Je weet in welke richting ze kijken en in welke richting ze bewegen, maar verder is atletiek erg onvoorspelbaar. "Ervaring is cruciaal", zegt Getty Images-fotograaf Julian Finney. "Bij het fotograferen van deze onderdelen maak je fouten, maar daar leer je van. De volgende keer weet je precies wat je wel moet doen. Ervaring is erg belangrijk bij atletiek."
Julian is een internationale sportfotograaf die werkt vanuit Londen in het Verenigd Koninkrijk. Hij maakt sinds 2004 foto's van belangrijke sportwedstrijden over de hele wereld voor Getty Images. Usain Bolt, Roger Federer, Cristiano Ronaldo, Harry Kane: hij heeft ze allemaal voor de lens gehad, zowel op als naast het veld. In 2022 werd hij uitgeroepen tot Canon-sportfotograaf van het jaar tijdens de UK Picture Editors Guild Awards.
Vaardigheden en ervaring zijn de sleutel tot succes in sportfotografie. Daarnaast geeft nieuwe beeldtechnologie fotografen ontzettend veel extra hulpmiddelen om die beslissende momenten vast te leggen. En het nieuwste hulpmiddel voor professionele sportfotografen is de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM. Dit geavanceerde RF-objectief uit de L-serie combineert de veelzijdigheid van een zoomobjectief met de scherpstelsnelheid, scherpte en optische kwaliteit van een prime-objectief. Het heeft ook nog eens een f/2.8-diafragma in het gehele zoombereik, die zowel binnen als buiten en op en naast het veld werkt.
SPORT EN ACTIE
Atleten fotograferen met een Canon-superteleobjectief
Het verhaal achter de shoot
Julian wist precies waar hij een van de eerste fotoshoots met de Canon EOS R3 wilde doen: het Crystal Palace National Sports Centre in Londen. Hij koos deze locatie deels vanwege de bijzondere architectuur. "Ik heb hier eerder gewerkt en ik vind de architectuur prachtig, met die houten plafonds." Als atletiekkenner leek het sportcentrum hem de perfecte plek om de high-speed opnamen en verbeterde onderwerpdetectie en -tracking van de EOS R3 te testen met Canon's eerste f/2.8, 100-300mm-objectief.
Met de shoot wilde hij laten zien wat atleten doen voor hun sport, zowel op als naast de baan: "We wilden de warming-up laten zien, portretten maken en wat explosieve actie vastleggen", aldus Julian.
Tijdens de lange opnamedag maakte hij zowel binnen als buiten foto's om de snelheid en bruikbaarheid van het objectief te testen. "Toen we bij zonsopkomst aankwamen, was de lucht nog strak blauw, maar bewolking nam al gauw de overhand", vertelt Julian over het eerste deel van de shoot in de buitenlucht. Eenmaal binnen waren er weer andere uitdagingen. "Het licht is voorspelbaarder binnen, dus je hoeft je belichting niet veel aan te passen. Maar in plaats van een 400-meterbaan, heb je indoor een baan van 200 meter. Dat is lastiger omdat het donkerder is, de ruimte kleiner is en de achtergronden niet ideaal zijn", legt hij uit. "Op een binnenbaan vallen lege stoeltjes veel meer op dan buiten. Bij shoots in overdekte stadions moet je echt weer veel andere uitdagingen het hoofd bieden om prachtige sportfoto's te kunnen maken."
Heb je Canon-apparatuur?
Normaal zou Julian prime-objectieven hebben gekozen voor deze shoot, waaronder een Canon EF 300mm f/2.8L IS USM. Maar dankzij de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM had hij überhaupt geen primes nodig. Met een snel grootste diafragma van f/2.8 in het gehele zoombereik en een Optical Image Stabilizer met 5,5 stops kon Julian de gewenste foto's maken, ondanks het weinige licht in het stadion. En dankzij de 9 lamellen van het diafragma kon hij de bokeh waar nodig prachtig benadrukken. Met 2,59 kilo is het het lichtste zoomobjectief met deze brandpuntsafstand, wat het zeer aantrekkelijk maakt voor fotografen die minder apparatuur willen meenemen. Je kunt zo de hele dag met één objectief vanuit de hand werken.
Wanneer en waarom Julian kiest voor de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM
Achter elke mooie sportfoto gaan de beslissingen, uitdagingen en de kik van het vastleggen van de perfecte foto schuil. Dit alles wordt nog makkelijker met een veelzijdig objectief. "Het is eigenlijk een wedstrijd in de wedstrijd die je vastlegt. Je concurreert met andere fotografen om de beste foto's te maken", zegt Julian. De keuze voor het juiste objectief speelt een belangrijke rol bij wie uiteindelijk de winnende foto maakt.
"Voor tennis is het echt geweldig. Mijn hele carrière moet ik al te veel objectieven overal mee naartoe nemen", zegt Julian over het nieuwe superteleobjectief. "Het enorme bereik van de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM maakt dit objectief voor elke sportfotograaf een droom om mee te werken. Het betekent dat je niet langer verschillende prime-objectieven hoeft mee te nemen, wat erg zwaar is. Je kunt zoveel meer hoogtepunten vastleggen en ook close-ups maken van juichende atleten. En dat allemaal zonder van objectief te wisselen."
Hier vertelt Julian wat voor hem het belangrijkste is in een objectief en waarom de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM ideaal is voor zijn behoeften.
Gewicht
"Systeemcamera's zijn een stuk lichter, dat is echt een voordeel bij het vastleggen van sport." In combinatie met de RF 100-300mm F2.8L IS USM kon Julian bovendien de hele dag vanuit de hand werken. Het objectief is zelfs maar 190 gram zwaarder dan de Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM, maar kan alles wat een zoomobjectief ook kan.
Veelzijdigheid
"De RF 100-300mm F2.8L IS USM lijkt wel op de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM, maar dan met een groter bereik. De 70-200mm is belangrijk voor voetbal en nieuws, maar de 100-300mm geeft je nog meer mogelijkheden", zegt Julian. "Ik ben groot fan van prime-objectieven, maar daarmee maak je toch minder foto's omdat je wacht op dat ene moment. Je wacht om het beeld te vullen en de achtergrond goed te vervagen. Dit objectief biedt goede vervaging, die echte scherptediepte."
Snelheid en nauwkeurigheid
Sportfotografen werken zowel binnen als buiten, ook als het heel bewolkt is. Hierbij komt het grootste diafragma van f/2.8 in het gehele zoombereik van 100 tot 300 mm met beeldstabilisatie enorm goed van pas. Het kan in de praktijk namelijk het werk van meerdere primes doen. "Ik ben gek op primes, maar met dit snelle en scherpe objectief hoef ik minder apparatuur mee te nemen. De beeldstabilisatie was ook goed", zegt Julian.
"De sprints zijn voorbij voordat je het weet. Je neemt een positie in en hoopt op het beste", vervolgt hij. Maar de RF 100-300mm F2.8L IS USM stond zijn mannetje. "Bij sommige sprints kwam de atleet razendsnel op me af, maar dat was geen probleem dankzij de onderwerptracking en oogdetectie. Het was een goede test."
Control Ring
Julian was ook onder de indruk van de bedieningsring op de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM. "Het is prettig dat je je vrije hand kunt gebruiken om het objectief te bedienen", zegt hij. "Je kunt de ISO, het diafragma of de sluitertijd wijzigen. Dat is echt geweldig. De kans dat je een belangrijk moment mist, wordt zo nog kleiner. Echt top."
De ontwikkeling van de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM
Tips voor het fotograferen van atleten
Het verhaal van een wedstrijd kan zich op elk moment aftekenen, of het nu het moment is waarop een hardloper over de finish komt of de pure vastberadenheid op het gezicht van een atleet tijdens een wedstrijd. Als fotograaf moet je op de juiste plek staan met de juiste apparatuur, klaar om die foto te maken. Wat is het advies van Julian om die perfecte foto te maken?
Doe ervaring op
"Het hoeft niet altijd een professionele wedstrijd te zijn", zegt hij. "Ga eens kijken op het voetbalveld of de tennisbaan bij je in de buurt en vraag mensen of je wat foto's mag maken. Zo leer je over bereik en de afstanden van objectieven en hoe dat van invloed is op je achtergrond, en dus op je foto's."
Bestudeer de sport en je onderwerpen
Anticipeer op de spannende en minder spannende momenten van een race, oefening of wedstrijd. "Lees je van tevoren goed in zodat je de sport goed genoeg begrijpt en de onderwerpen en atleten kent. Zo weet je wat ze mogelijk gaan doen en hoe ze gaan reageren. Maar je moet ook klaar zijn voor onverwachte momenten."
Denk goed na over de achtergrond
De achtergrond doet ertoe bij sport: of je nu achtergrondvervaging hanteert om een persoon of beweging te benadrukken, of een dramatische achtergrond gebruikt om je scène extra cachet te geven. "Ik kijk hoe achtergronden er op verschillende momenten van de dag uitzien en bedenk welk objectief ik kan gebruiken voor bepaalde momenten om die achtergrond te verbeteren of het onderwerp te laten opvallen", zegt Julian.
Terug naar de basis
"Als je alleen foto's wilt maken van een winnende Usain Bolt, dan heb je waarschijnlijk niet het juiste idee van sportfotografie", zegt Julian. "Het vastleggen van sport op elk niveau is wat het vak zo mooi maakt. Ik maak liever een perfect belichte atletiekfoto dan een foto van een winnende Usain Bolt waar de belichting waarschijnlijk te wensen overlaat."
Maar het vastleggen van aantrekkelijkere en technisch uitdagendere facetten van atletiek valt of staat met de zoomkwaliteit, zelfs voor professionele fotografen. "Je moet vaak razendsnel reageren op dat soort momenten", zegt Julian. "Met de oude manier van werken met prime-objectieven zou je een hoop missen. Ik denk dat de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM erg populair gaat worden."