ARTIKEL

Vijf uitdagingen voor fotografiestudenten en hoe ze deze kunnen overwinnen

Vooraanstaande professionals uit de fotografiesector kwamen virtueel samen om de uitdagingen te bespreken waarmee fotografiestudenten vandaag te maken hebben en hoe ze deze kunnen overwinnen. Hier delen we de beste tips.
Een foto van bovenaf van een jong meisje in een spijkerjurkje dat op een schommel zit. Ze leunt met gesloten ogen naar achteren.

Girl on Swing uit de serie In the Shadow of the Pyramids van Laura El-Tantawy uit 2005-2014. De Brits-Egyptische fotojournaliste was een van de Canon Ambassadors die haar advies en ervaring deelde met jonge fotografen tijdens het Canon Student Development Programme van 2021. Gefotografeerd met een Canon EOS 30D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 90D), ingesteld op 70 mm, 1/800 sec, f/16 en ISO 200. © Laura El-Tantawy

Net zoals in elke andere sector waar mensen uit passie voor kiezen, is de concurrentie in de wereld van de fotografie groot. Met het Canon Student Development Programme heeft de volgende generatie fotografen echter een voorsprong op de rest.

Tijdens dit jaarlijkse evenement krijgen studenten praktische adviezen van een aantal invloedrijke professionals uit de fotografiesector. Voor het programma van 2021, dat virtueel plaatsvond, leverden onder andere Rickey Rogers van Reuters Pictures, kandidaat-Magnum-lid Lindokuhle Sobekwa, Fiona Shields van The Guardian, en de Canon Ambassadors Laura El-Tantawy, Gulshan Khan, Gabriele Galimberti, Ilvy Njiokiktjien en vele anderen hun bijdragen.

Zoals gewoonlijk lag de nadruk op de vele uitdagingen waarmee fotografiestudenten te maken hebben en hoe ze deze kunnen overwinnen om hun carrière naar een hoger niveau te tillen. Hier bespreken we deze uitdagingen en de adviezen van experts uit de branche.

Een close-up van het LCD-scherm van een Canon EOS R5-camera waarmee iemand een bergomgeving filmt.

Video's maken is steeds belangrijker geworden voor fotojournalisten nu het publiek zich steeds meer richt op beeldrijke digitale kanalen, in plaats van op de traditionele gedrukte media, en video's boven het geschreven woord verkiest. © Ivan D'Antonio

1. De druk om multimediaverhalen te leveren

"Als je in deze wereld aan de slag wilt als nieuwsfotograaf, moet je absoluut met video overweg kunnen", aldus Canon Ambassador en fotojournalist Magnus Wennman. "Je komt niet aan het werk als je niet met video overweg kunt. Video's zijn een natuurlijk onderdeel van het werk van een fotograaf, doordat de gedrukte pers steeds meer op de achtergrond raakt en alles tegenwoordig online is. Video is nodig om te kunnen concurreren met andere nieuwsmedia.

"Ik weet zeker dat veel studenten al veel meer weten over de technische aspecten van video dan ik, maar ik zou willen adviseren om je te verdiepen in de journalistieke kant: hoe kun je een uniek verhaal vertellen dat aanspreekt en de interesse wekt? Als er iets is wat we meer nodig hebben, dan zijn het wel unieke verhalen."

Een zwart-witfoto van Magnus Wennman met een honkbalpet op.

Magnus Wennman

Magnus is Canon Ambassador en een van de succesvolste fotografen uit Zweden. Hij heeft al meer dan 80 prijzen gewonnen en zes World Press Photo Awards op zijn naam staan, allemaal in verschillende categorieën. Sinds 2001 is hij een van de vaste fotografen voor de grootste krant van Scandinavië, Aftonbladet.

2. Een verhaal pitchen dat blijft hangen

Hoewel het nu gemakkelijker dan ooit is om je werk aan een geïnteresseerd online publiek te tonen, is het iets heel anders om een geslaagd idee voor een verhaal aan een opdrachtgever te pitchen.

Het is de kunst om duidelijk en beknopt te zijn, aldus Fiona Shields, Head of Photography voor The Guardian in Londen. "Maak een pitch in de vorm van een piramide: Bedenk een headline, een korte samenvatting en ga vervolgens dieper op het verhaal in. Vertel waarom het actueel is of waarom het van belang is. Toon vervolgens een pdf van je foto's, zodat een fotoredacteur direct de kwaliteit van je werk kan zien."

Fiona Shields. Foto door Paul Hackett.

Fiona Shields

Fiona is Head of Photography voor The Guardian in het Verenigd Koninkrijk. Ze heeft al meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van foto-editing en heeft gewerkt aan nieuwsverslagen over bijvoorbeeld de Arabische Lente, de terroristische aanslagen van 11 september en de vluchtelingencrisis.

"Laat verschillende stijlen zien en dat je een opdracht kunt volgen. Opdrachtgevers willen graag zien dat je past bij de fotografiestijl die zij hanteren. Tegelijkertijd is het verstandig om ook je andere, wat meer gedurfde werk te laten zien, foto's die wellicht wat artistieker zijn."

Een selectie foto's uitgespreid op een tafel.

Bij het kiezen van de foto's voor je portfolio is het belangrijk dat je kiest voor zoveel mogelijk variatie om de reikwijdte van je verhaal te illustreren en je technische vaardigheden te laten zien. © Paul Hackett

3. Zorgen dat je werk opvalt

Je fotoportfolio is een manier om een voet tussen de deur te krijgen, maar wat je er niet in opneemt is net zo belangrijk als wat je er wel instopt. "Je kunt fotografie zien als eten", suggereert Thomas Borberg, Photo Editor bij de Deense krant Politiken.

"Zie alle foto's als ingrediënten. Je pikt de beste eruit en stopt deze in een pan om te laten sudderen, dat is het editingproces. En vervolgens moet je er een mooie presentatie van maken. Maar je hebt wel heel goede ingrediënten nodig. De foto's die niet goed genoeg zijn, horen niet in de pan thuis. Je moet het geheel serveren op een manier die nieuwsgierig maakt. Je moet direct de aandacht weten te trekken."

Thomas Borberg. Foto door Paul Hackett.

Thomas Borberg

Thomas is docent fotojournalistiek, examinator, gastdocent, fotoredacteur voor boekprojecten en een jurylid bij fotowedstrijden. Momenteel is hij Chief Photo Editor bij de Deense krant Politiken.

Rickey Rogers, Global Editor bij Reuters Pictures, beaamt dat je zuinig moet zijn met je selectie als je de aandacht van drukke opdrachtgevers wilt trekken. "Wij hebben mensen in dienst genomen op basis van hun portfolio met slechts vijf waanzinnige foto's. Soms krijgen we een portfolio met wel vijftig foto's, en eerlijk gezegd is het heel lastig om daar doorheen te spitten. Je moet je beste werk laten zien en daarbij geldt: minder is beter."

Een foto van Rickey Rogers.

Rickey Rogers

Voordat Rickey bij Reuters Pictures kwam, was hij geoloog in de olie-industrie en richtte hij het eerste persbureau van Bolivia op. Ook was hij Chief Photographer van Reuters voor Latijns-Amerika en Noord-Amerika en momenteel is hij werkzaam als Global Editor voor Reuters in Londen.

4. Je social media goed managen

Social media is uiteraard een belangrijke manier om je fotografie onder de aandacht te brengen, met een zorgvuldig gekozen collectie om te laten zien wie je bent. Maar hoe zorg je ervoor dat je profiel opvalt?

"Ik ben niet geïnteresseerd in het ontwerp", aldus Lars Lindemann, Director of Photography bij GEO Magazine. "Het gaat om de fotografie. Video's kunnen daarbij een goede aanvulling zijn om te laten zien hoe je werkt. Maar het is niet het ontwerp, hoe je je posts ordent of hoe vaak je iets post. Het gaat om de kwaliteit van het visuele werk.

"Sommige mensen op Instagram of Facebook gebruiken een vreemde naam, wat nog stamt uit de tijd dat veel mensen probeerden anoniem te blijven op social media, wat ik op zich begrijp. Maar als je professioneel wilt zijn, moet je je echte naam voor je profiel gebruiken."

Een zwart-witfoto van Lars Lindemann.

Lars Lindemann

Lars Lindemann is Director of Photography en Deputy Visual Director van GEO en PM. Als autodidact werd hij fotoredacteur en curator van fototentoonstellingen en medeoprichter van de Hamburg Portfolio Review.

Canon Ambassador Laura El-Tantawy onderstreept de waarde van de tekst onder de foto's op sociale platforms. "Het is belangrijk om aandacht te besteden aan de woorden naast posts, omdat dit vaak tot problemen kan leiden, bijvoorbeeld als je de verkeerde hashtag gebruikt die verwijst naar iets waar iemand anders het niet mee eens is. Je moet je dus niet alleen focussen op de foto's, maar ook op de woorden die je erbij gebruikt."

Canon Ambassador and documentary photographer Laura El-Tantawy.

Laura El-Tantawy

Laura is een Brits-Egyptische fotografe en Canon Ambassador. Ze studeerde Journalism and Political Science aan de universiteit van Georgia voordat ze als nieuwsfotografe voor regionale kranten in Amerika ging werken. In 2020 won ze de W. Eugene Smith Memorial Fund-beurs en de PHmuseum Women Photographers Grant met haar werk.

Lees meer waarheden voor fotografiestudenten op Shutter Stories:

4. Staying on top of social media

Social media is, of course, vital to powering your photography, with a carefully curated collection of images helping to define your brand. But how do you make your profile stand out?

"I don't care at all about the design," says Lars Lindemann, Director of Photography at GEO magazine. "It's all about the photography. Videos can be a good addition, where you can get a better idea of how he or she works. But it's not the design or how you arrange your posts or how often you post, it's the quality of the visual work itself.

"What I find important is that some people on Instagram or Facebook use really strange names, which I think goes back to a time where many people tried to be more anonymous when using social media, which I understand. But I think if you use it professionally you should use your real name for your profile."

Een zwart-witfoto van Lars Lindemann.

Lars Lindemann

Lars Lindemann is the Director of Photography and Deputy Visual Director at GEO and PM. He is a self-taught photo editor, photographer and photo exhibition curator, and the co-founder of the Hamburg Portfolio Review.

Canon Ambassador, Laura El-Tantawy, underlines the value of the text included with your images on social platforms. "It's important to put some weight on the words that we put next to our posts because oftentimes those can be problematic, if you use the wrong hashtag referring to something that somebody else disagrees with. So I think there's a responsibility that comes with the imagery, but also the words that we use."

Canon Ambassador and documentary photographer Laura El-Tantawy.

Laura El-Tantawy

Laura is a British-Egyptian photographer and Canon Ambassador. She studied Journalism and Political Science at the University of Georgia, USA, before working as a news photographer for regional newspapers in America. In 2020, her work won the W. Eugene Smith Memorial Fund Grant and the PHmuseum Women Photographers Grant.
Een man loopt tussen witte displays op een fototentoonstelling.

Het Canon Student Development Programme vindt meestal plaats tijdens het Visa pour l'Image-fotofestival in Frankrijk, maar werd dit jaar virtueel gehouden.

5. Grenzen stellen en je mentale gezondheid beschermen

Je onderdompelen in een verhaal waarbij je persoonlijk betrokken bent of je richten op een onderwerp waarin je passie ligt kan diepte en betekenis brengen aan je werk. Het vergt echter ook een zekere mate van verantwoordelijkheid, zowel voor de betrokkenen in je verhaal als voor jezelf. Hoe ver moet je gaan als je op zoek bent naar de momenten van waarheid?

"Als ik bij het editen van mijn werk naar een nogal confronterende foto kijk, stel ik mezelf voor dat ik degene ben die op de foto staat. Zou ik me prettig voelen als ik zo werd vastgelegd door een andere fotograaf?", aldus Lindokuhle Sobekwa, documentairefotograaf uit Zuid-Afrika en lid van Magnum Associate. "Vervolgens bespreek ik dat met degenen op de foto. Wat vinden zij van deze foto? Vaak hebben ze hun eigen ideeën en van daaruit werken we samen."

Een zwart-witfoto van Lindokuhle Sobekwa.

Lindokuhle Sobekwa

Lindokuhle is een Zuid-Afrikaanse documentairefotograaf die in 2012 begon met foto's maken. Zijn werk is inmiddels gepubliceerd in het Zuid-Afrikaanse Mail & Guardian, Vice Magazine en De Standaard en tentoongesteld tijdens het fotofestival in Gent. Hij is sinds 2018 genomineerd door Magnum.

Canon Ambassador Bieke Depoorter zegt dat ze vaak te ver gaat, vooral toen ze werkte aan haar langlopende project Agata, waarin ze de complexe verhouding tussen de fotograaf en degene op de foto onderzocht en zich richtte op een vrouw die ze in een stripclub in Parijs had ontmoet. "Toen gebeurde iets wat ik nooit had verwacht. Op de omslag van het boek vertel ik dat ik ermee wilde stoppen, omdat het te dichtbij kwam. Maar je realiseert je dat natuurlijk pas, nadat je te ver bent gegaan. Het is daarom belangrijk dat je regelmatig afstand neemt en je niet door de buitenwereld laat dwingen om iets te laten zien."

Lindokuhle vertelt dat gelijktijdig aan twee of drie projecten werken hem helpt om de spanning te doorbreken. "Als een project me iets teveel wordt, richt ik me op een ander project. Als ik dan vervolgens weer terugga naar het eerste project, kan ik er met een frisse blik naar kijken. Je moet voor jezelf zorgen. Je kunt bijvoorbeeld mediteren of dingen voor jezelf opschrijven. Ook kun je de frustraties over je werk met anderen delen. Er zijn altijd manieren om als fotograaf met zulke dingen om te gaan."

Een foto van Bieke Depoorter die een camera vasthoudt bij weinig licht.

Bieke Depoorter

Bieke begon op achttienjarige leeftijd aan haar studie fotografie en behaalde in 2009 haar master in de fotografie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Sinds 2016 is ze volwaardig lid van Magnum Photos en ze is winnares van de Magnum Expression Award, The Larry Sultan Award en de Prix Levallois.
Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

  • ARTIKEL

    Van student tot Canon Ambassador

    Documentairefotograaf Ksenia Kuleshova bespreekt haar carrière en geeft advies over hoe je verder komt in de fotojournalistiek.

  • ARTIKEL

    Werk en studie combineren: Emirkan Cörüt

    De fotografiestudent, agentschapfotograaf en Canon Ambassador deelt zijn tips om als student door te breken als fotojournalist.

  • ARTIKEL

    Experts vertellen hoe je indruk kunt maken met je fotoportfolio

    Drie professionals uit de branche delen hun tips over het samenstellen van de perfecte fotoportfolio, van het kiezen van de juiste foto's tot de presentatie.

  • ARTIKEL

    Mijn eerste betaalde opdracht – en wat deze mij heeft geleerd

    Vier fotografen en een filmmaker vertellen wat ze hebben gedaan om hun eerste betaalde opdracht te krijgen, en adviseren jou hoe jij die ook kunt krijgen.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro