ARTIKEL

Lange opdrachten en supersnelle levering: het leven als sportfotograaf voor een agentschap

Senior sportfotograaf Richard Heathcote vertelt over zijn werk bij Getty Images en hoe het Canon EOS R System heeft geholpen zijn workflow te transformeren.
Richard Heathcore kijkt door de zoeker van een Canon EOS R5-camera met telelens.

Als senior fotograaf voor Getty Images verslaat Richard Heathcote belangrijke sportevenementen over de hele wereld. Allemaal met Canon-apparatuur. Over het werken voor een agentschap zegt hij: "Er is echt veel meer creatieve vrijheid. Een fotograaf voor een klant zoekt altijd het verhaal, terwijl een fotograaf voor een agentschap veel meer de kans krijgt om bij evenementen creatief te zijn en zaken vanuit een ander gezichtspunt te benaderen."

De meeste actiefoto's van sportevenementen komen bij het publiek via agentschappen als Getty Images, Reuters en het European Pressphoto Agency. Toch weten maar weinigen van ons veel over de fotografen die de beelden hebben gemaakt. Wat zijn de goede en slechte kanten van werken voor een agentschap? Waarom kiezen fotografen hiervoor? Hoe lang zijn ze van huis en hoeveel creatieve vrijheid krijgen ze?

Richard Heathcote, senior sportfotograaf bij Getty Images, behoort momenteel tot de meest ervaren fotografen die werken via agentschappen. Hij is al 25 jaar professioneel fotograaf en heeft talloze sportevenementen verslagen, waaronder de meest bekende internationale voetbal- en rugbytoernooien en algemene sporttoernooien. Hij was Sports Journalist Association Photographer of the Year 2019 en algeheel winnaar van de World Sports Photography Awards 2020.

Hier deelt Richard zijn inzichten in het leven van een agentschapfotograaf, vertelt hij over zijn workflow als hij een groot sportevenement verslaat en onthult hij hoe het EOS R System van Canon zijn werk heeft beïnvloed.

Hoor meer van het gesprek in deze aflevering van de Shutter Stories-podcast van Canon:

Een Canon EOS R3 op een houten ondergrond met een bebost berglandschap op de achtergrond.

Richard gebruikt een Canon EOS R5 naast de Canon EOS-1D X Mark III, voor veel van de sportevenementen die hij verslaat, maar de laatste tijd heeft hij zich de fijne kneepjes van de nieuwe Canon EOS R3 eigen gemaakt. "Hij ligt geweldig in de hand en de zoeker is echt fantastisch", zegt hij. "Het meest indrukwekkende van deze camera is in mijn ogen dat je allerlei mogelijkheden hebt."

De voordelen van werken voor een agentschap

Richard verliet school in 1996 en werkte ongeveer een jaar als freelancer voordat hij als vaste fotograaf bij Action Images ging werken. In 2004 stapte hij over naar Getty Images, waar hij nog steeds in dienst is. "Ik houd van de manier waarop agentschappen werken", legt hij uit. "Er zijn meer mogelijkheden. Vaak is er voor een krant maar één sportfotograaf, terwijl wij alleen in het VK al zo'n 25-30 vaste sportfotografen hebben, en daarnaast werken we ook nog met freelancers. Als je voor een krant werkt, kom je misschien vaker bij de echt grootschalige sportevenementen, maar als fotograaf voor een agentschap reis je meer en versla je veel meer verschillende sporten."
Het grootste deel van het werk van Richard komt van de editors die zich bezighouden met de verslaggeving van dagelijkse gebeurtenissen en hem vertellen wat ze nodig hebben, maar fotografen van agentschappen worden ook aangemoedigd zelf ideeën aan te dragen. "Het kan eens net iets anders zijn waarin we zelf geïnteresseerd zijn of wat een mooie reportage zou opleveren", zegt hij. "Als het iets is wat de moeite waard is om wat tijd in te steken, hebben we de vrijheid om het in onze planning op te nemen."

Voor hem is het enige echte nadeel van het werk dat hij vaak lang weg is van zijn gezin. "Vaak ben ik twee tot vier weken achtereen van huis", legt hij uit. "Voor grote evenementen kan dit zelfs zeven of acht weken zijn. Hierbij zit dan ook de voorbereiding, zoals het plaatsen van op afstand bedienbare camera's op plaatsen waar we geen fotograaf kunnen neerzetten. Maar ik heb erg veel geluk met de editors die mij de opdrachten geven. Ze zijn ongeveer even oud en hebben ook gezinnen, en zijn erg flexibel. En het is tegenwoordig erg eenvoudig om vanuit elke tijdzone ter wereld contact op te nemen; er is altijd wel een moment dat je even met je gezin kunt praten."
Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een Canon EOS R5-camera in een paar handen. Op het scherm aan de achterkant staat een afbeelding met tegenlicht, van een landschap en de zon, met het woord 'overzetten'.

De Canon EOS R5 maakt gebruik van een Bluetooth Low Energy-verbinding die altijd is ingeschakeld om een continue verbinding met een smart apparaat tot stand te brengen. De camera ondersteunt ook FTP en FTPS voor snelle, veilige levering van foto's aan de klant.

Snel en efficiënt beelden overzetten

Het agentschap gebruikt wat Richard omschrijft als een 'labelen-en-verzenden'-workflow, waarin alle opgenomen gebeurtenissen live worden bewerkt door het editorteam. "Bij een voetbalwedstrijd maak ik gemakkelijk zo'n 1000 foto's," legt hij uit. "Hiervan upload ik er dan zo'n 150 naar onze editors. Zij besluiten vervolgens welke ze willen gebruiken, bewaren of weggooien. Van die 150 komen er misschien 75 op de site terecht of worden gepubliceerd.

"Als ik foto's maak, spreek ik een korte tekst in, label ze en verzend ze. Ik gebruik de functie voor spraakmemo's van de camera om informatie vast te leggen bij het bestand, en vervolgens de functie File Lock om dat bestand te 'markeren'. In de opties voor het overzetten van bestanden selecteer ik 'Niet-overgezette vergrendelde bestanden', waarna ik ze upload naar de gekozen FTP-bestemming. Hiermee bespaar ik tijd, omdat ik dan niet op het LCD-scherm van de camera door de foto's hoeft te bladeren om deze afzonderlijk te verzenden.

"Onze bewerkingssoftware draait op een cloudserver, waarmee alle editors op hetzelfde moment via een Zoom-gesprek verbinding maken. De editors ontvangen de foto's, zij maken een keuze, voeren snel wat bewerkingen op de foto's uit, voegen een bijschrift bij en uploaden ze naar onze site. Als het nodig is, kunnen we afbeeldingen echt extreem snel uploaden. Vanaf het moment dat een foto van mijn camera naar de FTP is geüpload, kan hij binnen 40 seconden bij onze klanten zijn."
De EOS R System-camera's van Canon zijn ontworpen om het delen van afbeeldingen zo eenvoudig en snel als mogelijk te maken. Als fotograaf van een agentschap maakt Richard vaak gebruik van de mogelijkheden voor beveiligde bestandsoverdracht van de Canon EOS R5. "Doordat we de afbeeldingen tijdens het werken direct 'live' naar onze editors kunnen sturen, kunnen we enorm snel blijven publiceren," legt hij uit. "Het is echt essentieel om onze klanten niet alleen te blijven voorzien van geweldige beelden, maar ook om deze zo snel mogelijk te blijven leveren."

De toonaangevende Canon EOS R3 gebruikt de bekabelde LAN-aansluiting en 2,4/5 GHz om te communiceren met computernetwerken, laptops en mobiele apparaten. De EOS R3 is tevens compatibel met de Canon Mobile File Transfer-app, waarmee professionele fotografen door te typen of met een spraakassistent metadata aan afbeeldingen kunnen toevoegen. Die afbeeldingen kunnen vervolgens vanaf een smartphone worden overgezet met Wi-Fi of mobiele data.
Een zwart-witfoto van modellen die van achter een gordijn in hun kleedkamer naar een modeshow kijken.

Vijf leermomenten als Getty Images-stagiaire

Entertainmentfotografe en filmmaakster Milly Grange-Bennett was stagiaire bij 's werelds grootste fotobureau. Hier deelt ze haar belangrijkste leermomenten.
"In theorie zou een externe Wireless File Transmitter (WFT) een beter signaal hebben, maar de interne antenne van de Canon EOS R3 lijkt wel heel erg goed te zijn," zegt Richard. "En de in de body geïntegreerde 5 GHz Wi-Fi maakt het leven veel eenvoudiger. Soms wordt er in cameratechnologie een enorme sprong gemaakt, maar meestal zijn het de kleine innovaties in nieuwe modellen die echt het grootste verschil maken."
Richard Heathcote houdt een monopod vast met daarop een Canon EOS R5 met telelens.

Dankzij het Canon EOS R System kon Richard veel meer verschillende beelden maken. "Omdat je precies ziet wat het resultaat zal zijn als je tijdens het fotograferen door de EVF kijkt, kun je wat meer spelen met belichtingen en meteen zien hoeveel over- of onderbelichting je nodig hebt om je afbeeldingen de gewenste uitstraling te geven", zegt hij.

Betere mogelijkheden

Richard fotografeert al sinds de introductie met de Canon EOS R5. "Het is een fantastische camera", zegt hij. "Vanwege het risico van de rolling shutter is hij niet voor alle soorten sporten geschikt; je moet je onderwerpen kiezen. Ik gebruik hem naast mijn Canon EOS-1D X Mark III-body's, dat zijn mijn huidige werkpaarden."

Rolling shutter komt regelmatig voor bij camera's met een elektronische sluiter – de camera leest de gegevens van de beeldsensor regel voor regel, en in de tijd die hiervoor nodig is, zijn erg snel bewegende onderwerpen al van plek veranderd. Hierdoor kunnen objecten zoals een bewegende golfclub uitgerekt of gedraaid lijken. Om dit te voorkomen geven veel fotografen de voorkeur aan een mechanische sluiter (wat meestal een iets lagere framerate inhoudt) – maar de high-speed sensor in de Canon EOS R3 minimaliseert vertekening door rolling shutter, zoals motorsportfotograaf Vladimir Rys ontdekte tijdens het fotograferen van een elektrische rallywagen.

"Het Canon EOS R System heeft absoluut gezorgd dat ik veel gevarieerdere foto's maak", gaat Richard verder. "Dankzij de geruisloze sluiter en verbeterde framerates kun je dingen doen die eerder niet mogelijk waren. Als je bijvoorbeeld fotografeert tijdens evenementen waar vanwege COVID-19 geen publiek aanwezig mag zijn, kan iedereen het klikken bij 16 fps van een EOS-1D X Mark III horen. Maar als je met een EOS R System-body fotografeert, hoort niemand het. Sporters worden niet afgeleid en je kunt foto's maken waar je in het verleden niet eens aan zou denken."
Een Canon EOS R5 in een paar handen. Op het scherm aan de achterkant staat een afbeelding met tegenlicht, van een landschap en de zon, met de woorden 'memo opnemen'.

Een andere belangrijke eigenschap van de Canon EOS R5 is voor Richard de functionaliteit voor spraakopnamen. "We moeten ervoor zorgen dat de klant alle informatie krijgt die bij een foto hoort, dus wie het is, waar het is en wat er gebeurt", vertelt hij. "De spraakmemo is de veiligste manier om er zeker van te zijn dat die informatie bij onze editors terechtkomt, zodat zij het in het bijschrift kunnen zetten."

Richard Heathcote houdt een Canon EOS R5 op ellebooghoogte en kijkt in het variangle scherm.

"Het variangle scherm van de EOS R5 is echt nuttig als je vanuit een lage hoek of over de hoofden van anderen fotografeert en je de camera hoog boven je moet houden", zegt Richard. "Het is ook handig als je wat discreter moet zijn en je niet de aandacht wilt trekken doordat je door de zoeker kijkt."

De voordelen van EOS R3

De Canon EOS R3 is speciaal ontwikkeld voor sport- en nieuwsfotografen en Richard is onder de indruk van de dingen die hij tot nu toe heeft gezien. "Hij is iets kleiner dan de EOS-1D X Mark III en hoewel hij ook iets lichter is, voelt hij aan als een vertrouwde en comfortabele tool om vanuit de hand te gebruiken. Je past je dus sneller aan het gebruik ervan aan", legt hij uit. "Echt het laatste wat je wilt, is op pad gaan met iets dat totaal anders is, omdat je dan moet nadenken over het bedienen van de camera, in plaats van het onderwerp voor je neus.

"De EVF op de EOS R3 is echt geweldig en met afstand de beste die ik ooit heb gezien op een systeemcamera. De Eye Control AF is geïntegreerd en dat is mogelijk een van de redenen waarom de zoeker zo groot is. Daardoor is hij echt erg prettig in het gebruik. De framerate is met 30fps ook geweldig. Als ik bijvoorbeeld de volledige slag van een golfer fotografeer, kan ik gewoon uit meer frames kiezen."

Richard gebruikte de EOS R3 onlangs voor het eerst bij een groot golftoernooi en zegt: "Hij kwam echt prima tot zijn recht als betrouwbare systeemversie van de EOS-1D X Mark III." Hij merkte dat de workflow met de twee camera's nagenoeg hetzelfde is, maar de eigenschappen van de R3, zoals de mogelijkheid voor geruisloze opnamen, EVF en hoge ISO-prestaties, leverden nieuwe voordelen op die erg nuttig waren in zijn werk.

"Ik kon echt op elk gewenst moment fotograferen, zonder dat ik bang hoefde te zijn de concentratie van de sporters te verstoren. Ook kon ik de AF-punten hun werk laten doen en de gezichten/ogen laten volgen, zodat ik mij erop kon concentreren waar in mijn kader de persoon was en of deze geen onverwachtse bewegingen maakte", vervolgt hij. "Verder kon ik ervoor zorgen dat de belichting perfect was, vooral bij silhouetten, en doordat ik extreem korte sluitertijden kon gebruiken, kon ik met een geringe scherptediepte iemand echt naar voren laten springen."
Een close-up van de Canon EOS R3.

De Canon EOS R3 is ultra-responsief, zeer gevoelig en extreem betrouwbaar, en is ontwikkeld om de snelst mogelijke acties vast te leggen. Hierdoor is hij uitermate geschikt voor sportfotografen die de beste momenten van een wedstrijd willen vereeuwigen. "Hij combineert precies die kenmerken van de EOS-1D X Mark III en de EOS R5 die wij voor ons werk nodig hebben", aldus Richard.

Richard denkt dat hij de Canon EOS R3 regelmatig zal gebruiken, maar verwacht dat de overgang geleidelijk zal plaatsvinden. "Als ik bijvoorbeeld bij een voetbalwedstrijd ben, moet ik de treffer en het vieren hiervan vastleggen", legt hij uit. "Je moet je apparatuur echt onvoorwaardelijk kunnen vertrouwen, en de enige manier om dit te kunnen doen, is door de apparatuur veel te gebruiken en te beseffen hoe die je kan helpen sneller, eenvoudiger en beter beelden vast te leggen.

"De nieuwste camera's van Canon zijn echt geweldig, en de sprongen in AF, beeldkwaliteit en lenskwaliteit zijn echt verbazingwekkend. Ik denk dat mensen met mijn beroep de komende maanden geleidelijk zullen overstappen naar de EOS R3 en RF-lens. In mijn werk zoek ik altijd naar iets dat net wat anders is. Natuurlijk zijn er veel traditionele gezichtspunten van waaruit je het onderwerp wilt vastleggen, maar je probeert ook altijd een nieuwe invalshoek te vinden. De EOS R3 zal mij hier zeker bij helpen."

Geschreven door David Clark


Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro