ARTIKEL

De beste tips voor het maken van sportportretten, van sportfotograaf Andrey Golovanov

In zijn portret van de kunstschaatsers Alexandra Stepanova en Ivan Bukin toont Andrey Golovanov hun persoonlijkheid en gebruikt hij rekwisieten op een grappige manier. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 75mm, 1/125 sec, f/5,6 en ISO100. © Andrey Golovanov

Goede sportportretten combineren de passie en emotie van sportfotografie met de compositie en belichting van een standaardportret. Het verschil tussen andere portretten en sportportretten is het vermogen van de fotograaf om de energie van een atleet en de gekozen discipline uit te drukken via rekwisieten en poses; vaak in een kort tijdsbestek.

De Russische sportfotograaf en Canon-ambassadeur Andrey Golovanov heeft meer dan twintig jaar ervaring met het maken van opnamen bij een breed scala aan belangrijke sportevenementen. Hier deelt hij zijn beste tips voor het maken van sportportretten, van verlichting en achtergronden tot poses en rekwisieten.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

1. Denk na over de achtergrond voor het sportportret

"De achtergrond is erg belangrijk," zegt Andrey. "Het is cruciaal dat deze ordelijk is, omdat niets de aandacht van het hoofdonderwerp mag afleiden. Als ik binnenportretten maak, bijvoorbeeld in een trainingsfaciliteit of sportzaal, neem ik een papierrol mee als achtergrond en stel ik deze op achter de atleet, zodat ik een neutrale achtergrond heb om mee te werken."

Andrey gebruikt het liefste een grijze achtergrond, soms met een lichte wolkenstructuur. "Grijs is de perfecte mix. Als ik de achtergrond wat lichter of donkerder wil maken, kan ik mijn lampen meer of minder op de papierrol richten of de afstand tussen de achtergrond en het onderwerp aanpassen", zegt hij.

De uitzondering op de regel is wanneer Andrey buiten opnamen maakt. "Als de atleet aan buitensport doet en we de mogelijkheid hebben om buiten te werken, dan doe ik dat. In dit geval geef ik de achtergrond extra ruimte om het onderwerp in zijn eigen omgeving vast te leggen."

Two female gymnasts lie on a grey backdrop surrounded by ribbons and balls.
Dankzij de grijze achtergrond leidt niets de aandacht af van ritmisch gymnasten Arina en Dina Averina. Andrey heeft bovendien ervaren dat grijs de meest flexibele tint is bij het vinden van de juiste balans tussen belichting en verlichting. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 25 mm, 1/250 sec, f/9 en ISO125. © Andrey Golovanov

2. Aanpassen aan lichtomstandigheden buiten

Als je buiten fotografeert, kun je niet altijd vertrouwen op een perfect bewolkte lucht voor de spreiding van het licht op je onderwerp. Op heldere, zonnige dagen gebruikt Andrey zijn Canon Speedlite 600EX-RT (nu vervangen door de Speedlite 600EX II-RT) om scherpe schaduwen tegen te gaan.

"Ik houd de zon achter me, zodat mijn onderwerp breed en helder wordt verlicht. Vervolgens plaats ik de Speedlite achter de atleet of aan één kant, om de vorm van het lichaam te accentueren. Als de atleet de ogen moet dichtknijpen vanwege de zon, vraag ik ze om bijvoorbeeld opzij te kijken, of om hun ogen te sluiten totdat ik er klaar voor ben."

Als Andrey de mogelijkheid heeft zijn onderwerp naar de schaduw te verplaatsen, zal hij dat liever doen. Of, als hij tijd heeft om een standaard te plaatsen of iemand heeft om deze vast te houden, gebruikt hij een reflector om natuurlijk licht naar een schaduwrijk gebied te laten reflecteren. Meestal vertrouwt hij echter op zijn Speedlites.

"Ik heb drie Canon Speedlite 600EX-RT’s, die kunnen worden geïntegreerd in hun eigen wireless netwerk. Ik activeer ze met een Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT of door een Speedlite 600EX-RT op mijn camera te plaatsen die als hoofdtrigger te fungeert. Mijn standaard lichttechniek is om een verlichtingspunt links en een verlichtingspunt rechts van de camera te plaatsen, waarbij ik een van deze twee feller instel om één zijde van het onderwerp te bandrukken. Als ik de contouren van het lichaam moet benadrukken, plaats ik nog een verlichtingspunt achter de atleet."

Volleyball player Yekaterina Gamova holding up her hand with red, white and blue tape around her fingers.
Andrey slaagde erin om deze opvallende foto van de Russische volleybalster Yekaterina Gamova te maken in een gang op de luchthaven van Rome. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D Mark III (nu vervangen door de Canon EOS-1D X Mark II), ingesteld op 160 mm, 1/250 sec, f/4.5 en ISO400. © Andrey Golovanov
Actor and director Hafsia Herzi photographed at Cannes Film Festival by Paolo Verzone.

Portretten van beroemdheden binnen 60 seconden met de Canon EOS R

Paolo Verzone had slechts enkele seconden de tijd om foto's te maken van beroemdheden tijdens het filmfestival van Cannes. Ontdek waarom hij voor de Canon EOS R koos.

3. Laat je creativiteit de vrije loop met binnenverlichting

Voor het verlichten van sportportretten binnenshuis, en als hij toegang heeft tot een stopcontact, gebruikt Andrey studiostroboscopen in combinatie met grote softboxes om het diffuse licht na te bootsen dat hij krijgt bij natuurlijk licht op een bewolkte dag. "Ik plaats een studiolamp aan beide kanten van mijn onderwerp en met de softboxes krijg ik een gelijkmatige, zachte verlichting. Dit voegt dimensie toe aan de vormen en structuren van het lichaam van de atleet."

Soms krijgt hij de gelegenheid om binnen te fotograferen met natuurlijk licht en dat is precies wat er gebeurde toen hij samen met het Russische damesvolleybalteam terug reisde van een toernooi. "Ik had gezien dat Yekaterina Gamova speelde met gekleurde tape in de kleuren van de Russische vlag rond haar vingers en dat beeld bleef in mijn hoofd rondwaren", legt hij uit. "Toen ik haar en het team eindelijk kon fotograferen tijdens het International Women's Volleyball Tournament, ging de wedstrijd niet zo goed en had ze de gekleurde tape verwisseld voor witte tape.

"Toen we op de luchthaven wachtten op onze vlucht naar huis, zei ik: 'Herinner je je die gekleurde tape?' Ze deed de tape rond haar vingers en ik vond een plek waar de zon door de ramen scheen. Gelukkig was het licht redelijk gelijkmatig en niet te helder. Ik heb de opname zo gekaderd dat de lange, donkere gang op de luchthaven langzaam uitmondt in het donker, wat meer diepte geeft. Het werkte zo goed dat ik verder geen verlichting nodig had."

Russian artistic gymnast Artur Dalaloyan rests his chin on his right arm, which has a tattoo of a cross on the bicep.
De tatoeage van het Armeense kruis werd een focuspunt in dit portret van de Russische turner Artur Dalaloyan. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM-objectief ingesteld op 110 mm, 1/500 sec, f/4.0 en ISO800. © Andrey Golovanov

4. Laat onderwerpen een pose aannemen

Als er maar weinig tijd is, vraagt Andrey zijn onderwerp op natuurlijke wijze te staan en een paar poses aan te nemen. Vervolgens stuurt hij ze naar een wat beschouwendere houding. "Eerst vraag ik de atleet om driekwart draai naar één kant te maken. Daarmee krijgt de foto een persoonlijk tintje en wordt voorkomen dat hij eruit ziet als een paspoortfoto, omdat het dimensie toevoegt. Ze zien er dan natuurlijker en meer ontspannen uit.

Andrey gebruikt ook de opvallende fysieke kenmerken van onderwerpen zoals tatoeages in zijn portretten om de geschiedenis of achtergrond van een atleet weer te geven. "Ik neem even de tijd om naar de persoon te kijken om te zien wat opvalt. Een bokser heeft misschien een blauwe plek of een roeier vereelte handen; deze zaken laten duidelijk zien dat de atleet ervoor heeft moeten werken om te komen waar hij of zij nu is. Ik zag de Russische tuner Artur Dalaloyan op tv optreden en merkte op dat jij een tatoeage van een Armeens kruis op zijn arm had. Ik ontdekte dat Artur deze tatoeage beschouwt als een bron van ondersteuning en een symbool van bescherming. De tatoeage is duidelijk enorm belangrijk voor hem, dus bij het fotograferen van zijn portret wilde ik zowel zijn gezicht als de tatoeage vastleggen. We hebben verschillende dingen geprobeerd, maar de bovenstaande foto was mijn favoriet."

Synchronised swimmer Natalia Ishchenko rising from the water with medals draped over her extended arms.
Een leuk, maar moeilijk aspect van sportportretten is het vinden van een concept. Voor deze foto wilde Andrey dat synchroonzwemster Natalia Ishchenko een van haar routines zou nabootsen, met haar medailles over haar armen gedrapeerd. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D Mark III (nu vervangen door de Canon EOS-1D X Mark II), ingesteld op 85 mm, 1/250 sec, f/6.3 en ISO125. © Andrey Golovanov

5. Gebruik rekwisieten

Het gaat niet alleen om de positionering van het lichaam en de houding van het onderwerp. "Ik vind het ook leuk als atleten iets van betekenis doen met hun handen," legt Andrey uit. "De armen moeten niet gewoon langs de zijen naar beneden hangen. Als ik weinig tijd heb, gebruik ik standaard poses, zoals gevouwen armen, maar als ik de kans krijg, gebruik ik hun sportuitrusting als extra blikvanger, zoals handschoenen of een helm."

“Ik had gezien dat synchroonzwemster Natalia Ishchenko een routine deed waarbij ze uit het water springt met haar armen uitgestrekt als een vliegende vogel. Ik wist dat ik dit wilde nabootsen, dus vroeg ik haar of ze hetzelfde kon doen met al haar medailles over haar armen gehangen. Ik gebruikte een studiolamp voor de verlichting en het werkte uitstekend."

Geschreven door Jason Parnell-Brooks


Uitrusting van Andrey Golovanov

De essentiële kit waarmee professionals sportportretten maken

Andrey Golovanov's kit including two Canon EOS-1D X Mark II bodies, several Canon lenses and Speedlite flashes.

Camera

Canon EOS-1D X Mark II

De beste professionele DSLR van Canon, heeft een 20,2 Megapixel full-frame sensor, een AF-systeem met 61 punten, een ISO-bereik tot 409600 en kan tot 14 fps vastleggen.

Objectieven

Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM

Een draagbare telezoom die professionele kwaliteit levert, met 5-stops IS en snelle USM-focus. "Deze atleten zijn altijd in de weer, dus onze fotoshoots moeten snel," zegt Andrey. "Mijn apparatuur instellen en objectieven wisselen is wel het laatste wat ik wil doen. Ik kan elke camerabody pakken, hier dit objectief op zetten en kan dan meteen aan de slag."

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

Deze nieuwe versie van de klassieke brede zoom biedt geweldige scherpte over het gehele zoombereik. "Het bestrijkt het onderste deel van het bereik in brandpuntsafstand en is voorzien van een zoomfunctie en geweldige optica," zegt Andrey.

Accessoire

Canon Speedlite 600EX II-RT

Een krachtige flitser die je zowel op de camera gemonteerd als los kunt gebruiken, voor creatieve belichting vanuit elke richting met wireless bediening via radiofrequentie "Ze zijn klein, draagbaar en werken op batterijen, waardoor ze overal inzetbaar zijn", zegt Andrey.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan