Bezoekers meenemen in het verhaal van ’s werelds meest circulaire landingsbaan

Heijmans
Heijmans is een toonaangevend Nederlands bouwbedrijf dat werkt aan duurzame leefomgevingen. In mei 2025 werd samen met Schiphol gestart met het groot onderhoud van de Buitenveldertbaan (09-27), dat in een periode van twintig weken moest resulteren in de meest circulaire start- en landingsbaan ter wereld. Om bezoekers en stakeholders mee te nemen in dit unieke project, richtten Heijmans en Schiphol een bezoekerscentrum in. The Creative Hub ontwikkelde hiervoor alle communicatiematerialen – van thematiek en infographics tot wanden en folders – om dit inspirerende verhaal zo helder en krachtig mogelijk te vertellen.

Niet alleen informeren maar ook inspireren

De vraag aan The Creative Hub was om het bezoekerscentrum zo aan te kleden dat het méér was dan een puur informatieve ruimte. Het moest zorgen voor een inspirerende ervaring die inzicht geeft in de omvang en circulaire innovaties van het project. De communicatiemiddelen moesten zowel bezoekers, medewerkers als stakeholders aanspreken en de te behalen mijlpalen tastbaar en begrijpelijk maken. Heijmans en Schiphol wilden het verhaal laten zien hoe ze samen bouwen aan de meest circulaire start- en landingsbaan ter wereld, en hiermee ook nieuwe medewerkers werven die dezelfde ambities hebben.

Complexiteit toegankelijk maken

De uitdaging zat vooral in de complexiteit en schaal van het project. Er was veel technische inhoud en veel informatie over de talloze circulaire innovaties en de verschillende stappen in het renovatieproces. Dit alles moest begrijpelijk en aansprekend worden gecommuniceerd. Daarnaast moest de visuele stijl passen bij de identiteit van Heijmans en de thematiek aansluiten bij de circulaire ambities van het project.

Een thematiek die verbindt

The Creative Hub ontwikkelde de thematiek ‘Hier krijgen we circulaire ambities samen van de grond’ als overkoepelende kapstok. Vanuit dit concept gaven we acht wanden voor het bezoekerscentrum vorm, voorzien van infographics met circulaire facts & figures, een heldere tijdlijn met alle mijlpalen en thematische visuals. Voor de medewerkers ontwikkelden we een projectfolder in dezelfde look & feel, met werkinstructies, veiligheidsregels en achtergrondinformatie. Door ook hierin de circulaire ambities een prominente plek te geven, droegen we bij aan trots en betrokkenheid.

‘Mooie ideeën zijn er altijd, maar vaak ontbreekt de tijd en creativiteit om ze daadwerkelijk uit te werken. The Creative Hub heeft ons die zorg uit handen genomen door onze gedachten en plannen te vertalen naar een helder en samenhangend geheel. Dankzij hun aanpak hebben wij niet alleen een sterk eindresultaat, maar ook het gevoel dat onze ideeën écht tot hun recht zijn gekomen.’

Sinan Yilmaz, Projectleider Perceel 1, Heijmans Infra Schiphol

Trots en betrokkenheid

Het bezoekerscentrum werd hét communicatie-instrument voor dialoog en beleving. Bezoekers en medewerkers kregen op een toegankelijke manier inzicht in de omvang en impact van het project. Dankzij de krachtige visuele vertaalslag van The Creative Hub werd het gezamenlijke verhaal van Heijmans en Schiphol duidelijk en aantrekkelijk neergezet – en kreeg de meest circulaire start- en landingsbaan ter wereld een herkenbaar en inspirerend communicatieplatform gedurende de volledige renovatieperiode.

Gerelateerde oplossingen

The Creative Hub

Het beste van een in-huis studio en extern bureau ineen.

The Creative Hub helpt u te voldoen aan de nieuwe WCAG-richtlijnen.

Sinds 28 juni 2025 zijn de nieuwe WCAG-regels van kracht. Ook úw online documenten en videocontent moeten vanaf dan zo toegankelijk mogelijk zijn voor mensen met een beperking. The Creative Hub helpt u hierbij.

Canon Business Services

Ontdek onze oplossingen voor efficiënter werken en hoe deze uw business transformeren.

Bekijk ook deze cases

Verleidelijk voorlichtingsmateriaal over verslavingsproblematiek

The Creative Hub ontwikkelde samen met het Trimbos-instituut een nieuwe visuele identiteit voor het voorlichtingsprogramma "Helder Opvoeden," gericht op ouders, met een frisse en toegankelijke uitstraling.

Van leslokaal tot expositieruimte

Door gebruik te maken van fotografie, video en slimme opstellingen, transformeerde The Creative Hub twee leslokalen van Hanzehogeschool Groningen tot een ruimte die zowel informeert als inspireert.

Een overstapcampagne waar mkb’ers energie van krijgen

Om mkb’ers te activeren heeft The Creative Hub een creatief en impactvol campagneconcept ontwikkeld voor Eneco die zou opvallen tussen de vele energieaanbieders én perfect aansluit op de lopende merkcampagne.

Meer weten over The Creative Hub?