Artikel

Er is geen 'toekomst van de cloud': het is onlosmakelijk verbonden met ons dagelijks leven

De cloud is zowel in het bedrijfsleven als privé heel snel geadopteerd en is cruciaal voor de toekomst van onze samenleving.

DOWNLOAD HET E-BOOK

Klaar om uw cloud-first-strategie op te zetten?

De cloud zal belangrijker zijn voor onze toekomstige werkplek naarmate we meer afstand nemen van traditionele werkmethoden. Download het Canon-eBook en ontdek hoe u de cloud kunt benutten in de werkplek van morgen.

DOWNLOAD HET E-BOOK

Ready to build your cloud-first strategy

In het licht van ons snel veranderende mondiale klimaat zijn speculatie, voorspellingen en technologische vooruitzichten aan de orde van de dag. Maar wanneer het om cloudtechnologie gaat, hebben we er een iets andere kijk op. Omdat cloud-computing zo verweven is met ons dagelijks leven, is het niet altijd logisch om het over de toekomst ervan als een zelfstandige technologie te hebben. Dit komt omdat geen enkele andere technologie zo snel is geïmplementeerd in zowel het bedrijfsleven als onder consumenten.

De transformatie van onze samenleving

Wat is de toekomst van onze samenleving? Hoe ziet deze eruit en wat heeft de cloud daarmee te maken? De cloud zal een enorme drijvende kracht zijn in de toekomst van steden, werkplekken, instellingen en mensen, omdat deze de digitale infrastructuur van de slimme steden van de toekomst zal leveren (waar naar schatting 68% van de wereldbevolking in 2050 zal wonen1).

Onze steden worden slimmer, maar elk nieuw connected apparaat genereert gegevens die moeten worden opgeslagen en geanalyseerd. Het zal alleen mogelijk zijn om connected technologie op deze schaal te ondersteunen met een combinatie van geavanceerde technologie en cloud-computing. Met deze digitale infrastructuur zullen slimme liften en parkeerterreinen, auto's zonder bestuurder en dronetaxi's, -treinen en -metro's, boerderijen en energiecentrales allemaal deel uitmaken van het dagelijks leven.

De cloud zal ook opkomende technologieën zoals kunstmatige intelligentie ondersteunen en deze helpen zich aan te passen aan nieuwe platforms zoals de mobiele telefoon. Want hoewel AI zijn weg naar mobiele telefoons al gevonden heeft, bevatten deze apparaten bijvoorbeeld veel ongestructureerde gegevens, zoals e-mails, tekstberichten en foto's. Het analyseren van ongestructureerde gegevens kost tijd en verwerkingscapaciteit die de meeste smartphones lokaal niet hebben. Met cloud-computing worden onze telefoons alleen nog maar slimmer.

De transformatie van de organisatie

Obstakels voor innovatie wegnemen

De cloud is onmisbaar geworden voor organisaties. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is de invloed ervan op innovatie. Zonder de noodzaak van fysieke infrastructuur en de operationele- en arbeidskosten die daarmee gepaard gaan, haalt cloudtechnologie de financiële barrières voor innovatie en digitale transformatie weg. Kleinere organisaties die normaal moeite zouden hebben met de benodigde investering vooraf voor on-premise implementaties, hebben toegang tot nieuwe technologie via cloudservices.

Ondertussen heeft de cloud ook de risico's van investeringen verkleind. Dure, vaste contracten kunnen een barrière zijn voor veel kleinere organisaties. De schaalbaarheid van cloud-computing betekent dat het aanbod kan groeien of krimpen, afhankelijk van de behoeften van de organisatie, waardoor de kosten en financiële risico's kunnen worden beheerd. Deze flexibele, cloudgebaseerde modellen zullen steeds populairder worden. Alleen al in de afgelopen vijf jaar is de economie voor op abonnementen gebaseerde businessmodellen met meer dan 100% per jaar 2 toegenomen, waardoor 90% van de organisaties overstapt of overweegt over te stappen op een dergelijke opzet 3 .

Cloud-computing stimuleert ook innovatie, omdat het door de snelheid ervan makkelijk is om met nieuwe ideeën te experimenteren. Feedback kan immers snel worden verzameld. Als een strategie niet werkt, kan deze snel worden gecorrigeerd, in plaats van te wachten totdat de strategie mislukt voordat er lessen uit worden getrokken. Hierdoor kunnen bedrijven vrijer innoveren. Als bedrijven kansen op de markt zien, kunnen ze dankzij een cloudinfrastructuur sneller reageren en deze kansen sneller benutten. Met zoveel mogelijkheden in de cloud zullen organisaties blijven transformeren, waarbij de wereldwijde markt voor openbare cloudservices tussen 2021 en 2026 naar verwachting met 29,2% zal groeien 4 .

GettyImages

Impact op informatie

Informatie vormt het hart van elk bedrijf. Hoe we toegang krijgen tot de informatie, deze gebruiken en delen hangt nauw samen met hoe succesvol een organisatie kan zijn. En dit is waar de cloud echt een grote impact maakt. Dankzij de cloud zijn werknemers niet langer gebonden aan het kantoor. Ze hebben toegang tot informatie en kunnen in realtime samenwerken aan projecten, waar dan ook ter wereld. Dit heeft businessmodellen radicaal veranderd. Het Europese bedrijf OpenDesk bijvoorbeeld uploadt meubelontwerpen naar de cloud en laat klanten de ontwerpen downloaden en een lokale fabrikant opdracht geven om deze in hun regio te maken. Dit verlaagt de verzend- en voorraadkosten, terwijl de ecologische voetafdruk van het bedrijf afneemt.

Dankzij cloudgebaseerde platforms kunnen organisaties ook efficiënter werken. Naarmate organisaties groeien, worden ze steeds meer gefragmenteerd, waarbij teams eigenzinnige manieren van werken en manieren om informatie te delen ontwikkelen. De cloud helpt bedrijven het gat te dichten, zodat alle werknemers toegang hebben tot één plek voor alles wat ze nodig hebben. Dit maakt het ook eenvoudiger om workflows tussen meerdere bedrijven te maken, waarbij werknemers eerder nog wel eens dubbele documenten bewaarden of documenten uit het oog verloren.

Stortvloed van gegevens

De ironie van dit alles is dat hoe meer we cloudoplossingen gebruiken, hoe meer we ze nodig hebben. De zogenaamde 'stortvloed van gegevens' kan worden toegeschreven aan de mate waarin we in ons dagelijks leven toegang hebben tot cloudgebaseerde services. Het gebruik van online systemen en sociale netwerken, het delen van video's, het vastleggen van de verkeersstroom, het samenwerken met collega's – hiermee gaan enorme hoeveelheden gegevens gepaard die elke persoon en elk bedrijf voor zichzelf genereert. Een hoeveelheid die nog niet eens in de buurt komt van gegevens die gegenereerd worden door gezondheidszorg, onderwijs, wetenschap en het leger. Voor al deze informatie is computerkracht nodig om de gegevens te beheren, op te slaan en te analyseren – waarvoor we de cloud nodig hebben.

Daarom is praten over de toekomst van de cloud zo verkeerd. Waar we het echt over moeten hebben, is de toekomst van de samenleving en de toekomst van het bedrijfsleven. De toekomst van onze steden, onze werkplek en instellingen is in hoge mate afhankelijk van cloudtechnologie en dit zal alleen maar meer worden, omdat meer services serverloos worden en digitale infrastructuren geavanceerder worden. Het is niet genoeg om te zeggen dat de toekomst van de cloud een bepaalde richting opgaat. In plaats daarvan zou het juister zijn om voorspellingen te doen over de toekomst van de mensheid, de maatschappij en het bedrijfsleven en over de manier waarop cloudtechnologie zal verbeteren om deze uitdagingen het hoofd te bieden.


Lees meer over hoe u de cloud in uw toekomstige werkplek kunt benutten.

Aanvullende informatie

De werkplek is opnieuw gedefinieerd en organisaties moeten ervoor zorgen dat hun medewerkers de juiste middelen hebben om productief te kunnen blijven werken.

Gerelateerde oplossingen

Ontdek meer

Ontdek hoe u de cloud in de werkplek van morgen kunt benutten

CONTACT met een specialist

Privacybeleid

Praat met een expert tijdens kantooruren

Heeft u een vraag of bent u op zoek naar informatie? Voer hieronder uw gegevens in en een van onze experts neemt tijdens kantooruren* contact met u op.

* Ook wanneer er niemand beschikbaar is, kunt u een terugbelverzoek indienen. Onze experts nemen de volgende werkdag contact met u op.

Klik hier voor technische ondersteuning voor uw Canon-product

  • Zo snel mogelijk
  • 10:00 - 11:00
  • 11:00 - 12:00
  • 12:00 - 13:00
  • 13:00 - 14:00
  • 14:00 - 15:00
  • 15:00 - 16:00
  • 16:00 - 17:00
  • +31

Heeft u verder nog informatie voor ons, die onze expert kan helpen

Dank u wel

Eén van onze experts neemt telefonisch contact met u op

[TIME]

Graag tot ziens

Sorry

Fout