ARTIKEL

Hoe full frame de filmwereld beïnvloedt

Filmmaker Juan Luis Cabellos vertelt hoe hij met de full-frame sensor van de Canon EOS C500 Mark II prachtig filmmateriaal kan creëren, de aandacht van kijkers kan sturen en zijn verhalen kan vertellen.
Een man die een EOS C500 Mark II op een gimbal vasthoudt tijdens het filmen in een bos.

"Als je filmt met een full-frame camera, kun je vanwege de sensorgrootte zelf met kleinere scherptediepte werken", vertelt Juan Luis Cabellos. "Voor dezelfde beeldhoek met een full-frame camera als Super 35mm heb je langere objectieven nodig en dus minder scherptediepte. Zo kun je veel nauwkeuriger bepalen waarop je wilt scherpstellen." © Juan Luis Cabellos

De full-frame look is populair onder filmmakers, maar kan de creatieve visie zelf beïnvloeden. "Een van de coolste aspecten van een full-frame sensor is dat deze subtiel de manier verandert waarop we verhalen vertellen", verklaart Spaans Director of Photography Juan Luis Cabellos (AEC).

Juan Luis heeft zich weten op te werken in de branche, van loader bij reclamespotjes en videoclips tot camera-assistent voor documentaires en televisie. Zijn eerdere documentairewerk blijft hem inspireren. "Reizen over de hele wereld was een ongelofelijke ervaring en heeft mijn opvatting over licht beïnvloed." Vandaag de dag is Juan Luis trots lid van het Spaanse genootschap van cinematografen (AEC) en filmt hij reclamespotjes en tv-series.

Zijn meest recente productie, de Amazon Original-serie El Desafio ETA, gaat over de strijd tussen de Spaanse politie en de Baskische separatisten van ETA. Bij zulke grote producties kun je je geen fouten permitteren, dus koos Juan Luis zijn uitrusting zorgvuldig uit. "Bij nieuwe releases kijk ik altijd naar de verbeterpunten, want ik wil altijd het beste beeld krijgen", zegt hij.

Toen hij de Canon EOS C500 Mark II voor het eerst gebruikte, vielen drie punten hem meteen op: "de full-frame look, de Cinema RAW Light-bestanden en de Sumire Prime-objectieven". Dankzij de 5.9K full-frame sensor, de optie om Cinema RAW Light met 12 bits of XF-AVC 4:2:2 met 10 bits te gebruiken en de compatibiliteit met zowel EF- als PL-objectiefvattingen, is het een geweldige keuze voor films.

Juan Luis spreekt uit ervaring na zijn filmwerk met de EOS C500 Mark II als hij zowel de creatieve als de praktische voordelen van filmen in full frame uiteenzet.

Juan Luis Cabellos die een interieur filmt.

Volgens Juan Luis kreeg hij beter beeldmateriaal door de Canon EOS C500 Mark II te combineren met Sumire Prime-objectieven. "Voor mij is de warmte en huidtintresolutie het belangrijkste. Films gaan voor 90% over gezichten, dus de objectieven waarmee je werkt zijn heel belangrijk. Vandaag de dag zitten camera's vol technische snufjes om beeld vast te leggen, maar de objectieven maken het verschil." © Juan Luis Cabellos

Een Canon EOS C500 Mark II Cinema-camera.

De Canon EOS C500 Mark II heeft een verwisselbare objectiefvatting, die je kunt omwisselen van EF naar PL. Hierdoor kun je gebruikmaken van een groot scala aan objectieven, waaronder de Sumire Prime-serie van Canon. Deze staat bekend om de warme weergave van huidtinten.

Ongekende beeldkwaliteit

Full-frame sensors zijn al lang onmisbaar op fotocamera's, maar zijn pas sinds kort te vinden op cinemacamera's. Hiermee zetten ze nieuwe standaarden voor beeldkwaliteit. Met interne opnamen tot 5.9K kan de Canon EOS C500 Mark II zeer gedetailleerde beelden produceren.

"De beeldkwaliteit staat voor mij voorop", aldus Juan Luis. "Met deze camera krijg je interessante kleuren vol nuance, een groot dynamisch bereik met goede prestaties bij zowel veel als weinig licht en een uitstekende signaal-ruisverhouding. Ik vind het inzicht van Canon in de kwaliteit van beelden in alle aspecten, niet alleen resolutie, bewonderingswaardig, want nu zijn we al bij het prachtige 5.9K, maar ook de pixels zijn van hoge kwaliteit. Dat maakt echt een verschil voor mij."

Vastleggen in 5.9K maakt oversamplede 4K-uitvoer mogelijk voor haarscherpe resultaten, naast bijsnijden in het kader en opnamen stabiliseren tijdens de nabewerking. 12-bits opnamen resulteren ook in vloeiendere verlopen en geven je meer speelruimte om te finetunen tijdens het nabewerken dan 10 bits. "Dit plaatst de EOS C500 Mark II op een hoger niveau dan welke andere camera in zijn soort dan ook", vertelt Juan Luis.

Behalve met de kwaliteit van de bestanden is hij ook blij met het formaat en het gebruiksgemak van de camera. "Ik werk graag met camera's die het mij makkelijker maken", lacht hij. "De camera is superhandig in gebruik. Hij is ergonomisch, prettig om te bedienen en heeft een overzichtelijke interface. Er zijn veel toewijsbare knoppen waarvan je de functie kunt aanpassen en de belichtings- en scherpsteltools zijn gebruiksvriendelijk en gestandaardiseerd."

Met de interne ND-filters kun je de belichting aanpassen zonder het licht drastisch te veranderen. Omdat de camera zo compact is, kun je hem gebruiken in zeer diverse filmscenario's, van kleine ruimtes zoals auto's en liften tot dronemounts.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Juan Luis Cabellos geeft instructies aan een cinematograaf die samen met de rest van de crew een vrouw filmt die op bed ligt en naar haar telefoon kijkt.

Op een drukke set helpt een compacte en lichte camera het gebruiksgemak te bevorderen. Maar de creatieve vrijheid van een full-frame sensor is nog veel belangrijker. © Juan Luis Cabellos

Juan Luis Cabellos aan het filmen op de set met een cinemacamera in een filminstallatie.

"Ik vind dat de atmosfeer van film op de set al moet worden vastgelegd, maar goede bewerkingsmogelijkheden maken het je makkelijker om het gewenste eindresultaat te realiseren", aldus Juan Luis. "Door te filmen in Cinema RAW Light is het makkelijker om kleuren te nuanceren. RAW-bestanden geven me het vertrouwen dat de uiteindelijke kleurgradatie veel nauwkeuriger en interessanter wordt." © Juan Luis Cabellos

Nieuwe creatieve mogelijkheden vanwege een ander perspectief

Maar full frame gaat verder dan zulke technische zaken en heeft ook een merkbare invloed op het verhalen vertellen zelf", verklaart Juan Luis. "Full-frame camera's bieden een ander perspectief, omdat je objectieven met een grotere brandpuntsafstand moet gebruiken voor vergelijkbare kijkhoeken als bij Super 35mm. Als je met objectieven met een grotere brandpuntsafstand werkt, kun je de scherptediepte terugbrengen tot heel smalle randen."

Op deze manier kunnen filmmakers nauwkeuriger bepalen waar de aandacht van de kijker door wordt getrokken. Het geeft het beeld ook een meer driedimensionaal karakter, omdat zowel de voor- als achtergrond waziger is ten opzichte van het onderwerp, legt Juan Luis uit.

"Wat er tussen personages gebeurt is doorgaans het belangrijkst bij films en tv-series. De achtergrond is dus irrelevant", weet Juan Luis. "Bij full-frame camera's is het kinderspel om de achtergrond te vervagen, zodat deze het publiek niet afleidt. Je legt niet alleen de aandacht op het verhaal, maar verandert ook de manier waarop je verhalen vertelt."

Dit werd pas echt duidelijk toen Juan Luis een Spaanse reclamespotje opnam met de EOS C500 Mark II, dat over een meisje ging waarvan de oma kwam te overlijden. "Tijdens de eerste bespreking met de regisseur waren we het erover eens dat we ons vooral moesten richten op de personages", herinnert hij zich. "Het draaide om hoe ze omgingen met de trieste situatie, dus de achtergrond is bijna continu onscherp om de blik van de kijkers op de acteurs te richten."

"Dat ging makkelijker in full frame dan met een Super 35mm-sensor. Wanneer je welk systeem gebruikt, Super 35mm of full frame, hangt af van het script. Ik ben ervan overtuigd dat de filmtechnieken altijd het verhaal moeten dienen."

Op een full-frame cinemacamera zoals de EOS C500 Mark II benut de grotere sensor het gehele beeld van een full-frame objectief. Hierdoor is een ander perspectief mogelijk met een bredere beeldhoek, vergeleken met dezelfde objectieven op camera's met een Super 35mm-sensor, die het beeld bijsnijden. Hoewel je hiervoor bij full-frame camera's objectieven met een langere brandpuntsafstand nodig hebt voor meer close-ups, levert dit meer voordeel op dan wanneer je groothoekobjectieven gebruikt, waar middelgrote groothoekobjectieven hun werkelijke brandpuntsafstand leveren zonder een bijsnijdfactor en in feite veranderen in ultragroothoekobjectieven.

De Canon EOS C500 Mark II heeft verwisselbare EF- en PL-objectiefvattingen en is compatibel met diverse objectieven. Maar Juan Luis heeft zijn persoonlijke voorkeuren. "Sumire Prime-objectieven hebben me flink verrast", glundert hij. "Ze bieden zowel warme als zachte resultaten en hebben een heel beheerst contrast."

Filmmaker Ben Sherlock met de Canon EOS C500 Mark II.

Vergelijking van twee cinematografische krachtpatsers

Documentairemaker Ben Sherlock onderzoekt wat de Super 35mm EOS C300 Mark III en de full-frame EOS C500 Mark II te bieden hebben in het veld.

"Bij dramaseries en in de reclamewereld zijn close-ups aan de orde van de dag. Wanneer mensen ernaar kijken, kijken ze naar de gezichten. Aan ons de taak om die gezichten intrigerend te maken voor de kijker. Sumire Primes maken het ons makkelijk, want ze laten huidtinten en -texturen zo goed zien."

Juan Luis waardeert ook de manier waarop Sumire Prime-objectieven sierlijke lichtringen creëert. "De bokeh in de achtergrond verandert lichten in kringen", legt hij uit. "Omdat de Sumire Primes 11 lamellen hebben, zie je geen geometrische vormen, maar worden lichten in de achtergrond prachtige cirkels. Iedereen is op zoek naar het juiste karakter voor elke klus. De Sumire Primes hebben hun eigen karakter, wat ik zo goed vind."

Filmmaker Juan Luis Cabellos buiten aan het filmen met een camera op een statief.

"Met de full-frame look kun je makkelijk vervagen wat je wilt om te bepalen waar de aandacht van je publiek naar uitgaat", zegt Juan Luis. "We kunnen de focus nauwkeuriger richten op de elementen of personages waar de kijker in is geïnteresseerd." © Juan Luis Cabellos

De Canon EOS C500 Mark II-cinemacamera op een installatie met rails.

De grotere full-frame sensor van de Canon EOS C500 Mark II biedt een breed dynamisch bereik en krachtige prestaties bij zowel weinig als veel licht. Deze zorgt ook voor meer uitgesproken geringe scherptediepte waarmee filmmakers de aandacht van kijkers nadrukkelijker kunnen sturen.

Flexibiliteit tijdens nabewerking

Full-frame objectieven hebben het voordeel van de grotere sensor, die het gehele gezichtsveld gebruikt. Bij 12-bits opnamen kun je een groter dynamisch bereik vastleggen en meer tinten. Het ligt dus voor de hand om een indeling te kiezen die zoveel mogelijk informatie bewaart. Bij de EOS C500 Mark II koos Juan Luis de efficiënte Cinema RAW Light-indeling van Canon voor optimale flexibiliteit tijdens de nabewerking. Cinema RAW Light biedt alle voordelen van bewerken met RAW-bestanden, zoals hooglicht- en schaduwdetails, maar met kleinere bestanden en is dus zeer handig.

Juan Luis probeert altijd de look and feel van zijn beeldmateriaal op de set vast te leggen, maar vindt het fijn als hij nog mogelijkheden heeft tijdens de nabewerking. "Werken met Cinema RAW Light-bestanden geeft je veel speelruimte, omdat je tijdens de nabewerking veel meer mogelijkheden hebt dan wanneer je een verwerkte codec gebruikt", legt hij uit. "Je kunt nauwkeuriger en subtieler kleurgradaties aanpassen en er is een grotere foutmarge."

"Voor mij is de kwaliteit van het bestand belangrijker dan de resolutie." In dit geval hebben we het beste van twee werelden: een hoge resolutie en een zeer goede codec. Een Cinema RAW Light-bestand met 12 bits maakt echt het verschil. Bij kleinere codecs heb je minder opties.

"Als je op zoek bent naar prachtige kleuren en huidtinten, groot dynamisch bereik en gebruiksgemak, dan kan jouw productie niet zonder de Canon EOS C500 Mark II", concludeert Juan Luis. "De Sumire Primes zijn uiteraard de perfecte combinatie voor prachtige beelden."

Lucy Fulford

Gerelateerde artikelen

  • ARTIKEL

    De Canon EOS C500 Mark II in het Noordpoolgebied

    Wetenschapper en documentairemaker Roberto Palozzi trotseerde sneeuwstormen en de vrieskou om de kabeljauwvisserij bij de Lofoten in Noorwegen te filmen.

  • Sumire Prime-objectieven: zacht, subtiel en prachtige bokeh

    ARTIKEL

    Sumire Prime-objectieven: zacht, subtiel en prachtige bokeh

    De Prime-objectieven van bioscoopkwaliteit die de nieuwste digitale camera's met hoge resolutie uit de Cinema EOS-serie een natuurlijkere uitstraling geven.

  • Filmmaker Nicolai Deutsch kneels on the edge of a ledge filming two rock climbers with a Canon EOS C500 Mark II.

    ARTIKEL

    Cine Primes en full-frame sensoren: de perfecte combinatie

    Ontdek waarom een grotere Cinema EOS-sensor echt recht doet aan de uitmuntende 4K-beeldkwaliteit van de cinema-objectieven van Canon.

  • Filmmaker Michael Zomer met op de achtergrond de bomen van een regenwoud en een Canon-camera op zijn schouder.

    FILMMAKING

    9 fouten bij het filmmaken en hoe je ze kunt vermijden

    Filmmakers Roberto Palozzi, Michael Zomer en Juan Luis Cabellos vertellen over hun grootste fouten als beginnend filmmaker en hoe je kunt voorkomen dat je hun fouten herhaalt

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro