroon, opgebouwd uit vierkanten. Deze vierkanten kregen meerdere functies: als kleurvlak, als fotokader en als subtiel patroonelement in stippellijnen. Zo ontstaat een herkenbaar en consistent beeld, zonder de visuele connectie met Helder op School te verliezen. Ook de ‘O’ in het logo zetten we in als speels grafisch element, wat extra dynamiek toevoegt aan de uitingen. En in alle beelden staat de mens centraal: ouders in herkenbare situaties, die écht aanspreken.

‘De samenwerking met The Creative Hub bij Trimbos werkt heel goed. De lijntjes zijn kort en het team denkt altijd mee. Bovendien staan ze ook altijd open voor feedback’

Neeltje Vogels, Wetenschappelijk medewerker, Trimbos-instituut
Voorbeeld van het helder opvoeden kaartspel met voorbeeldvragen die worden gesteld

Frisse, herkenbare uitstraling

De nieuwe visuele stijl zorgt voor een frisse, herkenbare uitstraling, met een duidelijke link naar Helder op School. Regionale teams geven aan dat de communicatie nu eenduidiger en toegankelijker is geworden. Er zijn positieve reacties uit de regio over hoe het eruitziet en hoe het voelt. Ook is de klant blij met de samenwerking. Om we bij het Trimbos Instituut in huis zitten, konden we snel schakelen en ideeën direct toetsen.

Gerelateerde oplossingen

The Creative Hub

Het beste van een in-huis studio en extern bureau ineen.

The Creative Hub helpt u te voldoen aan de nieuwe WCAG-richtlijnen.

Op 28 juni 2025 gaan de nieuwe WCAG-regels in. Ook úw online documenten en videocontent moeten vanaf dan zo toegankelijk mogelijk zijn voor mensen met een beperking. The Creative Hub helpt u hierbij.

Canon Business Services

Ontdek onze oplossingen voor efficiënter werken en hoe deze uw business transformeren.

Bekijk ook deze cases

Van leslokaal tot expositieruimte

Door gebruik te maken van fotografie, video en slimme opstellingen, transformeerde The Creative Hub twee leslokalen van Hanzehogeschool Groningen tot een ruimte die zowel informeert als inspireert.

'Ganzenborden' met partners om innovatie te stimuleren in de keten van BAM Wonen

The Creative Hub heeft het Renovatie Versnelspel ontworpen en geproduceerd, een heus bordspel waarmee de deelnemers van het Renovatie Evenement, via stellingen worden geprikkeld om na te denken over manieren om het renovatieproces voor verduurzaming te versnellen.

Hoe zet je een rampenplan een beetje leuk op de kaart?

Om bekendheid te genereren voor het ZiROP (Ziekenhuis Rampen Opvang Plan) heeft The Creative Hub een succesvolle videoproductie gerealiseerd, van concept tot executie voor het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ).

Beeldbankfotografie voor Eneco waarin alles en iedereen samenkomt

The Creative Hub helpt Eneco met een toekomstgerichte update en upgrade van de beeldbank. Het resultaat is een maximale opbrengst qua volume, variëteit en vrijheid in gebruik voor alle verschillende afdelingen en geschikt voor alle mogelijke toepassingen, media en middelen.

Meer weten over The Creative Hub?